anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

po ponad roku od zakupu notebooka używanego kupujący zgłasza wadę - przestał działać przycisk

jade_pc
#7 Wielbiciel#

po ponad roku od zakupu notebooka używanego kupujący zgłasza wadę - przestał działać przycisk - jak mam się zachować

oznacz moderatorów
4 ODPOWIEDZI 4

LEW433
#21 Demiurg#

Rozpatrzyć reklamację, kupujący ma 2lata na reklamację. Masz 14dni na jej rozpatrzenie, Jesteś prywatnym sprzedającym rozumiem!

oznacz moderatorów

jade_pc
#7 Wielbiciel#

Tak, prywatnym. Jak mam rozpatrzyć reklamację w sprzęcie elektronicznym.....nie wiem co kupujący robił w bardzo długim odcinku czasu z notebookiem a elektronika ma to do siebie, że pada.....i co....za chwilę, przed upływę dwóch lat stwierdzi, że klawiatura nie działa - wymiana, matryca nie działa - wymiana.... droga do nikąd

oznacz moderatorów

pecela
#17 Koryfeusz#

@jade_pc 

Masz obowiązek rozpatrzyć reklamację, czy zdecydować czy ją uznajesz, czy nie. W razie uznania decyzja o sposobie usunięcia usterki należy do ciebie. Do wyboru masz: wymianę, naprawę, obniżenie ceny lub zwrot środków (wtedy kupujący zwraca towar, ale jest to ostateczność w razie gdy nie można zrealizować wcześniejszych opcji lub jest to nieopłacalne). Tutaj raczej szedłbym w naprawę (taka awaria, to może być błahostka, typu odpięty kabelek) lub obniżenie ceny (taki przycisk raczej nie kosztuje dużo, musiałbyś poszukać w necie po ile chodzą).

 

Art. 556. [Rękojmia]
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia).

Art. 558. [Modyfikacje odpowiedzialności]
§ 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jeżeli kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.
§ 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Art. 559. [Granice czasowe odpowiedzialności]
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.

Kluczowy jest art 559 KC, zgodnie z nim jako sprzedający odpowiadasz za wady ukryte, które tkwiły w sprzadnej rzeczy w chwili sprzedaży, a ujawniły się w czasie użytkowania. Ciężar udowodnienia winy spoczywa na zgłaszającym.
Jeżeli jesteś pewien, że przycisk dział jak sprzedawałeś lapka, to odrzuć reklamację (musisz to jednak jakoś uzasadnić, choćby w kilku słowach). Możesz też poprosić o odesłanie w celu ekspertyzy (zgodnie z obecnymi przepisami KC (art. 561(2) § 1) odbywa się to na twój koszt). Pamiętaj jednak, że masz 14 dni na wydanie decyzji licząc od dnia otrzymania zgłoszenia.

oznacz moderatorów

gierland
#12 Orędownik#

Jeżeli sprzedałeś sprzęt używany i ograniczyłeś odpowiedzialność z tytułu rękojmi do 1 roku (zapis np. w opisie aukcji czy regulaminie aukcji) to teraz po upływie 1 roku możesz kupującego po prostu "spuścić".

Natomiast jeśli tego nie zrobiłeś to odpowiadasz za produkt przez okres 2 lat. Oznacza to, że jeżeli uznasz roszczenie kupującego to notbooka musisz naprawić/wymienić/obniżyć cenę lub zwrócić cenę. 

oznacz moderatorów