Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam.
Mając zwykłe konto na allegro sprzedałem, kartę graficzną jako przedsiębiorca (prowadzę salon komputerowy) za kwotę 8180zł. Z kupującym kontaktowałem się. Był zdecydowany i nie chciał faktury. Wystawiłem paragon, dołączyłem do paczki i wysłałem do klienta. Po 12 dniach kupujący przysyła mi formularz odstąpienia od zakupu bez podania przyczyny i prosi o szybki zwrot pieniędzy. Wszystko zgodnie z prawem, ale rynek kart graficznych w dobie koparek to porażka. Ta karta na dzień dzisiejszy kosztuje 6600zł najtańsza na allegro. W ciągu 10 dni potaniała ponad 1500zł. Jeżeli to przyjmę to będę bardzo dużo stratny. Jeżeli to przyjmę to otrzymam używaną kartą, którą będę musiał sprzedać na minusie.
Znalazłem podpunkt na allegro taki:
W przypadku prawidłowo złożonego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, możesz odmówić przyjęcia zwrotu towaru, jeśli dotyczy to umowy: w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy.
Druga sprawa:
Z pomocą w interpretacji zakresu możliwego korzystania z rzeczy przychodzą organy takiej jak Prezes UOKiK, czy Komisja Europejska, które w swoich publikacjach doprecyzowały, że konsument odstępujący od umowy może korzystać z towaru tylko tak, jak robiłby to w sklepie stacjonarnym. Jest to zatem bardzo korzystna wiadomość dla sprzedawców internetowych, ponieważ wynika z niej, iż przed dokonaniem zwrotu, podobnie jak w sklepie stacjonarnym, większość towarów można jedynie obejrzeć i przetestować w sposób mocno ograniczony
UOKiK w poradniku Przepisy Konsumenckie dla Przedsiębiorców podaje, iż na konsumencie spoczywa obowiązek sprawowania pieczy nad towarem do czasu jego zwrócenia. Po otrzymaniu produktu może zatem sprawdzić czy jest kompletny, nie posiada wad, jest zgodny z opisem, jego funkcjonowanie –ale tylko tak, jak robiłby to w sklepie stacjonarnym.
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta zawiera przepisy prawne, nakładające na konsumenta odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy zwróconej po odstąpieniu od umowy. Zgodnie z art. 34 ust. 4 ww. ustawy, Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. W przypadku bowiem gdy konsument zwraca towar nadmiernie zużyty, uszkodzony lub zniszczony, to sprzedawca ma prawo obciążyć go kwotą odszkodowania z tego tytułu.Odstąpienie w takim przypadku jest nadal skuteczne, klient może bez podania przyczyny zwrócić towar nawet zupełnie zniszczony, a sklep nie może tego zakwestionować. W takiej sytuacji kupujący nie odzyska jednak sumy równowartości zakupu, kwota zostanie pomniejszona o wartość zniszczeń
Z powyższego wynika, że otrzymaną kartę graficzną może sprawdzić tylko tak jakby mógł to zrobić w sklepie - czyli odpieczętować, obejrzeć. Bez uruchamiania. W żadnym sklepie stacjonarnym klient kupujący kartę graficzną, która jest oryginalnie zapakowana nie sprawdza na miejscu jak działa, jak na niej gry działają ani jak kopie kryptowaluty.
@gjs-sklep, kupujący powinien zgłosić chęć zwrotu sprzedającemu w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Przedmiot należy odesłać w ciągu kolejnych 14 dni od złożenia oświadczenia.
"kupujący powinien zgłosić chęć zwrotu sprzedającemu w ciągu 14 dni od otrzymania towaru."
Kupujący absolutnie nie musi (niekoniecznie też powinien) zgłaszać chęci (czy zamiaru) zwrotu rzeczy sprzedającemu ponieważ: po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu ma taki obowiązek, a w przypadku gdy takiego oświadczenia nie złożył - do rozwiązania umowy nie dochodzi, zaś wysłanie rzeczy sprzedającemu (czy zgłoszenie takiej chęci) nie powoduje żadnych skutków prawnych (ani zmian własności sprzedanej rzeczy).
Ponadto Kupujący odsyłając rzecz bez złożenia oświadczenia o odstąpieniu naraża się m.in. na: poniesienie kosztów i ryzyka przechowania odesłanej rzeczy (której jest nadal właścicielem) do Sprzedającego oraz ryzyko upływu terminu na złożenie skutecznego oświadczenia.
Kupujący pragnący zrezygnować z zakupu (z Art. 27 prawa konsumenta) powinien skutecznie złożyć Sprzedawcy odstąpienie od umowy (o którym mowa w Art. 30 pk).
Konsekwencją odstąpienia od umowy jest natomiast obowiązek zwrotu rzeczy Sprzedającemu
Za UOKiK: "Konsument natomiast ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz.".
Zwrot rzeczy Sprzedającemu jest więc obowiązkiem Kupującego w przypadku złożenia przez Niego oświadczenia Sprzedającemu (zgodnie z Art. 30 pk), a nie przywilejem.
@mr_omaCzy to samo sie dotyczy gdy sprzet byl juz uzywany przez kupujacego? Gdy otrzymam karte z powrotem to juz nie bedzie miala tej samej wartosci co przed sprzedaza (nie jestem hurtownikiem ani nie prowadze sklepu z czesciami komp.). Przed wysylka wyslalem filmik kupujacemu z testami wydajnosciowymi karty oraz jakich FPSow w grach moze sie spodziewac - bez odpowiedzi. Obawaim sie, ze ten kupujacy kopie krypto waluty i wypozyczyl sobie u mnie "za darmo" na miesiac (14 dni na odst. od umowy + 14 dni na wysylke) moja karte, moge to stwierdzic po jego historii gdyz w ostatnich miesiacach handlowal on na Allegro kartami bardzo popularnymi wsrod "górników" t.j. RX 5700 XT
Oczywiscie, jak najbardziej rozumie ochrone dla kupujacych (sam nim jestem) ale gdzie tu jest ochrona dla sprzedajacych??? Na tej transakcji strace co namniej 800zl + zuzycie sprzetu...
@gjs-sklep tak jak napisałam w mojej odpowiedzi ozacznonej jako rozwiązanie. Kupujący ponosi odpowiedzialność za utratę wartości towaru jeśli korzystał z niego w sposób wykraczający. Ale sprzedający musiałby być w stanie wykazać przed rzecznikiem konsumentów lub sądem, że towar rzeczywiście stracił tyle i tyle na wartości (muszą to być realne kwoty, które można wykazać) w wyniku korzystania z niego przez klienta.
@la_nikaA co jesli kupujacy uszkodzil towar - zadrapania na panelu LCD karty. Kupujacy przyznal sie, ze "raz ja przetesowal" (po 13 dniach zglosil zwrot "bez podania przyczyny", i dopiero po nastepnych 2 tyg odeslal)...
@gjs-sklep w takiej sytuacji możesz rozważyć obniżenie wartość zwrotu, ponieważ klient ponosi odpowiedzialność za utratę wartości towaru jeśli korzystał z niego w sposób wykraczający, ale musisz być w stanie swoją decyzję uargumentować i być w stanie wykazać przed sądem lub rzecznikiem praw konsumenta, że towar (w wyniku użytkowania kupującego) stracił xx zł na wartości.
@gjs-sklep "(po 13 dniach zglosil zwrot "bez podania przyczyny", i dopiero po nastepnych 2 tyg odeslal)" - to jakoś długo ten jego test trwał (jak widać maksymalnie wykorzystał dostępne terminy). Najwidoczniej naczytał się dobrych porad na tym forum pt. "klient twój pan, sprzedawca twój wróg", przeszedł gry, które nie chciały ruszyć na jego karcie i po wszystkim oddał.
Dobry sposób na praktycznie darmowe granie w najnowsze tytuły - wypożyczasz sobie kartę graficzną od jakiegoś sprzedającego z allegro, kupujesz na promocji za 4 zł xbox game pass na miesiąc, przechodzisz co tam jest do przejścia, zwracasz kartę i za jakiś czas powtarzasz procedurę.
"złote myśli" xyz96: "Sprzedawcy zawsze byli, są i będą moimi wrogami na AG."😄
@Knowhere
Najwidoczniej naczytał się dobrych porad na tym forum pt. "klient twój pan, sprzedawca twój wróg", przeszedł gry, które nie chciały ruszyć na jego karcie i po wszystkim oddał.
To nie są dla Kupującego dobre porady, bo takie "testy" mogą Kupującego drogo kosztować (prawdopodobniej drożej niż gdyby wypożyczyłby sobie rzecz na miesiąc od firmy świadczącej zawodowo usługi wypożyczania). O ile się orientuję, to w sklepie stacjonarnym nie przychodzi się z własnym komputerem w celu zamontowania w nim kupowanej karty graficznej "do sprawdzenia".
To jest dziadostwo. Ja rezygnuje ze sprzedaży na allegro. Piernicze takie interesy. Ludzie są jak świnie i nie mają za grosz rozumu.
W moim przypadku jedne klient co kupił kartę za 8180 odesłał ją nienaruszoną i zwróciłem mu całą kwotę przelewem jak prosił.
Do moderatora - zwróciłem się o zwrot prowizji i mi ODRZUCILIŚCIE prośbę gdyż nie zrobiłem przelewu przez allegro. Jak tak można? jak mam odzyskać prawie 250zł za prowizję?
Druga sprawa czy podczas sprzedaży mogę zaznaczyć na aukcji dopisek - SPRZEDAŻ TYLKO DLA FIRM na fakturę VAT ?
PS: na sprzedaży tamtej karty (8180zł) jestem stratny ponad 800zł (sprzedałem ponownie na minusie) + jeszcze około 250zł prowizji której allegro nie chce mi oddać 🙂 czyli łącznie około 1050zl w plecy - na tyle to co niektórzy muszą zapierniczać połowę miesiąca żeby to zarobić
Były już tutaj opisywane takie przypadki, odwołaj się od decyzji Allegro i załącz potwierdzenie przelewu. Allegro powinno prowizję oddać.
@WorldTechIT możesz odwołać się od decyzji o nieprzyznaniu rabatu transakcyjnego przez ten formularz.
Odnośnie drugiego pytania to nie ma technicznej możliwości aby uniemożliwić osobom prywatnym zakup w Twoich ofertach na Allegro.
@WorldTechIT
czy podczas sprzedaży mogę zaznaczyć na aukcji dopisek - SPRZEDAŻ TYLKO DLA FIRM na fakturę VAT ?
W aktualnej postaci (i nie należy spodziewać się żadnych zmian) platformy Allegro - nie możesz (tzn. byłoby to niezgodne z prawem).
Jednak nawet jakbyś mógł - to nie zapominaj, że jest wielu przedsiębiorców którzy nawet kupując na fakturę VAT mają prawo do odstąpienia od zakupu bez podania przyczyny - tak jak konsumenci.
@WorldTechIT Firmie nie przysluguje 14 dniowy czas od odstapienia od umowy...
Jak mozna sie z Toba prywatnie skontaktowac?
Pozdrawiam
możesz do mnie zadzwonić na służbowy [edycja]
Widzę że nr kasują to napisz na maila. [edycja]
WorldTechIT Wystaw cos za 1 zl na Allegro to Cie znajde
Moderatorzy z Allegro najwidocznij boja sie, ze jak "polaczymy swoje sily" 😉 to ukrócimy ten zlodziejski precedr... Wyszukaj mnie a mnie znajdziesz, jak nie tu to gdzies indziej... 😉
Serdecznie pozdrawiam
Alexander [edycja]