anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Czy sprzedawca zawsze pokrywa koszty wysyłki reklamacji, jeśli reklamacja jest nieuzasadniona?

PRIVERO
#8 Zapaleniec
 
oznacz moderatorów
9 ODPOWIEDZI 9

foto-hurtownia
#13 Ambasador

Jeżeli reklamacja jest odrzucona, czyli bezzasadna, to sprzedawca może się domagać zwrotu kosztów dostarczenia reklamowanego towaru. W tej sytuacji też kupujący powinien odebrać na własny koszt towar, chyba że sprzedawca zechce wysłać go mu na swój koszt. 

oznacz moderatorów

PRIVERO
#8 Zapaleniec

Dziekuję za informację

oznacz moderatorów

MOJEGRATY5
#14 Krzewiciel

Witam.

@PRIVERO @foto-hurtownia 

Temat jest co najmniej dyskusyjny.

W przypadku sprzedaży innej niż konsumencka utarło się, że koszty obu przesyłek ponosi ta strona, która "przegrała" proces reklamacyjny. I tu moja pełna zgoda.

Niestety w przypadku sprzedaży konsumenckiej obecnie najczęściej przyjmuje się, że koszt i logistyka odbioru towaru jest po stronie sprzedawcy i niemal nikt już tego nie kwestionuje, a ja osobiście nie znam jakiejkolwiek oficjalnej wykładni, innej niż zbiór pobożnych życzeń sprzedawców, która by obligowała nabywcę do zwrotu kosztów odbioru przez sprzedawcę towaru w przypadku odrzuconej reklamacji. Jeśli jestem w błędzie to będę bardzo wdzięczny za wskazanie konkretnych zapisów w ustawach, wyrokach sądowych, czy interpretacjach UOKiK.

W tym roku pojawiły się opinie, że sprzedawca nawet w przypadku odrzuconej reklamacji ponosi także koszt zwrócenia reklamowanego przedmiotu KONSUMENTOWI.

Dzieje się tak dlatego, że organizacje konsumenckie podnosiły kwestię kosztów przesyłek tam i z powrotem jako ograniczenie prawa konsumenta do reklamacji.

Wielu sprzedawców udaje że tego tematu nie ma, ale jeśli sprzedaż dotyczy Allegro, to jest to obecnie oficjalne stanowisko serwisu, a w końcu to od "prawa stanowionego przez Allegro" zależy los sprzedawcy na tymże portalu.

I jak się komuś nie podoba, to oficjalnym argumentem serwisu jest stanowisko, że "Allegro nie jest obowiązkowe", a ich decyzje są ostateczne, przynajmniej tak długo, jak nie zostaną zmienione prawomocnym wyrokiem sądu, o co jest niezwykle trudno.

Tu do poczytania (choć sytuacja gdy reklamacja jest odrzucona nie jest wyraźnie opisana):

https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacja/niezgodnosc/

 

Screenshot 2025-01-17 at 06-36-09 Niezgodność towaru z umową - UOKiK – Prawa konsumenta.png

 

Poza tym moim zdaniem czasem lepiej "przymknąć oko", "zagryźć zęby" i "przełknąć gorzką pigułkę", niż ryzykować zatarg z roszczeniowym klientem. Co zrobisz jak trafisz na "wściekłą bestię" która ma wielu znajomych i która poprosi ich by dokonali u Ciebie zakupu i potem wystawili kilka negatywów. To może pogrążyć każdego sprzedawcę, no może poza uprzywilejowanymi gigantami.

Wiem, że własne dobre samopoczucie jest ważne, ale moim zdaniem w biznesie ważniejszy jest rachunek zysków i strat.

Pozdrawiam. Marek.

 

oznacz moderatorów

foto-hurtownia
#13 Ambasador

@MOJEGRATY5 "Konsument nie ponosi żadnych kosztów związanych  z reklamacją towaru niezgodnego z umową"

 

Tylko towaru niezgodnego z umową. Jeżeli towar jest zgodny, wówczas powinien ponieść koszty wysyłki, ponieważ sprzedawca został wprowadzony w błąd i poniósł koszty.

 

Gdyby było inaczej klient mógłby w nieskończoność zgłaszać fałszywe reklamacje i w nieskończoność sprzedawca płaciłby za wysyłki. 

oznacz moderatorów

MOJEGRATY5
#14 Krzewiciel

Witam.

@foto-hurtownia 

To co piszesz jest tylko jedną z dwóch obecnie funkcjonujących interpretacji.

Allegro na chwilę obecną nie podziela Twojego stanowiska. Niestety dla sprzedawców na Allegro to Allegro "stanowi i interpretuje prawo", a udowodnienie stanowiska odmiennego nie jest niemożliwe, ale kosztowne, czasochłonne i mało prawdopodobne (choć ponoć są tacy co im się ta sztuka udała), czyli graniczy z cudem.

Jak to mówią przedstawiciele Allegro - "Allegro nie jest obowiązkowe". Chcesz tu sprzedawać to chciał nie chciał, o ile nie jesteś wielki graczem, musisz się dostosować. Od opinii jaką ma na Twój temat Allegro zależy Twój los na Allegro. A "maluczkich" Allegro pozbywa się bez mrugnięcia okiem, bo "luka" powstała po nich jest natychmiast wypełniana przez innych.

Realia są okrutne. Z drobnymi sprzedawcami tutaj nikt się nie liczy. I pomimo buńczucznych haseł, głoszonych tu przez sprzedawców od kilku lat, na temat porzucenia tego serwisu, zdobyli się na to tylko nieliczni, a większość nas dalej tu, z braku realnych alternatyw, wegetuje.

"Dostosowywanie się" do obowiązujących w danym momencie okoliczności nie oznacza bynajmniej, że nie należy próbować przekonywać przedstawicieli serwisu do uwzględniania w swojej polityce opinii drobnych sprzedawców.

Ale czym innym jest "apelowanie do rozsądku", a czym innym "otwarty zatarg", szczególnie w przypadku sprzedawców dla których Allegro to główne/jedyne źródło przychodu.

W zwarciu z Allegro niewielu drobnych sprzedawców ma szansę i ja osobiście takiego rozwiązania nie polecam.

Pozdrawiam. Marek.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@MOJEGRATY5 mówiąc dokładnie to jest tak że oficjalnie lrezes uokiku ma stanowisko takie że konsument nie ponosi wcale kosztów reklamacji uznanej czy nie z odeslankem wlącznie, aleto jest tylko prezesa stanowisko bo ost ktoś z demiurgów chyba kostas wklejał odpowiedź z uokiku z poradnictwa prawnego że za niezasadną reklamację za jej odesłanie kupujący płaci sam

oznacz moderatorów

MOJEGRATY5
#14 Krzewiciel

Witam.

@az1rael 

Też o tym słyszałem. W kilku watkach użytkownicy pisali, że ktoś tam, gdzieś tam, coś tam...

Osobiście jeszcze na tą wykładnię nie trafiłem, choć jej szukam, bo temat jest bardzo na czasie.

Jeśli nawet UOKiK nie jest w stanie jednoznacznie rozstrzygnąć tak prostej kwestii, to dowodzi jedynie, że prawo mamy w kraju takie, że tam gdzie dwóch prawników to trzy odmienne opinie na ten sam temat. A ty człowieku rób jak uważasz i mierz się później z konsekwencjami...

Jak trafisz, to będę wdzięczny za link do tej opinii.

Pozdrawiam. Marek.

oznacz moderatorów

AlleMakijazPL
#12 Orędownik

Nie prawda reklamacja jest bezkosztowa 

oznacz moderatorów

RaBarbar_ka
Moderatorka Allegro Gadane
Moderatorka Allegro Gadane

@PRIVERO w tym artykule znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat. 

   Basia
   Moderatorka
oznacz moderatorów