anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Sprzedający twierdzi, że powinienem się domyślić, że otrzymam niekompletny towar

W.Osiecki
#7 Wielbiciel#

Dzień dobry, 

To pierwszy taki przypadek w trakcie mojej prawie dwudziestoletniej obecności na allegro. 

Szukałem zestawu dwóch książek - tom 1 i tom 2. Wśród wielu ofert znalazłem jedną bardzo korzystną cenowo - 50% ceny. Mimo, że nie było przesyłki Smart i tak mi się opłacało. Kupiłem zapłaciłem i zapomniałem. 

Po kilku dniach przyszła paczka, a w niej tylko jedna książka. Zapytałem sprzedającego dlaczego przysłał mi tylko jedną książkę, na co on odpisał, że już zmienił opis tej oferty na tom 1 bo wprowadzał w błąd. I tyle.

Odpisałem, że zgodnie z ofertą ja kupiłem dwa tomy, na co on odpowiedział, że powinienem wiedzieć, że kupuję jeden tom bo:
- W tytule oferty była cyfra 1 

- Cena była niższa niż w innych ofertach

I jeśli mi to nie odpowiada, to mogę mu przysłać książkę i jak książka do niego dotrze to odeśle mi pieniądze. 

Czy faktycznie cyfra 1 w tytule i atrakcyjna cena są wystarczającymi przesłankami, żeby pominąć kompletny opis oferty z miniaturą i zdjęciami wskazującymi na dwa tomy w zestawie? 

Dodam jeszcze, że sprzedający nie ostrzegł mnie o błędnym opisie, ani nie nie poinformował, że dostanę tylko jeden tom. 

 

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym otrzymałem towar obciążony wadą:

Dział II. Rękojmia za wady 

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia).

 
§ 1.
Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
 
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
 
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
 
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
 
 
§ 1.
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.
 
§ 2.
Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
 
§ 3.
Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.


Czy zgodnie z prawem mogę oczekiwać dosłania brakującego tomu? 
 
oznacz moderatorów
10 ODPOWIEDZI 10

mwmonety
#21 Demiurg#

Czy jest to zgodne z prawem to może rozstrzygnąć Sąd a tu jak zwrócisz towar ,sprzedawca odda pieniądze to rozejdzie się po kościach  i kary za to nie będzie 

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Złóż reklamacje na niezgodność z opisem ale jak ją rozpatrzy i zwróci Ci środki to po sprawie i nic nie zrobisz!🤗

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

możesz ale nawet w sądzie nie zmusisz go do wydania ci czegoś czego nie ma, odda kasę przez allegro i tyle a ty oddasz książkę sam zresztą podałeś punkt 3, a o rozstrzygnięciu reklamacji czyli wyborze wymiana, naprawa, zwrot kasy decyduje sprzedający. Ty zgłosisz niezgodność z umową on zażąda zwrotu książki i odda kasę. @W.Osiecki 

oznacz moderatorów

W.Osiecki
#7 Wielbiciel#

Książkę posiada ponieważ wskazał na swoją drugą ofertę gdzie sprzedaje obie książki. 


Jakie koszty należy uznać za nadmierne?

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@W.Osiecki zakup nowej książki, albo jak to unikat to kupienie egzemplarza z rynku wtórnego za więcej niż zarobił etc pierwsze co ofertę pokaż to dopiero paragrafy będzie wiadomo które dobierać ale powiem tak lipton założenie sprawy cywilnej jak to prywatny sprzedawca to koszt 1500pln + i ze 2 lata bujania się w sądzie czy o książkę warto...

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@W.Osiecki Pokaż link do oferty w której dokonałeś zakupu.

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@W.Osiecki to co wklejasz nie ma mocy prawnej jeśli zakup był od firmy, od 1 stycznia zmieniły się przepisy, winowajcą zamieszania jest katalog albo źle podpiął sprzedawca albo allegro wprowadza zmiany bez wiedzy sprzedawcy 😞

Czy zgodnie z prawem mogę oczekiwać dosłania brakującego tomu? 

Nie nie możesz bo to jest wyłudzeni, wiedząc że kupiłeś za 50 % ceny co sam przyznajesz 🙂

Składasz reklamację, tu jak piszesz sprzedawca odmawia dosłania więc pozostaje Ci albo dokupić drugi tom i mieć komplet po rynkowej cenie albo zgodnie z ustawą odstąpić od umowy i odesłać książkę:

Art. 43d. Ustawy Konsumenckiej 

1.
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
1)
przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową ust. 2;
2)
przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową ust. 4–6;
3)
brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
4)
brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową;
5)
z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
2.
Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.
3.
Przedsiębiorca zwraca konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.
4.
Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny.
5.
Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych towarów dostarczonych na podstawie umowy konsument może odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych towarów, a także w odniesieniu do innych towarów nabytych przez konsumenta wraz z towarami niezgodnymi z umową, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie towary zgodne z umową.
6.
W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
7.
Przedsiębiorca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

 

________
Κώστας
oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@kostas11 zakładając oczywiście zakup konsumencki bo cytowanie przez autora postu zapisów kc raczej sugeruje zakup od prywatnego sprzedawcy. @W.Osiecki orzecznictwo w obu przypadkach i kc i uk jasno określa skoro szukasz czegoś w necie do kupienia to orientujesz się w jakim przedziale cenowym sie towar plasuje czyli z automatu powinieneś wyłapać oferty podejrzanie tanie gdzie cena może być elementem oszustwa lub błędu cenowego.  W drugim przypadku powolując się na art o błędnym oświadczeniu woli np popełnienie omyłki cenowej sprzedawca zgodnie z prawem może odmówić sprzedaży / wydania towaru

oznacz moderatorów

W.Osiecki
#7 Wielbiciel#

Czyli ja spodziewając się, że mogę na Allegro kupić coś w korzystnej cenie jestem wg Pana oszustem?

Wyłudzenie:
§ 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.


Książka kosztuje wg ceneo od 35 do 60 zł, ja zobaczyłem zestaw za 39 zł plus koszty przesyłki. Uznałem, że jest to korzystna przecena. Nie była to oczywista omyłka gdy ktoś rzecz wartą 500 zł wystawia za 50 zł.

Sprzedający nie uprzedził mnie, że ma zamiar wysłać mi jedną książkę, postawił mnie przed faktem dokonanym.

Ile osób skuszonych taką ofertą kupi książki by się potem rozczarować? Ile osób zrezygnuje z dalszego ciągnięcia tematu? W ten sposób można sobie nabić sprzedaż nie ponosząc żadnych konsekwencji.

Może moje nastawienie byłoby inne gdyby nie arogancka postawa sprzedającego zrzucającego na mnie całą winę za to zajście.

A wystarczyło napisać:
"Przepraszam, pomyliłem się, czy nadal jest pan zainteresowany zakupem, w ramach przeprosin oferuję rabat na zakup drugiej książki."

Za czasów gdy Allegro nie było wielkim sklepem ja także sprzedawałem różne rzeczy, a były to czasy licytacji, różnych aplikacji typu "snajper" itd. Zdarzało się, że przedmiot wystawiałem bez ceny minimalnej sygnalizując to w tytule BCM. Zdarzało się, że przedmiot warty kilkadziesiąt złotych sprzedawałem za kilkanaście złotych. I nie robiłem z kupującego wariata, tylko wysyłałem bo taka była treść zawartej między nami umowy.

Niestety teraz zetknąłem się z "biznesmenem" zakotwiczonym mentalnie w poprzednim systemie, który zdaje się robić łaskę, że w ogóle rozważa zwrot niekompletnego towaru.

Miałem nadzieję, że dowiem się tutaj o podobnych przypadkach i możliwych rozwiązaniach, ale widzę, że jest to "zła strona barykady" i mogę jedynie uzyskać tu informacje jak uchylić się gdy klient będzie "awanturujący się".

Do Państwa wiadomości, Kodeks Cywilny zawiera definicję konsumenta zgodnie z 221 KC, za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową, więc jak najbardziej ma zastosowanie w tym przypadku.

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@W.Osiecki Przez 'zakup konsumencki' należy rozumieć zakup przez osobę fizyczną od przedsiębiorcy.
Jakby nie było - to sprzedający obecnie decyduje o sposobie realizacji reklamacji - zwrot / wymiana / naprawa.
Swoich praw - jeśli uważasz, że zostały naruszone możesz dochodzić na drodze sądowej.
Nikt tutaj, nawet samo allegro nie ma mocy prawnej aby wpływać i podważać decyzje sprzedającego.


oznacz moderatorów