Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Właśnie przeglądam sobie zeszłomiesięczny rachunek allegro i co wpadło mi w oczy. A więc pozycja "przekierowanie". Nie wiem, czy wiecie, ale koszt przekierowania przesyłki DPD pick up w smarcie, to 14,99zł. Mam już kilka takich pozycji, co ciekawe mają one miejsce najczęściej w przypadku przepełnienia punktu. Czyli mamy taką sytuację, że adresat dostaje info o tym, że jego przesyłka nie została doręczona do punktu docelowego z powodu przepełniania. Dokonuje przekierowania do innego punktu (on, albo kto wie może nawet i samo DPD) a my nadawcy płacimy za tą zabawę 14,99zł. No nieźle, zakładam, że niekiedy ten koszt przekracza zysk z transakcji. Co na to allegro ?
Odbiorca nie jest stroną umowy. Wyobrażasz sobie czarter samolotu , i pilota pytającego każdego pasażera gdzie chce lecieć? Bo on ma to darmowe, bo linie lotnicze tak sobie wymyśliły. Po czym biuro podróży dowiaduje się że ma dopłatę do lotu w wysokości tygodniowych przychodów, bo podróżni byli wybredni.
Teraz rzeczywistość, dzisiaj przyjechał kurier dpd, przywiózł coś tam , siłą inercji, mówię mu że jakiś czas się nie zobaczymy, bo jego szefostwo tnie w .. wiadomo co. Zero zaskoczenia, zero zdziwienia, mówi: no, to jest przegięcie. Zalando 7 zł przesyłka, na wypasie, dostawa w weekend, darmowe przeadresowanie także dla nadawcy, itp. Kto za to płaci?
Dzisiaj cały mój fracht popłynął Pocztą Polską. Zapłaciłem więcej, ale zasnę spokojnie.
Zastanówcie się kto tutaj jest dla kogo, i kto komu płaci?
Art53 ust 2 czego? Wydanie przesyłki w innym miejscu, lub innej osobie. To zaczynamy sobie luźno, dosyć kryminalnie interpretować prawo przewozowe. Pani z ''daje pu..y daje '' powiedziałem że rezygnuję z ich dziadowskich usług, tyle mogę.
@sebol25 Bronisz kolego kryminalnych praktyk du..po..daja. Jeśli nie udzielisz odpowiedzi na to pytanie to znaczy że jesteś jego trollem.
Przeczytaj jeszcze raz na spokojnie. W którym miejscu bronię tych praktyk? Bo przytoczyłam przepis prawa przewozowego? Napisałam, że powinniście się domagać, żeby Allegro zastrzegło możliwość przekierowania, bo tylko w ten sposób możecie powstrzymać ten proceder.
Do mnie masz pretensje, że prawo przewozowe pozwala odbiorcy na przekierowanie przesyłki? Człowiek chciał pomóc, a dostał baty. Ech...
"Art. 53. 1. Nadawca może odstąpić od umowy przewozu lub wprowadzić do niej zmiany żądając, aby przewoźnik:
1) zwrócił mu przesyłkę w miejscu nadania;
2) wydał przesyłkę w innym miejscu niż miejsce wskazane w liście przewozowym;
3) wydał przesyłkę innej osobie niż odbiorca wskazany w liście przewozowym.
2. Odbiorca jest uprawniony do rozporządzania przesyłką w sposób określony w ust. 1 pkt 2 i 3, jeżeli nadawca nie zastrzegł inaczej w liście przewozowym. Zmianę określoną w ust. 1 pkt 2 odbiorca może wprowadzić tylko przed nadejściem przesyłki do miejsca przeznaczenia wskazanego w liście przewozowym".
@sebol25 Pobieranie opłaty za przekierowanie od kogoś, kto nie wyraził zgody na to przekierowanie, jest praktyką karygodną. Sama miałam taki przypadek, gdy jako konsument odsyłałam towar do sklepu. Sprzedająca zrobiła sobie przekierowanie bez informowania mnie o tym, a broker naliczył mi opłatę. Sprzedająca nie była świadoma, że nadawca będzie musiał zapłacić, miała możliwość przekierowania na stronie DPD, to sobie przekierowała.
Zasadne byłoby zgłoszenie sprawy do UOKiK. Opłatę za przekierowanie powinien oczywiście ponosić podmiot, który zdecydował o przekierowaniu. Według mnie, DPD narusza przepis art. 54 ust. 3 prawa przewozowego:
"Należności wynikłe wskutek zmiany umowy przewozu ponosi odpowiednio nadawca lub odbiorca zależnie od tego, który z nich wprowadza zmiany".
Sprawdziłam regulamin DPD. Okazuje się, że uprawnienie odbiorcy do wprowadzania zmian, za które płaci nadawca, dotyczy tylko umów o stałej współpracy.
"9.3.3 W przypadku zawarcia Umów o stałej współpracy, Zleceniodawca lub działający w jego imieniu Nadawca (niebędący Zleceniodawcą), a także Odbiorca mogą zmienić sposób przyjęcia oraz wydania Przesyłki. Koszty związane z taką zmianą ponosi Zleceniodawca".
W pozostałych przypadkach, czyli m.in. gdy usługę zakupił konsument, zmiany może wprowadzać tylko zleceniodawca lub nadawca fizyczny.
"8.2 Świadczenia oferowane w ramach Usług krajowych mogą zostać rozszerzone o następujące Usługi dodatkowe: [...]
(xiii) Ręczna dyspozycja do Przesyłki, tj. Usługę dodatkową dostępną w Serwisie krajowym, polegającą na zapewnieniu Zleceniodawcy lub działającemu w jego imieniu Nadawcy (niebędącemu Zleceniodawcą) możliwości złożenia dyspozycji zmiany parametrów Usługi tj.: zmiana adresu doręczenia, zmiana terminu doręczenia, zwrot do Nadawcy, przekierowanie do Punktu Pickup.
(xiv) Przekierowanie Przesyłki, tj. Usługę dodatkową polegającą na zapewnieniu Zleceniodawcy lub działającemu w jego imieniu Nadawcy (niebędącemu Zleceniodawcą) możliwości zmiany adresu doręczenia Przesyłki wskazanego na Potwierdzeniu Nadania w trakcie realizacji Usługi; niniejsza Usługa dodatkowa jest bezpłatna, jeżeli przekierowanie następuje w obszarze działania jednej Placówki DPD, w przeciwnym razie Zleceniodawca ponosi koszty ponownego nadania Przesyłki zgodnie z niniejszymi Warunkami oraz Cennikiem"
Prawo pocztowe nie przyznaje odbiorcy uprawnienia do przekierowania paczki, a przecież DPD świadczy także usługi pocztowe "polegające na przyjmowaniu, sortowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek kurierskich w rozumieniu Prawa pocztowego obejmujące Paczki o masie nieprzekraczającej 20 kg i sumie wymiarów rzeczywistych (długość, szerokość, wysokość) nieprzekraczającej 3000 mm, przy czym najdłuższy wymiar nie może przekroczyć 1500 mm lub Paczki zawierające Korespondencję".
Do kontroli przestrzegania przepisów z zakresu działalności pocztowej uprawniony jest Prezes UKE. Zgłoście tę praktykę.
Owszem ustawa prawo pocztowe przewiduję możliwość przekierowania przesyłki przez adresata, jakiś czas temu była stosowana nowelizacja. Mówi o tym art. 37 ust. 2 pkt 1 lit. c.
2. Przesyłka pocztowa, jeżeli nie jest nadana na poste restante, może być także wydana ze skutkiem doręczenia:
1) adresatowi:
c) w miejscu uzgodnionym przez adresata lub nadawcę z operatorem pocztowym;
A co do cytowanego wcześniej fragmentu regulaminu DPD, to przez placówkę rozumie się tu oddział doręczający. Te zaś są zazwyczaj w miastach województkich i większych miejscowościach (lista tutaj https://www.dpd.com/pl/pl/o-dpd/kontakt-2/oddzialy-dpd-polska/). W większości przypadków nowy i stary adres będzie w obszarze tego samego odziału (co i tak nie przeszkadza DPD naliczyć opłaty).
Według mnie przepis art. 37 ust. 2 pkt 1 lit. c nie sankcjonuje usługi dodatkowej, polegającej na umożliwieniu odbiorcy przekierowania przesyłki, które skutkuje nałożeniem opłaty na nadawcę. Zwróć uwagę, że w odniesieniu do przypadku opisanego w art. 18 ust. 1 (nadawca może przed doręczeniem przesyłki rejestrowanej żądać zmiany adresata, jego adresu lub miejsca doręczenia przesyłki) ustawodawca przewidział regulację dotyczącą pobieranych opłat. Ust. 2 tego artykułu mówi: "Operator pocztowy, który zawarł z nadawcą umowę o świadczenie usługi pocztowej, może żądać od nadawcy uiszczenia opłat za czynności wykonane w związku z odstąpieniem przez nadawcę od tej umowy albo realizacją zmian, o których mowa w ust. 1 pkt 2".
Możliwość uzgodnienia miejsca doręczenia przez adresata z operatorem pocztowym, opisana w art. 37 ust. 2 pkt 1 lit. c, nie powinna wiązać się z nieprzewidzianymi opłatami dla nadawcy. Uzgodnienia można dokonać np. poprzez złożenie na poczcie wniosku z żądaniem dosyłania. Za przekierowanie każdej przesyłki płaci wnioskodawca - adresat. Ponadto w ramach tej usługi nie ma możliwości przekierowania przesyłek Pocztex, Paczka+, PACZKA24, PACZKA48.
Stoję nadal na stanowisku, że niedopuszczalne jest obciążanie nadawcy dodatkowymi opłatami z powodu czynności, których dokonuje bez jego wiedzy i zgody odbiorca. Uważam, że jest to niezgodne z art. 54 ust. 3 prawa przewozowego (opłaty ponosi ten, kto wprowadza zmiany), a w prawie pocztowym, nie widzę przepisów, które pozwalałyby na takie przerzucanie kosztów.
Dodam, że w przypadku korzystania przez konsumentów z serwisów brokerskich nałożenie na nadawcę - konsumenta opłaty za przekierowanie zlecone przez odbiorcę, stanowi naruszenie art. 5 ustawy konsumenckiej, ponieważ jest to świadczenie niezamówione, które nie powinno obciążać konsumenta.
O opłatach pisałem wcześniej i tak masz ogólnie rację. Ale jedna uwaga, do przesyłki stosuje się albo prawo pocztowe, albo przewozowe, nigdy zaś obu na raz. W przypadku 90% przesyłek zastosowanie ma prawo pocztowe. A co do opłat za przekierowania, to wg prawa płaci za to zleceniodawca (jak przekierowanie zleca adresat, to on jest wtedy zleceniodawcą). Jest jednak mały wyjątek w prawie pocztowych. Opłatą za usługę może być obciążony nadawca, jak przewiduje to pisemna umowa pomiędzy nadawcą a operatorem pocztowym. I teraz czy ilu sprzedawców ma z DPD taką umowę na przesyłki Allegro DPD.
Ps. DPD (chodzi o grupę) to francuska firma, a jej właścielem jest państwowa Poczta Francuska (LaPoste).
To idzie tak: LaPoste -> Geopost -> DPD Polska. Zarząd i radę nadzorczą LaPoste i tym samym Geopost powołuje francuski rząd, a wiceprezes LaPoste jest z urzędu dyrektorem Geopostu.
Przepraszam za wcześniejsze słowa o trollingu. Nawet jeśli jest to zgodne z prawem, to DPD wespół z Allegro czy brokerami kurierskimi, nie dopełnia obowiązku informacyjnego na temat możliwych kosztów jakie poniesie nadawca. Myślę że wykorzystywana jest tutaj sytuacja że nadawca jest podmiotem gospodarczym, czyli z punktu widzenia prawa występuje z tej samej pozycji co oszust. Chyba rezygnacja z usług takich podmiotów to jedyne wyjście na chwilę obecną. Zgłosiłem to do uke, pytanie czy chce im się szukać miejsca w przepisach w którym dpd łamie prawo.
@sebol25 W porządku 😊.
Prawo zezwala na przekierowanie przez adresata, ale nie na przerzucanie opłaty na nadawcę. UKE powinno zrobić coś w tej sprawie. A do UOKiK-u można zgłaszać brokerów, którzy nakładają takie opłaty na konsumentów. Sama miałam to zrobić, jak mi się przytrafiło, ale odpuściłam. Zrezygnowałam natychmiast z usług serwisu (który i tak jest uważany za jeden z najbardziej złodziejskich).
Konkretnie który punk regulaminu DPD informuje nabywającego usługę przewozu, że usługa ta może być odpłatnie poszerzona dowolną ilość razy bez wiedzy nabywcy usługi, lub jeśli nie to ile razy maksymalnie może być poszerzona? Bronisz kolego kryminalnych praktyk du..po..daja. Jeśli nie udzielisz odpowiedzi na to pytanie to znaczy że jesteś jego trollem.
ot taka ciekawostka, właśnie przeglądam sierpniowy rachunek i co zauważyłem. Nagle przekierowania w sierpniu są gratisowe. Mam kilka pozycji na rachunku 0,00zł opłata DPD - przekierowanie gratisowe. Czyżby jakaś zmiana ? W lipcu wszystkie przekierowania kosztowały mnie 14,99zł za paczkę. Będę obserwował co takiego nowego pojawi się we wrześniu 🙂
Doliczona została mi dopłata - przekierowanie 14,99 zł DPD za wpisanie ulicy, której klient nie wpisał i nie mogłam wydrukować etykiety. Notorycznie był zgłaszany problem do Allegro, że klienci niewłaściwie wpisują dane adresowe, łącznie z zagranicznymi numerami telefonów, ale i tak w tej sprawie nic nie zostało zrobione...:(