anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Uszkodzenia w transporcie a odmowa reklamacji - faktycznie prawa sprzedającego

Client:43752945
#7 Wielbiciel#

Witam! 

Temat myślę, że znany każdemu. Od lat w przypadku uszkodzeń w transporcie idziemy klientom na rękę i nawet jak odpakują towar po 2 tygodniach staramy się rozwiązać sprawę wymianą lub zwrotem środków. Jednak z czasem plaga się coraz bardziej powiększa i takie sytuacje stają się coraz bardziej problematyczne. Obecnie co drugi klient zgłaszający uszkodzenie w transporcie zgłasza je mniej więcej po tygodniu... jak nie później. Jak dobrze wiemy klient nie ma obowiązku spisać protokołu szkody, ale jako sprzedający by skutecznie zgłosić sprawę do przewoźnika protokół już potrzebujemy.. Bez tego nie ma co liczyć na pozytywne zakończenie. Nie wspomnę już o tym, że klient przez ten tydzień mógł rozbić produkt na własną rękę i najchętniej traktowałbym sprawę jak zgłoszenie uszkodzenia mechanicznego na reklamację co powinno zostać od razu odrzucone. Na początku kariery na Allegro starałem się stawiać takim klientom, ale Allegro zawsze przyciskało o zwrot środków. Od tego czasu nie pogłębiałem większej wiedzy na ten temat i starałem się udobruchać każdego. Dlatego teraz absolutnie każdą sytuację rozwiązujemy z korzyścią dla klienta, ale chciałbym powoli nad tym zapanować. Lata minęły więc wracam do tematu by się doedukować.. Coraz częściej przeglądając oceny konkurencji widzę negatywne oceny, ponieważ sprzedający całkowicie wypiera się odpowiedzialności za zgłoszone uszkodzenia w transporcie, które zostały odkryte później niż np. po jednym dniu. Zastanawiam się jakim cudem Allegro w takich sytuacjach nie stoi po stronie klienta. Będę wdzięczny za wszelką wiedzę i czy istnieją po prostu jakieś widełki czasowe, kiedy mogę bez problemu się sprzeciwić, a kiedy muszę wziąć sprawę na klatę. Podam dwie hipotetyczne sytuacje i będę wdzięczny za ocenę jak mogę się zachować w tych sytuacjach. 

 

  1. Klient zgłasza zwrot produktu poprzez Allegro po 12 dniach, ponieważ sprzęt dotarł połamany. (Najczęściej klienci wtedy wybierają powód odstąpienie lub reklamacja). W takiej sytuacji domyślam się, że zwrot muszę przyjąć czy mi się to podoba czy nie. 
  2. Klient dzwoni po 2 tygodniach, że otrzymał rozbitą płytę indukcyjną lub zakłada dyskusje. Po takim czasie uważam, że powinienem móc bez problemu odrzucić reklamację klienta. 
oznacz moderatorów
4 ODPOWIEDZI 4

kostas11
#21 Demiurg#

@Client:43752945 wszystko regulują ustawy 🙂

Taki protokół nie może być podstawą przyjęcia reklamacji ale bez niego można śmiało odrzucić reklamację uszkodzeń w transporcie poniżej orzeczenie sądu 

http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000005127_XVII_AmC_005137_2011_Uz_2012-02-21_0...

Przywołany powyżej przepis art. 545 § 1 k.c. nawiązuje do - wyrażonej w art. 354 k.c. - konieczności współdziałania wierzyciela i dłużnika w wykonaniu zobowiązania. Ponadto wskazuje on na obowiązki sprzedawcy i kupującego związane z wykonaniem umowy sprzedaży, w szczególności, gdy przedmiot umowy jest dostarczany przez przewoźnika. Z przedmiotowej regulacji wynika, że w tym ostatnim przypadku kupujący jest obowiązany do zbadania przesłanej mu rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju oraz do dokonania wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika, gdyby w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, co może polegać np. na sporządzeniu protokołu reklamacyjnego, opisującego stwierdzone nieprawidłowości. Dodatkowo należy zaznaczyć, że z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy (art. 548 § 1 k.c.). Dochowanie przez kupującego wspomnianych aktów staranności jest niezbędne, aby sprzedawca mógł dochodzić ewentualnych roszczeń od przewoźnika. W myśl art. 74 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. nr 50, poz. 601 t.j.), jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona (ust. 1). Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (ust. 3). Natomiast w świetle art. 76 ustawy, przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:

1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,

2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,

3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,

4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.

W doktrynie podnosi się, że niewykonanie przez kupującego obowiązku zbadania rzeczy zgodnie z § 2 art. 545 k.c. wywołuje dwa negatywne dla niego skutki, mianowicie: po pierwsze – daje sprzedawcy możliwość podniesienia zarzutu, ze uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy nastąpiło po jej wydaniu, a więc już po przejściu ryzyka przypadkowego zniszczenia lub utraty rzeczy na kupującego i po drugie – pozwala sprzedawcy zwolnić się od odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę w takim zakresie, w jakim niezbadanie rzeczy spowodowało utrudnienie lub uniemożliwienie mu dochodzenia roszczeń od przewoźnika bądź ubezpieczyciela.

________
Κώστας
oznacz moderatorów

pecela
#17 Koryfeusz#

@kostas11

Tylko że ten wyrok dotyczy innej sytuacji prawnej. Od tego czasu ustawa o prawach konsumenta była kilkukrotnie nowelizowana, a do tego Sąd Okręgowy w Warszawie stwierdził, że wymaganie spisania protokołu szkody lub uzależnienie rozpatrzenia reklamacji od spisania takiego protokołu, narusza prawa konsumenta.

Do tego w przywoływanym wyroku, mowa jest o prawie przewozowym, a do przesyłek kurierskich co do zasady stosuje się prawo pocztowe (do przesyłki stosuje się wyłącznie jedną ustawę, albo prawo pocztowe, albo przewozowe, przy czym pierwszeństwo ma prawo pocztowe). 

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@Client:43752945 Odrzucić reklamację masz prawo ale niektóry towar jest zamawiany w trakcie remontów mieszkań i otwierany po jego skończeniu, więc trudno jednoznacznie odrzucić albo uznać taką rekalamcję, mogla być uszkodzona w transporcie, mogli uszkodzić remontowcy, trudna do jednoznacznego rozstrzygnięcia.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

Dlatego ma obowiązek dochowania należytej staranności i sprawdzenia zawartości paczki po doręczeniu oraz 7 dni na wniesienie zastrzeżeń do odbioru. Jeśli ich nie wniesie to znaczy ze paczka doręczona została cała z nienaruszoną zawartością

oznacz moderatorów