anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

prawo do zwrotu - treści cyfrowe

dawal50
#14 Krzewiciel#

Witam

Mam do poruszenia 2 kwestie - odnośnie zwrotu treści cyfrowych oraz kwestii obowiązków informacyjnych wobec braku możliwości zwrotu.
Klient zakupił od firmy usługę w postaci klucza cyfrowego do gry. Czy ma on prawo do zwrotu? Klucz został przesłany na maila. Klient twierdzi że ma prawo do zwrotu jeśli klucz nie został zużyty. Firma nie ma gwarancji że nie został zużyty, albo po zwrocie nie zostanie zużyty. Czy jest gdzieś przepis który by dawał prawo do zwrotu klientowi, który zobaczył klucz, ale go nie zużył? Przecież klient może nawet miesiąc po zwrocie klucz zużyć, bo mimo zwrotu nadal jest w posiadaniu usługi możliwej do aktywacji. Czyli tak naprawdę klient chce zwrotu nie zwracając usługi.

Co do obowiązków informacyjnych w zakładce "zwroty" na aukcji widnieje informacja:
Ograniczenie prawa do odstąpienia Prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny nie przysługuje konsumentowi w przypadku, gdy dostarczane mu są treści cyfrowe, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez sprzedającego o utracie prawa odstąpienia od umowy (przepis z ustawy).
Treści cyfrowe Art. 38. Ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta: Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:
13) o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

W dodatkowych informacjach w tej samej zakładce jest informacja że zrezygnować z zakupu można przed opłaceniem zakupu, po opłaceniu i wysłaniu nie ma możliwości zwrotu.

Czy informacje zawarte w zakładce "zwroty" są wystarczające do spełnienia obowiązku informacyjnego "i po poinformowaniu go przez sprzedającego o utracie prawa odstąpienia od umowy"?

https://www.prawokonsumenckie.pl/pl/a/wyjatek-nr-13-tresci-cyfrowe-nie-zapisane-na-trwalym-nosniku
"Ustawodawca wyłącza możliwość odstąpienia w wypadku przesyłania treści cyfrowych, które nie są zapisane na żadnym nośniku. Oznacza to, że można odstąpić od umowy zakupu programu komputerowego przysłanego do konsumenta w opakowaniu, jednak nie jest to już możliwe w wypadku gdy program jest przesyłany do konsumenta poprzez e-mail lub jest udostępniany do pobrania z określonej strony internetowej."

"Równocześnie przepis jednoznacznie wskazuje, że aby konsumenta wiązał ten wyjątek uniemożliwiający mu odstąpienie, musi zostać o tym fakcie wyraźnie przez przedsiębiorcę poinformowany. W przeciwnym wypadku, konsument może od takiej umowy odstąpić. Przedsiębiorca powinien uzyskać od konsumenta wyraźne oświadczenie w zakresie wyrażenia przez niego zgody na rozpoczęcie spełnienia świadczenia przez upływem 14 dni na odstąpienie."

"musi zostać o tym fakcie wyraźnie przez przedsiębiorcę poinformowany" Czy informacje zawarte w zakładce zwroty są wystarczającym poinformowaniem? Zakup na aukcji oznacza akceptację regulaminu jak i warunków zwrotów.
"Przedsiębiorca powinien uzyskać od konsumenta wyraźne oświadczenie" Skoro zakupił na aukcji to chyba zostało uzyskane "wyraźnie oświadczenie"? Bo niby jak mam uzyskać od konsumenta wyraźne oświadczenie sprzedając na aukcji i wysyłając na maila automatem?

oznacz moderatorów
41 ODPOWIEDZI 41

pinsplash
#21 Demiurg#

@Kaliope_Brzeg  wyCEFujesz się ? Ok, to ja też aby nie dać Maćkowi pretekstu...

_______
BRÓSLI
oznacz moderatorów

Kaliope_Brzeg
#21 Demiurg#

@pinsplash Ale humor mi pozostał zaCEFisty . Co się uśmiałam to moje 🤣

_____________
Kama
oznacz moderatorów

kular-k1
#8 Zapaleniec#

@Perfectshop2011skąd ty się urwałeś? Mniej łykaj sterydów, bo powodują nadmiar agresji.

oznacz moderatorów

Kaliope_Brzeg
#21 Demiurg#

@kular-k1 Podejrzewam, że @Perfectshop2011 już Cię nie słyszy 😂

_____________
Kama
oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

O, jestę wróżkiem! Zniknęli gościa 😛

 

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

pulkownik66
#19 Nestor#

@Vryko  jak już to ,, wrozqem ''

Zniknęli szyfratora i pozostał tylko😒 smuteczek.😞

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@pinsplash Myślisz, że ów dostał wyżej wymienioną  w czółko..? 😛

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

dawal50
#14 Krzewiciel#

@Perfectshop2011 wyskoczy komunikat  z informacja czego kod sie dotyczy i mozliwosc klikniecia dalej . Jest to w kazdy przypadku na kazdej platformie 

Czemu kłamiesz? Jest tak tylko w przypadku Origin, na Steamie ani Uplay nie wiesz co aktywujesz bez zużycia. Poza tym nawet jakby nie zużył to po zwrocie NADAL MÓGŁBY ZUŻYĆ (na każdej platformie), i by miał i grę i hajs. Zwracając fizyczny towar nie może go po zwrocie zużyć bo wrócił do sprzedawcy, więc skończ dezinformować całe forum jak nie masz racji. Przytoczone artykuły nie udowadniają twoich racji więc nie wiem po co je skopiowałeś.

oznacz moderatorów

szrek76
#8 Zapaleniec#

Myślę że masz dużo racji nawet Microsoft zwraca za niewykorzystane klucze, za wykorzystane zresztą też. To nie jest wina kupującego że sprzedający nie zabezpieczył się odpowiednio i wysłał klucz po zakupie bez informacji. Drugą kwestią jest fakt że sprzedający kupują na cwaniaka klucze wyszukując okazji i nie mogą ich zwrócić ale to też nie jest wina kupującego. Microsoft jak oddaje za klucz to go blokuje do momentu ponownej sprzedaży sprzedający na Allegro nie ma takiej możliwości ale to też nie jest wina kupującego. Spełnienie obowiązku informacyjnego nie może być na maila po dokonaniu transakcji bo wtedy kupujący nie mógł przy zakupie wiedzieć że nie ma prawa zwrotu a zatem zwrot jak najbardziej przysługuje. Taki obowiązek można spełnić w opisie aukcji albo przed wysłaniem kodu ale tylko wtedy on będzie spełniony kiedy po otrzymaniu maila kupujący wyrazi zgodę na te zasady a zgoda nie może być dorozumiana. Zatem w opisanej sytuacji jak najbardziej zwrot przysługuje a to że kupujący może kod wykorzystać nie zmienia tego faktu. To nie wina kupującego że sprzedający nie spełnił warunków i nie zabezpieczył się odpowiednio. Proszę nie pytać o przepisy bo zostały podane w wątku kilka razy:)

oznacz moderatorów

zami5
#7 Wielbiciel#

dzień dobry, sytuacja wygląda następująco:

Musimy ustalić kiedy rozpoczęło się spełnienie świadczenia. Dam kilka przykładów:

1. jeśli przesyłamy mailem po zakupie link do ściągnięcia pliku to spełnienie świadczenia rozpocznie się w momencie gdy klient ściągnie plik

2. Jeśli nadajemy dostęp do platformy z treścią i klient musi sie zalogować na swoje konto aby ja obejrzeć, to spełnienie świadczenia będzie miało miejsce w momencie zalogowania.

3. Jeśli przesyłamy kod mailem, to spełnienie świadczenia rozpocznie się w momencie wysłania maila.

Podsumowując, rozpoczęcie spełnienia świadczenia oznacza moment w którym klient otrzymuje dostęp do treści. Jeśli takowy otrzyma, to nie ma możliwości zwrotu, ale jeśli nie skorzystał z linku, lub się nie zalogował do treści w ciągu 14 dni, to może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. 

W opisanym przypadku klient utracił prawo do odstąpienia gdyż świadczenie usługi miało miejsce w momencie wysyłki kodu i bez znaczenia jest czy klient go wykorzystał czy nie, to już jego sprawa. 

Zapisy w zakładce "zwroty" to odpowiednie miejsce na informacje dla klienta odnośnie zakupu produktów cyfrowych.

 

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@zami5  Punkt 3 - a nie w chwili jego odebrania..? 😉 

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

zami5
#7 Wielbiciel#

Jeśli klient podał poprawny adres e-mail, sprzedawca wpisał poprawny adres i po stronie sprzedawcy nie wystąpiły problemy techniczne z wysyłką to w momencie wysyłki. 

Sprzedawca nie jest odpowiedzialny za problemy techniczne występujące po stronie kupującego. Takie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie sklepu.

Oczywiście jeśli sprzedający otrzyma zwrotkę, że mail nie dotarł, to powinien skontaktować się z klientem w celu wyjaśnienia sytuacji.

Gdy sprzedający nie ma podstawy twierdzić, że mail nie doszedł mail uważa się za dostarczony, chyba, że sklep zwyczajowo przyjął inną formę weryfikacji otrzymania maila przez klienta.

 

Dlatego najlepszą opcją jest wysyłka maila z linkiem do ściągnięcia pliku w systemie w którym mamy możliwość sprawdzenia czy plik został ściągnięty czy nie.

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@zami5 Przy sprzedaży konsumenckiej, to sprzedający jest odpowiedzialny za przesyłkę do chwili odebrania jej przez kupującego. Czyli jeśli zaginie - to jest kłopot sprzedającego, nie nabywcy. Uważasz, że w tym przypadku zapisy ustawy konsumenckiej są inne..?

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

zami5
#7 Wielbiciel#

wbrew pozorom maile trafiają do swoich odbiorców, chyba, że:

1. kupujący podał niewłaściwy e-mail - wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy

2. kupujący nie spełnia wymogów technicznych opisanych w regulaminie sklepu (nie posiada odpowiedniego oprogramowania, ma przeładowany serwer pocztowy itp.) - wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy

2. sprzedawca wpisał niewłaściwy e-mail - odpowiedzialność po stronie sprzedawcy

3. sprzedawca ma problemy techniczne - odpowiedzialność po stronie sprzedawcy.

Najczęściej takie sytuacje są po prostu wyjaśniane między stronami 🙂

Jeśli klient nie otrzyma maila i złoży reklamację, to oczywiście są sposoby aby zbadać, czy tak faktycznie było 🙂

 

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@zami5 Myślę, że się tu mocno przydasz. Na forum. O ile wytrzymasz.. 😉

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

gynox
#2 Obserwator#

Cześć,

Ja mam podobny problem, może będziesz w stanie mi doradzić. Kupiłem klucz na komputroniku który miał być dostarczony natychmiast niestety nie był ze względu na problemy techniczne po ich stronie. Po paru dniach otrzymałem od nich kod który nie działa i nie da się aktywować - potwierdzone kilkoma ticketami z producentem. Po paru dniach przestali odpowiadać i nie chcą zwrócić kasy....

 

Dzieki z gory za wszystkie sugestie 🙂

pozdrawiam.

 

 

oznacz moderatorów

zami5
#7 Wielbiciel#

Hej, ewidentnie otrzymałeś wadliwy produkt, czyli mozesz złożyć reklamację i skorzystać z prawa rękojmi. Nie będą mogli zignorować oficjalnie złożonej reklamacji. Ściągnij sobie jakiś formularz najlepiej z oficjalnych stron i prześlij do sprzedawcy w sposób wskazany w ich regulaminie. A jeśli to zignorują to możesz zgłosić sprawę do uokiku 

oznacz moderatorów

gynox
#2 Obserwator#

Super! dziękuje bardzo za pomoc, tak też uczynię. 

Pozdrawiam, wszystkiego dobrego.

oznacz moderatorów

zami5
#7 Wielbiciel#

Powodzenia, trzymam kciuki 🙂

oznacz moderatorów

szrek76
#8 Zapaleniec#

@zami5 Ok a co wtedy kiedy kupię 4 kody po miesiącu i przy wpisywaniu kodu w trzecim miesiącu wyskoczy że jest wykorzystany? Składam reklamacje a sprzedający co zwolniony z odpowiedzialności? Przecież mógł te kody wykorzystać i wysłać komuś innemu jak mam udowodnić że nie wykorzystałem go ja? Tu niestety kupujący powinien je jakoś zabezpieczyć i wysyłać linki do kodów i jak kupujący pobierze kod to jego odpowiedzialność jak nie pobierze to odpowiada za niego sprzedający To tak samo jak sprzedający nie musi zwracać za wysłany kod niestety sprzedający na każdym etapie odpowiada za kod który mógł zostać wykorzystany tak samo jak ma obowiązek zwrócić pieniądze jeżeli nie poinformował kupującego że nie przysługuje mu prawo zwrotu i to nie w mailu po zakupie bo wtedy kupujący nie wie że nie miał takiego prawa. Taka informacja musi być w opisie a jeżeli jest w mailu to musi się na te zasady zgodzić kupujący jeżeli sprzedający wyśle wcześniej kody - musi zwrócić pieniądze jak się kupujący rozmyśli. Nie można zrzucać odpowiedzialności na kupującego tylko dlatego że sprzedający nie ma odpowiedniego zaplecza.

oznacz moderatorów