anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Przesyłka dotarła do mnie uszkodzona, kto powinien złożyć reklmację do przewoźnika?

betty111
#1 Nowicjusz#

Kupiłam na Allegro telewizor . Kurier przywiózł i wniósł z mężem na piętro pod drzwi po czym szybko sie oddalił. Okazało sie, że z boku karton jest przeklejony taśmą i przy rączce naderwany. Po otwarciu mąż zobaczył, że trachnięta jest matryca i obudowa peknięta. Sprzedawca powiadomiony.  Zasugerował zgłoszenie reklamacji do przewoźnika.Czekamy na odpowiedź od DPD ale mamy na to 30 dni.

Chciałabym zrobić zwrot towaru mam na to 14 dni .Co mam robić ? Czy to nie sprzedawca powinnien ogarnąć ?

 

oznacz moderatorów
2 ODPOWIEDZI 2

kostas11
#21 Demiurg#

@betty111 paczkę zgodnie z prawem sprawdza się w momencie odbioru i spisuje się protokół jak widać uszkodzenia z zewnątrz, lub do 7 dni jak karton cały, w tym momencie odebraliście paczkę bez zastrzeżeń co zwalnia sprzedawcę z odpowiedzialności, jak zrobicie zwrot to sprzedawca potrąci za uszkodzenia 😞 Nauczka na przyszłość !!!

Tu interpretacja sądu i podstawa prawna 🙂

http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000005127_XVII_AmC_005137_2011_Uz_2012-02-21_0...

Przywołany powyżej przepis art. 545 § 1 k.c. nawiązuje do - wyrażonej w art. 354 k.c. - konieczności współdziałania wierzyciela i dłużnika w wykonaniu zobowiązania. Ponadto wskazuje on na obowiązki sprzedawcy i kupującego związane z wykonaniem umowy sprzedaży, w szczególności, gdy przedmiot umowy jest dostarczany przez przewoźnika. Z przedmiotowej regulacji wynika, że w tym ostatnim przypadku kupujący jest obowiązany do zbadania przesłanej mu rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju oraz do dokonania wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika, gdyby w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, co może polegać np. na sporządzeniu protokołu reklamacyjnego, opisującego stwierdzone nieprawidłowości. Dodatkowo należy zaznaczyć, że z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy (art. 548 § 1 k.c.). Dochowanie przez kupującego wspomnianych aktów staranności jest niezbędne, aby sprzedawca mógł dochodzić ewentualnych roszczeń od przewoźnika. W myśl art. 74 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. nr 50, poz. 601 t.j.), jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona (ust. 1). Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (ust. 3). Natomiast w świetle art. 76 ustawy, przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:

1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,

2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,

3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,

4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.

W doktrynie podnosi się, że niewykonanie przez kupującego obowiązku zbadania rzeczy zgodnie z § 2 art. 545 k.c. wywołuje dwa negatywne dla niego skutki, mianowicie: po pierwsze – daje sprzedawcy możliwość podniesienia zarzutu, ze uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy nastąpiło po jej wydaniu, a więc już po przejściu ryzyka przypadkowego zniszczenia lub utraty rzeczy na kupującego i po drugie – pozwala sprzedawcy zwolnić się od odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę w takim zakresie, w jakim niezbadanie rzeczy spowodowało utrudnienie lub uniemożliwienie mu dochodzenia roszczeń od przewoźnika bądź ubezpieczyciela.

________
Κώστας
oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@betty111 a na przyszłość robisz tak, przy odbiorze oglądasz karton jak jest uszkodzony spisujesz protokół szkody i zgłaszasz sprzedawcy ( jak jest firmą ) reklamację i czekasz na kasę lub nowy telewizor 😄 a resztą zajmuje się sprzedawca bo została ustalona wina przewoźnika a teraz wygląda jak by doszło do uszkodzenia po odbiorze np. przy wyciąganiu czy przenoszeniu 😞

________
Κώστας
oznacz moderatorów