Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Pytanie czy kupujący powiedział że towar leży rok uszkodzony? ma 2 lata rękojmi dla nowego towaru i 1 rok od używanego.https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/rekojmia-czy-gwarancja/
tak , pietnaście miesięcy , ale ślady świadczą że przedmiot był używany przez długi okres czasu
@pikando22 UOKiK pisze;
Konsument musi złożyć sprzedawcy żądanie wynikające z rękojmi w ciągu roku od dnia zauważenia wady – niemniej najlepiej ją zgłosić zaraz po zauważeniu. Warto podkreślić, że nie skraca to w żaden sposób okresu odpowiedzialności sprzedawcy, który wynosi 2 lata od dnia wydania rzeczy.
https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/rekojmia/
Radzę się tego trzymać, to stanowisko najbardziej kompetentnego organu.
Jeżeli kupujący zgłosi wadę po terminie, możesz nie uznać reklamacji, ale nie warto tego robić. Allegro może przyznać kupującemu rekompensatę z POK, a to dla sprzedawcy może stanowić problem.
kupujący wiedział ,że wada wystąpiła ponad rok temu
Zrób tak:
- zapytaj się kupującego czy złożona reklamacja jest reklamacją z tytułu rękojmi czy gwarancji.
- zapytaj się kupującego kiedy stwierdził wadę ( to jest bardzo istotne)
Jeżeli reklamacja jest z tytułu gwarancji przeczytaj warunki gwarancji danego producenta i będziesz wszystko wiedział. Wielu producentów ma zapis w warunkach gwarancji, że kupujący ma miesiąc na zgłoszenie wady licząc od daty stwierdzenia wady. Po tym czasie kupujący traci do uprawnień gwarancyjnych.
Jeżeli będzie to rękojmia: za produkt odpowiadasz przez 2 lata, ale jeżeli wada została stwierdzona po upływie 1 roku to na kupującym ciąży obowiązek udowodnienia, że wada istniała w momencie zakupu. Jak to kupujący zrobi... jego sprawa. Jeżeli kupujący tego nie udowodni to nie musisz rozpatrywać takiej reklamacji.
Kupujący ma 12 miesięcy na to aby zgłosić sprzedawcy wadę produktu. Przez okres trwania rękojmi ( 24 miesiące) może to zrobić w dowolnym dla siebie terminie.
Niestety może też zgłosić ci reklamacje np. po 35 miesiącach od daty zakupu (bo stwierdził wadę np. 23 miesiącu trwania rękojmi, licząc od daty zakupu czyli zmieścił się w terminie 12 miesięcy na zgłoszenie reklamacji). Taką reklamację niestety musisz rozpatrzyć. Jak się przed tym bronić? Tak jak napisałem wyżej - jeżeli wada została przez kupującego stwierdzona po upływie 1 roku od daty zakupu, to na kupującym ciąży obowiązek udowodnienia, ze wada produktu istniała w momencie zakupu (w nie jest to łatwo udowodnić)
A ja tak zapytam, czy na gry pudełkowe jest gwarancja producenta czy tylko rękojmia? Wie ktoś może?
- "zapytaj się kupującego kiedy stwierdził wadę ( to jest bardzo istotne)"
15 miesięcy temu ,tak napisał w protokole reklamacyjnym
"Kupujący ma 12 miesięcy na to aby zgłosić sprzedawcy wadę produktu. "
czy możesz podać jakiś paragraf , który o tym mówi , czy po tym czasie roszczenie ulega przedawnieniu ? chodzi mi o to, że jak odrzucę reklamację czy za miesiąc Pani zareklamuję tą sama wadę ?
dziękuję za odpowiedz
Dzięki , czytałem ,ale zakładam ,żę termin 12 miesięcy od stwierdzenia wady nie został zachowany i odrzucam reklamację , co dalej , klient może dalej reklamować przedmiot na tę samą wadę ?
@pikando22 jak dla mnie logicznym jest że jesli pierwsza reklamacja została odrzucona z powodu przekroczenia terminu to jesli póżniej jest zgłaszana ta sama usterka to termin jest tym bardziej przekroczony. Czas sie raczej nie cofa. Wiec powód odrzucenia kolejnej reklamcji dokladnie taki sam. Pod warunkiem że zachowasz dokumentacje i korespondecje z pierwszej reklamacji.
Jesli klient po miesiącu stwierdzi że wykrył inna usterke i zgłosił w prawidłowym terminie wówczas moim zdaniem normalnie rozpatrujemy reklamacje
Podaj tutaj datę zakupu przez klienta wg paragonu czy FV oraz datę kiedy została stwierdzona wada i datę zawiadomienia cię o istnieniu wady. Wiedząc to będzie można określić czy kupujący ma jeszcze prawo do złożenia reklamacji.
Zakup marzec 2020 ,data stwierdzenia wady kwiecień 2020(na protokole), trzy dni temu dostaliśmy przesyłkę z reklamacją .
W tym wypadku okres rękojmi trwa do marca 2022r. Oznacza to, że klient ma prawo wnieść reklamację.
Podstawa prawna K.C. Art. 568.
Bardzo dziękuję za odpowiedz .
trochę to zawiłe i zaprzeczające sobie - bo z jednej strony mogę odrzucić reklamację z powodu przekroczenia terminu 12 miesięcy od stwierdzenia istnienia wady ale nadal odpowiadam za nią do dwóch lat ?