anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Omyłkowa wysyłka towaru do klienta.

MAMY ROZWIĄZANIE!
pegad
#9 Pomysłodawca#

Witam

Postaram się pokrótce nakreślić tło problemu. Otóż w styczniu bieżącego roku sprzedałem 1 sztukę towaru klientowi. Transakcja przebiegła bez problemu, odbiór z paczkomatu również (INPOST potwierdza odbiór paczki). Temat zamknięty, kupujący zadowolony.

I teraz zbliżamy się do jądra problemu. W lutym bieżącego roku sprzedały się następne 3 sztuki zasilaczy. No i ZONK.

Z mojej winy, powtarzam z mojej winy wysłałem towar z lutego klientowi, który kupił towar w styczniu (INPOST potwierdza odbiór paczki). Tym sposobem kupujący zapłaciwszy za 1 sztukę towaru otrzymał 4 sztuki. Oczywiście zwróciłem się do kupującego, aby potwierdził otrzymanie paczki (bez odpowiedzi jak na razie). Całość podpada pod art 405 KC :

"bezpodstawnie wzbogacony jest obowiązany do wydania korzyści w naturze, a gdyby nie było to możliwe (np. gdy przedmiot wzbogacenia został zbyty, utracony lub uszkodzony) – do zwrotu jej wartości osobie, kosztem której korzyść została odniesiona (art. 405 k.c.)."

Czy ktoś ze sprzedających przerabiał takie zdarzenie? Proszę o opinie.

oznacz moderatorów
16 ODPOWIEDZI 16
Titanum2017
#10 Popularyzator#

A może lepiej zadzwoń do tego klienta? Rozmowa jest bardziej bezpośrednia niż mail. Może go wcale nie przeczytał? Spokojnie wiele rzeczy da się wyjaśnić.

oznacz moderatorów
pegad
#9 Pomysłodawca#

Temat rozwojowy, na tą chwilę nie pogadam (zapalenie strun głosowych a`la Hamilsbach gadam), ale pomysł w sumie zacny. Dzięki!

oznacz moderatorów
Titanum2017
#10 Popularyzator#

To zdrowia życzę i oczywiście dobrego rozwiązania problemu

 

oznacz moderatorów
AptekaNatolinska
#14 Krzewiciel#

@Titanum2017  @pegad  ja bym zadziałała dwutorowo, raz napisała maila a potem zadzwoniła. Zawsze jest jakiś ślad na piśmie, a rozmowa może wylecieć z pamięci.

Uprzejmie, z zapytaniem, czy jeśli chce sobie zostawić te dodatkowe to proszę o zapłatę na konto... kwota...., a jeśli nie to proszę o odesłanie i proszę numer konta dla zwrotu kosztów odesłania. Informacja o zwrocie kosztów odesłania mobilizuje.

oznacz moderatorów
a_brod
#12 Orędownik#

Kilka razy miałem takie pomyłki, zawsze dało się dogadać z kilentem. Podstawa to telefon i  rozmowa.

Endrju
oznacz moderatorów
koltat
#11 Animator#

Przedsiębiorca przesyłający niezamówiony towar lub udostępniając niezamówioną przez konsumenta usługę, nie ma prawa żądać wynagrodzenia czy opłat za przesłanie niezamówionego towaru konsumentowi.

-None-
oznacz moderatorów
RED
#21 Demiurg#

miłej lektury

cyt:

W sytuacji braku woli oddania towaru po stronie kupującego, mamy do czynienia z przywłaszczeniem towaru na mocy art. 284 § 2 KK, zgodnie, z którym „Kto przywłaszcza sobie powierzoną mu rzecz ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat”. W przypadku przywłaszczenia, sposób wejścia przez sprawcę w posiadanie danej rzeczy jest obojętny, a zatem bez znaczenia jest fakt, czy sprawca przywłaszczył sobie rzecz, która przypadkowo znalazła się u niego (omyłkowo dostarczony towar), czy też została mu powierzona. Przywłaszczenie rzeczy o wartości do 250 zł stanowi wykroczenie, natomiast powyżej tej wartości jest już traktowane, jako przestępstwo.

Poza wyżej wskazanym narzędziem prawnym w postaci powołania się na przepisy kodeksu karnego, sprzedawcy przysługuje również roszczenie windykacyjne zgodnie z art. 222 § 1 KC „Właściciel może żądać od osoby, która włada faktycznie jego rzeczą, ażeby rzecz została mu wydana, chyba, że osobie tej przysługuje skuteczne względem właściciela uprawienie do władania rzeczą”. Zatem jeżeli osoba władająca rzeczą nie wyda jej dobrowolnie właścicielowi, może realizować swoje roszczenie z pomocą stosownego powództwa windykacyjnego.

Dodatkowo sprzedawca ma również możliwość skorzystania z instytucji bezpodstawnego wzbogacenia na mocy art. 405 KC „Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości”.

miłej lektury:

 

https://doradztwoprawne.org/2016/08/niezamowione-swiadczenie-wyslane-przez-pomylke/

 

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#
 
oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

Jeśli odbiorcą towaru był konsument to sytuacja nie jest jednoznaczna.

Art. 5. prawa konsumenta

Spełnienie świadczenia niezamówionego

1.

Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta, o którym mowa w art. 9 rodzaje nieuczciwych praktyk rynkowych pkt 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2070), następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

 

2.

Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.

 

Art.9.

6) żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty bądź zwrotu lub przechowania produktów, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta.

oznacz moderatorów
medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@xyz96nie masz racji. Jeśli była to pomyłka a nie agresywna polityka prowadzenia sprzedaży przez firmę. Jeśli sprzedawca poinformuje o pomyłce a nie będzie próbował zakazanych praktyk rynkowych to osoba, która otrzymała przesyłkę ponosi odpowiedzialność zarówno z KC jak i KK.

"Niezamówiony towar a pomyłka przedsiębiorcy

Może zdarzyć się także, że konsument wprawdzie otrzyma towar, za który zapłacił, ale prócz tego także produkt, którego nie zamawiał. Bardzo często wynika to po prostu z pomyłki przedsiębiorcy. Co w takiej sytuacji może zrobić konsument? Świadczenie niezamówione będzie mógł zachować, jeśli sprzedawca zastosuje jedną z wyżej wymienionych agresywnych praktyk rynkowych. Jeśli natomiast niezamówiony towar został wysłany przez pomyłkę, a przedsiębiorca nie żąda z niego zapłaty, konsument będzie musiał go zwrócić. W takim wypadku przedsiębiorca ma bowiem prawo powołać się na bezpodstawne wzbogacenie albo przywłaszczenie rzeczy przez konsumenta."

Polecam lekturę całości, chyba najlepiej wyjaśnione zależności i różnice między agresywną praktyką rynkową a zwykłą pomyłką - https://bezprawnik.pl/swiadczenie-niezamowione/

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@medalik_2009W czym nie mam racji? Że sytuacja nie jest jednoznaczna? A jest jednoznaczna? Przepisy nie uwzględniają pomyłki i trzeba to będzie udowodnić.

oznacz moderatorów
medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@xyz96nie uwzględniają jeśli patrzysz tylko na ustawę o nieuczciwych praktykach rynkowych w oderwaniu od całości KC. Na szczęście prawo tak nie działa.

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@medalik_2009Prawa konsumenta zazwyczaj są priorytetem.

oznacz moderatorów
medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@xyz96to nadal część KC. I nie może być tak, że korzystając z własnych praw łamiesz prawa kogoś innego czy wręcz naruszasz przepisy KK. Dlatego niektórych zapisów prawa nie można wprost egzekwować w oderwaniu od innych.

oznacz moderatorów
pegad
#9 Pomysłodawca#

Dziękuję wszystkim za zaangażowanie w sprawę. Na pewno będę kontaktował się z Kupującym i od jego postawy będzie zależał dalszy tok postępowania. Pozdrawiam.

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@medalik_2009 

Pozostanę przy swoim zdaniu – opisana sytuacja nie jest jednoznaczna, a orzekać za sąd nie będę.

oznacz moderatorów