anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

zaginiona przesyłka i prowizja allegro

Dareksalata
#7 Wielbiciel#

Dzień dobry, Użytkownik allegro kupił u mnie dwa przedmioty o łącznej wartości 200 zł. (80+120). Wybrał wysyłkę listem poleconym priorytetowym za 9 zł. Przesyłka zaginęła. Poczta przyznała odszkodowanie ok 155 zł. Jestem osobą prywatną (nie firmą). Oczywiście zwrócę kupującemu 155 zł, chociaż on pewnie chciałby 209 zł.

Pytanie, czy w takiej sytuacji allegro może zrezygnować ze swojej prowizji, bo w sumie przedmioty nie doszły do odbiorcy. Wtedy mógłbym zwrócić  dodatkowe 20 zł.

Wiem, że w przypadku osoby prywatnej, moja odpowiedzialność kończy się w momencie wysłania przesyłki.

oznacz moderatorów
9 ODPOWIEDZI 9

xyz96
#21 Demiurg#

@Dareksalata Powinieneś zwrócić to, co kupujący wpłacił. On z Tobą, nie z pocztą zawierał umowę na sprzedaż i dostarczenie rzeczy. Jeśli nie zwrócisz całości, kupujący może wystąpić o rekompensatę z Programu Ochrony Kupujących i jeśli ją otrzyma, Allegro może od Ciebie wymagać zwrotu kosztów. Były tu opisywane przypadki blokady konta sprzedawcy w podobnych sytuacjach. Kupujący zapłacił, nie może więc pozostać bez towaru i bez całej wpłaconej kwoty. Zwrotu prowizji nie otrzymasz.

Art. 544. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

§ 2. Jednakże kupujący obowiązany jest zapłacić cenę dopiero po nadejściu rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umożliwieniu mu zbadania rzeczy.

oznacz moderatorów

Dareksalata
#7 Wielbiciel#

Niekoniecznie...Kluczowe jest tutaj "osoba prywatna"Mam odpowiedź allegro z innej sprawy:

"Jeśli przesyłka zaginęła, to tutaj ewentualne roszczenia Kupujący może mieć tylko względem przewoźnika. Jeśli sprzedawał Pan jako osoba prywatna to Pana odpowiedzialność za przesyłkę kończy się w momencie przekazania paczki przewoźnikowi."

To były dwie różne aukcje i kupujący mógł opłacić 2 przesyłki. Chciał zaoszczędzić i tak wyszło...

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

Odpowiedź Allegro nie jest wiążąca i niekoniecznie musi być zgodna z prawem. Przepisy masz wyżej podane. Kupujący zapłacił 209 zł, nie otrzymał towaru, więc trzeba mu oddać 209 zł. On z pocztą nie zawierał żadnej umowy i poczta niczego mu nie musi oddawać.

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@xyz96 Nie.  To nie była sprzedaż konsumencka, więc odpowiedzialność sprzedającego kończy się w chwili wydania paczki przewoźnikowi. A kwestia pogrubienia - owszem, o ile umowa nie została zawarta w innej formie, co przecież prawo dopuszcza i co w tym przypadku przecież nastąpiło. Byłą przedpłata, czasu nie cofniesz, poza tym obie strony umówiły się na taki rodzaj zapłaty. Zresztą to opcja, nie nakaz. 

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Jest jeszcze jedna kwestia, wniosek do POK, jeżeli kupujący wystąpi i otrzyma całe 209 zł?

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@Vryko Co masz na poparcie tego twierdzenia, oprócz artykułów z netu? Jakiś sąd wydał orzeczenie?

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@xyz96 Zapewne to samo, co Ty. Bo też nie podpierasz swoich twierdzeń wyrokami. Prawo przewozowe i kc mówią jednak o tym, że:

a. Przewoźnik odpowiada za przesyłkę

b. Odpowiedzialność sprzedającego prywatnie kończy się z chwilą wydania przesyłki przewoźnikowi, trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju (nie wiem, czy zacytowałem poprawnie, jako że z pamięci) Ale jeśli pokażesz mi jakiś wyrok, którzy przerzuca odpowiedzialność za przesyłkę z przewoźnika na sprzedawcę - przyznam, że nie miałem racji. 

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@Vryko Ja wskazuję przepis, z którego jasno wynika, że kupujący jest zobowiązany zapłacić dopiero po nadejściu rzeczy i jej zbadaniu. Jeśli zapłacił wcześniej, może domagać się od sprzedawcy zwrotu wpłaty po zaginięciu paczki. Ze sprzedającym zawierał umowę. Jeśli nie ma orzecznictwa, to Ty pozostań przy swoim zdaniu, a ja pozostanę przy swoim.

oznacz moderatorów

Vryko
#18 Luminarz#

@xyz96 Problem nie polega na tym, kto z nas ma rację, a na tym, że jedno z nas wprowadza pytających w błąd. Dlatego też uważam, że powinni tu być fachowcy, bo zwykły człowiek może się mylić. I tym samym szkodzić pytającym. 

______________
Sołtys Allegro
oznacz moderatorów