Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Wiem już, że jako sprzedający będący osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie muszę przyjmować zwrotów od kupującego (nie korzystam z opcji Smart). Czy w związku z tym nie jestem również zobowiązany do zwrotu pieniędzy za kupiony przedmiot, jeśli kupujący sobie tego zażyczy? Kiedy w ogóle jestem zobowiązany do zwrotu pieniędzy kupującemu?
@rostov84 o ile to zwrot to jako osoba prywatna nie musisz przyjmować ani oddawać kasy i nie ma na to terminów 🙂 ale jak to reklamacja to trzeba to ogarnąć, naprawić, wymienić lub jak nie ma takiej możliwości oddać kasę 🙂
Zwrotów bez podania przyczyny nie musisz , chyba że się na to zgodzisz, rękojmie możesz także wyłączyć.
Czym różni się zwykły zwrot od zwrotu w ramach reklamacji?
Tym się różni, że zwykły zwrot ma miejsce wtedy, gdy kupujący rezygnuje z towaru, który jest zgodny z opisem i nie ma wad, a zwrot w ramach reklamacji jest wtedy, gdy kupujący odsyła towar niezgodny z opisem lub wadliwy i żąda zwrotu pieniędzy, naprawy albo wymiany.
Najprościej: W ramach reklamacji możesz domagać się od sprzedawcy wymiany towaru, naprawy, zwrotu pieniędzy albo obniżenia ceny. Zwrot produktu ma natomiast miejsce w sytuacji, gdy oddajesz rzecz nieposiadającą wad
@rostov84 poczytaj o zwrotach w ramach reklamacji, nie zawsze musi do tego dojść możesz pierw naprawić 🙂 Kodeks Cywilny art. 556-576.
Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć
oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca
niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz
wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania,
jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo
sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub
usunięcia wady.
Zwykły zwrot jest ustawowy i dotyczy tylko firm zakupu konsumenckiego kupujący ma 14 dni na obejrzenie towaru i ewentualnie odesłanie 🙂
@rostov84
Jeśli nie wyłączyłeś rękojmi w ofercie (możesz to zrobić), to odpowiadasz wobec Kupującego za wady towaru jakie istniały w chwili wydania rzeczy.
Jeśli Kupujący składa ci reklamację dotyczącą wady rzeczy sprzedanej (prawnej lub fizycznej), to jesteś zobowiązany zwrócić mu co zapłacił, jeśli wady nie da się naprawić lub wymienić towaru a Kupujący nie akceptuje obniżki ceny. Co istotne, wada musiała istnieć w chwili wydania rzeczy (to musi udowodnić Kupujący) oraz musi być istotna.
Reklamację możesz oczywiście odrzucić, jeśli jest bezzasadna.
Jak wyłączyć rękojmie w ofercie ?
@Client:46296594
Jak wyłączyć rękojmie w ofercie ?
Jeżeli sprzedajesz prywatnie - to po prostu napisać, że wyłączasz rękojmię.
Ale pamiętaj:
"Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym."
Ogólnie podoba mi się jak tłumaczycie te zawiłe zagadnienia, bo wiem że czasem ciężko się połapać. Ale pamiętać też trzeba o kilku aspektach, otóż po pierwsze art. 558 par. 2 k.c. mówi o bezskuteczności wyłączenia rękojmi z powodu zatajenia wad, ale kpc mówi jednak jasno, że taka możliwość będzie jednak wymagała udowodnienia przez kupującego. To na nim będzie spoczywał obowiązek udowodnienia, że kupujący miał wiedzę o istnieniu wad i tę wiedzę zataił przed kupującym.
Co nie znaczy, że kupujący jest na przegranej pozycji zawsze. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy, jest przecież ważnym elementem wszystkich umów cywilno-prawnych. A przecież zakres odpowiedzialności jest znacznie szerszy niż sama rękojmia, w zależności od sytuacji. Bo jeżeli trafiasz na nieuczciwego sprzedającego i chcesz dochodzić swoich praw, możesz odnieść się do szkody w prawie cywilnym.
Ale to już bardziej naukowe dywagacje, nie znam bowiem przypadku aby ktoś walczył przed wydziałami cywilnymi w pełnym zakresie praw, bez elementarnej wiedzy prawniczej, a korzystanie z porad prawnych, w sytuacji gdy wartość szkody jest niska, mija się z celem.
I na koniec, konsument to nie to samo co kupujący. W przypadku transakcji między dwiema osobami, nazwijmy to umownie "prywatnymi" kupujący nie jest konsumentem. Dlatego to on musi dowodzić swoich racji i nie obejmuję go min. domniemanie wady fizycznej.
@rostov84
Czym różni się zwykły zwrot od zwrotu w ramach reklamacji
Nie istnieje pojęcie "zwykły zwrot".
Zwrot - to jest techniczna czynność polegająca tylko (albo "aż") na odesłaniu czegoś (np. kupionej rzeczy, zapłaconych pieniędzy) tam skąd przyszło (np. rzecz - do sprzedawcy, pieniądze - do kupującego).
Jeżeli zwrot jest konsekwencją uprzedniego złożenia sprzedającemu przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od Umowy z Art. 27 Ustawy o Prawach Konsumenta to jest to obowiązek Kupującego (wynikający wprost z Art. 34 p.1 ww. Ustawy).
"Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz."
Odesłanie np. rzeczy do Sprzedawcy może mieć jednak miejsce np. w przypadku gdy kupujący zgłasza reklamację (np. z tytułu rękojmi za wady tkwiące w rzeczy sprzedanej w chwili zakupu).
W większości przypadków jest to konieczne aby umożliwić sprzedawcy zbadanie rzeczy, a w przypadku uznania reklamacji - usunięcia zgłaszanej wady.
Bywa, że Kupujący odsyła rzecz przez pomyłkę - nie składając ani oświadczenia o odstąpieniu z Art. 27 UoPK, ani nie formułując reklamacji. Ma do tego prawo - jest właścicielem rzeczy - może wysyłać (odsyłać) komu chce.