Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Dzień dobry, jakie jest stanowisko Allegro ws. zwrotu "kosztów dostarczenia rzeczy" za zakupy z wykorzystaniem Allegro Smart?
Poniżej moje stanowisko.
Art. 32 ustawy o prawach konsumentach:
> Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.
Art. 33 ustawy o prawach konsumenta:
> Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
Stanowisko UOKIK (https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/odstapienie-od-umowy/😞
8. Czy oferowaną przez sprzedawcę gratisową dostawę należy traktować jako najtańszy zwykły sposób dostarczenia towaru? Jakie koszty sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi – po odstąpieniu przez konsumenta od umowy – w przypadku wyboru innej, oferowanej przez sklep odpłatnej opcji dostarczenia towaru?
> Bezpłatną opcję dostawy towaru oferowaną przez sprzedawcę – np. list za 0 zł – należy traktować jako najtańszy zwykły sposób dostarczenia rzeczy. Jeżeli konsument z opcji sklepu wybrał jednak inną, odpłatną – np. przesyłkę kurierską za 15 zł – to po odstąpieniu przez niego od umowy sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu tych kosztów.
Mając powyższe na uwadze, biorąc pod uwagę że usługa Allegro Smart nie jest usługą darmową, nie jestem też w stanie wyliczyć ile kosztuje mnie pojedyńcza wysyłka dla pojedynczego zamówienia, więc kwotę wysyłki Smart należy traktować jak cenę Smart. Wszelkie zakupy z użyciem Allegro Smart stanowi dla mnie koszt dostawy. Zastosowanie ma tutaj art. 33 oraz uzasadnienie UOKiKu. Sprzedawca nie oferuje bowiem "gratisowej dostawy" czy "bezpłatnej dostawy", bo gratis nie powinien wymagać od Kupującego zakupu dodatkowej usługi jaką jest Allegro Smart. Zatem nie jest to najtańsza forma dostawy (0 zl) oferowana przez Sprzedawcę, bo wymaga Allegro Smart, a zakup Allegro Smart stanowi koszt dla Kupującego i tak to należy traktować. Sprzedawca nadal jest zobowiązany do zwrotu "kosztu dostarczenia rzeczy", czyli najtańszej formy dostawy oferowanej przez Sprzedawcę w ofercie.
@az1rael Bez złośliwości zapraszasz? 😉 Jak znajdę moment, to popiszę.
@Niree_ ze sprzedawcą zawierasz umowę kupna- sprzedaży jest to uproszczona wersja Umowy Cywilno Prawnej , a ta dodyczy bezwzględnie konkretnej transakcji .
Usługa smart nie jest obowiązkowa dla żadnej ze stron ,sprzedawca dobrowolnie udostępnia skorzystanie natomiast Ty również dobrowolnie zawierasz umowę z zewnętrznym kontrahentem .
Zobacz proszę tutaj bo nie mogę przekopiować posta: https://spolecznosc.allegro.pl/t5/smart-dla-kupuj%C4%85cych/zwrot-koszt%C3%B3w-dostawy-a-allegro-sma...
@Niree_ wybrałeś najtańszy udostępniony przez sprzedawcę , opcja dla posiadaczy pakietu smart =0zł ,czego jeszcze nie rozumiesz ?
Dla posiadaczy pakietu smart, czyli trzeba kupić Smart. Bez smart ta opcja dostawy nie jest za 0 zł. Darmowa dostawa to tylko słowa, które się kryją za "subskrypcja". Tego nie rozumiem i rzecznik praw konsumentów też nie wiedział jak to ugryźć. Nie wiem do kogo mogę się zwrócić, sądziłem że Allegro ma tutaj gotową regułkę, jakąś wykładnię przepisów bo w końcu jest największym serwisem ecommerce.
@Niree_ posiadanie pakietu smart nie jest obowiązkowe , ba.... nawet skorzystanie z niego przez posiadacza również nie jest .
Piszesz o RPK ,, też nie wiedział ,, dlaczego nie palnąłeś pięścią w stół ? przecież jest jak ,, .... .. ...... ,, , jego ........ obowiązkiem jest udzielić jasnej i rzeczowej odpowiedzi , w końcu na jego wynagrodzenie składamy się wszyscy .
@Niree_
SMART to umowa pomiędzy Tobą a Allegro - koszt zakupu usługi trafia w całości do Allegro.
Zakup towaru to umowa pomiędzy Tobą a sprzedającym.
Z kwoty którą zapłaciłeś Allegro za usługę SMART sprzedający otrzymuje łącznie 0 zł 0 gr a potem jeszcze dopłaca do każdego Twojego zamówienia abyś mógł z tej usługi korzystać.
Prościej się po prostu nie da.
@komis-bell @mdrogeria Dobrze, rozumiem waszą argumentację. Tak na logikę (i po ludzku) wiadomo, nie płacę za dostawę = nie powinienem dostać zwrotu za dostawę. To jest jasne. Przepisy jednak w żadnym wypadku nie ściągają obowiązku z przedsiębiorcy z art. 32 "w tym kosztów dostarczenia rzeczy" poza art. 33.
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-prawo-do-odstapienia-od-umowy-obowiazki-sklepu-internetowego
[...] Problematyczna wydaje się kwestia, gdy dany sklep oferuje opcję bezpłatnej dostawy. Czy wówczas jest to najtańszy, zwykły sposób dostarczenia rzeczy? Co w sytuacji, gdy konsument mimo dostępu takiej opcji wybierze inny sposób? Bezpłatna dostawa powinna być traktowana jako najtańszy oferowany sposób dostarczania rzeczy przez przedsiębiorcę. [...]
Oczywiście, Smart jest taką "darmową opcją dostawy". Darmową tylko dla "nielicznych", którzy zakupili Smart. W rezultacie 0zł nie jest faktycznie 0 zł bo muszę zakupić Smart. Zatem (w moim rozumowaniu) kosztem dostawy jest dla mnie właśnie zakup Smart, bo nie jestem w stanie wyliczyć ile Smart mnie kosztuje per zamówienie np. przy zakupie na cały rok. To już tylko teoretycznie mówię, bo tak jak mówiłem, przepisy tego nie regulują.
@Niree_ tak , jesli udostępnia Ci możliwość wybrania darmowej dostawy , a Ty z niej korzystasz jest to najniższy koszt dostawy .
@mdrogeria Tak na logikę tak by właśnie wychodziło. Już całkowicie spłycając temat, to nadal kwestia sporna, oferta ma podaną cenę dostawy tylko jest skreślona ze względu na pakiet smart. Zatem najpierw trzeba kupić Smart, pytanie czy wówczas można tego smarta zaliczyć jako koszt który poniósł kupujący. Bez powodu przecież 0 zł przy dostawie sie nie pojawiło, a w ustawie nie ma o tym słowa. To już temat dla prawników.
@Niree_ a za odsyłanie zwrotu płacisz?
@mdrogeria @Client:44052296 Nie, oczywiście że nie. Na tym polega mankament, ustawodawca o tym nie pomyślał. Przedsiębiorca przecież nie oferuje darmowej wysyłki, tylko pod warunkiem że posiadasz Smart. Dla mnie oczywiście jest darmowa, ale ustawodawca ujął to dosłownie w przepisie art. 33 "najtańszy ZWYKŁY sposób dostarczenia", zwykły czyli dla szarych zwykłych ludzi, a nie z pakietami płatnymi, tak to rozumiem? Bo jaka w takim razie forma wysyłki jest niezwykła?
@Niree_ pisałem wcześniej ,allegro nie jest stroną w transakcji i Twoja umowa z portalem w żaden sposób nie wiąże sprzedawcy .
Okej, dobra, już rozumiem. Faktycznie źle zinterpretowałem art. 33. Przepis faktycznie mówi, że jeżeli konsument wyborze inną (formę dostawy) niż NAJTAŃSZY ZWYKŁY SPOSÓB DOSTARCZENIA oferowany przez przedsiębiorcę, to przedsiębiorca jest zwolniony ze zwracania tych kosztów. Czyli nomen omen ustawodawca przewidział Smarta 🙂 i Allegro Smart (wg. przepisów) jest NIEZWYKŁY 🙂
@Niree_ Muszę Cię przeprosić , w pierwszej chwili po przeczytaniu wątku sprzedawcy i później Twojego nie napiszę co sobie pomyślałem , ale ,,wypłaszczając 🙄,, źle Cię oceniłem .
Fajnie było z Tobą po-Gadać 🙂
spokojnego weekendu .
Nie ma problemu, dziękuję że wziąłeś/aś udział w tej dyskusji. To też będzie wątek dla kolejnych ludzi mających nieco inne intencje. Myślę, że znajdzie się tu materiał i dla Sprzedających i dla Kupujących.
@Niree_ to pochwal się jeszcze ile to było tych zwrotów 😆 z własną interpretacja ustawy
@Client:44052296 Osobiście zainicjowałem 5 dyskusji. Oczywiście są już zamknięte, 2 zamknęło Allegro, pozostałe osobiście zamknąłem. Nie ma się czym chwalić, teraz to mi głupio 💀 Ale zagadnienie ciekawe, dzwoniłem do dwóch prawników, rzecznika i do jakiejś organizacji pro bono przy uokiku. Obydwoje rozłożyli ręce. 🤑
@Niree_ dyskusja służy wyjaśnieniu kwestii spornych i nie jest niczym złym jeśli prowadzą ją osoby chętne do kompromisu . Poruszyłeś ciekawy temat , dawno nie uczestniczyłem w tak rozbudowanym wątku ... dzięki i pozdr 🙂
Chciałbym tylko zauważyć, że dyskusja polega na wymianie poglądów. DYSKUSJA na Allegro to jednak zupełnie coś innego. Jak się okazuje może służyć wywieraniu presji. Nie mówię, że musi być bezzasadna, bo w wielu przypadkach tak nie jest. Tylko jakie są intencje kupującego, który twierdzi, że przez rozpoczęcie Dyskusji z kupującym oczekuje wyjaśnienia od Allegro w nurtującym go temacie. Przypominam, że kupujący domagał się zwrotu pieniędzy, a jak wiemy ani UOKiK, ani RPK nie zajęli stanowiska w tej sprawie. Mimo to kupujący uważał, że zwrot pieniędzy mu się należy wklejając do dyskusji jakiś tekst z ustawą itp. Wracając do punktu wyjścia dyskusja służyła uzyskaniu środków pieniężnych od sprzedającego, jak się okazuje bezpodstawnie, a nie otrzymaniem wyjaśnień od Allegro- przemawia za tym kolejność zdarzeń.