Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Sprawa dotyczy ewidentnej szkody transportowej przesyłki Allegro DPD. Jak można wyczytać w załączniku nr 16 do regulaminu Allegro:
Art. 2.7
Usługi, , Usługi Zwrotu Towaru i Usługi Dodatkowe realizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy Allegro.pl a danym Dostawcą, w ramach której Allegro.pl, w zależności od rodzaju Przesyłki, jest nadawcą w rozumieniu Prawa pocztowego lub zleceniodawcą w rozumieniu art. 734 Kodeksu Cywilnego (Dz.U. 2019 poz. 1145,ze zm.) - z chwilą uzyskania przez Dostawcę od Allegro.pl potwierdzenia, że dana Usługa wykonywana jest w ramach Usługi Dostawy, zgodnie z postanowieniami Regulaminu, Regulaminu Allegro oraz Regulaminów Dostawcy.
Załącznik nr 16 - Regulamin Allegro - Allegro.pl
Jeśli mowa o usługach DPD to regulamin przewoźnika stwierdza jasno:
Art 5.1
Ze względu na charakter prawny, Usługi świadczone przez DPD mogą stanowić:
(i) usługi pocztowe polegające na przyjmowaniu, sortowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek kurierskich w rozumieniu Prawa pocztowego obejmujące Paczki o masie nieprzekraczającej 20 kg i wymiarach rzeczywistych, z których żaden nie może przekraczać 200 cm albo 300 cm dla sumy długości oraz największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość lub Paczki zawierające Korespondencję, dla których miejsce nadania i odbioru znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
Skoro jest to usługa pocztowa i podpada pod Prawo pocztowe to zerknijmy tamże:
Art. 3 pkt 10
nadawca – podmiot, który zawarł z operatorem pocztowym umowę o świadczenie usługi pocztowej;
Akt prawny (sejm.gov.pl)
Dlaczego więc w dyskusji dotyczącej reklamacji szkody z usługi pocztowej, Allegro próbuje twierdzić, że sprzedawca jest nadawcą przesyłki pocztowej? Wbrew ustawie Prawo pocztowe i własnemu regulaminowi.
@medalik_2009
Gdyby sprzedawca był nadawcą (w rozumieniu prawa pocztowego) przesyłki w usłudze z przedrostkiem "Allegro ..." - nie potrzebowałby pełnomocnictwa Allegro do złożenia reklamacji u przewoźnika.
Ponieważ takie pełnomocnictwo Allegro jest wymagane w sytuacji gdyby sprzedawca chciał składać reklamację u przewoźnika - to byłaby to reklamacja w imieniu Allegro.
W mojej opinii najskuteczniejszym rozwiązaniem jest gdy każdy składa reklamację w swoim imieniu: sprzedawca lub adresat bezpośrednio do Allegro. Reklamację do przewoźnika - najlepiej gdy we własnym imieniu złoży Allegro.
Dlaczego więc w dyskusji [...] Allegro próbuje twierdzić, że sprzedawca jest nadawcą przesyłki pocztowej?
Zapytaj Allegro w tymże sporze o podstawę prawną ww prób.
@A3dam na razie mają zagwozdkę "wklejacze". Zanim przeszliśmy do szczegółów wkleiliśmy tylko regułki odnośnie reklamacji z prawa pocztowego i przewozowego oraz poprosiliśmy o info pod które przepisy podpada przesyłka Allegro DPD. No to "wklejacz" wkleił:
"Przykro mi, że paczka zwrotna dotarła uszkodzona. Przy zakupie konsumenckim to Sprzedający odpowiada za przesyłkę (aż do chwili dostarczenia jej Kupującemu). Czyli jest odpowiedzialny za losy paczki, która jest w drodze. Tak jak w artykule wspomnianym przez Sprzedającego, Kupujący może złożyć reklamację, jeśli nadawca zrzeknie się prawa dochodzenia roszczeń. Zachęcam zatem Sprzedawcę do złożenia reklamacji u przewoźnika. W przypadku uszkodzenia przesyłki w transporcie Sprzedający ma do wyboru jedną z dwóch możliwości: • ponowna wysyłka towaru • zwrot pieniędzy Kupującemu. Przy czym reklamacja nie może wstrzymać rozwiązania sprawy Kupującego."
Po wklejeniu przez nas tego co w pierwszym poście i mimo próśb Kupującego o pomoc "wklejacze" zamilkli 🙂
Najbardziej wkurzające jest, że wg protokołu przesyłka była z zewnątrz uszkodzona, mimo to adresat ją odebrał a usłużny kurier od razu miał przygotowany protokół szkody (choć DPD od dłuższego czasu preferuje elektroniczną wersję). Sorry ale jak odebrał, to teraz wraz z nadawcą przesyłki niech się martwią i ustalają między sobą, kto złoży reklamację do DPD. My w tej sytuacji nie jesteśmy de facto stroną postępowania odnośnie szkody transportowej.
@A3dam
Jest chyba refleksja po stronie Allegro bo nowe info w sprawie brzmi:
„Bardzo mi przykro, że towar dotarł uszkodzony. <nick kupującego> uszkodzenie karty wyjaśnimy bezpośrednio z przewoźnikiem. Przewoźnik ma na odpowiedź 30 dni. Nie chcę, aby czekał Pan tak długo na wyjaśnienie, dlatego możemy zwrócić pieniądze za kartę. Proszę tylko o wypełnienie formularza: https://allegro.pl/program-ochrony-kupujacych/index”
Szkoda, że tu też Allegro nie do końca zdaje sobie sprawę z własnych procedur, bo oto odpowiedź Kupującego:
„Dziękuję, nie mogę jednak wypełnić bowiem: Te przedmioty kupiłeś w ciągu ostatnich 14 dni. Nie możesz jeszcze złożyć wniosku o rekompensatę zamówienia."
@medalik_2009
Wniosku do POK nie można złożyć przed upływem 14 dni od dnia zakupu.
@A3dam Ty o tym wiesz, ja o tym wiem, pracownik Allegro o tym nie wie. 😆