anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Data wystawienia faktury - zakup w niedzielę 31.12.2023 firma nieczynna / inwentura

biumax
#8 Zapaleniec#

@w_kiwi@ko_alka@la_nika@nat_not@_HolaOla_ 

Szanowni Państwo, proszę o pomoc i opinię czy Kupujący może domagać się od nas wystawienia faktury za zakup, którego dokonał w dniu 31 grudnia 2023, o godzinie 00:05 - niedziela, firma nieczynna, świeżo po inwenturze.

Towar wysłany zgodnie z terminem wskazanym w aukcji (wysłany w dniu dzisiejszym tj. 02.01.2024) oraz faktura wystawiona dzisiaj z dniem 02.01.2024.

Kupujący po otrzymaniu faktury napisał do nas wiadomość: "TOWAR ZOSTAŁ ZAKUPIONY 30 GRUDNIA 2023 R. i TEGO SAMEGO DNIA OPŁACONY BLIKIEM.
FAKTURA POWINNA BYĆ WYSTAWIONA Z DATĄ
30 GRUDNIA 2023 R.
Proszę o niezwłoczne wystawienie faktury z prawidłową datą, dnia zakupu i opłacenia zamówienia - 30 grudnia 2023 r.!"

 

Po chwili kolejna wiadomość: "To jakiś żart??? Towar opłacony 30 grudnia,dlaczego faktura została wystawiona z data styczniową ???"

 

Proszę o pomoc, co możemy w tej sytuacji zrobić.

oznacz moderatorów
49 ODPOWIEDZI 49

owady
#11 Animator#

a jaka była data sprzedaży na fakturze ?

oznacz moderatorów

biumax
#8 Zapaleniec#

Data sprzedaży na fakturze to 02.01.2024 czyli dzisiaj - w dniu kiedy wysłaliśmy towar.

oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@biumax powinna być data sprzedaży 31 grudnia 2023. Co do daty na fakturze to odsyłamy do ustawy o VAT - 

"Art. 106i. 1. Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2‒9."

oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka
Moderatorka

@biumax dostałam już informację, że nie możemy podważyć decyzji kupującego w tym zakresie, dlatego polecam Ci konsultację z biurem rachunkowym lub doradcą podatkowym w tej sprawie. 

   Ola
   Moderatorka

_____________
Jeżeli czyjaś odpowiedź rozwiązała Twój problem, wybierz To jest rozwiązanie! 🙂
oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka
Moderatorka

@biumax podaj mi proszę numer tego zamówienia. 

   Ola
   Moderatorka

_____________
Jeżeli czyjaś odpowiedź rozwiązała Twój problem, wybierz To jest rozwiązanie! 🙂
oznacz moderatorów

biumax
#8 Zapaleniec#

3041c1f0-a767-11ee-8a8e-6bffba101df7

oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka
Moderatorka

@biumax dziękuję, skonsultuję tę kwestię z zespołem i wrócę do Ciebie z odpowiedzią. 

   Ola
   Moderatorka

_____________
Jeżeli czyjaś odpowiedź rozwiązała Twój problem, wybierz To jest rozwiązanie! 🙂
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@biumax  ja bym po prostu odpisał że w związku z tym iż zakup został dokonany w dniu wolnym od pracy transakcja została zaksiegowana i dokumenty sprzedażowe wystawiona w pierwszym możliwym termine tj pierwszego dnia roboczego po momencie zakupu.

Ponadto w dniu 30 grudnia środki nie były na Twoim rachunku bankowym lecz na koncie pośrednika( PAYu lub P24. Nawet jeśłi byś je wypłacił 30-12 to i tak na Twoim rachunku zaksiegowałby sie najwczesniej 02-01 ergo do faktycznego wejscie w posiadanie środków ( czyli faktyczne zapłaty za towar) doszło w dniu 02-01 i w tym też dniu zostały wystawione dokumenty ksiegowe ( FV)

oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@_Likos_  "Ponadto w dniu 30 grudnia środki nie były na Twoim rachunku bankowym lecz na koncie pośrednika( PAYu lub P24." 

A czy przypadkiem z formalnego punktu widzenia to nie są nasze rachunki u operatorów płatności? 

oznacz moderatorów

owady
#11 Animator#

takie coś znalazłem
"

Jak natomiast określić moment powstawania obowiązku podatkowego w przypadku realizacji płatności elektronicznej za pośrednictwem systemu szybkich płatności? To zależy od ustalonej formuły przekazywania środków na rzecz sprzedawcy.

Jednym z powszechnie stosowanych rozwiązań jest cykliczne przekazywanie na rachunek sprzedającego zgromadzonych u pośrednika środków w ustalonych z góry terminach. Klient dokonuje zapłaty na rzecz sprzedawcy, ale na rachunek operatora, który to przekazuje środki sprzedawcy według uzgodnionego harmonogramu.

W takim przypadku moment powstania obowiązku podatkowego skorelowany jest bezpośrednio z chwilą otrzymania skumulowanych należności przez podatnika. Dopiero wówczas otrzymuje on zapłatę lub zaliczkę powodującą powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT.  W konsekwencji, gdy ustawa wiąże moment powstania obowiązku podatkowego z otrzymaniem zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje w dniu faktycznego wpływu środków na rachunek bankowy sprzedawcy.

W odmiennym modelu rozliczania przekazywanie płatności na rzecz sprzedawcy odbywa się wyłącznie na jego polecenie. Do czasu podjęcia decyzji o wypłacie środki gromadzone są na rachunku bankowym pośrednika. Z uwagi na fakt, że podatnik może dowolnie dysponować skumulowanymi należnościami za moment powstania obowiązku podatkowego po stronie sprzedawcy należy w takiej sytuacji uznać moment zaewidencjonowania należności na koncie pośrednika. Sprzedawca wykazuje wówczas obowiązek podatkowy w VAT w dniu wpływu zapłaty na rachunek bankowy operatora płatności."

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@sl-aw-ek  mysle że nie do konca.

Jeśłi allegro nie mając de facto żadnych uprawnień może w każdej chwili zablokowac wypłaty to nie myśle aby tu można było mówi w pełni o środkach będących posiadaniu  sprzedawcy 

oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@_Likos_ ja zerkałem w regulamin P24 i nie jest to rachunek ale przeczytaj wyżej post @owady 

Chociaż jeżeli chodzi o FV to i tak najważniejsza jest treść Art. 106i ustawy o VAT. 

 

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@sl-aw-ek  znalazłem artykuł odnośnie wystawiania paragonów i tam jest wyrażnie napisane że obowiązek wystawienia paragonu powstaje kiedy środki wpłyna NA RACHUNEK przedsiebiorcy a w przypadku przesyłek pobraniowych w moomencie dostarczenia przesyłki.

Z Fakturami jest troche inaczej ponieważ FV można wystawiac z odroczonym terminem płatności i tutaj prawo tego nie przewiduje dlatego tez ja bym przyjął działanie @biumax  jako prawidłowe i 

1) 30-12 przyjecie zamówienia od kontrahenta (rozumiem że skoro chciał Fv to firma)

2) 02-01 faktyczna sprzedaż , wystawienie FV oraz wysyłka towaru

 

Mylse że to w tym momencie jest prawidłowe działanie

oznacz moderatorów

owady
#11 Animator#

a jak np @biumax ma ustawione automatyczne wypłaty, to jak to interpretować 🙂

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@owady  w przypadku paragon prawo jest jasne - w momencie zaksiegowania na rachunku bankowym sprzedającego. Pierwszy możliwy termin zaksiegowania na rachunku ( nawet przy automatycznej wypłacie) to 02-01. W przypadku FV to już nie jest takie jasne ale my robiliśmy dokłądnie tak samo

oznacz moderatorów

FenomenoVero
#11 Animator#

Finalnie wychodzi na to iż

Kupujący może domagać się fv tego 31.12 ale ty też masz prawo nie spełnić jego prośby i tak jak zrobiłeś wystawiłeś dokument dzisiaj jest zgodnie z przepisami. 

Pytanie czy chcesz się kłócić - nawet nie ma chyba sensu. Każdy będzie miał swoje rację on chce zwiększyć koszta tylko przypomniało mu się za późno 🙂 

Szkoda czasu na bezsensowne kłótnie jakby nie odpuszczał - zaproponuj mu zwrot zostanie bez towaru i fv i ciekawe co wtedy odpowie.

oznacz moderatorów

MikroLITY
#13 Ambasador#

Sprawa nie jest taka prosta. Jeszcze kilka miesięcy temu na infolinii KIS usłyszałem, że do płatności PayU FV można wystawić pierwszego dnia roboczego po dnia wolnych. Czyli 31 jest w sobotę, wpadają zamówienia opłacone PayU, to FV mogę wystawić w poniedziałek (i z poniedziałkową datą sprzedaży), bo wg Konsultanta "przecież pan nie wie, kiedy pieniądze z PayU wpłyną na pana konto firmowe".

 

Ale są interpretacje dyrektorów Izb Skarbowych (znajdziesz je w sieci), np:

1. Ponieważ sprzedawca po takiej płatności dostaje maila z potwierdzeniem, to zakłada się, że od tego momentu może zarządzać swoimi pieniędzmi i np. zlecić przelew na swoje konto.

2. Z tego wynika, że FV powinna być wystawiona z datą sprzedaży identyczną, jak data wpłaty.

"Taki sposób wykładni przepisów został potwierdzony w treści interpretacji Dyrektor IS w Katowicach z 20 marca 2013 roku (nr IBPBI/1/415-1591/12/BK). W piśmie tym możemy przeczytać, że w sytuacji, gdy wysyłka towaru (wystawienie rachunku) nastąpiło po otrzymaniu przez podatnika informacji z serwisu o wpływie środków na konto PayU, podatnik zobowiązany jest rozpoznać przychód z tego tytułu w dniu wpływu środków na rachunek PayU, niezależnie od faktycznej daty przekazania tych środków na rachunek bankowy związany z prowadzoną działalnością gospodarczą."

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-otrzymanie-wynagrodzenia-na-paypal-a-moment-powstania-przychodu

 

Czyli: data sprzedaży na FV powinna być 31.12.2023, a data wystawienia 2.01.2024 - fv za poprzedni miesiąc możesz wystawiać do 15 następnego miesiąca

 

ps. moje biuro księgowe zaleciło mi korzystanie z dwóch numeracji faktur (czyli faktury wystawiane na przełomie miesiąca (inny miesiąc sprzedaży, a inny wystawienia) mają inną numerację niż te wystawiane normalnie.

oznacz moderatorów

biumax
#8 Zapaleniec#

Rozmawiałem z pracownicą Urzędu Skarbowego, która stwierdziła, że obowiązek podatkowy występuje w momencie wykonania usługi czyli w tym przypadku dostawy towaru. Dostawa towaru miała miejsce w dniu 02.01.2024 i Jej zdaniem wtedy powinienem wystawić fakturę. Czekam jeszcze na opinię i potwierdzenie od firmy zajmującej się księgowością.

oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@biumax 

Art. 106i. 1. Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano
usługę, z zastrzeżeniem ust. 2‒9.
2. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano
całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się
nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano
całość lub część zapłaty od nabywcy.

Są od tego wyjątki - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040540535/U/D20040535Lj.pdf

"Rozmawiałem z pracownicą Urzędu Skarbowego" - proponuje porozmawiać teraz z dwiema innymi najlepiej z innych US, jeżeli ich opinie będą się wzajemnie wykluczały, wszystko jest jak być powinno. 

Nie zrozum mnie źle, ale Pani właśnie stwierdziła, że wszystkie firmy które wystawiają zbiorczo faktury za usługi/towary robią to nieprawidłowo, powinieneś codziennie dostawać fakturę od allegro, od każdego przewoźnika etc.  można tak wymieniać dowoli. 

oznacz moderatorów