Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Pytanie z tematu zrodziło się po rozmowie jaką właśnie odbyłem z przedstawicielem GS1. Ale po kolei:
Na tej stronie:
https://allegro.pl/dla-sprzedajacych/kody-ean-numery-gtin-w-allegro-wqggrjgj2hR
znajdziemy takie to zapisy:
[allegro] :: Pozyskuję swój asortyment od importera/hurtownika, który nie przekazał mi kodów, a produkty nie mają naniesionych oznaczeń: numeru GTIN (kodu EAN), ale mają markę. Co mogę zrobić?
Zwróć się do właściciela marki, aby nadał kody dla tych produktów. Jeżeli nie możesz się z nim skontaktować - możesz nadać numery GTIN (kody EAN) z własnej puli, którą uzyskasz od organizacji GS1 Polska.
:: Pozyskuję swój asortyment od importera/hurtownika. Produkty, które sprzedaję, nie mają marki oraz nie posiadają naniesionych oznaczeń: numeru GTIN/kodu EAN. Co mogę zrobić?
Zwróć się do producenta, aby nadał kody dla tych produktów. Jeżeli nie możesz się z nim skontaktować - możesz nadać numery GTIN (kody EAN) z własnej puli, którą uzyskasz od organizacji GS1 Polska.
:: Sprzedaję towary używane, którym producent nie nadał kodów EAN - np. wzmacniacze z lat ‘70, części zamienne do zabytkowych gramofonów. Co mogę zrobić?
Jeżeli producent nie nadał numeru GTIN (kodu EAN) i nie możesz się z nim skontaktować - możesz nadać numery GTIN (kody EAN) z własnej puli, którą uzyskasz od organizacji GS1 Polska.
[/allegro]
I teraz sytuacja, wcale NIEhipotetyczna:
Firma A kupuje część od chińczyka lub amerykanina, który ma w nosie EAN. Firma B, znalazła tego samego chińczyka lub amerykanina na alibabie i kupuje TEN SAM produkt. Zarówno firma A i B wysyła od naszego chińczyka lub amerykanina pismo o EAN. Brak odpowiedzi. Zatem wg złotej "rady" allegro:
"Jeżeli producent nie nadał numeru GTIN (kodu EAN) i nie możesz się z nim skontaktować - możesz nadać numery GTIN (kody EAN) z własnej puli"
Firma A rejestruje się w GS1, i za 4000 bierze pulę 100.000 kodów EAN, płaci roczne myto jest pięknie. To samo robi firma B.
Teraz każda z nich dla TEGO SAMOEGO produktu, tego samego producenta, zgodnie z złotą "radą" wybiera sobie EAN z własnej puli i sruuu dodaje produkt na allgero GDZIE chce i JAK chce.
I cała PRODUKTYZACJĘ allegro szlag trafił...
A co na to GS1?
Nie wiem kto to pisał, ale skontaktowałem się z obsługą GS1. odesłano mnie to broszury
https://www.gs1pl.org/kontakt/broszury-i-foldery/174-jak-poprawnie-nadawac-numery-gtin-10-zasad/file
[broszura]
Kto jest odpowiedzialny za przydzielanie numerów GTIN?
Za przydzielanie numerów GTIN odpowiedzialne
jest przedsiębiorstwo, które jest właścicielem
marki produktu, czyli firma będąca w posiadaniu
szczegółowej specyfikacji produktu, niezależnie
od tego, gdzie i przez kogo został on wyprodukowany.
Prefiks GS1 firmy. przydzielany jest zatem:
• producentowi lub dostawcy – jeżeli sam wytwarza
produkt lub jeżeli jest on dla niego wytwarzany
w jakimkolwiek kraju i sprzedaje go pod swoją nazwą
handlową/marką,
• importerowi lub hurtownikowi – jeżeli produkt został
wytworzony dla niego w jakimkolwiek kraju i jest
sprzedawany pod jego nazwą handlową lub jeżeli
w jakikolwiek sposób zmienia produkt (np. modyfikuje
opakowanie czy tworzy zestawy produktów),
• detaliście – jeżeli produkt został dla niego wytworzony
w jakimkolwiek kraju i jest sprzedawany pod jego
nazwą handlową.
[/broszura]
Werbalnie zaś na podane rady allegro padła odpowiedź, NIE WOLNO TAK ROBIĆ.
Jak to się ma do dobrych rad allegro, że mamy sobie sami dodać numer z własnej puli na nie swoje produkty pod pretekstem, że nie możemy się skontaktować z producentem?
Z broszury i rozmowy z GS1 wynika jednak, że wolno nam, jeżeli robimy zestawy i sprzedajemy jako całość.
Zatem uwaga, legalna rada. Jak macie problem, modyfikujcie produkt lub twórzcie zestawy (np produkt + szmatka do czyszczenia jako zestaw. Nadajcie tym zestawom LEGALNY EAN od GS1.
Na zdjęciach umieścicie i produkt i wasz breloczek, długopis czy szmatkę z własnym logo i nikt nie może wam zarzucić łamania regulaminu, bo sprzedajecie własny zestaw o własnym, niepowtarzalnym numerem EAN.
Czy ktoś z moderatorów może dostarczyć wyżej te absurdy i odpowiedzieć co jest legalne/zgodne z regułami czy nadal będziecie namawiać do praktyk, za które można wylecieć z programu GS1?
@ZibiK30 wydaje mi się, że nowe przepisy obejmujące JDG, nie mają tu jakoś specjalnie zastosowania. Dotyczą one głównie prawa do zwrotu zakupów i to tylko w określonych przypadkach.
@konto zamknięte Właśnie reklamacji dotyczą a tylko do takich są tu użyteczne 😉 Reklamacja usług świadczonych 🙂