anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Reklamacja z gwarancją vs rękojmią + włączenie się allegro do sprawy

tadeksasnal
#9 Pomysłodawca#

Jeśli dobrze myślę (a jak źle to mnie poprawcie). Gwarancja dawana jest najczęściej przez producenta — czasem przez sprzedawcę towaru i nie musi ona być na pełne 2 lata. Może być np. na rok lub krócej. W ramach gwarancji usuwane są wszelkie wady wynikające z winy producenta (nie z winy użytkownika). 

Jeśli chodzi o rękojmię (z definicji niezgodność towaru z umową) gdy gwarancja już nie obowiązuje, klient w sekundzie zmienia front i reklamuje towar na podstawie rękojmi. Jednak do roku przyjmuje się, że zgłaszana niezgodność istniała w towarze w chwili jego wydania. Po roku to klient powinien istnienie takiej wady udowodnić. 

W jaki sposób klient powinien udowodnić taką niezgodność? Czy w takiej sytuacji sprzedający powinien charytatywnie zwiększać gwarancja np. z roku do 2 lat, bo się konsumentowi "należy" ? 

Przykład. Klient kupuje baterię. Bateria po pewnym czasie po gwarancji puchnie. Zgłasza reklamację w ramach gwarancji. Informuję, że jest już po gwarancji i sorry. W odpowiedzi "chyba się nie zrozumieliśmy" i że mam obowiązek przyjąć w ramach rękojmi. Piszę, że oczywiście, ale po roku proszę udowodnić istnienie wady w produkcie w chwili jego wydania. 

Dostaję odpowiedź, że się próbuję wymigać, Bateria od początku była wadliwa, świadomie sprzedaje **piiip**o, że jemu się należy jak psu buda i oczywiście "Na pewno nie omieszkam wystawić za takie zachowanie odpowiedniej opinii.

Kupujący prosi o pomoc Allegro i tu nie ma zdziwienia, Allegro zawiera w pierwszym zdaniu gotową tezę "przykro mi, że bateria okazała się niezgodna z umową. "
A skąd wy specjaliści wiecie, że bateria ma niezgodność? Dlaczego sugeruje się klientowi, że wada faktycznie występuje skoro baterii nie widzieliście, nie znacie jej specyfikacji i nie wiecie jak była użytkowana? 

Kolejna sprawa, klient dokonuje kolejny raz zakupu tej samej baterii zapewne chce mieć możliwość wystawienia negatywa. Jest w pełni świadomy tego czego kupuje "**piiip**a" wg niego. Umożliwiacie mu to bez problemu? Bateria ma posłużyć do udowodnienia mi istnienia wady w tym produkcie, wystawienia negatywa i zwrotu zapewne. Aż mi się nie chce jej wysyłać skoro z góry wiem, że zostanie to wykorzystane przeciwko mnie, a ja idę w koszty z wysyłkami itd. Dodam, że kupujący powinien udowodnić istnienie wady w produkcie, który nabył pierwotnie, a nie w kolejnym egzemplarzu, który został wyprodukowany rok później. 

Odnoszę wrażenie, że kupującym mylą się terminy, i wykorzystują instrument rękojmi do roszczeń gwarancyjnych za przyzwoleniem Allegro. 

oznacz moderatorów
5 ODPOWIEDZI 5

LEW433
#21 Demiurg#

Kupujący nie wie czy bateria miał ukryte wady czy nie>tak, ale sprzedajacy także bo odrzuca reklamację wg własnego osądu>prawda? Można udać się do rzeczoznawcy, specjalisty i tam wystawić sobie opinię na ten temat, czy dany towar był jest uszkodzony i jak i kiedy i czy to wada ukryta.

oznacz moderatorów

tadeksasnal
#9 Pomysłodawca#

Tyle że po roku powinien to zrobić kupujący. Prawda? 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@tadeksasnal jak kupił przed 1 stycznia 2023 roku wedlug starych przepisów to tak od 1 stycznia 2023 ten zapis już nie obowiązuje 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

Bot allegro ma wklepane nowe przepusy obecnie nie ma domniemania udowodnienia po roku ze towar mial wade fabryczna obecnie 2lata z automatu przyjmuje sie ze mial. Nalezy powolac sie na zmiane przepisow ze zakup klienta byl sprzed 1 stycznia 2023 wiec obowiazuja do niego stare przepisy reklamacyjne z tytulu rekojmi 

oznacz moderatorów

pecela
#16 Inspirator#

Gwarancją może być udzielona na dowolny okres, a jej zakres określa sama gwarancja (może obejmować wady powstałe z winy producenta, te z winy użytkownika, jak i inne usterki). Do tego zazwyczaj sprzedawca nie jest stroną w procesie reklamacji gwarancyjnej (chyba że gwarancja realizowana jest przez sprzedawcę lub to sprzedawca jest gwarantem).

Ważne. Jak klient zgłosił reklamację z tytułu gwarancji, to nie może nagle zmienić zdania i stwierdzić, że jednak to reklamacja z tytułu niezgodności z umową/rękojmi. Oczywiście może zgłosić nową reklamację z tytułu niezgodności z umową, ale dopiero po zakończeniu reklamacji gwarancyjnej (czyli po odesłaniu produktu).

ps. Gwarancją nie wpływu na rękojmię, a rękojmia na gwarancję. Obie opcje są od siebie niezależne (ale startują w dniu zakupu, o ile warunki gwarancji nie stanowią inaczej). Okres rozpatrywania reklamacji jednej z jednej opcji, nie wpływa zasadniczo na czas obowiązywania drugiej.

 

oznacz moderatorów