anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Wysyłka za granice

GolfSportHobby
#7 Wielbiciel#

Czy jak kupujący z zagranicy nie odbierze wysłanej paczki czy ja mogę obciążyć go kosztem zwrotu, pomniejszając wpłatę o kwotę zwrotu?

oznacz moderatorów
9 ODPOWIEDZI 9

A3dam
#19 Nestor#

@GolfSportHobby 
Kupujący nie odbierając zamówionej przesyłki uchybił obowiązkowi jej odbioru.
Jeżeli dojdzie do rozwiązania Umowy (samo nieodebranie przesyłki nie rozwiązuje Umowy) - to możesz obciążyć Kupującego kosztem powrotu nieodebranej przesyłki (np. potrącając z kwoty zwracanej).
Do czasu rozwiązania Umowy np. w wyniku złożonego przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu z Art. 27 UoPK (bez podania przyczyny) możesz wstrzymać się ze zwrotem środków (do czasu rozwiązania Umowy rzecz należy do Kupującego) oraz oddać własność Kupującego na przechowanie (na jego koszt i ryzyko).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

A skąd to założenie że nie odbierze? jeżeli odstąpi od umowy zakupu, może nie odebrać i musisz mu zwrócić zgodnie z tym co zapłacił, koszty odsylki ( o ile nie jest darmowy) pokrywa kupujący.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@LEW433 

jeżeli odstąpi od umowy zakupu, może nie odebrać

Jeżeli Kupujący odstąpi od Umowy zakupu będzie miał obowiązek zwrotu (odesłania) rzeczy do Sprzedawcy.

Nieodebranie zamówionej przesyłki (uchybienie obowiązkowi odbioru przez Kupującego) nie jest realizacją obowiązku zwrotu rzeczy przez Kupującego do Sprzedawcy wynikającym z Art 34 Ustawy o Prawach Konsumenta.
Ponadto Kupujący może mieć problemy gdy taka nieodebrana przez niego przesyłka zaginie lub zostanie uszkodzona w drodze powrotnej.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

Bzdura do kwadratu. Będzie miał obowiązek, o ile rzecz odbierze. Nie będzie miał żadnego problemu po zaginięciu, gdyż nie doszło do wydania rzeczy, kupujący nie zawierał umowy z pocztą, niczego nie odsyłał. 

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

Obowiązek zwrotu rzeczy powstaje po stronie konsumenta z chwilą złożenia przez Niego oświadczenia o odstąpieniu od Umowy z Art. 27 UoPK.
Ten obowiązek (zaklinany przez niektórych jako bzdura) wynika wprost z Art. 34 p.1 UoPK:
"Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz."
Odebranie lub nieodebranie - przesyłki z zamówioną rzeczą nie zwalnia Kupującego z tego obowiązku. Jednak jej nieodebranie powoduje, że Kupujący będzie miał poważny problem jak zwrócić rzecz w której posiadanie nie wszedł.

Ponadto: Z chwilą udostępnienia przesyłki Adresatowi następuje wydanie rzeczy kupującemu-konsumentowi (zgodnie z przyjętym od lat orzecznictwem: nie musi dojść do objęcia jej w posiadanie) i od tej pory ciężar ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy spoczywa na Kupującym.


@xyz96 
Wprowadzasz w błąd.
Nie jesteś w stanie wskazać przepisu, który znosiłby lub dopuszczał jedynie wybiórcze stosowanie Art.34 p.1 UoPK.

Ponieważ doszło do wydania rzeczy w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego (por: https://spolecznosc.allegro.pl/t5/kupuj%C4%85cy-o-allegro-lokalnie/zamowilam-ksiazke-jako-przesylke-... ) 
to Kupujący może mieć problem (zawarł Umowę ze Sprzedawcą: ma obowiązek odebrać przesyłkę. złożył oświadczenie o odstąpieniu: ma obowiązek rzecz zwrócić).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam Według ciebie kupujący zawsze może mieć problem. Owszem, będzie go miał, gdy poczyta te wszystkie twoje komplikujące elaboraty, bo nie rozumiesz, że zwrócić można tylko to, co się odebrało. Jeżeli przesyłka zaginie w transporcie, a kupujący odstąpi przed dostawą, to też ma obowiązek zwrócić, bo uopk. Szkoda czasu na te jałowe dyskusje z tobą. 

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@xyz96 
kupujący zawsze może mieć problem
Każdy może mieć problem (także Kupujący) jeżeli nie będzie realizował ciążących na nim obowiązków. Warto więc, żeby Kupujący byli jasno o tych obowiązkach (wynikających bezpośrednio z prawa z którego chcą skorzystać) informowani - żeby mogli w porę uniknąć problemów.

zwrócić można tylko to, co się odebrało
Brawo. I dlatego lepiej jest odebrać zamówioną przesyłkę. Nie tylko dlatego, żeby nie uchybić obowiązkowi odbioru, ale również dlatego żeby nie uchybić obowiązkowi zwrotu.

Jeżeli przesyłka zaginie ...
... nieodebrana, w drodze powrotnej do Sprzedawcy. Tak, Kupujący może mieć wówczas problem.

Rzecz uważa się za wydaną kupującemu w chwili zapewnienia kupującemu możności odebrania nabytej rzeczy, która została realnie zaofiarowana, a więc niezależnie od tego, czy kupujący rzeczywiście przejął rzecz do swojej dyspozycji (np. już np. w chwili umieszczenia jej w paczkomacie odbiorczym).
Jeżeli Kupujący takiej przesyłki z paczkomatu nie odbiera - to jest to już jego ryzyko.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

DrapexPL
#12 Orędownik#

Allegro na swoich stronach pisze:

 

"Jeśli kupujący nie odbierze swojej paczki lub kurier nie zastanie odbiorcy pod wskazanym adresem, przesyłka będzie odesłana z powrotem do Ciebie, na Twój koszt. Za zwrot przesyłki niedoręczonej zapłacisz tyle samo bez względu na kraj wysyłki. Kwota ta wynosi 16,99 zł brutto.

Jeśli kupujący odbierze przesyłkę, a potem zdecyduje, że chce ją zwrócić, wówczas zwrot towaru kupujący organizuje na własny koszt. Nie obciążymy Cię żadnymi dodatkowymi kosztami."

Niestety nie znalazłem informacji, czy można ten koszt odliczyć.

Na pewno musisz oddać całą wpłaconą kwotę w przypadku zwrotu (a nie o to pytasz) - jednak te raczej nie będą opłacalne, gdyż zwrot z za granicy jest na koszt kupującego.

 

Swoją drogą, może powie ktoś bardziej doświadczony, czy zdarzają się nie odebrane przesyłki zagraniczne? Zastanawiam się, czy nie wejść w to.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@DrapexPL 
Jeżeli dojdzie do odstąpienia od Umowy i Sprzedawca będzie zobowiązany zwrócić Kupującemu wartość rzeczy i jednocześnie Kupujący będzie zobowiązany do poniesienia kosztu przesyłki zwrotnej - powstaną świadczenia przeciwne tego samego rodzaju (pieniężne) chociaż w różnych wysokościach. W takim przypadku można dokonać kompensaty mniejszej z nich z częścią wierzytelności przeciwnej.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów