anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Obniżenie kwoty zwrotu za towar oddany w ustawowym terminie o połowę?

Client:104768031
#1 Nowicjusz#

Kupiłem sweter za 449 zł. Był to nietrafiony prezent, więc zwróciłem go w ustawowym terminie. Niestety cienką foliową torebkę z kodami produktu wyrzuciłem od razu po rozpakowaniu. Produkt starannie zapakowałem i odesłałem. Jakie było moje zdziwienie, gdy otrzymałem zwrot tylko połowy kwoty. Innymi słowy, zapłaciłem 224 zł za foliową torebkę z kodami.

Obniżenie zwracanej kwoty o połowę (z 449 do 225 zł) wydaje się bardzo znaczące i może być niezgodne z zasadami ochrony konsumentów, jeśli faktyczne obniżenie wartości towaru nie odpowiada tej kwocie. Oto kilka punktów, które warto rozważyć:

Zgodnie z polskim i europejskim prawem sprzedawca może obniżyć kwotę tylko o rzeczywiste zmniejszenie wartości towaru wynikające z tego, że towar nie został zwrócony w oryginalnym stanie. Jeśli brakuje jedynie opakowania (np. foliowego woreczka z kodem), wartość towaru prawdopodobnie nie spadnie o połowę, o ile sam towar jest nieuszkodzony i w pełni funkcjonalny.

Jeżeli opakowanie było kluczowe dla dalszej sprzedaży towaru (np. w przypadku produktów, które wymagają określonego opakowania z powodów gwarancji lub identyfikacji), sprzedawca może argumentować, że towar ma teraz niższą wartość. Jednak nawet w takim przypadku obniżenie kwoty powinno być proporcjonalne do rzeczywistych kosztów, które sprzedawca poniesie.

Polskie prawo (zgodne z dyrektywami UE) wskazuje, że obniżenie wartości musi być proporcjonalne. Jeśli obniżenie o 224 zł nie odpowiada rzeczywistemu zmniejszeniu wartości wynikającemu z braku opakowania, może to być działanie nieuzasadnione.

oznacz moderatorów
3 ODPOWIEDZI 3

mdrogeria
#21 Demiurg#

Zapytaj sprzedawcy o powód obniżenia , wróć do nas z odpowiedzią .

oznacz moderatorów

NipponShorty
#15 Entuzjasta#

Być może sprzedawca wyszedł z założenia że skoro był rozpakowany to musi sprzedać go jako używany i wyliczył sobie 50% wartości - ale dowiesz się jak zapytasz sprzedającego - nie wiemy czym się kierował.

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@Client:104768031 Tak nie wyjaśnisz sprawy, pytaniem do sprzedającego, oni nie lubią zwrotów, wyjaśnisz tylko poprzez dyskusję, jak się da to otwórz, masz pomoc Allegro: https://allegro.pl/moje-allegro/zakupy/dyskusje/nowa

oznacz moderatorów