anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Czy musze przyjmować reklamację od firmy JDG po 16 mies.

hatrixmz
#8 Zapaleniec#

Witam.

Mamy taka sytuację. Klient (firma, JDG, z tego co widzę po PKD to jakiś serwis telefoniczny) kupił u nas w lutym 2023 drukarkę. Według niego już 3 razy wysyłał ją do HP w ramach reklamacji. Teraz (po 16 mies.) pisze do nas, że chce od nas zwrot środków (prawdopodobnie w ramach rękojmi, ale tego jeszcze nie wiemy).

Pytania:

1. Czy w ogóle, po takim czasie, może korzystać z rękojmi?

2. Czy musimy przyjmować taki sprzęt na reklamację, czy możemy jej odmówić, niech nadal reklamuje u producenta? (zakładamy, że zakup jest nie do celów zawodowych)

3. Jeśli musimy przyjąć, a on domaga się zwrotu środków to jak oszacować kwotę zwrotu? (po roku używania to raczej nie będzie 100%) Ew. czy możemy odmówić odstąpienia od umowy z powodu zbyt wysokich kosztów i ogarnąć reklamację u producenta odsyłając sprawną drukarkę?

 

Co o tym sądzicie?

 

 

 

oznacz moderatorów
12 ODPOWIEDZI 12

NipponShorty
#14 Krzewiciel#

Okres reklamacji z tytułu rękojmi wynosi 2 lata od daty zakupu (obejmuje ona również JDG jeśli zakupiony produkt nie jest związany bezpośrednio z charakterem prowadzenia jego działalności opisanych w PKD.)
Masz 14 dni na rozpatrzenie reklamacji (możesz ją uznać bądź odrzucić. Jeśli składa reklamacje do Ciebie jako sprzedającego to Ty ją rozpatrujesz.

Przy pierwszej reklamacji Ty jako sprzedający decydujesz się (jeśli przyjmiesz reklamacje) w jaki sposób ją rozpatrzysz:
a)naprawa
b)wymiana
c)zwrot
d)obniżenia ceny jeśli wada nie jest istotna

oznacz moderatorów

hatrixmz
#8 Zapaleniec#

Tak to też rozumiem. Co jednak kiedy klient żąda zwrotu zapłaty. Przyjmijmy, że "pierwszy raz" mu wymienimy. Zepsuje się drugi raz. Jak oszacować zwrot, bo raczej nie 100% skoro urządzenie używane nie ma wartości tożsamej z nowym, tym bardziej 1,5 roku po zakupie.

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@hatrixmz To co opisujesz to nie odstąpienie od umowy tylko reklamacja - jeśli druga reklamacje będzie uznana i klient żąda zwrotu środków to zwracasz wszystkie koszty poniesione przez kupującego a zużycie towaru nie ma tu znaczenia.

oznacz moderatorów

hatrixmz
#8 Zapaleniec#

A mamy na to jakiś konkretny zapis w ustawie?

oznacz moderatorów

mdrogeria
#21 Demiurg#

@hatrixmz produkt nie jest związany z profilem firmy więc musisz klienta potraktować jako konsumenta , jeśli to p[ierwsza rekalamcja u Ciebie masz prawo naprawić , wymienić na sprawną lub zwrócić .... i tu jest haczyk ,, wszystkie poniesine koszty przez klienta .,,

oznacz moderatorów

hatrixmz
#8 Zapaleniec#

@mdrogeria  napisał(a):

@hatrixmz produkt nie jest związany z profilem firmy więc musisz klienta potraktować jako konsumenta



To akurat zawsze jest kwestia dyskusyjna, ale tu akurat raczej nie będziemy jakoś protestować i się szarpać.

 


@mdrogeria  napisał(a):

jeśli to p[ierwsza rekalamcja u Ciebie masz prawo naprawić , wymienić na sprawną lub zwrócić .... i tu jest haczyk ,, wszystkie poniesine koszty przez klienta .


Jakie znaczenie ma pierwsza, druga i kolejna. Rozumiem, że chodzi o ten artykuł:

Art. 560. Uprawnienia kupującego w razie wady rzeczy

§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
 
Jak w takiej sytuacji podejść do tematu, kiedy urządzenie było już wymienione na nowe przez serwis (taką informację dostaliśmy od klienta) i co w przypadku, kiedy od nas też dostanie nowe (np. po wymianie przez producenta w ramach naszego zgłoszenia)?
oznacz moderatorów

NipponShorty
#14 Krzewiciel#

W razie wymiany rzeczy lub innych dokonywanych przez sprzedawcę w ramach rękojmi czynności reklamacyjnych odpowiedzialność sprzedawcy nie ulega wydłużeniu. Trwa 2 lata. Jeżeli jednak realizacja świadczeń nastąpi w ramach gwarancji, zastosowanie będzie miał przepis art. 581 Kodeks cywilnego. 

oznacz moderatorów

hatrixmz
#8 Zapaleniec#

@NipponShorty  napisał(a):

 Jeżeli jednak realizacja świadczeń nastąpi w ramach gwarancji, zastosowanie będzie miał przepis art. 581 Kodeks cywilnego. 


Ok, ale w takim rozumieniu gwarancja jest wydłużona i za nią odpowiada producent, ale rozumiem, że rękojmia płynie od dnia sprzedaży i jest niezależna terminowo od gwarancji, tj. jak producent wymieni urządzenie na nowe ostatniego dnia gwarancji i ew. ją przedłuży (piszę "ewentualnie" bo HP stosuje metodę przeklejania nr seryjnego na nowo przekazywane urządzenie i wtedy ono już raczej nie może być traktowane jak nowe), to rękojmia upływa i tak dzień później bez względu na to czy klient dostanie urządzenie nowe czy naprawione.

oznacz moderatorów

pecela
#17 Koryfeusz#

Ad. 1 i Ad. 2. O ile nie wykluczyłeś rękojmi dla firm, to odpowiadasz z jej tytułu przez 2 lata od daty sprzedaży.

Ad3. Jak uznasz reklamację, to masz do wyboru: naprawę, wymianę, a gdy to jest niemożliwe lub nieopłacalne obniżenie ceny lub zwrot środków (zwracasz całą kwotę, jaką zapłacił klient).

Co do reklamacji gwarancyjnej, to w przypadku drukarek HP zazwyczaj wymienia reklamowany produkt na drugi (nie musi to być nowy produkt, a w pełni sprawny).

oznacz moderatorów

hatrixmz
#8 Zapaleniec#

Obecnie chyba nie możliwości wykluczyć rękojmi dla firm typu JDG które dokonują zakupu niezawodowego.


@pecela  napisał(a):

Ad3. Jak uznasz reklamację, to masz do wyboru: naprawę, wymianę, a gdy to jest niemożliwe lub nieopłacalne obniżenie ceny lub zwrot środków (zwracasz całą kwotę, jaką zapłacił klient).


Jak to się ma (szczególnie pogrubione) do:

 

Art. 560. Uprawnienia kupującego w razie wady rzeczy

§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@hatrixmz mieszacie rękojmię z niezgodnością z umową obowiązującą od 1 stycznia 2023 r. Więc odpowiadasz na zasadzie UK a nie KC !!! 

Rękojmia jest tylko przy zakupach C2C oraz B2B o ile są związane z PKD 🙂

Towar nie związany z DG wiec ma pełne prawo jak konsument, składa reklamację, naprawiasz lub wymieniasz Ty wybierasz, jeśli złoży ją Tobie po raz drugi ma prawo odstąpić od umowy i musisz mu oddać całą kasę 😞

Art. 7aa. Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w rozdziałach 4, 5a i 5b
stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej
działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby
charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej
przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów
o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Art. 43c. 1. Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru
z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej
chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez
przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest
dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed
upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia,
o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze
specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.

Art. 43d. 1. Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego
naprawy lub wymiany.
2. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub
przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli
doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta
jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli
naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla
przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową

Art. 43e. 1. Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć
oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:

3) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca
próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;

6. W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar
przedsiębiorcy na jego koszt. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę
niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub
dowodu jego odesłania.

Jedyne co poproś o dokumenty  potwierdzające naprawy gwarancyjne bo jak tego nie będzie to możesz odrzucić reklamację z powodu grzebania w drukarce 😄

________
Κώστας
oznacz moderatorów

hatrixmz
#8 Zapaleniec#

@kostas11  napisał(a):

Rękojmia jest tylko przy zakupach C2C oraz B2B o ile są związane z PKD 🙂

A gdzie to jest wprost napisane? Poniższe raczej zaprzecza temu co piszesz.

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia).

Zawarte w niniejszym dziale przepisy dotyczące konsumenta, z wyjątkiem art. 558 § 1 zdanie drugie, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

oznacz moderatorów