Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Dzień dobry,
17.08.2021 kupiłem płytę główną do komputera.
Po 3 miesiącach od zakupu odesłałem ją ponieważ się zepsuła. Sprzedawca odeslał mi naprawioną płytę. Przechodząc do sedna na dzień dzisiejszy doszło do tej samej usterki, przed upływem 2 lat od zakupu.
Z tym że w przesłanych mi na email dokumentach po zakupie dostałem informacje że rękojmia trwa tylko 1 rok.
Czy firma miała do tego prawo ? Do skrócenia tego okresu ? Aukcja dotyczyła nowej rzeczy a nie używanej a zakup był konsumencki i wydaje mi się ze taka klauzula jest nieważna i sprzeczna z ustawą o prawach konsumenta.
Złożona przeze mnie reklamacja została odrzucona. Nie do końca rozumiem czy argumentacja sprzedającego jest właściwa.(została otwarta dyskusja w tej sprawie na portalu ale do porozumienia nie doszliśmy)
Zatem czy przysługuje mi reklamowanie produktu w ciągu 2 lat od zakupu ?
Zdaniem sprzedającego reklamacja jest wnoszona po terminie i dodatkowo wadę zgłaszam w okresie 12-24 i muszę udowodnić, że miała miejsce w momencie zakupu. Wydaje mi się, że nie muszę udowadniać, że wada istniała w momencie zakupu, ponieważ jest to druga reklamacja, pierwsza miała miejsce w 1 roku użytkowania i to na tę samą wadę.
Wada powróciła, zgłosiłem reklamacje przed upływem 24 miesięcy przysługującej mi rękojmi. Czy mam racje?
I czy nadal spoczywa na mnie udowodnienie powstania usterki w momencie zakupu jeżeli płyta naprawiana była już po 3 miesiącach od zakupu - czy to nie ma znaczenia ? Co mogę w tej sytuacji zrobić ?
Wg prawa sprzedajacy na rzecz używaną może skrócić rękojmię do 1roku a nawet wyłączyć, także wg prawa w 2 roku na tobie spoczywa udowodnienie ale w tym konkretnym przypadku to o czym piszesz że wada już była w 3m-cu, dopytaj rzecznika konsumentów dla pewności.
Rękojmia może być skrócona do 12 miesięcy tylko w przypadku sprzedaży rzeczy używanych.
A co do udowodnienia, że wada istniała w momencie zakupu, to niestety tu udowodnienie tego leży po twojej stronie. Do tego nawet jak objawy są identyczne, to uszkodzeniu mogło ulec coś innego.
Do tego, jak to była nowa płyta (i nie była to wersja OEM lub nie do sprzedaży detalicznej), to powinna być objęta gwarancją producenta (większość daje 36 miesięcy). Gwarancję realizuje się przez sprzedawcę, ale w razie problemu, można skontaktować się z producentem.
Zakup według starych przepisów reklamacyjnych więc ty masz udowodnić że usterka wynika z wady fabrycznej produktu a to że nie działa nie oznacza że nie działa z tej samej przyczyny. Dla przykładu jeślibyś miał rachunek z poprzedniej naprawy że padła konkretna rzecz a teraz miał udowodnić że winny jest ten sam element to oddajesz kartę na serwis i z dokumentem ekspertyzy zgłaszasz się z reklamacją padła ta sama sekcja płyty tzn że wada wynikła w 2 roku jest wadą fabryczną. Co do 1 roku rękojmi o przepatrz sobie ofertę zakupu bo może była wyłączona 2 letnia już wtedy a tobie się tylko wydawało że to nowa płyta a w którejś zakładce mogło pisać