anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Czy przedsiębiorca może zwrócić towar zakupiony na firmę przez internet?

szoszorek18
#1 Nowicjusz#

Witam

Jestem fotografem, kupiłam ostatnio "Łańcuszkowy system zawieszania teł na 3 tła"

na fakturę, działalność jest jednoosobowa. Chciałabym zwrócić towar bez podawania powodu jednak

sprzedawca utrudnia cała sytuację pisząc "Zakupu dokonano na firmę z czym wiąże się wystawienie faktury VAT. Firmy/przedsiębiorstwa nie obowiązują przepisy konsumenckie tylko kodeks cywilny, według którego firmom nie przysługuje 14 dniowe prawo zwrotu przy zakupie na odległość."

Z tego co się orientuje od stycznia 2021 roku osoby prowadzące działalność gospodarczą objęte zostały pełną ochroną konsumencką. Oznacza to, że przedsiębiorca nabywający towar na fakturę, uzyskał prawa wynikające z rękojmi oraz prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni.
Nowe przepisy dotyczą wyłącznie jednoosobowych działalności gospodarczych, wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Czyli moja firma wpisuje się w te zasady.
Jednak sprzedawca pisze "Wszystko się zgadza poza jednym. Jeśli zakup jest na cele zawodowe ta ustawa nie obowiązuje. A działalność fotograficzna to nic innego jak cele zawodowe."
Nikt nie powiedziałam, że posiadam własne studio a Łańcuszkowy system nie ma w nazwie fotografii więc mógłby służyć do czegoś zupełnie innego.
Podstawowa kwestia to ustalenie, czy po drugiej stronie mamy do czynienia z przedsiębiorcą działającym w charakterze zawodowym czy konsumenckim. Art. 38a, już na wstępie mówi, że nowe przepisy dotyczyć będą wyłącznie jednoosobowych działalności gospodarczych, wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej . Same kody P K D wskazane w C E i D G mogą nie dać możliwości prawidłowej oceny rodzaju działalności przedsiębiorcy, i właściwego zakwalifikowania zawieranej umowy.
 
Więc jak to w końcu jest z tym prawem??
oznacz moderatorów
12 ODPOWIEDZI 12

ko_alka
Moderatorka
Moderatorka

@szoszorek18 Cześć. Jeśli zakup był związany z prowadzoną przez Ciebie działalnością, to sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu w ramach odstąpienia od umowy.

Jako przedsiębiorca możesz odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy zakup nie będzie mieć charakteru zawodowego. Umowa nie może dotyczyć bezpośrednio branży, w której się specjalizujesz. Jeśli umowa ma “zawodowy charakter”, wtedy nie przysługują Ci uprawnienia konsumenckie, czyli nie będziesz mógł odstąpić od umowy.

Jako Allegro nie mamy uprawnień pozwalających na rozstrzyganie o charakterze zakupu. W kwestiach spornych konieczne będzie skierowanie sprawy na drogę sądową. 

Ola
Moderatorka

  _____________
  Wypełnij ankietę i daj znać, co myślisz o Allegro Gadane! 🙂
oznacz moderatorów

berosfilm
#1 Nowicjusz#

Jeśli zakup był związany z prowadzoną przez Ciebie działalnością, to sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu w ramach odstąpienia od umowy.

Co za bzdurny przepis. Jaki przedsiębiorca zakupuje towar nie związane z profilem prowadzonej działalności i jego PKD?

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@berosfilm dam Ci przykład, fotograf nie może zwrócić aparatu fotograficznego ale jak kupi mopa do podłogi to może zwrócić ( mopa może dać w koszty sprząta biuro  ) !!! tak samo firma sprzątająca nie może zwrócić mopa ale może zwrócić komputer ( może dać w koszty uzasadniając że służy do kontaktu z klientami  ) !!!

 

________
Κώστας
oznacz moderatorów

PorannyKojot
#8 Zapaleniec#

Tja, tylko weź obroń przed US fakturę na mopa mówiąc, że to pod firmę, a sprzedającemu mopa powiesz, że to nie pod firmę? Ale co, fakturę wystawi? To wtedy się wyklucza! Bzdura!

oznacz moderatorów

mdrogeria
#21 Demiurg#

@szoszorek18 ochroną tak , ale nie pełną jak piszesz . Jeśli zakup związany był z profilem Twojej działalności prawa konsumenta w takim przypadki Ci nie przysługują i sprzedawca może , zaznaczam MOŻE odmówić przyjęcia takiego zwrotu . Zakup jakiego dokonałeś niestety jest związany z profilem Twojej działalności .

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@szoszorek18 
Sięgnij do źródeł:

Art. 3855 Kodeksu Cywilnego :

"Przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w art. 3851-3853, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej."

Dla rozstrzygnięcia - podstawą jest to: jakie rodzaje PKD wskazuje CEIDG.
Tak to literalnie opisał Ustawodawca.
Niestety cierpią na tym zwłaszcza Ci, którzy mają wpisane PKD obejmujące bardzo szeroki krąg działalności. Wpisanie do swojej działalności zbyt ogólnego zakresu, np. 47.91.Z ( sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet ) rodzi duże trudności z możliwością skorzystania z prawa do odstąpienia od Umowy bez podania przyczyny przez takiego przedsiębiorcę - dla praktycznie jakichkolwiek zakupów internetowych.
W takich przypadkach zaleca się aktualizację wpisów w CEIDG w celu sprecyzowania faktycznego zakresu (np. dla sklepu internetowego z zabawkami dla dzieci zalecanym kodem PKD byłby: 47.65.Z a nie 47.91.Z)

Ponadto zauważ, że nawet jeżeli nie prowadziłabyś JDG ale pracowała zawodowo jako fotograf - nie spełniłabyś definicji Konsumenta przy zakupie sprzętu lub akcesoriów fotograficznych (z tym, że Sprzedawcy byłoby znacznie trudniej wykazać, że jesteś fotografem niż w przypadku JDG).

Łańcuszkowy system nie ma w nazwie fotografii więc mógłby służyć do czegoś zupełnie innego.
Aktualne orzecznictwo skarbowe wskazuje, że Kupujący podając przy zakupie numer NIP deklaruje, że produkt jest kupowany do celów związanych z działalnością gospodarczą. W takim przypadku nie forsowałbym teorii, że zakup zadeklarowany jako związany z tym celem do tego celu nie służy (lub nie miał służyć) bo można mieć niepotrzebne kłopoty.

Zachęcałbym do porozumienia ze Sprzedawcą (jak przedsiębiorca z przedsiębiorcą), który wprawdzie nie ma obowiązku przyjąć takiego zwrotu, ale mógłby to zrobić. Zazwyczaj większe szanse na uzyskanie porozumienia są jeżeli Kupujący odejdzie od postawy roszczeniowej w sytuacji gdy przepisy mu nie sprzyjają i np. wyraża chęć zakupu innego rodzaju/wersji przedmiotu (lepiej odpowiadającego jego potrzebom) albo wyraża gotowość poniesienia drobnej straty wynikającej z de facto z "wypożyczenia" rzeczy.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Jeżeli uważasz że zakup jest niezwiązany z twoją działalnością, jesteś tego pewien i masz uzasadnienie to otwórz dyskusję, przedstaw argumenty i żądaj przyjęcia zwrotu: https://allegro.pl/dyskusje/nowa

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@LEW433 
W przedstawionej sytuacji: po otwarciu sporu, szanse na gest dobrej woli z jego strony: w mojej opinii spadną do zera. 

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

Masz wyżej odpowiedź pracownika Allegro:

"Jako Allegro nie mamy uprawnień pozwalających na rozstrzyganie o charakterze zakupu. W kwestiach spornych konieczne będzie skierowanie sprawy na drogę sądową. "

To tyle w kwestii otwierania dyskusji.

oznacz moderatorów

PorannyKojot
#8 Zapaleniec#

Trochę głupota, bo głównym powodem jest fakturowanie... a jeśli zafakturuję coś, czego nie mam w PKD, to przychrzani się US. Ludzie na firmę kupują coś, co można wykorzystać w firmie właśnie dla zwrotu VAT... jeśli nie mogę dostać VAT, to po ch... mi zakup na firmę? To się wtedy nie opłaca.

Taki [edycja] dopuszcza zwrot dla jdg!

oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@PorannyKojot "Taki[edycja] dopuszcza zwrot dla jdg!" 

To trzeba tam kupować a nie na allegro - proste. 

oznacz moderatorów

PorannyKojot
#8 Zapaleniec#

OK : )

oznacz moderatorów