anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Zwrot kosztów dostawy a Allegro Smart

MAMY ROZWIĄZANIE!
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Dzień dobry, jakie jest stanowisko Allegro ws. zwrotu "kosztów dostarczenia rzeczy" za zakupy z wykorzystaniem Allegro Smart? 

Poniżej moje stanowisko.

Art. 32 ustawy o prawach konsumentach:
> Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Art. 33 ustawy o prawach konsumenta:
> Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

Stanowisko UOKIK (https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/odstapienie-od-umowy/😞
8. Czy oferowaną przez sprzedawcę gratisową dostawę należy traktować jako najtańszy zwykły sposób dostarczenia towaru? Jakie koszty sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi – po odstąpieniu przez konsumenta od umowy – w przypadku wyboru innej, oferowanej przez sklep odpłatnej opcji dostarczenia towaru?
> Bezpłatną opcję dostawy towaru oferowaną przez sprzedawcę – np. list za 0 zł – należy traktować jako najtańszy zwykły sposób dostarczenia rzeczy. Jeżeli konsument z opcji sklepu wybrał jednak inną, odpłatną – np. przesyłkę kurierską za 15 zł – to po odstąpieniu przez niego od umowy sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu tych kosztów.

Mając powyższe na uwadze, biorąc pod uwagę że usługa Allegro Smart nie jest usługą darmową, nie jestem też w stanie wyliczyć ile kosztuje mnie pojedyńcza wysyłka dla pojedynczego zamówienia, więc kwotę wysyłki Smart należy traktować jak cenę Smart. Wszelkie zakupy z użyciem Allegro Smart stanowi dla mnie koszt dostawy. Zastosowanie ma tutaj art. 33 oraz uzasadnienie UOKiKu. Sprzedawca nie oferuje bowiem "gratisowej dostawy" czy "bezpłatnej dostawy", bo gratis nie powinien wymagać od Kupującego zakupu dodatkowej usługi jaką jest Allegro Smart. Zatem nie jest to najtańsza forma dostawy (0 zl) oferowana przez Sprzedawcę, bo wymaga Allegro Smart, a zakup Allegro Smart stanowi koszt dla Kupującego i tak to należy traktować. Sprzedawca nadal jest zobowiązany do zwrotu "kosztu dostarczenia rzeczy", czyli najtańszej formy dostawy oferowanej przez Sprzedawcę w ofercie.

oznacz moderatorów
47 ODPOWIEDZI 47
Niree_
#9 Pomysłodawca#

@rgizara Co do zasady ma Pan rację, pomyliłem kolejność, najpierw powinienem upewnić się (choćby pisząc na forum) a następnie podjąć działania. Dyskusja to dyskusja, szczerze mówiąc do wczoraj nie wiedziałem nawet że istnieje Allegro Gadane. Gdy sprzedający podnieśli swoje wątpliwości do mojej argumentacji wówczas postanowiłem zapytać społeczność publicznie, nie ukrywałem swoich intencji, opierałem się wyłącznie na przepisach. Nie była to też jakaś masowa akcja typu 100 dyskusji z żądaniem zaplaty bo zupełnie nie taki był w tym cel. Przyznałem się do błędu, źle zrozumiałem przepisy. Jeżeli sytuacja wygenerowała u Pana jakiś stres to przepraszam, nie miałem takich intencji. W dyskusji również nie prosiłem o konkretną kwotę. Choć nazwał mnie Pan wyłudzaczem to nie oceniam Pana przez pryzmat forum, rozumiem emocje itp to nie ma nic wspólnego z doświadczeniem zakupowym u Pana więc tutaj żaden negatyw z mojej strony się nie pojawi jeżeli tego się Pan obawia.

oznacz moderatorów
rgizara
#9 Pomysłodawca#

Ok, dziękuję za wyjaśnienia. Dla mnie temat jest zamknięty. Emocje nie są wskazane, ale poziom absurdu z jakim można się tu czasem spotkać potrafi wyprowadzić z równowagi. Z Allegro mam prawie 15-letnie doświadczenie i Allegro sprzed 15 lat niewiele przypomina to obecne. Zmiany są potrzebne, ale mam wrażenie, że te zmiany służą tylko jednej grupie użytkowników.

oznacz moderatorów
SpeedyGonzalezz
#10 Popularyzator#

@Niree_ Szacun, nie każdy potrafi się przyznać do tego, że coś źle zinterpretował. To forum jest pełne uparciuchów, do których nie trafiają żadne argumenty. Miło, że do nich nie należysz 🐁

No i pełna zgoda co do tego, że Smart! jest dziwolągiem, który na dłuższą metę przynosi więcej szkody niż pożytku 

--------------------------------------------------
Najszybsza mysz w całym Meksyku
oznacz moderatorów
AnnaG-Antyki
#18 Luminarz#

Panowie chyba się zakręciliście troszkę. Ja to widzę tak, klient wybiera formę dostawy od sprzedawcy gdy wybiera normalną płatną dostawę. Gdy klient ma smarta to wybiera formę dostawy owszem ale od allegro, a nie od sprzedawcy. Jeśli już ktoś komuś ma coś zwracać to klient powinien zwrócić sprzedawcy dopłaty do smarka ale nie może żądać zwrotów za formę dostawy od sprzedawcy, bo jej od niego nie wybrał. To dostawa od allegro i allegro jest stroną nie sprzedawca.

oznacz moderatorów
AnnaG-Antyki
#18 Luminarz#

Po przemyśleniu stwierdzam, że może jednak klient ma prawo w jednym przypadku żądać zwrotu kosztów dostawy . Kiedy kupuje od oficjalnego sklepu allegro:). Ich sklep, ich dostawa....

oznacz moderatorów
-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

@AnnaG-Antyki Odstąpienie i zwrot płatności dotyczy konkretnej umowy zakupu. Jeśli kupujący nie płacił za dostawę, sprzedający nie musi za nią zwracać. Odstąpienie od umowy zakupu w sklepie Allegro nie powoduje odstąpienia od umowy o świadczenie usługi Smart. 

oznacz moderatorów
drekenzes
#17 Koryfeusz#

@Niree_ Ze swoim tematem spóźniłeś się kilka lat - on był aktualny na początku, gdy wchodził Smart. I dlatego tak szybko limit dostaw (na początku był coś ok. 300 na rok) został zniesiony. Bo Allegro musiałoby zwracać coś ze Smarta klientom, a same obliczenie byłoby problematyczne... 

Dlatego aby zlikwidować ten problem, w Smart masz nielimitowaną ilość dostaw. I od tej chwili Twoje roszczenia są bezzasadne. Kupujesz usługę Smart od Allegro - a ile wykorzystasz dostaw nie ma znaczenia, bo WSZYSTKIE w ramach Smart będą Ciebie kosztowały 0 zł.

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów
-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

Ale kombinacje 😀

@Niree_ Rzecz jest bardzo prosta.

W razie wykonania prawa odstąpienia sprzedający zwraca kupującemu tylko to, co od niego otrzymał. W dyrektywie źródłowej 2011/83/UE jest to jasno sformułowane: "Przedsiębiorca zwraca wszystkie płatności otrzymane od konsumenta, w tym – w przypadku gdy ma to zastosowanie – koszty dostarczenia" (art. 13 ust. 1).

Korzystając ze Smarta, kupujący nie płaci sprzedającemu za dostawę, sprzedający nie ma więc czego zwracać.

Odstąpienie wywiera skutki prawne tylko pomiędzy stronami umowy, dlatego od Allegro również nie można się domagać zwrotu żadnych kwot. Dopóki nabywca Smarta nie wypowie umowy o świadczenie usługi, Allegro nie musi mu niczego oddawać.

oznacz moderatorów