Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam
Czy prawa kupującego dokonującego zakupu nie konsumenckiego na fakturę w przypadku rękojmi oraz gwarancji są takie same jak konsumenta ?
Jak sprawa ma się w przypadku reklamowanego przedmiotu z tytułu rękojmi oraz gwarancji ?
dziękuję za odpowiedź pozdrawiam
To zależy czy zakup na Fv był na firmę jednoosobową i nie był związany z działalnością firmy, wówczas taki zakup traktowany jest tak jak konsumencki.
Aby przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą mógł skorzystać z ochrony konsumenckiej, musi być spełniony jeden warunek — umowa, którą przedsiębiorca będzie zawierać ze sprzedawcą nie może więc mieć zawodowego charakteru.
a jeżeli ma charakter zawodowy to co wtedy nie może reklamować u sprzedawcy ani z tytułu rękojmi ani z tytułu gwarancji tylko u producenta ?
On tego nie wie. A ten pogrubiony tekst nie jest jego autorstwa - został skopiowany (czyt. splagiatowany) z tej strony: https://www.dziennikprawny.pl/pl/a/zakup-na-fakture-rowniez-z-ochrona-konsumencka-od-kiedy
@Polimero jako przedsiębiorca masz prawo do rękojmi udzielanej przez sprzedającego o ile nie wyłączył jej dla przedsiębiorców, jeśli chodzi o gwarancję to już sprawa producenta i do niego musisz się zwracać.
to jak sprzedający wyłączy rękojmie dla firm to wtedy nie ma możliwości reklamacji ? np. z tytułu gwarancji?
@ObiadyDomowe Ale nie ma żadnych przepisów które regulują kwestie gwarancji, nawet o obowiązku udzielenia takowej.
ale to trzeba zaznaczyć wtedy że nie udzielam gwarancji w ustawieniach?
@ObiadyDomowe teraz trochę nie rozumiem pytania.
Jeżeli chodzi od strony sprzedawcy na allegro:
Przypadek 1) Chcę udzielić gwarancji - Podczas wystawiania oferty umieszczam informację o gwarancji w ofercie.
Przypadek 2) Nie chcę udzielać gwarancji - Nie umieszczam w ofercie informacji o gwarancji.
W tej kwestii allegro działa zgodnie z prawem, informacja o gwarancji nie jest obowiązkowa i nie ma potrzeby informowaniu o jej braku. Gwarancja jest dobrowolna i może jej udzielić sprzedawca lub producent na zasadach które oni określają.
wszystko zrozumiałem, dziękuję za odpowiedź, to jeżeli nie udzielam gwarancji jako sprzedawca, i wyłączę rękojmie dla zakupów nie konsumenckich to w zasadzie osoba dokonujące zakupów nie ma ani możliwości reklamacji z tytułu rękojmi ani z tytułu gwarancji ?
jak wyłączasz rękojmię, to jest wyłączona. Jak nie udzielasz gwarancji, to nie jest udzielona (chyba że np. przez producenta etc.). Jak wyłączasz rękojmię a udzielasz gwarancji, to z tytułu tej gwarancji reklamację może złożyć kupujący. I na odwrót - nie udzielasz gwarancji, ale odpowiadasz z tytułu rękojmi, to z tego tytułu ma prawo do reklamacji. Nie ma tak, że wyłączona rękojmia to automatycznie brak gwarancji - to są dwie zupełnie odrębne kwestie.
@ObiadyDomowe skonsultowałam to z działem prawnym. Zakładając, że wyłączenie rękojmi zostało zastosowane prawidłowo oraz brak jest gwarancji (sprzedającego czy producenta) to taki Kupujący powinien przy zakupie liczyć się z ryzykiem i niejako w związku z prowadzoną działalnością się na nie godzić.
Natomiast warto pamiętać, że np. rękojmia nie może być wyłączona, kiedy Sprzedający podstępnie zataił wadę przed Kupującym. Przykro mi, ale nie możemy wypowiedzieć się jednoznacznie w tej kwestii, ponieważ wszystko zależy od konkretnej sytuacji.
@ObiadyDomowe napisał(a):
jeżeli nie udzielam gwarancji jako sprzedawca, i wyłączę rękojmie dla zakupów nie konsumenckich to w zasadzie osoba dokonujące zakupów nie ma ani możliwości reklamacji z tytułu rękojmi ani z tytułu gwarancji ?
Tak, ale to nie oznacza, że nie bierzesz już żadnej odpowiedzialności za sprzedany produkt, wciąż kupujący może np udowodnić Ci, że sprzedany przez Ciebie produkt jest niezgodny z zawartą umową - co będzie stanowiło podstawę do uznania jej za nieważną.
Wiadomo to już będą trudniejsze sprawy ale dużo będzie zależało od konkretnej sytuacji.
dziękuję wszystkim za pomoc, pozdrawiam
mam pytanie, osoba prywatna chce skorzystać z rękojmi czy mogę taką reklamację odrzucić? czy muszę wtedy podawać powód?
@ObiadyDomowe możesz odrzucić , ale jednocześnie musisz odpowiednio umotywować swoją decyzję , od której klient ma prawo się odwołać .
produkt był wart 42 złote i był nie czyszczony dlatego uległ zapchaniu czy mogę podać powód nieodpowiednie użytkowanie produktu? oraz czy mogę ewentualnie odrzucić odwołanie ? dziękuję za pomoc
@ObiadyDomowe możesz jeśli zaniedbanie klienta wpłynęło bezpośrednio na funkcjonalność produktu , a klient został poinformowany o konieczności wykonywania okresowej konserwacji / czyszczenia .
dziękuję Ci za informację a jak kupujący składa rękojmię to piszę po prostu składam reklamację z tytułu rękojmi? i tyle? czy powinien opisać sytuację kiedy wystąpił problem czy z przedmiotem wszystko było w porządku na początku czy musi się powołać na jakiś paragraf?
@ObiadyDomowe Nie wymaga się od konsumenta znajomości szczegółowej charakterystyki produktu jak również przepisów prawa , to w Twoim obowiązku leży wyjaśnienie klientowi gdzie popełnił błąd oczywiście w oparciu o informacje jakie otrzymał np. opis oferty , karta charakterystyki , instrukcja użytkowania .