anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Prawdo o złożenia reklamacji przesyłki

DavidPL
#10 Popularyzator#

Klientka otrzymała uszkodzoną przesyłkę w której brakowało części towaru.
Allegro odmawia nam przyjęcia reklamacji tłumacząc się tym, że nie mamy prawa do złożenia reklamacji, bo przesyłka została odebrana przez klientkę, więc prawa do złożenia reklamacji ma wyłącznie klientka.
Czy mają do tego jakąś podstawę?
Wydaje mi się, że Art. 92 ustawy Prawo Pocztowe mówi wyraźnie kto ma prawo do złożenia reklamacji.
Spotkaliście się z czymś takim wcześniej?

oznacz moderatorów
9 ODPOWIEDZI 9

RED
#21 Demiurg#

prześlijcie kupującej to co napisało allegro i tyle

oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

@DavidPL Tak, art. 92 ust. 1 prawa pocztowego mówi wyraźnie, kto ma prawo do złożenia reklamacji, tylko niektórzy mają problem ze zrozumieniem, co oznacza spójnik "albo".

Art. 92. 1. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej prawo wniesienia reklamacji przysługuje:

1) nadawcy albo

2) adresatowi – w przypadku gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń albo gdy przesyłka pocztowa lub kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym zostanie doręczona adresatowi.

Spójnik "albo" oznacza alternatywę rozłączną, wskazuje, że spełniona może być tylko jedna z przesłanek. Przepis należy rozumieć w ten sposób, że po doręczeniu przesyłki tylko adresatowi przysługuje prawo wniesienia reklamacji.

Spójnik "albo" dodano nowelizacją ustawy z 15 września 2022 r. Wyjaśnienia dot. wprowadzonej zmiany można znaleźć w druku sejmowym nr 2561 (s. 22-23).

W ramach konsultacji publicznych zmianę dotychczasowego przepisu, niezawierającego spójnika "albo", postulowała Konfederacja Lewiatan:

"Obecna konstrukcja przepisu art. 92 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe może wywoływać szereg wątpliwości, co do tego, czy nadawca zachowuje prawo do wniesienia reklamacji w przypadku doręczenia przesyłki adresatowi (i przyjęcia jej przez adresata - oczywiście). Uznanie, że nadawca nie traci uprawnień reklamacyjnych w przypadku doręczenia przesyłki
adresatowi powodowałoby, że reklamację na uszkodzenie lub ubytek przesyłki mogą wnieść dwie osoby w jednym momencie (nadawca i adresat). W ustawie Prawo pocztowe nie ma jednak reguł kolizyjnych pozwalających stwierdzić co zrobić w przypadku zbiegu reklamacji, jak wówczas postępować, którą rozpatrzyć pierwszą i co zrobić z drugą. Równoległe rozpatrzenie obu reklamacji kreowałoby wątpliwość komu wypłacić odszkodowanie (czego ustawa Prawo pocztowe również nie precyzuje)".

Minister Aktywów Państwowych zdecydował, że wystarczy dodanie spójnika "albo", argumentując to następujaco:

"Konstrukcja zdania zazwyczaj nie budzi wątpliwości, że prawo do wniesienia reklamacji przysługuje nadawcy bezwarunkowo, a adresatowi jedynie w określonych przypadkach (i wówczas nie przysługuje nadawcy). Praktyka wskazuje, że obecny przepis jest zrozumiały i skutecznie chroni operatorów pocztowych przed jednoczesnym wystąpieniem z roszczeniem przez nadawcę i adresata".

oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

Ta zama zasada obowiązuje w prawie przewozowym. Zgodnie z art. 75 ust. 3 pkt 2 lit b roszczenia przeciwko przewoźnikowi z tytułu utraty, ubytku czy uszkodzenia przesyłki przysługują nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką.

Art. 53 ust. 4 mówi zaś o tym, że uprawnienie nadawcy do rozporządzania przesyłką wygasa, gdy odbiorca wprowadził zmianę umowy przewozu, przyjął list przewozowy albo odebrał przesyłkę.

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@DavidPL w czym masz problem, napisz to kupującemu niech sam składa reklamację, nie zapomnij odrzucić reklamację kupującego 😄 pewnie to jedna z dostaw allegro 🙂 

W sumie mają rację, paczka została wydana wszystko przeszło na kupującego po wydaniu 😄

________
Κώστας
oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

@kostas11 Źle radzisz. W takiej sytuacji powinno się uzyskać od kupującego dokument o zrzeczeniu się roszczeń na rzecz sprzedawcy i wnieść reklamację u dostawcy. 

Za wykonanie umowy sprzedaży odpowiada przed konsumentem sprzedawca. Jeśli do uszkodzenia przesyłki i ubytku towaru doszło w trakcie transportu, to ryzyko ponosi sprzedawca. Nie ma podstaw do odrzucenia reklamacji, chyba że kupująca nie udokumentowała właściwie i w odpowiednim czasie stanu dostarczonej paczki.

oznacz moderatorów

pecela
#17 Koryfeusz#

@-Sainkho-

Nie stosuje się łącznie prawa pocztowego i przewozowego. Albo jedno, albo drugie.

Poza tym prawo do wniesienia reklamacji przysługuje obu stronom, ale tylko jedna ma prawo do ewentualnego odszkodowania. Jeżeli przewoźnik uzna roszczenie, to występuje wtedy z prośbą o zrzeczenie się odszkodowania przez jedną ze stron lub wypłaca je stronie, która pierwsza zgłosiła roszczenie.

 

Trochę inaczej jest w przypadku Pocztexu. Tam reklamacja u przewoźnika i wniosek o odszkodowanie z ubezpieczenia, składa się oddzielnie. Reklamację do PP, a szkodę do ubezpieczyciela.

I teraz reklamację mogą zgłosić obie strony (po doręczeniu), ale już wniosek o odszkodowanie może zgłosić tylko nadawca (zgodnie z warunkami polisy ubezpieczeniowej). OWU nie zezwala na przeniesienie praw nadawcy na adresata. 

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@-Sainkho- tak masz rację, ale skoro allegro nie chce przyjąć reklamacji od sprzedawcy, bo jak widzisz chciał to załatwić jak należy, to nic innego nie pozostaje jak przekazać to kupującemu i zakończyć reklamację i niech se załatwia sprawę z allegro 😞

Pewnie kolejny niekompetentny pracownik bierze udział w dyskusji 😞

________
Κώστας
oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@kostas11 a może zaczyna dzialać haslo marketingowe allegro delivery...?

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@DavidPL najważniejsza rzecz kto był na etykiecie nadawcą czy ty czy allegro w ramach smart.

oznacz moderatorów