anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

kto odpowiada za przesyłkę uszkodzoną u kuriera

deadeyye
#7 Wielbiciel#

hej, 

wysłałem sprawny telefon kurierem, kupujący odebrał telefon z wylanym ekranem - ale nie ma wyraźnych śladów np pęknięcie szybki, tylko ekran jest czarnawy i ma złe kolory. Wygląda bardziej jakby coś ciężkiego na nim leżało (?). Sprzedający nie zgłosił uwag podczas odbioru paczki, tylko reklamacje do mnie. Nie wiem czy sama paczka miała uszkodzenia - zapytałem kupującego, ale nie dostałem jeszcze odpowiedzi.

Kto w takiej sytuacji odpowiada za paczkę? Klient powinien zgłosić reklamacje do kuriera? Czy ja? Czy powinienem oddać pieniadze?

Oboje (sprzedający i kupujący) jesteśmy osobami prywatnymi.

Kurier to DPD, paczka jest ubezpieczona, pytanie czy to ubezpieczenie można egzekwować jeśli nie został spisany formularz reklamacyjny? czy można go spisać po czasie?

oznacz moderatorów
36 ODPOWIEDZI 36

ZibiK30
#18 Luminarz#

Pamiętaj, nie każdy kto dożo gada dużo wie 😉

Przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa zawsze powinieneś sprawdzać towar w obecności kuriera jeśli to możliwe, on ma obowiązek wynikający z prawa przewozowego spisać protokół stwierdzonych przez Ciebie uszkodzenia.
Dużo gorsza sytuacja dla Ciebie bo jeśli tego nie zrobiłeś z dostawcą i po otwarciu stwierdziłeś uszkodzenia mogące wyniknąć podczas transportu, to zgłaszasz w ciągu 7 dni online do przewoźnika, uwierz mi że czas ma tu duże znaczenie więc czasem najlepiej zadzwonić (jeśli to dzień doręczenia i godziny pracy kuriera) na infolinie i poinformować o tym facie wówczas jest szansa że kurier wróci aby spisać protokół.

W 1 przypadku piszesz pismo o rzeczeniu się praw do reklamacji na rzecz zleceniodawcy i przekazujesz sprawę do sprzedawcy a on już sam się dalej powinien zająć wyjaśnianiem gdyż on w tym czasie odpowiadał na towar.

W 2 przypadku również próbujesz to zrobić, ale sprzedawca może podważyć Twoją wersje i możesz mieć problem.

Teraz Ty jesteś najbardziej poszkodowany, dostawca może nie chcieć się przyznać do jego winy bo nie masz na to dowodów, sprzedawca również bo nie masz dowodów że Ci wysłał uszkodzony albo został uszkodzony podczas transportu.

"Mogłeś sam uszkodzić w domu i chcesz wyłudzić nowy" to jedna z częstszych podstaw do odmowy wymiany lub zwrotu a dostawca też nadal czuje się niewinny bo kto ma dowód że go uszkodzili podczas transportu?

Możecie sobie wszyscy pisma wysyłać wzajemnie i szukać kompromisu albo iść do sądu.

Najlepiej próbuj się dogadać jakoś ze sprzedającym.

 

Opinia na Allegro może być śmieszna ciekawa lub druzgocąca


Link do pomocy Allegro Kliknij i napisz

oznacz moderatorów

konto zamknięte
Nie dotyczy

@ZibiK30 ja zawsze nagrywam rozpakowywanie paczek 🙂 Ten sprzedawca o tym wie bo mu to napisałem 🙂 Więc jeśli mi tą reklamację odrzuci, to tylko sobie dołek wykopie. Bo nigdzie nie wygra.

oznacz moderatorów

ZibiK30
#18 Luminarz#

@konto zamknięte I bardzo dobrze robisz, to jedyny sposób aby nie dać się oszukać lub wykpić komuś. Mnie też doświadczenie nauczyło jak postępować w takich sytuacjach i jak się zabezpieczyć przed ewentualnym oszustem lub przerzuceniem winy na mnie 😉 Jak jesteś sprzedawcą to radź zawsze swoim klientom żeby tak robili bo to też dla ich dobra 😉

Opinia na Allegro może być śmieszna ciekawa lub druzgocąca


Link do pomocy Allegro Kliknij i napisz

oznacz moderatorów

konto zamknięte
Nie dotyczy

@ZibiK30 informuję zawsze klientów o tym 🙂 Choć na niektórych to działa jak płachta na byka i efekt jest odwrotny 😛 Nawet chyba 2 dni temu jedna klientka się wielce oburzyła na moją wiadomość po zakupie (gdzie m.in. informuję o tym terminie 48h na odbiór paczki z paczkomatu, o tym, że jak ktoś nie dostanie sms to zawsze można śledzić przesyłkę w Allegro + właśnie info o nagraniu itp.). Generalnie same ważne rzeczy, z którymi klienci mieli wcześniej problemy.

W odpowiedzi dostałem taką wiadomość

"Firma  za wszelakie niedogodności przesyłek powinna brać odpowiedzialność. 

Wiem bo sama pracuje na stanowisku wysyłek.  Rozumiem, że  mamy "kryzys", ale mając  takie wymagania drugi raz u państwa  nie zamówie. Nie będę  ryzykować, ale też  nie mam zamiaru stresować  się  paczuszką."
 
Więc ten tego... 😄 Jak widzisz, sprzedawca ma odpowiadać za wszelakie niedogodności, nawet jeśli paniusia sobie zapomni paczki odebrać 😄 Jaja jak berety. Od razu wylądowała na CL po tym mailu. Tak profilaktycznie, co by się kiedyś nie rozpędziła i jednak nie chciała ponownie zrobić u mnie zakupów 😉
oznacz moderatorów

ZibiK30
#18 Luminarz#

@konto zamknięteNo znam to, nic nie zrobisz, niektórzy ludzie są tak uparci, zadufani w sobie, że rady biorą za obrazę ich inteligencji aż sami muszą się potem przekonać jak na nich trafi i zobaczą co zrobili źle i często też zapłacą za błędy 😉

Opinia na Allegro może być śmieszna ciekawa lub druzgocąca


Link do pomocy Allegro Kliknij i napisz

oznacz moderatorów

XxperfumeriaxX
#10 Popularyzator#

Witam,

 

Trochę odgrzebię temat. Może mi pomożecie bo nie bardzo wiem jak ugryźć tą sprawę.

 

Klientka zamawiała u mnie kilka takich samych produktów (różniących się tylko kolorem). Przesyłkę odebrał od nas tak jak zawsze kurier InPostu i za dwa dni dostarczył do paczkomatu. Po odbiorze z paczkomatu kupująca założyła dyskusję "otrzymałam niekompletne zamówienie" opisując iż w skrytce znajdowała się otwarta koperta bez dwóch produktów oraz paragonu. Poradziliśmy jej aby złożyła reklamację w InPoscie, lecz oni zwlekali z odpowiedzią aż w końcu (gdy już minęło grubo 7 dni) stwierdzili, iż reklamacja jest bezzasadna gdyż minęło 7 dni a kupująca nie spisała protokołu, więc przepada jej prawo do roszczeń. W dyskusji poprosiła o pomoc Allegro. Ci natomiast wskazują, iż to ja mam odpowiedzieć na reklamację i ją rozpatrzyc. 

I teraz nie wiem co zrobić, gdyż po pierwsze, kupująca nie złożyła do mnie reklamacji, tylko do przewoźnika, więc za bardzo nie mam na co odpowiadać (nie mam fizycznie protokołu reklamacyjnego aby móc się do niego w jakikolwiek sposób ustosunkować) a po drugie, skoro koperta w skrytce była kompletnie rozklejona to ewidentnie musiało się to stać w transporcie, gdyż na pewno takiej paczki kurier by ode mnie nie zabrał...

 

Proszę o informację jak wy to widzicie. Muszę coś odpisać w dyskusji. Allegro dało mi czas na odpowiedź. Szkoda mi trochę kupującej bo to nie jej wina (chyba), lecz także nie moja...a co to za interes, gdy miałbym do niego dokładać....

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi.

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@XxperfumeriaxX przepraszam, że wracam do Ciebie po długim czasie, konsultowałam Twoje zapytanie z działem prawnym. 
W przypadku zakupu konsumenckiego sprzedający odpowiada za przesyłkę, aż do momentu wydania jej kupującemu czyli również za powstałe w transporcie uszkodzenia. Dlatego kupująca może reklamować przesyłkę u Ciebie, a Ty powinieneś rozpatrzyć reklamację i albo ją uznać i zwrócić kupującej wszystkie poniesione koszty lub zaproponować wymianę lub naprawę albo odrzucić (ale wtedy musisz to merytorycznie uzasadnić). Odrzucenie reklamacji przez przewoźnika nie może być powodem odrzucenia reklamacji przez sprzedającego. W Twoich ofertach w zakładce reklamacje zapis o koniecznym zwrocie paragonu jest nieprawidłowy (kupujący nie musi zwracać paragonu). Nie ma tam też dostępnego formularza reklamacyjnego, dlatego za reklamację można uznać wiadomość kupującej w dyskusji (szczególnie, że podane w niej dane pozwalają taką reklamację rozpatrzyć). 

   Monika
   Moderatorka

   Razem możemy więcej!
  
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@la_nika 

lub obniżenie ceny

No nie bardzo. Obniżenie ceny to żądanie kupującego, przy którym to on powinien określić kwotę, o którą cena ma zostać obniżona. Sprzedawca może zmieniać żądania kupującego w innym zakresie, ale nie może proponować obniżenia ceny.

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@xyz96 dziekuję za zwrócenie uwagi, poprawiłam moją wypowiedź, ponieważ masz rację. W przypadku wystąpienia wady kupujący ma prawo złożyć reklamację z tytułu rękojmi i żądać jednej z czterech czynności: wymiany towaru na wolny od wad, naprawy towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy (o ile wada jest istotna). Natomiast sprzedający (jeżeli to pierwsza rekalmacja) zamiast obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy może zaproponować niezwłoczną i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymianę rzeczy wadliwej na wolną od wad albo usunięcie istniejącej wady.

   Monika
   Moderatorka

   Razem możemy więcej!
  
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@konto zamknięte 

Nie ma obowiązku spisania protokołu, ale jego spisanie na pewno nie zaszkodzi, co najwyżej może pomóc w tym sensie, że sprzedawca chętniej reklamację uzna, dlatego tak Ci doradzili.

Nie ulega wątpliwości, że uszkodzenia towaru w paczce reklamujesz u sprzedawcy i jeśli coś tam się rozlało, to reklamację powinien uznać. To, że reklamujesz z rękojmi, jest raczej oczywiste. Nie wiem, co miał na myśli rzecznik, ale wydaje mi się, że odstąpienie od umowy w ramach reklamacji. Odstąpić możesz, ale sprzedawca przy pierwszej reklamacji nie musi odstąpienia uznać, może rzeczy wymienić. Gdyby nawet uznał, to wtedy czas rozpatrzenia wynosi chyba 30 dni – to ten wyjątek.

Jak przycisnąć sprzedawcę to chyba wiesz, nie muszę wyjaśniać 🙂

oznacz moderatorów

konto zamknięte
Nie dotyczy

@xyz96 dzięki 😉

Na razie mają dyskusję, ale generalnie niewiele sobie z tego robią, a Allegro odpisuje w kółko to samo. Odesłać i czekać 14 dni na odpowiedź. Mimo, że doprosić się nawet nie mogę adresu na jaki mam wysłać...

Więcej się nie będę prosił i dopominał. Dzisiaj u cwaniaków kupiłem jeszcze raz te produkty, bo mi nie chcieli ich szybciej wysłać w ramach reklamacji. Więc teraz nowe zamówienie muszą zrealizować. A jak ze starym nie dadzą mi do 20.12 adresu to wysyłki to po prostu wystąpię z wnioskiem POK i będą mieć pozamiatane 😉

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@xyz96 Serio....? Podałem Ci wyrok sądu w sprawie tego typu. I jest on odmienny, niż Twoje stanowisko. Dla przypomnienia: http://orzeczenia.szczecin-pz.sr.gov.pl/content/$N/155515350001503_III_C_001602_2014_Uz_2015-08-04_0...

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Vryko @konto zamknięte ciekawy wyrok warto poczytać dotyczy konsumenta 

Interpretacja sądu dotyczy zapisów o reklamacji i wymagania protokołu http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000005127_XVII_AmC_005137_2011_Uz_2012-02-21_0...

Dodatkowo należy zaznaczyć, że z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy (art. 548 § 1 k.c.). Dochowanie przez kupującego wspomnianych aktów staranności jest niezbędne, aby sprzedawca mógł dochodzić ewentualnych roszczeń od przewoźnika. W myśl art. 74 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. nr 50, poz. 601 t.j.), jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona (ust. 1). Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (ust. 3). Natomiast w świetle art. 76 ustawy, przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:

1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,

2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,

3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,

4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.

W doktrynie podnosi się, że niewykonanie przez kupującego obowiązku zbadania rzeczy zgodnie z § 2 art. 545 k.c. wywołuje dwa negatywne dla niego skutki, mianowicie: po pierwsze – daje sprzedawcy możliwość podniesienia zarzutu, ze uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy nastąpiło po jej wydaniu, a więc już po przejściu ryzyka przypadkowego zniszczenia lub utraty rzeczy na kupującego i po drugie – pozwala sprzedawcy zwolnić się od odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę w takim zakresie, w jakim niezbadanie rzeczy spowodowało utrudnienie lub uniemożliwienie mu dochodzenia roszczeń od przewoźnika bądź ubezpieczyciela.

________
Κώστας
oznacz moderatorów

konto zamknięte
Nie dotyczy

@kostas11 ale art.548 KC ma zastosowanie gdy to np. klient zamawia kuriera po odbiór paczki i on decyduje jakim chce przewoźnikiem. Jeśli to sprzedawca daje mu wybór, to sprzedawca odpowiada.

Poza tym, jest ten termin 7 dni od odbioru, kiedy klient ma czas aby spokojnie otworzyć paczkę i zapoznać się z jej zawartością. Nie musi tego robić w obecności kuriera.

 

Tutaj masz nawet link https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawa-ogolne/odpowiedzialnosc-sprzedawcy-za-przesylke/

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@Vryko Stary ten wyrok, mamy nową władze, nowe(prawdziwe)sądy, ja nie uznaje wyroków z tamtych czasów.😁

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

Może jednak posłuchaj w tym przypadku Allegro, które twierdzi, że: https://allegro.pl/pomoc/dla-kupujacych/problemy-transakcyjne/kto-ponosi-odpowiedzialnosc-za-zaginio...

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

flora23_2006
#8 Zapaleniec#

I znów kurier DPD. Od momentu wprowadzenia przesyłek allegro DPD mam duży problem który dotyczy chyba też Państwa. Paczka w której są najczęsciej dwa produkty wychodzi od nas cała i dociera do klienta. Bo ani On ani  ja nie jesteśmy informowani o uszkodzeniu. Kurier dowozi paczkę wydaje klientowi i wyjeżdza klient otwiera i są dwa produkty jeden cały drugi pusty. Ratuje nas tylko jedno paczka jest owinięta taśmą DPD i to jest oznaka że została uszkodzona. Kurier powiedział że w DPD jest specjalne miejsce na przpakowanie takich przesyłek a oddziały dostają pieniądze za doręczenia i wyrabione limity. Zgłaszaliśmy to na allegro ale przez pół roku nikt nie reaguje a w miesiącu jest cztery/pięć takich przesyłek. Poszkodowana jest w tym i jedna i druga strona bo gdyby kurier poinformował kupujacego że paczka jest uszkodzona tak jak robi to UPS to klient nie odebrał by towaru i problem byłby z głowy paczka trafia do sprzedawcy który musi oddać towar. Klient odbiera towar i jedyne co zostaje mu to reklamacja w DPD. Ponieważ przesyłki smart należą do allegro DPD zachęcam do tego aby zgłaszali Państwo reklamacje przez allegro. Może wtedy allegro zaproponuje sumiennych przewoźników .

oznacz moderatorów