Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Jako osoba prywatna początkująca na allegro wystawiłam przedmiot w złej cenie (1 zł zamiast 119zł). Kupujący wykorzystał sytuację i kupił przedmiot. Od razu skontaktowałam się z nim i zwróciłam środki przez Allegro Finanse. Jednak osoba straszy mnie pozwem do UOKiK. Jak rozwiązać te sprawę?
Wada oświadczenia woli Na szczęście ustawodawca przewidział taką sytuację i wziął pod uwagę możliwość powstania tak zwanego błędu cenowego. Sprzedawca powinien się powołać w takiej sytuacji, kiedy umowa sprzedaży została już zawarta, na wadę oświadczenia woli. Mówi o niej art. 84 kodeksu cywilnego. 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej. 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny). Co to oznacza? Mówi o tym, że jeśli nastąpi sytuacja, w której sprzedawca sprzedał klientowi jakiś towar po błędnej, zaniżonej cenie, ma prawo przesłać mu odpowiednie oświadczenie. Musi ono mówić o uchyleniu się od skutków prawnych sprzedaży. Co musi się znaleźć w oświadczeniu? Takie oświadczenie musi spełniać oczywiście określone wymogi prawne, aby mogło być skuteczne. Co to oznacza w praktyce i co powinno się w takim oświadczeniu znaleźć? Poniżej wymieniamy informacje, które muszą się w takim oświadczeniu znaleźć, aby było ono skuteczne. Dokładny opis błędu, czyli powinna być tu informacja o tym, w jakiej kwocie powinien być sprzedawany towar, a w jakiej rzeczywiście pojawił się na stronie, marketplace lub jeszcze innym miejscu sprzedaży. Informacja o wadze błędu, czyli uzasadnienie, że świadomie nie sprzedawałoby się produktu po tak niskiej cenie, która narażałaby sprzedawcę na straty. Zwrócenie uwagi na to, że klient musiał zdawać sobie sprawę z tego, że cena była zdecydowanie za niska, gdyż wartość rynkowa tego produktu jest dużo wyższa. Produkt nie był też objęty żadną promocją ani wyprzedażą. I wrzeszczcie informacja o rozwiązaniu umowy uzasadniona wyżej wspomnianymi powodami. Dzięki założeniu takiego dokumentu można wybrnąć z takiej nieprzyjemnej sytuacji. Klient oczywiście ma prawo nie zgodzić się z takim oświadczenie i złożyć sprawę do sądu. Jednak zdarza się to niezwykle rzadko. Dodatkowo sądy stają w takich sytuacjach zazwyczaj po stornie sprzedającego, więc nie ma potrzeby obawiać się, że samo oświadczenie będzie niewystarczające. Co ważne, taki dokument musi być wysłany tradycyjną pocztą. Najlepiej oczywiście wysłać to listem poleconym, wtedy ma się pewność, że wspomniany przesyłka trafi do adresata.
Do UOKiK przy sprzedaży między osobami prywatnymi? A niech składa "pozew" do UOKiK. 😄
Jedyne gdzie się może udać to sąd cywilny, ale po sposobie grożenia, wątpię by do tego doszło. Co nie zmienia faktu, że zastosuj się do wskazówek @Mumot-Zabawki by mieć czyste sumienie i spokojną głowę.
@alleboomba_com Do UOKiK pozwu nie złoży, ale do sądu może i ma duże szanse na wygraną, ponieważ została zawarta prawnie wiążąca umowa. Jeśli wygra, trzeba będzie wydać mu rzecz za 1 zł i zapłacić koszty sądowe. Jeśli jest to rażący błąd w cenie, tylko sąd może to stwierdzić, poza tym po takim błędzie trzeba umieć się odpowiednio odwołać, nie wystarczy oddać pieniądze.
szanse są... bliskie 0%:D