Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam kto ponosi koszty przesyłki przy reklamacji towaru nawet tej nieuzasadnionej. Bo w moim rozumieniu prawa unijnego ponosi koszty sprzedawca . Jak to jest na allegro?
Proszę o odpowiedź moderatorow zgodnie z obowiązującym prawem które uległo zmianie z początkiem 2023r
AKTUALIZACJA 06.07.2025
Chcemy, aby proces reklamacji był jasny i zrozumiały dla obu stron. Zależy nam na tym, aby działania w serwisie były zgodne z przepisami prawa i stanowiskiem UOKiK, a więc nastawione na szybkie i sprawne rozwiązanie problemu klienta.
Nasza polityka reklamacyjna jest zgodna z obowiązującym prawem (Art. 43d. 5. oraz Art. 43e. 6. (Ustawa z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta). Opieramy się także na decyzji Prezesa UOKiK z 2011 roku (nr RWR 15-2011), w której uznano, że przerzucanie na konsumenta kosztów nieuzasadnionej reklamacji narusza zbiorowe interesy konsumentów. Wskazano, że sprzedawca posiada przeciwnie do konsumenta, wiedzę profesjonalną potrzebną do oceny zasadności reklamacji.
Ponadto w rejestrze klauzul niedozwolonych (postanowienia uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) znajduje się zapis: „W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu’’ (sygn. akt XVII AmC 157/05, wpis nr 916) - co oznacza, że przedsiębiorca nie może obciążać kosztami konsumenta jeśli okaże się, że reklamacja jest niezasadna.
Rozpatrywanie wnoszonych do sprzedawcy reklamacji mieści się w granicach ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej, więc koszty rozpatrywania reklamacji nie powinny obciążać konsumentów. Trudno więc zaakceptować przenoszenie tego ryzyka gospodarczego na konsumenta i obciążanie go kosztami nieuznanej reklamacji, gdyż jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami.
Cały proces reklamacyjny, włączając w to koszty transportu towaru w obie strony, jest dla klienta bezkosztowy, niezależnie od ostatecznej decyzji sprzedającego.
@marcinnowo233 w przypadku reklamacji z tytułu niezgodności z umową, zgodnie z przepisami Art. 43d ust. 5 konsument powinien udostępnić sprzedawcy towar do naprawy lub wymiany. Nie oznacza to, że musi go odesłać! Sprzedający jest zobowiązany odebrać towar od kupującego na własny koszt.
Jeśli jednak produkt okaże się zgodny z umową (reklamacja nie zostanie uznana), to sprzedający może domagać się od kupującego zwrotu poniesionych kosztów – zarówno odbioru, jak też ewentualnego demontażu reklamowanego produktu. Ponadto odbiór takiego produktu leży wówczas po stronie kupującego. Oznacza to, że klient musi samodzielnie odebrać od sprzedającego zareklamowany wcześniej produkt lub zwrócić sprzedającemu koszty jego odesłania.
Art. 43d ust. 5 Ustawy o prawach konsumenta – konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.
niestety, to klauzula abuzywna
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał takie postanowienia umowne za niedozwolone. Sąd zakwestionował klauzulę o następującym brzmieniu: "W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu".
Dodatkowo - Prezes UOKiK, który w jednej ze swych decyzji (decyzja RWR 15/2011 do pobrania tutaj) uznał obarczanie konsumentów kosztami nieuzasadnionej reklamacji za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
@Monika__L @marcinnowo233 Kupuję kuchenkę mikrofalową za np 250 PLN. Po czym uszkadzam wyświetlacz śrubokrętem ( w końcu nie wiem ze nie wolno wyświetlacza niszczyć śrubokrętem). Reklamacja nie uznana ale Sprzedający musi odesłać przesyłkę na swój koszt ( ok 30 PLN). No to jak psuję otwieranie drzwiczek młotkiem (a co !). Reklamacja znowu nie uznana ale koszt odesłania to 30 PLN. No to ja wlewam klej i reklamuję że talerz się nie obraca. Reklamacja nie uznana ale Sprzedający znowu 30 PLN w plecy... itp itd.... Czy tylko ja mam wrażenie że UOKiK potwierdza iż nie ma realnego kontaktu ze światem ( nie będę się wypowiadał na temat nadużywania substancji zakazanych)
Pamiętam że szkolenia ze argumentem było to że kupujący nie może bać się wysyłania na reklamacje. Inaczej nie skorzysta z prawa do ktorego ma prawo w świetle prawa
@Monika__L no wlaśnie wysyłania a nie ma nic o odsyłaniu
@pinsplash ponosi sprzedawca tylko koszt odbioru rzeczy na reklamacje nie ponosi kosztów odeslania odrzuconej reklamacji tam pisze towar podlegajacy naprawie lub wymianie czyli reklamacja uznana. Wzywasz kupującego po odbiór osobisty albo przysłanie etykiety opłaconej i mu go oddajesz a jak jest oporny doliczasz magazynowanie. Raczej wyleczy się z takiego dziadowania po 1 próbie.
@marcinnowo233 wszystko zależy od tego czy zakup od firmy czy osoby prywatnej. 1 firma zawsze odbiera na swój koszt albo zwraca koszt odeslania kupujacemu po przedstawieniu kwitu z kwota nadania. 2 osoba prywatna kupujacy nadaje na swoj koszt jesli reklamacja jest zasadna to wystepuje z roszczeniem o zwrot za wysylke i jest ono zasadne o ile np nie odeslal dlugopisu europaleta jak reklamacja jest niezasadna to koszt wyslania i odeslania sobie towaru to koszt kupujacego
Jakiś czas temu była nowelizacja KC. Teraz także prywatny sprzedawca odbiera reklamowany towar na swój koszt.
A co do zwrotu kosztów wysyłki nieuzasadnionej reklamacji, to da się je odzyskać jak rekamacja jest jednoznacznie bezpodstawna.
Natomiast w przypadku gwarancji reguluje to sama gwarancja.
https://spolecznosc.allegro.pl/t5/dyskusje-kupuj%C4%85cych/koszt-przesy%C5%82ki-przy-reklamacji-nawe...
Przepisy prawa od 27-01-2024 nie zmieniły się, a stanowisko Allegro tak.
"Moderatorka
w przypadku reklamacji z tytułu niezgodności z umową, zgodnie z przepisami Art. 43d ust. 5 konsument powinien udostępnić sprzedawcy towar do naprawy lub wymiany. Nie oznacza to, że musi go odesłać! Sprzedający jest zobowiązany odebrać towar od kupującego na własny koszt.
Jeśli jednak produkt okaże się zgodny z umową (reklamacja nie zostanie uznana), to sprzedający może domagać się od kupującego zwrotu poniesionych kosztów – zarówno odbioru, jak też ewentualnego demontażu reklamowanego produktu. Ponadto odbiór takiego produktu leży wówczas po stronie kupującego. Oznacza to, że klient musi samodzielnie odebrać od sprzedającego zareklamowany wcześniej produkt lub zwrócić sprzedającemu koszty jego odesłania.
Art. 43d ust. 5 Ustawy o prawach konsumenta – konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.