Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Szukałam na googlach długo odpowiedzi ale nigdzie jej nie znalazłam. Złożyłam sprzedawcy reklamację na podstawie rękojmi, wysłałam zdjęcia i dowody. Poprosiłam kilkakrotnie o ustosunkowanie się do reklamacji przed wysyłką sprzętu. Zamiast tego sprzedawca odpisywał tylko że rozpatrzy reklamację gdy otrzyma towar. Ani nie odpowiedział że ją uznaje ani że ją odrzuca. Jeśli po upłynięciu 14 dni sprzedawca w dalszym ciągu nie ustosunkuje się do zarzutów albo nie napiszę wprost że reklamacja jest odrzucona z powodu nie odesłania sprzętu, to czy taką reklamację uznaje się za automatycznie za uznaną czy odrzuconą?
Wiem że do rozpatrzenia reklamacji często potrzebna jest fizyczna obecność sprzętu, ale co w przypadku jak nie ustosunkuje się on w żaden sposób do reklamacji ani nie napisze 14/15 dnia że reklamacja została odrzucona ponieważ nie odesłano sprzetu? Czy skuteczna odpowiedź na reklamację to "proszę odesłać sprzęt, wtedy zajmiemy się rozpatrzeniem reklamacji"? Ciekawi mnie czy sprzedawca musi jeszcze później odpisać na reklamację że ją odrzuca z powodu nie dostarczenia sprzętu aby nie została ona automatycznie uznana za zasadną.
Jeszcze napiszę dlaczego w ogóle o to pytam. Ponieważ w reklamacji napisałam że proszę o jej rozpatrzenie bez odsyłania sprzętu ponieważ uważam że odsyłanie towaru nie jest w tym przypadku potrzebne. Napisałam dlaczego i poprosiłam o ustosunkowanie się sprzedawcy na moje argumenty. Sprzedawca się w ogóle nie ustosunkował, odpisał że mam odesłać i tyle bez odpowiedzi dlaczego nie można rozpatrzyć reklamacji bez odsyłania.
Tak to wygląda w świetle obowiązującego prawa, sprzedawca może warunkować rozpatrzenie reklamacji do czasu kiedy nie otrzyma przedmiotu z powrotem. Oczywiście może się zgodzić na sugerowaną opcję bez wysyłki towaru, ale nie musi.
Dawno temu miałem sytuację kiedy reklamowałem jakiś gadżet elektroniczny, zdaje się ładowarkę, która wybuchła a pozostałością po niej był stopiony plastik i zwęglone elementy, w tej sytuacji bezcelowe było odsyłanie elektrośmieci, aczkolwiek sprzedawca tak sobie zażyczył.
Niezależnie co kupiłaś i czy zasadne jest odsyłanie tego - trzeba to zrobić aby reklamacja została rozpatrzona
No tak, ale czy sprzedawca musi 14 dnia odpowiedzieć że ją odrzuca z powodu nie dostarczenia sprzętu aby uniknąć automatycznego uznania reklamacji za zasadną ?
@Imrandile sprzedawca ma 14 dni na podjęcie decyzji reklamacyjnej od momentu zgłoszenia jej przez kupującego. Może On jednak domagać się odesłania produktu w celu sprawdzenia sprzętu.
a co jeśli nie odeślę ? Trzeba wtedy dodatkowo ponownie odpowiadać na reklamację ?
Ja to wszystko wiem. Ale co w przypadku gdy nie odsyłam sprzętu a sprzedawca nie odrzuci reklamacji, po prostu minie 14 dni, a ja nie mam żadnej decyzji, również takiej że reklamacja została odrzucona z powodu nie odesłania sprzętu. Wg tego wątku:
jeśli sprzedawca nie odrzuci reklamacji z powodu nie odesłania sprzętu w ciągu 14 dni od zgłoszenia reklamacji a wcześniej tylko poprosi o jego odesłanie to taką reklamację uznajemy automatycznie za uznaną. Zastanawiam się czy coś się od tego czasu zmieniło bo mineły 3 lata.
Sprzedawca obecnie nie musi odrzucać reklamacji w terminie do 14 dni argumentując to brakiem otrzymanego produktu jeżeli we wcześniejszej korespondencji zażądał jego zwrotu, a ta czynność ze strony kupującego nie została spełniona. Nie można ani uznać, ani odrzucić reklamacji do której się nie przystąpiło z uwagi na brak produktu. Jeżeli sprzedawca wyraźnie zaznacza, że do wydania decyzji o reklamacji jest mu niezbędny towar to w tym przypadku czas działa jedynie na niekorzyśc kupującego, który przedmiotu nie odeśle czyli automatycznie rezygnuje z reklamacji gdyż nie zastosował się do jej warunków
Masz w 99% rację poza jednym, ja do reklamacji przystąpiłam wysyłając dokładne zdjęcia i opis usterki. Nie spełniłam tylko warunku sprzedawcy. To teraz ponowna identyczna reklamacja i wysłanie sprzętu ?
Wszystko zależy zawsze od sprzedawcy, może uznać reklamację na słowo, może uznać po otrzymanej dokumentacji fotograficznej - jego wolna wola, ale przede wszystkim sprzedawca jak i kupujący opierają się na prawie, a te stanowi, że sprzedawca może wstrzymać się z rozpatrzeniem reklamacji do czasu kiedy nie otrzyma produktu z powrotem. To jest uwarunkowane prawnie, nie jest to jedynie życzeniowość sprzedawcy czy jego warunek - to warunek zapisany prawnie, z którego sprzedawca może skorzystać. Najlepiej byłoby po prostu odesłać
ja też się gubię, w społeczności allegro widzę że ludzie piszą o tym że powinno mimo wszystko się poinformować kupujacego o odrzuceniu reklamacji z powodu nie odesłania towaru. Ale co osoba to opinia a przepisy niejasne 🙂 Nie precyzują co się dzieje gdy konsument mimo obowiązku nie odeśle towaru.
Powinno czy nie - prawo tego nie nakazuje. Sprzedawca warunkuje rozpatrzenie reklamacji od wydania towaru, więc kiedy go nie otrzymuje reklamacja jest z automatu bezskuteczna bo niespełnione są jej warunki. Natomiast informowanie kupującego o fakcie, o którym jest on świadomy jest bezcelowe. Kupujący dokładnie wie czego wymaga prawo oraz sprzedawca i że tego nie spełnił, formalnie o tym informowac można, ale nie trzeba
Zadzwoniłam na infolinię konsumencką z ciekawości. Pani powiedziała że jest pewna tego że sprzedawca musi najpóźniej 14 dnia od chwili złożenia reklamacji dać odpowiedź na reklamację , nawet jak towar dotrze do sprzedawcy 14 dnia o godzinie 23 lub jeśli nie dotrze w ogóle w terminie 14 dni. To jest jego obowiązek. Jeśli sprzęt dotrze za późno i nie ma możliwości jego zbadania przed upływem 14 dni to najczęstszą praktyką jest po prostu odrzucenie reklamacji bez sprawdzania sprzętu a później rozpatrzenie jej jeszcze raz ponownie. Jeśli towaru nie dostał to musi odrzucić reklamację z powodu nie otrzymania paczki. Nie ma żadnego domniemania że skoro firma poprosiła o odesłanie sprzętu a klient tego nie uczynił albo odesłał paczkę 14 dnia i dotarła np 20 dnia od złożenia reklamacji to reklamacja jest automatycznie uznawana za odrzuconą. Była pewna że jak sklep nie otrzyma towaru to musi 14 dnia odpowiedzieć że odrzuca reklamację. Jak tego nie zrobi to reklamacja jest uznawana za zasadną nawet jak towar do sprzedawcy w ogóle nie został wysłany lub dotrze np. 17 dnia. Tłumaczenie się sprzedawcy że odpowiedź na reklamację nie została wydana ponieważ nie dostarczono towaru nic tutaj nie daje. Reklamacja jest już uznana za zasadną.
@Imrandile Zakup konsumencki? wprowadzają cię w błąd, niczego nie odsyłaj, masz udostępnić sprzedajacemu towar do rozpatrzenia reklamacji jeżeli tak chce, napisz żeby sobie odebrał- niech wyśle kuriera itd, możesz odesłać jak chcesz i jak się dogadasz ze sprzedającym, sprzedający musisz rozpatrzyć reklamację w 14dnaich od chwili złożenia reklamacji, później reklamacja jest uznana.
@Polska-Policja Sprzedawca warunkuje rozpatrzenie reklamacji od wydania towaru - tak ale nie może żądać odesłania jeżeli to zakup konsumencki.
@N_Nitka28 Nie może domagać się odesłania tylko wg prawa może żądać udostępnia towaru do odbioru w celu rozpatrzenia reklamacji.
Nieprawda. Od tego roku to na sprzedawcy spoczywa obowiązek odebrania produktu od kupującego. Klient musi jedynie udostępnić produkt do do rozpatrzenia ale nie musi go odsyłać. Jeżeli sprzedawca nie otrzyma produktu to nie może to być podstawą do odrzucenia reklamacji, chyba że klient nie udostępni takiego produktu do odbioru przez kuriera. Proszę nie wprowadzać w błąd.
@Imrandile podaj proszę numer zamówienia. To pomoże mi w weryfikacji sprawy.