anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Jak wyglądają prawa kupującego przy zakupie nie konsumenckim?

Polimero
#7 Wielbiciel#

Witam

Czy prawa kupującego dokonującego zakupu nie konsumenckiego na fakturę  w przypadku rękojmi oraz gwarancji są takie same jak konsumenta ? 

Jak sprawa ma się w przypadku reklamowanego przedmiotu z tytułu rękojmi oraz gwarancji ?

dziękuję za odpowiedź pozdrawiam

oznacz moderatorów
27 ODPOWIEDZI 27

LEW433
#21 Demiurg#

To zależy czy zakup na Fv był na firmę jednoosobową i nie był związany z działalnością firmy, wówczas taki zakup traktowany jest tak jak konsumencki.

Aby przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą mógł skorzystać z ochrony konsumenckiej, musi być spełniony jeden warunek — umowa, którą przedsiębiorca będzie zawierać ze sprzedawcą nie może więc mieć zawodowego charakteru.

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

a jeżeli ma charakter zawodowy to co wtedy nie może reklamować u sprzedawcy ani z tytułu rękojmi ani z tytułu gwarancji tylko u producenta ?

oznacz moderatorów

Client:107370536
#12 Orędownik#

@ObiadyDomowe 

On tego nie wie. A ten pogrubiony tekst nie jest jego autorstwa - został skopiowany (czyt. splagiatowany) z tej strony: https://www.dziennikprawny.pl/pl/a/zakup-na-fakture-rowniez-z-ochrona-konsumencka-od-kiedy 

oznacz moderatorów

Agent051
#16 Inspirator#

@Polimero jako przedsiębiorca masz prawo do rękojmi udzielanej przez sprzedającego o ile nie wyłączył jej dla przedsiębiorców, jeśli chodzi o gwarancję to już sprawa producenta i do niego musisz się zwracać. 

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

to jak sprzedający wyłączy rękojmie dla firm to wtedy nie ma możliwości reklamacji ? np. z tytułu gwarancji?

oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@ObiadyDomowe Ale nie ma żadnych przepisów które regulują kwestie gwarancji, nawet o obowiązku udzielenia takowej. 

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

ale to trzeba zaznaczyć wtedy że nie udzielam gwarancji w ustawieniach?

oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@ObiadyDomowe  teraz trochę nie rozumiem pytania. 
Jeżeli chodzi od strony sprzedawcy na allegro: 

Przypadek 1) Chcę udzielić gwarancji - Podczas wystawiania oferty umieszczam informację o gwarancji w ofercie. 

Przypadek 2) Nie chcę udzielać gwarancji - Nie umieszczam w ofercie informacji o gwarancji. 

W tej kwestii allegro działa zgodnie z prawem, informacja o gwarancji nie jest obowiązkowa i nie ma potrzeby informowaniu o jej braku. Gwarancja jest dobrowolna i może jej udzielić sprzedawca lub producent na zasadach które oni określają. 

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

wszystko zrozumiałem, dziękuję za odpowiedź, to jeżeli nie udzielam gwarancji jako sprzedawca,  i wyłączę rękojmie dla zakupów nie konsumenckich to w zasadzie osoba dokonujące zakupów nie ma ani możliwości reklamacji z tytułu rękojmi ani z tytułu gwarancji ?

oznacz moderatorów

preshop
#10 Popularyzator#

jak wyłączasz rękojmię, to jest wyłączona. Jak nie udzielasz gwarancji, to nie jest udzielona (chyba że np. przez producenta etc.). Jak wyłączasz rękojmię a udzielasz gwarancji, to z tytułu tej gwarancji reklamację może złożyć kupujący. I na odwrót - nie udzielasz gwarancji, ale odpowiadasz z tytułu rękojmi, to z tego tytułu ma prawo do reklamacji. Nie ma tak, że wyłączona rękojmia to automatycznie brak gwarancji - to są dwie zupełnie odrębne kwestie.

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@ObiadyDomowe skonsultowałam to z działem prawnym. Zakładając, że wyłączenie rękojmi zostało zastosowane prawidłowo oraz brak jest gwarancji (sprzedającego czy producenta) to taki Kupujący powinien przy zakupie liczyć się z ryzykiem i niejako w związku z prowadzoną działalnością się na nie godzić. 

Natomiast warto pamiętać, że np. rękojmia nie może być wyłączona, kiedy Sprzedający podstępnie zataił wadę przed Kupującym. Przykro mi, ale nie możemy wypowiedzieć się jednoznacznie w tej kwestii, ponieważ  wszystko zależy od konkretnej sytuacji. 

   Monika
   Moderatorka


   _____________
   Podziel się z nami swoją opinią o Allegro Gadane i wypełnij ankietę.
   
oznacz moderatorów

sl-aw-ek
#16 Inspirator#

@ObiadyDomowe  napisał(a):

jeżeli nie udzielam gwarancji jako sprzedawca,  i wyłączę rękojmie dla zakupów nie konsumenckich to w zasadzie osoba dokonujące zakupów nie ma ani możliwości reklamacji z tytułu rękojmi ani z tytułu gwarancji ?


Tak, ale to nie oznacza, że nie bierzesz już żadnej odpowiedzialności za sprzedany produkt, wciąż kupujący może np udowodnić Ci, że sprzedany przez Ciebie produkt jest niezgodny z zawartą umową - co będzie stanowiło podstawę do uznania jej za nieważną. 

Wiadomo to już będą trudniejsze sprawy ale dużo będzie zależało od konkretnej sytuacji. 

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

dziękuję wszystkim za pomoc, pozdrawiam

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

mam pytanie, osoba prywatna chce skorzystać z rękojmi czy mogę taką reklamację odrzucić? czy muszę wtedy podawać powód? 

oznacz moderatorów

mdrogeria
#21 Demiurg#

@ObiadyDomowe możesz odrzucić , ale jednocześnie musisz odpowiednio umotywować swoją decyzję , od której klient ma prawo się odwołać .

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

produkt był wart 42 złote i był nie czyszczony dlatego uległ zapchaniu czy mogę podać powód nieodpowiednie użytkowanie produktu? oraz czy mogę ewentualnie odrzucić odwołanie ? dziękuję za pomoc

oznacz moderatorów

mdrogeria
#21 Demiurg#

@ObiadyDomowe możesz jeśli zaniedbanie klienta wpłynęło bezpośrednio na funkcjonalność produktu , a klient został poinformowany o konieczności wykonywania okresowej konserwacji / czyszczenia .

oznacz moderatorów

ObiadyDomowe
#12 Orędownik#

dziękuję Ci za informację a jak kupujący składa rękojmię to piszę po prostu składam reklamację z tytułu rękojmi? i tyle? czy powinien opisać sytuację kiedy wystąpił problem czy z przedmiotem wszystko było w porządku na początku czy musi się powołać na jakiś paragraf? 

oznacz moderatorów

mdrogeria
#21 Demiurg#

@ObiadyDomowe Nie wymaga się od konsumenta znajomości szczegółowej charakterystyki produktu jak również  przepisów prawa , to w Twoim obowiązku leży wyjaśnienie klientowi gdzie popełnił błąd oczywiście w oparciu o informacje jakie otrzymał np. opis oferty , karta charakterystyki , instrukcja użytkowania .

oznacz moderatorów