Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Cześć zainteresowanym! opiszę w skrócie swój problem.
Wystawiłem na licytacji 20letni sprzęt elektroniczny, element większej całości. Z racji tego że posiadałem tylko ten element opisałem na aukcji że nie mogę go sprawdzić, nie znam jego stanu, nie wiem czy działa. Kupujący od razu po otrzymaniu towaru stwierdza że nie działa i chce zwrotu kosztu naprawy lub odsyła towar, początkowo odmówiłem gdyż jasno opisałem że nie wiem czy sprzęt działa, po ingerencji pracownika Allegro który zasugerował mi że sprzedający ma prawo do zwrotu z tytułu rękojmi przystałem na prośbę kupującego. Kupujący dał mi do wyboru, zwrot 400zł na rzecz naprawy lub odesłanie towaru. Mając w głowie to że kupujący ma wiedze o tym że ja nie wiem czy towar jest sprawny, wybrałem zwrot towaru, od tamtego czasu nastała cisza, od tygodnia nie mam informacji od kupującego ani od Allegro o paczce.
Ile kupujący ma czasu na odesłanie towaru?
Czy dostanę informację od Allegro że kupujący zwraca mi towar?
@krediatork kupujący zlożył Ci reklamację z tytułu rękojmii , a Ty uwarukowałeś rozpatrzenie po zwrocie towaru . Na odniesienie się do reklamacji masz 14 dni od jej złożenia .Jeśli klient w tym czasie towaru nie zwróci możesz reklamację orzucić jako powód podając brak zwrotu towaru do reklamacji . Jeśli klienta do 14 dnia nie poinformujesz o swojej decyzji reklamacja zostanie uznana za zasadną .
Niezwłocznie odniosłem się do reklamacji żądając zwrócenia towaru, Kupujący odpisał że towar zwróci.
Rozumiem że po upływie 14 dni kalendarzowych od daty deklaracji kupującego o zwrocie mam prawo odrzucić reklamacje z powodu braku zwrotu towaru?
Klient ma prawo ponownie wnioskować o gwarancję z tytułu rękojmi?
W przypadku zwrotu, muszę w ciągu 14 dni poinformować klienta o decyzji reklamacji?
@krediatork
Jeżeli kupujący w złożonej reklamacji złożył oświadczenie o odstąpieniu od Umowy (z Art. 560 kc), to termin na rozpatrzenie takiej reklamacji wynosi 30 dni od daty złożenia oświadczenia.
Jeżeli ktoś pisze w ofercie:
"nie mogę go sprawdzić, nie znam jego stanu, nie wiem czy działa"
- to sam, na własne życzenie prosi się o kłopoty.
Już lepiej napisać : niesprawny (kupujący prawdopodobnie nie zgłosi reklamacji gdy przedmiot okaże się całkowicie lub częściowo sprawny)
Art. 557 kc.
1. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.
Deklaracja sprzedającego, że "nie wie czy rzecz jest wadliwa czy nie" - nie jest wadą (i nie jest informacją wskazującą ew. wadę).
Nie mam nic do tego aby przyjąć towar z powrotem - mój błąd
Kupującemu bardzo się śpieszyło a po tym jak chciałem zwrot towaru to temat ucichł.
Wszędzie w przepisach jest mowa o 14 dniach, proszę o źródło do przepisu mówiącego o 30 dniach. @A3dam
Nie jestem przedsiębiorcą.
Kupującemu przysługuje reklamacja z tytułu rękojmi więc:
"Najbardziej znanym terminem odpowiedzi na reklamację jest termin 14 dni w przypadku reklamacji kupującego z tytułu rękojmi. Zgodnie z art. 561[5] Kodeksu cywilnego w przypadku reklamacji z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej konsument powinien otrzymać odpowiedź na złożoną reklamację w terminie 14 dni."
Tak i po nie rozpoznaniu w tym terminie, reklamacja jest uznana.
@krediatork
Napisałeś : "Nie jestem przedsiębiorcą"
Kupujący nie jest więc konsumentem.
Art. 565(5) kc. dotyczy konsumentów i nie dotyczy odstąpienia od umowy z Art. 560 kc.
Nie dotyczy więc Twojego przypadku.
@krediatork
W Ustawie o Prawach Konsumenta "podstawowym" terminem udzielenia odpowiedzi na reklamację konsumencką jest termin 30-dniowy (podstawa prawna: Art 7a ww Ustawy).
Art. 7a. UoPK
1. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.
W tym przypadku przepis odrębny dotyczący terminów odpowiedzi na reklamację to np. Art 565(5) kc.:
Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
Art 565(5) kc. nie dotyczy przypadku gdy żądanie kupującego dotyczy odstąpienia od Umowy (wyrażone poprzez złożenie w reklamacji oświadczenia o odstąpieniu od Umowy z Art 560) - pozostaje więc w mocy: 30 dni (z Art. 7a UoPK).
Ale ja nie otrzymałem towaru więc jak mam odpowiedzieć na reklamację?
Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub
przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie,
jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy
odesłanie rzeczy przed jego upływem.
@krediatork
Art. 34 UoPK dotyczy oświadczenia o odstąpieniu z Art. 27 tejże Ustawy.
I jest to ustawa konsumencka (która - jeżeli nie jesteś sprzedawcą-przedsiębiorcą: nie dotyczy Ciebie, ani Twojego klienta)
Ale ja nie otrzymałem towaru więc jak mam odpowiedzieć na reklamację?
Zakup nie był zakupem konsumenckim, więc nie ma ściśle określonego (prawnie) terminu na odpowiedź do reklamacji - ale wobec braku odesłania rzeczy możesz ją po prostu odrzucić (z powodu nieodesłania rzeczy po Twoim żądaniu odesłania).
Rozumiem, dziękuję za odpowiedź.
Jeżeli nie wyłączyłeś rękojmi to kupujący ma prawo reklamacji, jeżeli zażyczyłeś sobie odesłania towaru i nie otrzymałeś go, to reklamacje możesz odrzucić odpisując, że odrzucasz braku odesłania przedmiotu.
wiem o tym, chciałem ustalić termin w którym mogę to zrobić
Powinien odesłałać w zasadzie od razu po złożeniu reklamacji, oczywiście jak tego ty jak sprzedający oczekujesz, możesz rozpatrzyć reklamacje bez odesłania towaru przez kupującego, musisz to zrobić w ciągu 14 dni,
Ja raczej typuję, że nic Ci nie odeśle - naprawił sobie a Ciebie próbował naciągnąć "za naprawę" - skoro Ty nie dałeś się złapać i wybrałeś zwrot przecież nie napisze, że próbował Ciebie naciągnąć a i na zwrocie mu nie zależy bo ma to co chciał. Ja mam często takich zawodników - którzy pod byle pretekstem chcą wyłudzić zwrot za naprawę - wówczas piszę proszę o zwrot i temat ulega "przedawnieniu".