anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Klient chce wymiany towaru

dobreprzeceny
#8 Zapaleniec#

Klient rząda wymiany towaru (niszczarka) , bez odsyłania zepsutego. Od zakupu minęło już ponad rok. Jakie prawa mam ja i obowiązki, jako sprzedający, jaki jest czas na reklamację , rękojmię?

Pozdrawiam

oznacz moderatorów
12 ODPOWIEDZI 12

kostas11
#21 Demiurg#

@dobreprzeceny masz firmę ?

________
Κώστας
oznacz moderatorów

brakestop
#16 Inspirator#

Bez odsyłania zepsutego ?

 

Takie rzeczy tylko na Allegro. Współczuję.

--------------------------------------------------------------------------------------------
oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@dobreprzeceny Jeśli od zakupu minęło ponad rok to oznacza jeszcze zakup na strych zasadach. Po roku od zakupu to kupujący musi wykazać, że wada tkwiła w produkcie od początku.

Druga sprawa - wygląda to na reklamację. Musisz ją rozpatrzyć (uznać / odrzucić) w ciągu 14 dni od dnia jej zgłoszenia. Czas ten liczy się od północy dnia następującego po dniu w którym została złożona.

Masz prawo oczekiwać odesłania towaru w celu rozpatrzenia reklamacji.
Jeśli kupujący tego nie zrobi to masz prawo taką reklamację odrzucić - musisz to zrobić ostatniego dnia przed upływem terminu.
Jeśli nie wydasz decyzji reklamacyjnej w ciągu tych 14 dni to z automatu zostaje ona uznana na korzyść kupującego.

oznacz moderatorów

dobreprzeceny
#8 Zapaleniec#

Mam 14 dni od momentu zgłoszenia reklamacji? Dopóki nie zobaczę towaru , nie mogę wydać opini. 

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@dobreprzeceny Na wydanie decyzji masz 14 dni od zgłoszenia reklamacji (liczone od północy dnia następującego).
Masz prawo oczekiwać odesłania towaru na reklamację - napisz więc kupującemu, że prosisz o odesłanie towaru w celu zapoznania się z towarem i rozpatrzenia reklamacji - to ważne abyś to zrobił.
Jeśli kupujący nie odeśle towaru to 14 dnia napisz wiadomość, że reklamację odrzucasz z powodu nie odesłania towaru.
Formalności zostaną dochowane i nikt Ci nic nie zarzuci 🙂

oznacz moderatorów

dobreprzeceny
#8 Zapaleniec#

Dziękuję

oznacz moderatorów

dobreprzeceny
#8 Zapaleniec#

A jeżeli z tytułu rękojmi? To jak jest wtedy?

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@dobreprzeceny To właśnie dotyczy rękojmi.
Chyba, że kupujący składa reklamację z tytułu gwarancji (o ile jej udzieliłeś) - wtedy jej warunki powinny być ustalone w karcie gwarancyjnej.

oznacz moderatorów

dobreprzeceny
#8 Zapaleniec#

Ok. Dzięki

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@dobreprzeceny rękojmia obowiązuje dla zakupów sprzed 1 stycznia 2023 r. potem jest braku zgodności towaru z umową 🙂

Poczytaj bo są zmiany, co byś nie pytał, bo to powinieneś znać jako firma 🙂

1.
W razie braku zgodności towaru z umową konsumentowi przysługują uprawnienia określone w niniejszym rozdziale. Do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, nie stosuje się przepisów księgi trzeciej tytułu XI działu II ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 i 2337).
 
2.
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do towaru, który służy wyłącznie jako nośnik treści cyfrowej.
 
Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:
1)
opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;
 
2)
przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.
 
 
2.
Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:
1)
nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk;
 
2)
występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie, chyba że przedsiębiorca wykaże, że:
a) nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie, nie mógł o nim wiedzieć,
b) przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie zostało złożone, lub w porównywalny sposób,
c) publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta o zawarciu umowy;
 
3)
być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać;
 
4)
być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy, i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru.
 
 
3.
Do towarów z elementami cyfrowymi przepisy art. 43k kryteria zgodności z umową treści lub usług cyfrowych ust. 3 i 4 oraz art. 43l odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności z umową treści lub usług cyfrowych ust. 4 stosuje się odpowiednio.
 
4.
Przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową w zakresie, o którym mowa w ust. 2 lub 3, jeżeli konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową określonych w ust. 2 lub 3, oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru.
 
5.
Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową wynikający z niewłaściwego zamontowania towaru, jeżeli:
1)
zostało ono przeprowadzone przez przedsiębiorcę lub na jego odpowiedzialność;
 
2)
niewłaściwe zamontowanie przeprowadzone przez konsumenta wynikało z błędów w instrukcji dostarczonej przez przedsiębiorcę lub osobę trzecią, o której mowa w art. 6 umowa przeniesienia własności towaru i wykonania usługi ust. 2.
 
1.
Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.
 
2.
Przedsiębiorca nie może powoływać się na upływ terminu do stwierdzenia braku zgodności towaru z umową określonego w ust. 1, jeżeli brak ten podstępnie zataił.
 
3.
W odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi, przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności z umową treści cyfrowej lub usługi cyfrowej dostarczanych w sposób ciągły, który wystąpił lub ujawnił się w czasie, w którym zgodnie z umową miały być dostarczane. Czas ten nie może być krótszy niż dwa lata od chwili dostarczenia towaru z elementami cyfrowymi. Domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową wystąpił w tym czasie, jeżeli w tym czasie się ujawnił.
1.
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany.
 
2.
Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
 
3.
Przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
 
4.
Przedsiębiorca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od chwili, w której przedsiębiorca został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca.
 
5.
Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.
 
6.
Jeżeli towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności towaru z umową, przedsiębiorca demontuje towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt.
 
7.
Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie z towaru, który następnie został wymieniony.
________
Κώστας
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@dobreprzeceny Masz 14dni na odniesienie się do reklamacji, możesz uznać albo nie, żądasz odesłania a kupujacy nie odeśle to odrzuć reklamację z tego powodu.

oznacz moderatorów

dobreprzeceny
#8 Zapaleniec#

Dzięki bardzo.

oznacz moderatorów