Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam, w listopadzie sprzedałem telefon przez allegro.
Telefon był nowy, żadnych wad ukrytych nie było. W marcu zgłosił się do mnie kupujący że telefon ma ukryte wady bo źle działa głośnik. aparat i bateria i zgłasza reklamację z tytułu rękojmi. Doradziłem mu, że ma wysłać telefon do producenta bo ja sprzedałem mu sprawny telefon i nie będę ponosił kosztów naprawy. Sprawa w toku bo pisze przez Allegro że rząda zwrotu pieniędzy lub naprawy telefonu. Sprzedałem całkiem nowy telefon bez ukrytych wad czy mogę w jakiś sposób bronić się przed rękojmią? Kupujący ma mi wysłać telefon do naprawy tylko na jakiej podstawie mam go naprawiać skoro tak naprawdę nie wiem czy nie został on czasem uszkodzony przez niego.
no niestety rękojmia ma to do tego też musisz przyjąć reklamację i ewentualnie ją rospatrzeć możesz ją odrzucić ale w takim przypadktu to sprzedający musi udowodnić brak wady , wg prawa wada może się ujawnić do 2 lat i co lepsze kupujący może ją zgłosić do 2 lat od wykrycia czyli 4 lata
@hurt-met nie stosuj warunków konsumenckiej niezgodności towaru z umową, obowiązującej od 01.01.2023 r. do sprzedaży z zeszłego roku. W dodatku prawdopodobnie sprzedaży między 2 prywatnymi osobami.
Domniemanie istnienia wady istnieje tylko przy sprzedaży konsumenckiej.
@wox1 sprzedawałeś jako osoba prywatna, czy firma?
Sprzedawałem jako osoba prywatna.
Bronisz się możesz ale kupujący ma prawo do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi, Ty musisz ją rozpatrzyć w czasie zgodnym z prawem i możesz ja uznać albo odrzucić.
Z początku odrzuciłem jego reklamację pisząc, że ma odesłać telefon na reklamację do producenta ale grozi mi sądem i karami.
Musisz ją rozpatrzyć, piszesz że odrzuciłeś i takie masz prawo, kupujący teraz ma prawo pójść do sądu >po odrzuceniu przez Ciebie reklamacji.
@wox1 podszedłbym do tego następująco. Po pierwsze, musi określić kiedy stwierdził wymienione wady.
Jeśli stwierdzi, że od początku tak było, to odrzucasz reklamację z powodu przekroczenia czasu na zgłoszenie wady. W sprzedaży C2C (konsument-konsument) ma miesiąc na zgłoszenie reklamacji od stwierdzenia wady.
Jeśli natomiast stwierdzi, że stało się to w czasie krótszym niż miesiąc, to wtedy przechodzisz do właściwego rozpatrzenia reklamacji. Możesz poprosić o odesłanie produktu do oględzin, możesz również rozpatrzyć reklamację na odległość.
Wg mnie bezpieczniejsza jest opcja nr 1 (własnoręczne oględziny), stwierdzasz wtedy czy wady rzeczywiście występują i się do nich ustosunkowujesz. Możesz odpisać, że wady (jeśli rzeczywiście są) nie występowały w chwili wydania rzeczy. Chwilą wydania było przekazanie przez Ciebie paczki z telefonem przewoźnikowi. I odrzucasz reklamację z tego powodu i ponieważ przy tym charakterze sprzedaży (C2C) nie występuje domniemania istnienia wady w chwili wydania towaru, to kupujący musi udowodnić, że jest inaczej. Do tego najlepiej jak jeszcze wskażesz odpowiednie paragrafy z kodeksu cywilnego, tylko pamiętaj, że obowiązują zapisy sprzed nowelizacji 01.01.2023 r.
Towar kupujący odsyła do Ciebie na swój koszt, jeśli zdecydujesz się uznać reklamację za zasadną, to zwracasz mu później ten koszt (o ile przedstawi potwierdzenie jego poniesienia). Jeśli odrzucasz reklamację, to ma towar odebrać osobiście, przysłać kuriera lub opłacić koszt odesłania Tobie.
Właśnie kupujący tłumaczy się, że od niedawna jego pracownik używa telefon i wady wyszły ale od sprzedaży minęły 4 miesiące. Nie wiem w takim wypadku czy w ogóle przyjąć telefon na oględziny skoro minął ten czas jak pisałem powyżej.
Nowelizacja przepisów KC dotyczących rękojmi nie dotyczy transakcji C2C, a wyłącznie B2B i B2BC (przedsiębiorca na prawach konsumenta).
@pecela przecież rękojmia między 2 prywatnymi osobami i między 2 firmami opiera się na tych samych zapisach, bo w obu przypadkach strony transakcji są sobie równe, żadna nie jest bardziej chroniona.
Troszkę źle napisałem.
Chodzi o transakcję B2B ale niezwiązane z prowadzoną przez kupującego działalnością. Wtedy obowiązuje Ustawa konsumencka, a nie KC (i tyczy się wyłącznie JDG czy wspólników spółki cywilnej (ale już samej spółki nie)).
Natomiast w przypadku transakcji pomiędzy dwiema osobami fizycznymi czy pomiędzy dwiema firmami (i mające cechy zawodowe lub kupujący nie jest JDG) przepisy się nie zmieniły.
skąd ta wiedza, że to od 01.01.2023? wszędzie gdzie czytam są dużo wcześniejsze daty. Idzie jakoś wyjść bez szwanku z tej sytuacji?
jeżeli telefon nie ma wady odrzuć reklamację , nie musisz naprawiać jeżeli uszkodzenie powstało na skutek użytkowania
@wox1 Bo 01.01.2023 modyfikowali Ustawę o prawach konsumenta i Kodeks cywilny - zapytaj wujka Google'a. Jeżeli sprzedawałeś w listopadzie 2022, to obowiązują Cię przepisy o rękojmi sprzed tej nowelizacji.
@wox1 napisał(a):
Właśnie kupujący tłumaczy się, że od niedawna jego pracownik używa telefon i wady wyszły ale od sprzedaży minęły 4 miesiące. Nie wiem w takim wypadku czy w ogóle przyjąć telefon na oględziny skoro minął ten czas jak pisałem powyżej.
Nie dokonując oględzin stanu zakupionej rzeczy tuż po otrzymaniu tej rzeczy działał na swoją niekorzyść. Zaniechanie kupującego w tym względzie nie może jednak obciążać Ciebie jako sprzedawcy i nie może tym samym służyć jako dowód istnienia wad w chwili wydania rzeczy.
Czyli jeżeli teraz odmówię mu przyjęcia telefonu na reklamację i naprawienia go na mój koszt nie będzie się wiązać z jakimiś problemami według prawa? Mogę się odwoływać tym, że nie sprawdził dokładnie telefonu po zakupie tylko zwlekał z tym 4 miesiące a teraz nagle coś nie działa
musisz przyjąć do reklamacji i ją rozpatrzeć pozytywnie lub negatywnie
@wox1 Podpowiem tylko jeszcze - upewnij się, że to na pewno ten telefon który sprzedałeś. Sprawdź numer IMEI / seryjny.
Ludzie potrafią kombinować - warto zachować czujność 🙂
@komis-bell bardzo dobra rada, zawsze sprzedając telefon zapisywałem jego IMEI i nr seryjny. Kumpla chciał tak zrobić jeden gość na szaro, jak się w trakcie sprawy okazało właściciel komisu z telefonami. 🙂
@medalik_2009 To na pewno nie był KOMIS BELL bo to porządna firma a nie jakiś krzak 😁