anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Jak sprawdzić czy przedmiot sprzedawany jako nowy nie był używany?

wiekszy
#10 Popularyzator#

Kupiłem obiektyw opisany (w tytule i parametrach oferty) jako nowy. Sprzedawca prowadzi sklep ale również komis fotograficzny. Po odebraniu przesyłki zauważyłem na obudowie obiektywu wyraźną rysę (zwykle to oznacza że obiektyw musiał upaść itp). Spytałem sprzedawcę w dyskusji czy to na pewno nowa sztuka czy pochodzi z komisu - odpisał coś w stylu że jak w opisie jest nowy to tak musi być a skąd go ma to tajemnica handlowa...

dostałem razem z zakupem fakturę vat marża - towary używane

Czy wystawiając taką fakturę Sprzedwca nie powinien na Allegro zaznaczyć, że produkt jest używany?  

 

 

oznacz moderatorów
16 ODPOWIEDZI 16

exoryna
#14 Krzewiciel#

A to nie można wystawić takiego kwitu do towaru nowego? 

Pytam bo nie wiem. 

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

też nie wiem i dlatego pytam 🙂

Jeszcze mi się nie zdarzyło robić reklamacji (to był zakup na firmę) i szczerze mówiąc nie mam pojęcia jak wyglądają przepisy - po prostu dziwi mnie, że kupuję coś opisanego jako nowe a na fakturze mam napisane, że to "towar używany". Gdyby nie ta rysa, pewnie w ogóle nie zwróciłbym na to uwagi. Sprzedawca zresztą już zgodził się wymienić obiektyw na inny egzemplarz.

Chciałem kupić nowy głównie ze względu na gwarancję a faktura wydaje się (przynajmniej dla mnie) sugerować że nie jestem pierwszym właścicielem...

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Kopiłeś jak osoba prywatna czy firma, jak masz wątpliwości to albo reklamuj(firma) albo zwróć(konsument). Sprzedawca musi w ofercie podać informację że towar używany, a FV może wystawić na obiektyw(nie musi pisać że używany).

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

niedługo stuknie mi 20 lat na Allegro i cały czas się uczę... 

odesłałem wadliwy obiektyw i poprosiłem Sprzedającego o potwierdzenie, że przysługuje mi prawo do gwarancji (w ofercie jest taka informacja) przed wymianą na nowy i nieuszkodzony.

Spytałem na czacie Allegro czy taka forma oferty nie narusza regulaminu (sprzęt nowy z gwarancją ale dokument sprzedaży to vat marża - towary używane). Dostałem informację że "Sprzedający otrzymał upomnienie" 

Co to w zasadzie znaczy dla mnie jako kupującego?

Nadal nie wiem czy takie oferty są legalne/ zgodne z regulaminem czy nie.

 

oznacz moderatorów

TATLOK
#15 Entuzjasta#

Faktura marża może zostać wystawiona wyłącznie przez przedsiębiorców, którzy świadczą usługi turystyczne, sprzedają towary używane, dzieła sztuki, antyki i przedmioty kolekcjonerskie.

Wystawiając ofertę z fakturą VAT marża jednocześnie oznaczając produkt jako nowy to się wzajemnie wyklucza.

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@TATLOK nie koniecznie, mógł kupić nowy obiektyw od osoby prywatnej i też do takiej sprzedaży musi wystawić f-marżę 🙂

________
Κώστας
oznacz moderatorów

TATLOK
#15 Entuzjasta#

@kostas11 No tak, też mogło by tak być, ale to już przekombinowane, bo nie ma prawa sprzedawać nowych rzeczy na fakturę VAT marża, niezależnie od źródła pochodzenia towaru.

 

Towary używane są to według ustawy o VAT ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktura-vat-marza-kiedy-mozna-ja-wystawic

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

Jak dla mnie słabo to wygląda. Dostaję z Allegro maila:

Dzień dobry,

Sprzedający otrzymał upomnienie. 

Pozdrawiam
// Filip

Dział Bezpieczeństwa Transakcji
Zespół Allegro

i w zasadzie nie wiem za co to upomnienie (oszukał mnie w ofercie? naruszył regulamin? cokolwiek z tego wynika dla mnie?)

Pytam w dyskusji czy muszę wysyłać kolejny list (bo odbiór przedmiotu transakcji sprzedający już potwierdził) i odsyłać mu jeszcze jego własny formularz zwrotu (bo ten z Allegro mu nie wystarczy) i papierową, niepodpisaną fakturę, o którą nawet nie prosiłem (ostatnio zawsze dostaję pdf przez Allegro) i zamiast normalnej odpowiedzi (tak/nie) widzę:

"Po otrzymaniu dokumentów proszę sprzedającego o załączenie w dyskusji potwierdzenie zwrotu pieniędzy dla kupującego."

Jako kupujący czuję się oszukany przez sprzedającego, zignorowany przez Allegro. i jeszcze chyba będę musiał iść na pocztę... naprawdę tak to powinno wyglądać??? @mr_oma @la_nika @nat_not @_HolaOla_  

oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka
Moderatorka

@wiekszy Nie, upomnienie dla Sprzedającego nie ma dla Ciebie żadnych konsekwencji, to sprawa wyłącznie między serwisem a Sprzedającym. Natomiast kwestię wymagania przez Sprzedającego dodatkowych dokumentów konsultuję z właściwym zespołem, dlatego proszę o cierpliwość. Wrócę do Ciebie z odpowiedzią, gdy tylko otrzymam potwierdzone informacje. 

   Ola
   Moderatorka

_____________
Jeżeli czyjaś odpowiedź rozwiązała Twój problem, wybierz To jest rozwiązanie! 🙂
oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

Dziękuję @_HolaOla_

Problem w tym że ja na podstawie odpowiedzi Filipa nie wiem czy ta oferta narusza regulamin Allegro (takich ofert jest więcej, chciałbym wiedzieć czy korzystanie z nich jest bezpieczne, czy naruszają regulamin a może również prawo).

Jeśli stwierdziliście nieprawidłowości w ofercie to może warto dodać taką informację w trwającej dyskusji? 

W sprawie dodatkowych wymagań, które stawia mi sprzedający przed zwrotem pieniędzy dostałem też mailem: Odpowiedź na zgłoszenie nr "15946727" [ ref:_00D24aE05._5003VFKWI6:ref ]

"...

dziękuję za wiadomość.

Zapoznałem się z Pana sprawą. Formularz odstąpienia wypełnił Pan prawidłowo. I powinien on wystarczyć. Rozumiem, że dyskusja cały czas trwa i próbujecie Państwo dojść do porozumienia. Jej założenie było bardzo dobrym krokiem, bo pomaga ona ustalić wspólną wersję 🙂 

Nasi pracownicy na bieżąco obserwują wymianę zdań i w razie potrzeby włączą się do rozmowy. Jest także możliwość poproszenia Allegro o wsparcie w dyskusji.

Liczę, że moje działania pomogą w rozwiązaniu Pana sprawy.

..."

wygląda na to, że rozwiązanie problemu ze sprzedającym angażuje coraz więcej osób po stronie Allegro zupełnie poza dyskusją i pojawia się z waszej strony dwugłos. W mailu czytam że zrobiłem już wszystko co trzeba, w dyskusji wasz pracownik zamiast odnieść się do tego co piszę, zakłada, że będę ponosił kolejne koszty na kolejne wysyłki i zgodnie z wymaganiami sprzedającego, które, jak się okazuje (na podstawie maila) są nieuzasadnione.  😞 

 

oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka
Moderatorka

@wiekszy Allegro gwarantuje bezpieczne zakupy, bo w sytuacji gdybyś nie otrzymał swojego zamówienia, lub byłoby ono niepełne, możesz ubiegać się o rekompensatę w ramach Programu Ochrony Kupujących. 

"Jeśli stwierdziliście nieprawidłowości w ofercie to może warto dodać taką informację w trwającej dyskusji? "  Celem każdej dyskusji jest rozwiązanie problemów transakcyjnych po zakupie, a nie ustalanie, czy oferta jest zgodna z regulaminem, czy też nie. Jeśli konkretna oferta budzi Twoje wątpliwości, zawsze możesz zgłosić ją do nas poprzez opcję "Zgłoś naruszenie zasad".

Co do meritum Twojej sprawy, tak jak poinformował Cię nasz pracownik w wiadomości mailowej, wypełniony przez Ciebie formularz zwrotu powinien wystarczyć Sprzedającemu i nie powinien wymagać od Ciebie wypełnienia  dodatkowego dokumentu. Jeśli chodzi natomiast o fakturę, to w tej kwestii musicie porozumieć się we własnym zakresie. Jako serwis nie możemy wskazywać Sprzedającemu jak ma rozliczać własną działalność gospodarczą. To wyłącznie od niego zależy jak prowadzi własną księgowość. Zazwyczaj w podobnych przypadkach, Sprzedający wymagają przesłania podpisanej korekty faktury, aby na tej podstawie dokonać zwrotu pieniędzy, a później rozliczyć się z takiej transakcji. 

Jeśli przesłanie faktury pocztą lub paczkomatem to dla Ciebie duży problem, możesz o tym fakcie poinformować Sprzedającego i wówczas powinniście znaleźć rozwiązanie sytuacji korzystne dla obu stron. Widzę, że zrobiłeś to już w trwającej dyskusji, dlatego poczekaj proszę na odpowiedź Sprzedającego. 

Z toku dyskusji wynika, że Sprzedający nie robi problemów, stara się rozwiązać sytuację i kilkukrotnie zadeklarował zwrot pieniędzy, dlatego mam nadzieję, że finalnie dojdziecie do porozumienia. 

   Ola
   Moderatorka

_____________
Jeżeli czyjaś odpowiedź rozwiązała Twój problem, wybierz To jest rozwiązanie! 🙂
oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

Też mam nadzieję, że uda się rozwiązać problem z tym Sprzedającym i odzyskam pieniądze - widzę że Sprzedający wysłał potwierdzenie przelewu (bez kosztu wysyłki zwrotnej mimo, że była to reklamacja a nie odstąpienie od umowy - szczerze - nie wiem czy warto w tej formule co dotychczas próbować odzyskać również te pieniądze czy po prostu zapomnieć o tej transakcji jak najszybciej) - tylko że do tego służy dyskusja, a tu na forum społeczności staram się zrozumieć jak (i dlaczego tak) działa Allegro.

Nie wiem czy do tego służy społeczność i jaka jest rola moderatorów - dziękuję że wyjaśniłaś mi do czego służy (a do czego nie) dyskusja - do tej pory wydawało mi się, że ma również pomóc w zebraniu w jednym miejscu wszystkich informacji, wątpliwości itd. powstałych po sprzedaży i to czy oferta była zgodna z regulaminem czy nie mogłoby się tam znaleźć (dla mnie jako użytkownika byłoby to wygodne). 

Trochę upraszczając to co piszesz o bezpieczeństwie (popraw @_HolaOla_ jeśli coś źle rozumiem): jeśli zostanę okradziony, oszukany itd. to mogę ubiegać się o pomoc z POK (super!) - po fakcie, po zawiadomieniu o przestępstwie. W kwestii prewencji - żeby nie zostać okradzionym, oszukanym - nie skorzystać z oferty łamiącej regulamin lub prawo, muszę oszusta/ofertę zidentyfikować sam i zgłosić naruszenie zasad żeby się przekonać czy mam rację czy nie (ja się nie zajmuję handlem, nie znam przepisów - w tym przypadku zapytałem na czacie, konsultant też nie wiedział i przekazał pytanie dalej).

Nawet jeśli z ofertą coś będzie nie tak, to nie dostanę od Allegro informacji o co chodzi tylko to, że Sprzedający otrzymał upomnienie - za co dokładnie (czyli jaki zapis oferty był nieprawidłowy) to sprawa między Sprzedającym a Allegro - ja jako klient tego Sprzedającego i użytkownik Allegro takiej informacji nie dostanę. Zgadza się @_HolaOla_ ?

Domyślam się, że taka jest procedura - tylko, że wolałbym wiedzieć (i myślę, że nie tylko ja) co było nie tak z ofertą. Ja rozumiem, że Allegro nie da rady samo wyeliminować wszystkich ofert naruszających zasady i musi liczyć na pomoc użytkowników ale czułbym się trochę bezpieczniej jako kupujący i o wiele lepiej jako użytkownik gdybym razem z podziękowaniem za tą pomoc dostał jakąś przydatną dla mnie informację w wyniku takiego zgłoszenia - np. to że oferta w miejscu ABC narusza punkt XYZ regulaminu Allegro, albo że została usunięta bo..., albo że wszystko z nią w porządku a moje wątpliwości nie wydają się uzasadnione i mogę dopytać na społeczności itd.

W tym momencie Allegro skazuje mnie na domysły - chodziło o połączenie faktury vat marża i opisanie przedmiotu w ofercie jako nowy i objęty gwarancją producenta co według bezprawnika jest/ było częstym procederem https://bezprawnik.pl/faktura-vat-marza-na-allegro/ czy o coś zupełnie innego co pomogłem Allegro zidentyfikować (ale nie dowiem się o co)? Zgłaszać kolejne oferty tego typu, wiedząc że nie dostanę żadnej konkretnej informacji czy zacząć omijać szerokim łukiem wszystkich Sprzedających i oferty których nie jestem pewien na 100%?  Ten brak informacji ze strony Allegro, albo sprzeczne (inne w dyskusji, inne w mailach)  to jest coś, co (moim zdaniem) warto zmienić na lepsze.

oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka
Moderatorka

@wiekszy Widzę, że dyskusja ze Sprzedającym idzie w dobrym kierunku, więc niebawem sprawa powinna się zakończyć. 

Odpowiadając na Twoje pytania: 

1. "jeśli zostanę okradziony, oszukany itd. to mogę ubiegać się o pomoc z POK (super!) - po fakcie, po zawiadomieniu o przestępstwie. W kwestii prewencji - żeby nie zostać okradzionym, oszukanym - nie skorzystać z oferty łamiącej regulamin lub prawo, muszę oszusta/ofertę zidentyfikować sam i zgłosić naruszenie zasad żeby się przekonać czy mam rację czy nie" 

 Jeśli masz problem z zamówieniem, który pasuje do opisu tych sytuacji, możesz  wystąpić z wnioskiem o rekompensatę w ramach Programu Ochrony Kupujących. Zawiadomienie sprawy na policję i stosowne zaświadczenie  jest wskazane, ale nie we wszystkich przypadkach go wymagamy. Każdą sprawę rozpatrujemy indywidualnie, ale formalnie wniosek można złożyć po 14 dniach od zakupu. 

"Nawet jeśli z ofertą coś będzie nie tak, to nie dostanę od Allegro informacji o co chodzi tylko to, że Sprzedający otrzymał upomnienie - za co dokładnie (czyli jaki zapis oferty był nieprawidłowy) to sprawa między Sprzedającym a Allegro - ja jako klient tego Sprzedającego i użytkownik Allegro takiej informacji nie dostanę.

Dokładnie tak, nie informujemy Kupującego lub Zgłaszającego, jakie działania podjęliśmy. Nie zawsze są to upomnienia, czasami są to inne kroki, ale to sprawa między Sprzedającym, a Allegro. 

 "Domyślam się, że taka jest procedura - tylko, że wolałbym wiedzieć (i myślę, że nie tylko ja) co było nie tak z ofertą. Ja rozumiem, że Allegro nie da rady samo wyeliminować wszystkich ofert naruszających zasady i musi liczyć na pomoc użytkowników ale czułbym się trochę bezpieczniej jako kupujący i o wiele lepiej jako użytkownik gdybym razem z podziękowaniem za tą pomoc dostał jakąś przydatną dla mnie informację w wyniku takiego zgłoszenia - np. to że oferta w miejscu ABC narusza punkt XYZ regulaminu Allegro, albo że została usunięta bo..., albo że wszystko z nią w porządku a moje wątpliwości nie wydają się uzasadnione i mogę dopytać na społeczności"  

Dziękuję za Twoją opinię i zdanie w tym temacie, ale po zgłoszeniu nie dostaniesz od nas szczegółowej informacji, co było nie tak w ofercie. Tak jak pisałam wcześniej taką wiadomość otrzymuje od nas wyłącznie Sprzedający, który wystawił daną ofertę. 

"Zgłaszać kolejne oferty tego typu, wiedząc że nie dostanę żadnej konkretnej informacji czy zacząć omijać szerokim łukiem wszystkich Sprzedających i oferty których nie jestem pewien na 100%?" 

Zdecydowanie i z doświadczenia polecam jedno i drugie 🙂 A jeśli mimo tego natrafisz na problem z zamówieniem, możesz napisać do nas. Na pewno pomożemy. 

   Ola
   Moderatorka

_____________
Jeżeli czyjaś odpowiedź rozwiązała Twój problem, wybierz To jest rozwiązanie! 🙂
oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

Domyślam się, że Twoje doświadczenie z Allegro jest o wiele większe niż moje. Smutne, że tak wygląda Allegro od środka 😞 

oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka
Moderatorka

@wiekszy Miałam na myśli wyłącznie doświadczenie jako Kupującej, które jest tak dobre, że nigdy nawet nie musiałam rozpoczynać dyskusji ze Sprzedającym. 

   Ola
   Moderatorka

_____________
Jeżeli czyjaś odpowiedź rozwiązała Twój problem, wybierz To jest rozwiązanie! 🙂
oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

"Z doświadczenia i zdecydowanie" polecasz kupowanie wyłącznie przy 100% pewności, że oferta i sprzedawca są ok, i zgłaszanie każdej oferty, której jest się pewnym "tylko" na 99% - jeśli tak ostrożnie podchodzisz do zakupów to nic dziwnego, że nigdy nie miałaś problemów. Gratuluję i życzę żeby już tak zostało.

Domyślam się że doświadczenia wielu innych użytkowników Allegro i tego forum są inne - bardziej podobne do moich (kilka dyskusji na 20 lat zakupów i znacząca większość to proste sprawy i udaje się je rozwiązać od ręki). Z samego faktu istnienia POK  wnioskuję, że zdarzają się też problemy gorsze. To że ja nie musiałem jeszcze korzystać z POK, nie znaczy, że jest dobrze, tylko że do tej pory miałem więcej szczęścia niż inni, którzy korzystali. 

Ja z założenia ufam ludziom, poza tym mam ograniczoną wiedzę nt. na przykład mechanizmów, którymi posługują się nieuczciwi sprzedający - do tej pory liczyłem w tej kwestii na prewencję ze strony Allegro podobnie jak np. w galerii handlowej nie wołam strażnika i nie pytam czy produkty w sklepach są oryginalne i zgodne z opisem na metkach, a paragony/ faktury itd. wystawiane prawidłowo - zakładam, że tak jest bo galeria dba o uczciwość sklepów na swoim terenie. Nie wiem czy to uzasadnione przekonanie, ale wiem, że gdybym od pracownika galerii usłyszał to co od Ciebie  to musiałbym zmienić zdanie (i pod Twoim wpływem zmieniam, za co szczerze dziękuję).

Jako kupujący jesteśmy też trochę "wewnątrz" Allegro - obraz "na zewnątrz", który pokazuje, że miłościwie kupujący znajdzie na Allegro wszystko co najważniejsze jakoś nigdy do mnie nie trafiał 😕

Z drugiej strony, myślę że gdybyś kiedyś jednak miała okazję przekonać się sama jak czuje się kupujący, który musi założyć dyskusje bo trafia na nieuczciwego (zasługującego na upomnienie) Sprzedającego i albo nie otrzymuje od Allegro informacji albo są one sprzeczne, to byłoby Ci łatwiej zrozumieć mój punkt widzenia.

oznacz moderatorów