anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Odrzucona reklamacja i POK

Client:43920200
#9 Pomysłodawca#
  • Witam. Jestem sprzedającym prywatnie i jakiś czas temu sprzedałem używaną płytę główną na allegro lokalnie. Kupujący stwierdził, że płyta się nie uruchamia, sprawdzał ją na wielu procesorach/pamięciach ram i że chce odesłać na raklamację. Skoro tak pisał to myślałem, że mam do czynienia z osobą, która się na tym zna i płyta faktycznie się uszkodziła chociażby w transporcie. Zaproponowałem nawet odsyłkę na mój koszt, ale z jakiegoś powodu opłacił ją z własnej kieszeni. Rękojmi nie wyłączyłem, bo sprzedawane przezemnie przedmioty są sprawne. Gdy płyta do mnie dotarła to faktycznie za pierwszym razem się nie uruchomiła, trzeba było zresetować ustawienia biosu poprzez wyjęcie baterii. Kupujący przyznał później w wiadomości, że tego nie zrobił. Wysłałem mu film zrobiony po otrzymaniu płyty, na którym widać, że płyta jest sprawna. Odrzuciłem reklamację i poprosiłem o dane paczkomatu i opłacenie kosztów odsyłki.
    W tym miejscu zaczął się problem. Kupujący otworzył dyskusję i zarządał zwrotu pieniędzy. Chyba ja decyduję czy rozpatrzę reklamację pozytywnie czy negatywnie, a nie allegro? Najlepsze w tym wszystkim jest to, że allegro w dyskusji zaleciło mu utworzyć wniosek o zwrot z POK więc pewnie i tak będę musiał oddać mu pieniądze. Bardziej spodziewałem się, że moja decyzja zostanie poparta i płytę główną odeślę do kupującego, a tu takie coś. Proszę o informację, czy zrobiłem coś niezgodnego z przepisami/regulaminem allegro, że podjęli taką decyzję oraz co sądzicie na ten temat? 

Dziękuję i pozdrawiam

oznacz moderatorów
14 ODPOWIEDZI 14

LEW433
#21 Demiurg#

Moim zdaniem tylko to że reklamacja była zasada bo kupujący nie musi się znać na resetowaniu Biosu, kupił jak sprawną i powinna działać, więc należało nie odrzucać reklamacji tylko naprawić, masz do tego prawo i poinformować że wysyłasz sprawną.

oznacz moderatorów

Ziolko39
#21 Demiurg#

@LEW433 Znowu nie masz racji > klient kupujący płytę główną powinien wiedzieć jakie podzespoły do niej zamontować (np pamięć, karty) Nie kupuje się płyty głównej, żeby montować do niej co mi wpadło w ręce > bo to po prostu może nie współgrać ze sobą.

To tak jakbyś kupił samochód z fabrycznymi oponami 16' > i stwierdził " a co mi tam złożę koła 20" > i złożył reklamację "bo nie musiałem się znać'

oznacz moderatorów

Skill_Player
#14 Krzewiciel#

@Ziolko39  no trochę nie masz racji. Sprzedający powinien wiedzieć co powiedzieć temu klientowi aby rozwiązać jego problem. Generalnie sprzedający jak ikupujący tego rodzaju sprzęt elektroniczny raczej znają się na rzeczy ale sprzedajacy powinien drążyć temat.

W tamtym roku miałem przypadek gdzie facet kupił ode mnie fajną płytę, co prawdę juz kilkuletnią ale ogólnie sprzęt z górnej półki.

Po kilku dniach pisze do mnie przez centrum wiadomości, że płyta nie działa. Pytanie o reset BIOSu było jednym z pierwszych (też w sumie chyba zapomniałem tego zrobić ;p).

Dalej drążyłem temat pytając się o inne podzespoły. Okazało się, że podłączył płytę pod jakiś nołnejmowy zasilacz 350W a producentem płyty był Asus i była z serii ROG. Od razu wskazałem zasilacz a przy tym tak po prawdzie zacząłem się zastanawiać kto normalny podłącza sprzęt zbudowany na podzespołach (kondensatory, tranzystory itp.) takich jak się uzywa do budowy promów kosmicznych 😁 pod jakiś zasilacz od miksera 😂. Jak się okazało miałem rację, zamówił porządnej firmy (Be Quiet) i zaczęło hulać.

Sprzedający powinien znać się na temacie i proponować różne możliwości co do tego dlaczego nie działa a powinno.

 

 

oznacz moderatorów

Client:94057046
#14 Krzewiciel#

@Ziolko39 Weź się nie wypowiadaj bez przeczytania posta w całości, bo bredzisz. Trzeba było zresetować bios, co nie jest normalną praktyką kupując sprawny i działający sprzęt. 

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Client:43920200 poczekaj na rozwój sytuacji, jak poprawnie wszystko zrobiłeś allegro nie podważy tego i odda kasę z POK bez konsekwencji dla Ciebie 🙂 W razie jak by Cię obciążyli wróć do nas 😄

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Skill_Player
#14 Krzewiciel#

@Client:43920200  przed wysyłką powinno się BIOS zresetować ponieważ nie wiadomo jakie np. pamięci klient zamontuje. Jeżeli u siebie masz szybkie do przetestowania sprzętu i tak będziesz miał ustawione na danej płycie w momencie wysyłki a klient zamontuje sporo wolniejsze to płyta i zestaw nie wstanie, to po pierwsze.

Po drugie jeżeli po kontakcie z klientem nie zapytałeś się czy resetował BIOS to popełniłeś błąd. Sprzedajesz te części więc powinieneś w pierwszej kolejności o to się zapytać gdy zostało uwidocznione to, że płyta u tego klienta nie działa (ja się o to pytam ewentualnie w pierwszych słowach po kontakcie a miałem dwa przypadki w któych płyta nie chciała zadziałać.)

Z twojego postu wynika, że ten klient nie chce tego sprzętu po odesłaniu go do ciebie. Jeżeli zgodziłeś się przyjąć sprzęt na reklamację i sprzet działa tak jak działał przed wysyłką to wystawił bym po prostu jeszcze raz i tyle. Oczywiście trzeba będzie cofnąć prowizję...

oznacz moderatorów

br.
#21 Demiurg#

@Client:43920200  Coś tu jest niejasne:  skoro musiałeś resetować bios  to by znaczyło że  kupujący ingerował w ustawienia biosu, no bo ktoś te ustawienia musiał poprzestawiać. Czyli może jednak uruchamiał ?

No chyba że  sprawdzałeś ją teraz w całkiem nowej konfiguracji?

No i dlaczego wyjmowałeś baterię?  Nie ma zworki do resetu?  Nie było instrukcji do płyty lub chociaż linku do pobrania instrukcji?

To wszystko są ważne informacje i chyba coś zaniedbałeś.

oznacz moderatorów

Skill_Player
#14 Krzewiciel#

@br.  wyjęcie bateryjki to najskuteczniejsza metoda na reset BIOS. Kiedyś miałem taką sytuację, że płyta nie chciała wystartować po resecie zworką (teraz to nawet nie dają zworki tylko trzeba zewrzeć piny np. śrubokrętem 😂) ale w końcu wystartowała po nocy z wyjętą baterią.

Jeżęli chodzi o płyty główne to jest jeszcze kwestia tego jaką wersję BIOSu płyta miała wgrana do sprzedaży. Zawsze jak sprzedaje płyty główne to wgrywam najpierw najnowszą wersję i testuje do sprzedaży. Stare wersje BIOSu mogą mieć problem z obsługą np. nowszych procesorów na tą podstawkę ponieważ ich obsługa zależzy od mikrokodów dla CPU zaimpletowanych w danej wersji BIOS, tak samo z pamięciami.

Niektóre karty graficzne mogą nie działać na danych płytach głównych itp.

oznacz moderatorów

br.
#21 Demiurg#

@Skill_Player  "ale w końcu wystartowała po nocy z wyjętą baterią."

Dobre...😁  no cóż  piny od zworek też mogą czasem stracić połaczenia (zimne luty).

A do uruchomienia płyty faktycznie bateria nie jest potrzebna, ona tylko służy do zapamiętania ustawień.  Więc skoro kondensatorki się rozładowały no to  poszło...

Nie spal kiedyś chaty przez takie uruchomienia...😂 🤣 😄

A w kwestii  problemów autora tematu:  kiedyś była stosowana taka opcja : gwarancja uruchomieniowa.  To było rozsądne,  bo są różne zjawiska brak komtabilności itp...

Szkoda że sprzedający  uparł się wciskać klientowi płytę której kupujący  nie chciał,   a może naprawdę nie mógł jej uruchomić.

 

oznacz moderatorów

Client:43920200
#9 Pomysłodawca#

@br. Płyta była sprawdzana w starej konfiguracji, za wyjątkiem procesora i zasilacza. Te zostały podmienione na inne, bo poprzednie zostały sprzedane w osobnych ogłoszeniach. Co ciekawe przed wystawieniem ogłoszenia podmieniałem w niej procesory, ram i nigdy nie musiałem resetować BIOSU. Zawsze automatycznie dobierała ustawienia

Owa płyta główna to ga-h81m-s2h. Ma ona piny do resetu biosu, ale ja z przyzwyczajania zrobiłem to poprzez wyjęcie baterii. Bios jest zaktualizowany do najnowszej wersji.

oznacz moderatorów

br.
#21 Demiurg#

@Client:43920200  Dziękuję za wyjaśnienia. Sprawa jest jasna i oczywista:

"Zawsze automatycznie dobierała ustawienia"

Tak bo wcześniej ustawiłeś w biosie na stałe "Load optimized setting", albo "Load default setting". Więc bios  zawsze automatycznie wybierał sobie ustawienia.

Natomiast kupujacy  wprowadził do testów ustawienia zaawansowane w bios,  dlatego po zwrocie  miałeś problemy z uruchomieniem płyty. Napisał ze ma dużo procesorów i ram'ów do przetestowania, więc zmieniał ustawienia. Sam też nie zresetował biosu.

No cóż kupujący wypożyczył sobie płytę do przetestowania posiadanego złomu a potem płytę zwrócił. Nie twierdzę że  płyta jest w 100%  sprawna, możliwe że ma jakieś wady, ale powinien on te wady wyszczególnić skoro robił testy.

Nie napiszę co robić dalej ale jeśli spotkają cię jakieś przykrości z powodu opinii  lub  decyzji Allegro wypadało by rozmawiać z prawnikami celem obrony zarówno własnego wizerunku jak i celem  tępienia szkodliwych praktyk jakie ostatnio preferuje Allegro. Bo to jest typowe nieodpłatne wypożyczenie  przedmiotu a potem szkalowanie opinii sprzedającego.

Decyzja należy do ciebie.

 

 

oznacz moderatorów

Client:43920200
#9 Pomysłodawca#

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Widzę, że jest trochę niejasności więc odpowiem.

Gdy kupujący zgłosił problem, przeszło mi przez myśl aby zapytać czy resetował bios ( przyznaję się - nie zrobiłem tego przed sprzedażą ). Pisał on, że ma wiele procesorów i ramów, na których sprawdzał płytę. Pomyślałem, że skoro ma tyle sprzętu to się na tym zna. Nie chciałem wchodzić mu w kompetencje. Moja wina.

Co do zasadności reklamacji to również się zgadam, mogłem uznać za zasadną i nie prosić o zwrot kosztów wysyłki, ale myślę, że to by nic nie zmieniło. Kupujący i tak by nalegał na zwrot pieniędzy.

Czemu nie zwróciłem pieniędzy? - Wiem, że zostanę za to skarcony, ale poprstu kupujący zdenerwował mnie tą sytuacją. Mógł poprosić o zwrot a nie otwierać mi dyskusję.

Dzięki waszym wpisom rozumiem swoje błędy, ale moim zdaniem kupujący też nie jest bez winy. Szkoda, że pracownik allegro zamiast pouczyć obie strony o swoich prawach i obowiązkach to odrazu zachęca do złożenia wniosku z POK. Zobaczymy co z tego wyniknie...

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Tak poczekamy, zobaczymy a wszystkiego nikt nie wie, oprócz xyz ale się ukrywa pod innym nickiem ale do czasu, gó....zawsze wypływa.😐

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

@Client:43920200 źle się do tego zabierasz

klient złożył reklamację

nie masz obowiązku zwrotu  wpłaty

doprowadziłeś sprzęt do zgodności z umową

więc możesz mu go odesłać

decyzja o zwrocie wpłaty należy tylko do Ciebie

to po pierwsze, po drugie mogłeś zawsze twierdzić, że sprzęt jest sprawny

więc jest zgodny z umową

więc możesz mu go odesłać

oznacz moderatorów