Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Niecałe dwa lata temu zakupiłem telefon powystawowy - świetny stan, w zasadzie jak nowy.
Teraz padł zasięg sieci przez wadliwą płytę główną. Czy mam szansę reklamować z tytułu rękojmi?
Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu jego wydania (wyjątek dotyczy nieruchomości, w przypadku których okres odpowiedzialności to 5 lat).
Terminu tego nie można skrócić, z wyjątkiem towarów używanych, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku. O skróceniu terminu konsument powinien zostać poinformowany przed zawarciem umowy.
Ważne!
Przez rok trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Taka sytuacja ułatwia złożenie reklamacji, gdyż to przedsiębiorca musi udowodnić, że wada powstała z winy konsumenta.
W przypadku zauważenia wady w późniejszym terminie, czyli między 12. a 24. miesiącem od wydania towaru, to konsument powinien wykazać, że wada towaru istniała w momencie zakupu – np. jest wynikiem zastosowania materiałów niskiej jakości, nieprawidłowej produkcji czy też niepoprawnej instrukcji obsługi lub konserwacji. Na poparcie swoich twierdzeń może (ale nie musi) skorzystać z pomocy specjalistów, w tym z opinii i analiz niezależnych rzeczoznawców.
Ważne!
Jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wady towaru, konsumentowi przysługuje uprawnienie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi bez względu na okres, jaki upłynął od stwierdzenia wady. Oznacza to, że przedsiębiorca odpowiada za produkt, nawet jeżeli wada zostanie przez konsumenta zauważona po upływie 2 lat od wydania rzeczy.
Uwaga! Sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli konsument w momencie zawarcia umowy wiedział o wadzie, np. towar był sprzedawany po obniżonej cenie z uwagi na określoną usterkę. Wada ta nie będzie podlegała reklamacji, ale towar można zareklamować, jeżeli ujawni się w nim inna usterka – nieznana konsumentowi w momencie zakupu.
Podstawa prawna: art. 5562, 557 §1 i 568 Kodeksu cywilnego
@PiotrekGlogowski
Teraz padł zasięg sieci przez wadliwą płytę główną
Z opisywanych tu przypadków - zasięg sieci najczęściej "pada" gdy telefon będący własnością osoby trzeciej (np. operatora) - jest blokowany.
Działają połączenia alarmowe i cała reszta funkcji (z wyjątkiem zasięgu i możliwości wykonywania innych połączeń niż alarmowe).
Telefon jest moją własnością, zasięg nie padł całkowicie, tylko zanika - przyczyną płyta główna.
@PiotrekGlogowski złóż reklamację z tytułu rękojmi i zobaczysz 🙂 Pamiętaj że to Ty musisz udowodnić po roku że wada była w produkcje w momencie zakupu 😞 do roku domniema się że wada była w produkcje.
@PiotrekGlogowski
Telefon jest moją własnością,
Tak się wydaje większości kupujących na Allegro, zwłaszcza tym którzy nabywają telefony bez faktury, na fakturę VAT-marża, albo fakturę bez VAT.
Do czasu ... gdy np. okazuje się, że sprzedawca nie był właścicielem (a jedynie posiadaczem) sprzedawanego urządzenia i pomimo, że kupujący za niego zapłacił to nie stawał się jego właścicielem, a tylko posiadaczem (kolejne ogniwo w łańcuszku paserstwa - telefon miał wadę prawną).
@PiotrekGlogowski podaj proszę numer zamówienia, którego to dotyczy. Sprawdzę czy możemy pomóc w tej sytuacji.
nr zamówienia: 43434e00-0183-11eb-bcaa-5ba17282de94
nr oferty: 9728803852 (archiwalna na ten moment)
@PiotrekGlogowski dziękuję!
Przedmiot był powystawowy, a towar powystawowy jest tożsamy z rzeczą używaną. W przypadku sprzedaży rzeczy używanych sprzedawca ma prawo skrócenia obowiązywania okresu rękojmi na sprzedaną rzecz z ustawowych dwóch lat do jednego roku (art. 568 k.c. § 1). Aby jednak doszło do skrócenia okresu rękojmi sprzedawca musi wyraźnie takie zastrzeżenie umieścić w umowie sprzedaży – np. w treści opisu oferty. W przypadku pominięcia tej kwestii rękojmia będzie obowiązywała standardowo – a więc przez dwa lata.
Dlatego w tej sytuacji najlepiej abyś skontaktował się ze sprzedającym i złożył mu reklamację. Sprzedający musi ją rozpatrzyć - może ją uznać lub odrzucić.
Daj proszę znać, jeśli będziesz miał problemy z porozumieniem się ze sprzedającym.
OK, dziękuję