anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Zwrot używanego podkładu do twarzy

pk_kosmetyki
#7 Wielbiciel#

Witajcie , 

Otrzymałem zwrot podkładu do makijażu który został użyty , jest on w pompce i widać ślady użycia, cała pompka jest ubrudzona. Niestety nie jestem w stanie sprawdzić ile podkładu zniknęło że względu na nieprzezroczyste opakowanie . Czy taki zwrot powinienem przyjąć ? Mam pewne wątpliwości, nie widzę możliwości dalszej sprzedaży tego produktu ze względów higienicznych 

Pozdrawiam Paweł 

oznacz moderatorów
6 ODPOWIEDZI 6

RED
#21 Demiurg#

słowo klucz - produkt higieniczny

Opisane prawo do odstąpienia od umowy nie służy jedynie w wypadkach określonych w art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Mianowicie jak wynika z art. 38 pkt 5 tej ustawy nie przysługuje ono w odniesieniu do umów, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. W doktrynie wskazuje się jako przykłady takich przedmiotów: artykuły spożywcze, produkty kosmetyczne, produkty chemiczne wykorzystywane w gospodarstwie domowym, opatrunki, strzykawki, z jednoczesnym zaznaczeniem, że głównym celem art. 38 pkt 5 jest ochrona interesów przedsiębiorcy, gdy przedmiotem świadczenia są rzeczy wykazujące specyficzne właściwości wymagające transportu w zamkniętym opakowaniu. Chodzi o rzeczy, które – po otwarciu opakowania – nie mogą być następnie przedmiotem transportu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych. Gdyby konsument otworzył opakowanie i odstąpił od umowy dotyczącej wspomnianych rzeczy, przedsiębiorca nie byłby w stanie ponownie zaoferować ich innemu nabywcy. Wprowadzenie omawianego wyjątku mogą także – do pewnego stopnia – uzasadniać względy natury ogólnospołecznej, tj. wymagania ochrony zdrowia publicznego (por. G. Bar (w:) Ustawa…, red. B. Kaczmarek-Templin, P. Stec, D. Szostek, s. 194). [Tomasz Czech, Prawa konsumenta. Komentarz, wyd. Wolters Kluwer Polska, 2017 r.]

XVII AmA 16/17 – wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Warszawie z 2019-02-28

 

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

A czy w ofercie masz podane że nie pryzmujesz zwrotów z powodów higienicznych, bądź ograniczony?

oznacz moderatorów

pk_kosmetyki
#7 Wielbiciel#

No nie, właśnie to edytowałem. Jedyny problem ze podkłady nie mają folii zabezpieczającej ani żadnej plomby.

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Nie było zapisu, przyjmujesz!

oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

Co do ważności zgłoszonego odstąpienia - @LEW433 ma rację. Nie poinformowałaś o wyłączeniu, nie możesz odmówić przyjęcia zwrotu.

Masz prawo potrącić kwotę, o jaką obniżyła się wartość produktu, na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy o ochronie praw konsumenta: "Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy".

Żeby dokonać potrącenia, trzeba złożyć kupującemu oświadczenie o potrąceniu z tytułu odszkodowania (art. 499 KC: Potrącenia dokonywa się przez oświadczenie złożone drugiej stronie).

oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

@pk_kosmetyki Jedyny problem ze podkłady nie mają folii zabezpieczającej ani żadnej plomby.

W przypadku podkładów z pompką sam mechanizm dozownika można by (na upartego) uznać za zabezpieczenie. Mechanizm jest czysty / higieniczny, dopóki nie użyje się pompki. Po pierwszym użyciu pompka ulega nieodwracalnemu zanieczyszczeniu produktem.

Generalnie jednak art. 38 ust. 1 pkt 5 ma zastosowanie do produktów przeznaczonych do celów higienicznych (np. podpaski, pieluchy) lub mających znaczenie dla ochrony zdrowia (np. strzykawki jednorazowe, rękawiczki sterylne), które po odpakowaniu tracą swoje właściwości (przestają być sterylne). Tak interpretował to UOKiK jeszcze parę lat temu. Mam gdzieś zapisane decyzje urzędu, w których stwierdzono bezpodstawne wyłączenia prawa odstąpienia w odniesieniu do tego przepisu. Poszukam.

Możesz napisać maila do poradni konsumenckiej działającej na zlecenie UOKiKu albo zadzwonić na infolinię (nie trzeba długo czekać) i porozmawiać z prawnikiem.

oznacz moderatorów