anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Zwrot kosztów dostawy a Allegro Smart

MAMY ROZWIĄZANIE!
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Dzień dobry, jakie jest stanowisko Allegro ws. zwrotu "kosztów dostarczenia rzeczy" za zakupy z wykorzystaniem Allegro Smart? 

Poniżej moje stanowisko.

Art. 32 ustawy o prawach konsumentach:
> Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Art. 33 ustawy o prawach konsumenta:
> Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

Stanowisko UOKIK (https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/odstapienie-od-umowy/😞
8. Czy oferowaną przez sprzedawcę gratisową dostawę należy traktować jako najtańszy zwykły sposób dostarczenia towaru? Jakie koszty sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi – po odstąpieniu przez konsumenta od umowy – w przypadku wyboru innej, oferowanej przez sklep odpłatnej opcji dostarczenia towaru?
> Bezpłatną opcję dostawy towaru oferowaną przez sprzedawcę – np. list za 0 zł – należy traktować jako najtańszy zwykły sposób dostarczenia rzeczy. Jeżeli konsument z opcji sklepu wybrał jednak inną, odpłatną – np. przesyłkę kurierską za 15 zł – to po odstąpieniu przez niego od umowy sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu tych kosztów.

Mając powyższe na uwadze, biorąc pod uwagę że usługa Allegro Smart nie jest usługą darmową, nie jestem też w stanie wyliczyć ile kosztuje mnie pojedyńcza wysyłka dla pojedynczego zamówienia, więc kwotę wysyłki Smart należy traktować jak cenę Smart. Wszelkie zakupy z użyciem Allegro Smart stanowi dla mnie koszt dostawy. Zastosowanie ma tutaj art. 33 oraz uzasadnienie UOKiKu. Sprzedawca nie oferuje bowiem "gratisowej dostawy" czy "bezpłatnej dostawy", bo gratis nie powinien wymagać od Kupującego zakupu dodatkowej usługi jaką jest Allegro Smart. Zatem nie jest to najtańsza forma dostawy (0 zl) oferowana przez Sprzedawcę, bo wymaga Allegro Smart, a zakup Allegro Smart stanowi koszt dla Kupującego i tak to należy traktować. Sprzedawca nadal jest zobowiązany do zwrotu "kosztu dostarczenia rzeczy", czyli najtańszej formy dostawy oferowanej przez Sprzedawcę w ofercie.

oznacz moderatorów
47 ODPOWIEDZI 47
la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@Niree_ nasze stanowisko otrzymałeś już w jednej z prowadzonych przez Ciebie dyskusji.
"W przypadku zakupu z wykorzystaniem Allegro Smart! sprzedający zwraca środki jedynie za towar".

   Monika
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Nie zmienia to nic w tym przypadku. Ustawodawca nie przewidział czegoś takiego jak Smart. Regulacje Allegro (w zasadzie to brak regulacji) nie może stać wyżej niż ustawa. Ustawa wprost mówi (art 32) że zwrotowi podlega również "koszty dostarczenia rzeczy".  Ustawodawca myślał, że koszty będą 50/50 tj. wysyłka - pokrywa kupujący, zwrot - pokrywa sprzedający. Wszedł Smart, a rozwiązanie to nie jest uregulowane, bowiem nadal są obowiązki wynikające z ustawy. Żeby widzieć opcję Smart muszę go kupić, nie jest to więc bezpłatna dostawa. Nie jest to też najtańsza forma dostawy i zastosowanie ma tutaj art 33, czyli "sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę" . Wg. mnie Sprzedający nadal ma ten obowiązek zwrotu, pomimo Smarta.

oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Swoją drogą dziwna praktyka Pani moderator, użyła Pani sformułowania "zgłosiłam do kogo trzeba jego konto", przecież na tym polega dyskusja aby dyskutować i rozwiązać zagadnienie?

oznacz moderatorów
la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@Niree_ ja również w pierwszej chwili pochopnie i niesłusznie oceniłam Twoje zachowanie, za co przepraszam! Owszem, poprosiłam o weryfikację Twojego konta, ponieważ wydało mi się to podejrzane, natomiast bardzo się cieszę, że udało się wyjaśnić tę sprawę w wątku, dzięki naszym niezawodnym forumowiczom 🌼 
Masz rację, Gadane powstało właśnie dla takich dyskusji i na pewno zapamiętam ten wątek jako naukę na przyszłość, aby nie wyciągać zbyt pochopnych wniosków. 
Dziękuję! 

   Monika
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów
Client:44052296
#21 Demiurg#

ja osobiście uważam, że za tę dyskusję  i zwroty (jeżeli to były sztuczne zakupy) bura Ci się należy 

oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Proszę bez takich pomówień. Nie było sztucznych zakupów. Sprawa została wyjaśniona a temat - art. 32 i 33 w zw. ze Smart - wyczerpany.

oznacz moderatorów
LEW433
#21 Demiurg#

Jest to dobry przykład na dalszą dyskusję i działania, zgadzam się że w zasadzie nie jest darmowa, ale koszt ponosi i kupujący i sprzedający, wg logiki stroną wówczas jest Allegro!!!!

oznacz moderatorów
SpeedyGonzalezz
#10 Popularyzator#

@Niree_  Kolejny domorosły prawnik. Pamiętaj o tym, że usługę Smart wykupujesz od Allegro, nie od sprzedawcy, więc próba obciążania sprzedawcy kosztami dostawy jest zwykłym naciąganiem. Po drugie, sprzedawcy płacą za te "darmowe" wysyłki, i to wcale nie mało. Przy zamówieniu powyżej 200 zł jest to już 90% kosztów, jakie płaci kupujący bez Smart. 

--------------------------------------------------
Najszybsza mysz w całym Meksyku
oznacz moderatorów
komis-bell
#21 Demiurg#

@Niree_ SMART to usługa świadczona Tobie przez Allegro - nie przez sprzedającego.

oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Nie zmienia to nic w tym przypadku. Ustawodawca nie przewidział czegoś takiego jak Smart. Regulacje Allegro (w zasadzie to brak regulacji) nie może stać wyżej niż ustawa. Ustawa wprost mówi (art 32) że zwrotowi podlega również "koszty dostarczenia rzeczy".  Ustawodawca myślał, że koszty będą 50/50 tj. wysyłka - pokrywa kupujący, zwrot - pokrywa sprzedający. Wszedł Smart, a rozwiązanie to nie jest uregulowane, bowiem nadal są obowiązki wynikające z ustawy. Żeby widzieć opcję Smart muszę go kupić, nie jest to więc bezpłatna dostawa. Nie jest to też najtańsza forma dostawy i zastosowanie ma tutaj art 33, czyli "sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę" . Wg. mnie Sprzedający nadal ma ten obowiązek zwrotu, pomimo Smarta.

oznacz moderatorów
mdrogeria
#21 Demiurg#

@Niree_ Zrozum jedno , umowę smart zawierasz z allegro nie ze sprzedawcą  , sprzedawca nie otrzymuje od Ciebie zapłaty za dostarczenie więc co ma Ci zwracać ? Wybrałeś dostawę w ramach smart  ,a w  cenniku pisze jasno cyt ,, z pakietem ,,smart dostawa za darmo ,, i jest to najniższy oferowany koszt dostawy przez sprzedawcę = 0zł i tyle otrzymujesz + kwota za towar .

 

oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Rozumiem Twoją argumentację, po to zadałem pytanie na forum aby usłyszeć, może ktoś ma odmienne zdanie. Nie chcę przecież nikogo naciągać na 9 zł, ja nie zbiednieję. Chodzi wyłącznie o przepisy, wg. mnie nie można tego tak interpretować że każdy ma coś ugrać. Ustawodawca po prostu tego nie przewidział i ciekawi mnie jak użytkownicy się na to zaopatrują. A może będzie tutaj jakiś prawnik od spraw konsumenckich? Nie wiem.

oznacz moderatorów
mdrogeria
#21 Demiurg#

@Niree_ w Ustawie pisze jasno ,,zwraca za towar plus koszt dostarczenia rzeczy ,, mówimy o konkretnej transakcji i dostawie tej konkretnej rzeczy za dostwę , której nie zapłaciłeś i sprzedawca tożsamo pokrycia ani wynagrodzenia z tytułu dostawy od Ciebie nie otrzymał .

Twoja umowa z allegro dotycząca dostaw czy czegoś zupełnie innego nie ma związku z transakcją i sprzedawca nie jest w niej stroną .

oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

No i to jest właśnie przykład "dogodnej interpretacji" dla siebie, dopisuje Pan/i słowa, których nie ma w przepisie. Czyli "koszty (dopisane: które poniósł konsument) dostarczenia rzeczy". Tego w przepisie nie ma. Można się tylko domyślać, ale przepis tego nie reguluje. Mówi o zwrocie wszystkich płatności i "w tym koszty dostarczenia produktu". Koniec. Czytam w innych wątkach że Sprzedający są rozgoryczeni, mają prawo, ale nie powinni mieć przecież pretensji o coś, co wynika z ustawy.

oznacz moderatorów
komis-bell
#21 Demiurg#

@Niree_ We wcześniejszym temacie jest wklejony cytat Twojej wiadomości w dyskusji "[...]Sprzedawca nadal ma obowiązek zwrócić najtańszą formę dostawy w danej ofercie[...]"

Jaki dokładnie artykuł ustawy o prawach konsumenta mówi o tym, że sprzedający ma taki obowiązek?



oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

Obowiązek ten reguluje art. 32 w zw. z art. 33. Chodzi o ustawowy obowiązek zwrotu płatności "w tym koszty dostarczenia rzeczy". Nie jestem jakimś trollem, naciągaczem, interesuje mnie tylko kwestia prawna, jaką decyzją np. dysponuje Allegro w sprawie tego zagadnienia prawnego.

oznacz moderatorów
komis-bell
#21 Demiurg#

@Niree_ To ja jedynie wkleję to co napisałem w tamtym temacie:

1. 
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru.

oraz

Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia towaru inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.


- kupujący miał dostawę która kosztowała 0 zł
- w związku z zakupem i dostawą nie poniósł żadnych dodatkowych kosztów

EDIT - nie poniósł dodatkowych kosztów w umowie zawartej bezpośrednio ze sprzedającym (dla jasności)


Nie widzę w ustawie nic na temat tego, że sprzedający ma "ma obowiązek zwrócić najtańszą formę dostawy w danej ofercie".

Przepisy mówią o tym, że przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu 'dodatkowych kosztów' a nie że jest zobowiązany do zwrotu najtańszej formy dostawy.

oznacz moderatorów
Niree_
#9 Pomysłodawca#

W zasadzie jest to też temat umowny, bo UOKiK napisał coś takiego (chodzi o ten fragment "przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów" po wybraniu metody innej niż najtańszej):

> UOKIK: Jeżeli klient wybierze droższy środek transportu, nie otrzyma zwrotu różnicy między wartością wybranej dostawy a najtańszym sposobem transportu.

Co oznacza, że przedsiębiorca nadal musi zwrócić najtańszą formę dostawy (i tutaj wg. art 33) bez dodatkowych kosztów czyli (wg. mnie) bez tej różnicy wynikającej pomiędzy wybraną dostawą a najtańszą formą dostawy.

Dodatkowo:

> UOKIK: Wraz z odstąpieniem od umowy wygasają również powiązane z nią umowy zawarte z przedsiębiorcą czy też z innymi podmiotami, z którymi ten się porozumiewał. To na sprzedawcy spoczywa obowiązek poinformowania tych podmiotów o wygaśnięciu umowy. Dotyczy to np. umów ubezpieczeniowych, które czasem towarzyszą wybranym transakcjom.


I myślę że to właśnie dotyczy Smart, choć w sumie to nie wiadomo.

oznacz moderatorów
az1rael
#21 Demiurg#

@-Sainkho- zapraszam ekspertkę od ustawy

oznacz moderatorów