anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Chatbot Allegro uniemożliwił mi złożenie reklamacji w terminie

Eskim83
#10 Popularyzator#

Witam

Dwa dni temu (13.07.2024) założyłem dyskusję w sprawie reklamacji telefonu z tytułu niezgodności towaru z umową. Dzisiaj otrzymałem odpowiedź od sprzedawcy, że niczego nie napisałem.

W wiadomości ująłem wszystko szczegółowo, więc ta wiadomość mnie zdziwiła.

Teraz okazało się, że jakiś chatbot Alina ukrył moją wiadomość i nie wysłał jej do firmy. Termin reklamacji upłynął wczoraj (sprzęt się uszkodził w piątek).

Co w tej sytuacji?

oznacz moderatorów
15 ODPOWIEDZI 15

komis-bell
#21 Demiurg#

@Eskim83 Co dokładnie oznacza "Termin reklamacji upłynął wczoraj"?

oznacz moderatorów

Eskim83
#10 Popularyzator#

To oznacza, że było to wzięte na firmę JDG i dokładnie wczoraj minął rok od wystawienia faktury.

Sprzedawca otrzymał wiadomość dzisiaj, bo ta została zablokowana przez chatbota, który pewnie wyłapał słowo kluczowe "reklamacja".. mogę się tylko domyślać.

Jeszcze nie mam stanowiska sprzedawcy, ale gdybym ja sprzedawał to bym odrzucił taką reklamację bez weryfikacji.

oznacz moderatorów

Eskim83
#10 Popularyzator#

Sprecyzuję - nie użyłem do tego dyskusji - napisałem po prostu wiadomość zgodnie z instrukcją złożenia reklamacji na Allegro, czyli poprzez zapytanie o produkt (nie znalazłem nic w reklamacjach, a w ten sposób wydawało mi się, że mam pewność, że wiadomość zostanie wysłana w terminie).

Dzisiaj wchodzę i widzę, że mam taką odpowiedź (a moja wiadomość jest wyszarzona):

"

Psst! Tu Allina, czatbot Allegro. Zanim wyślesz wiadomość do sprzedającego, mam małą podpowiedź!

Jeśli Twój zakup jest w jakimś stopniu wadliwy, możesz złożyć reklamację. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule.

Warunki reklamacji sprawdzisz w ofercie.

  1. Znajdź interesującą Cię ofertę.
  2. Przejdź do zakładki Reklamacja.
  3. Zapoznaj się z warunkami reklamacji. Sprzedawca opisał tam, w jaki sposób zwrócisz wadliwy towar.

Pamiętaj, aby w zgłoszeniu podać jak najwięcej szczegółów dotyczących wady/uszkodzenia. Przyspieszy to proces reklamacji. Czas na jej rozpatrzenie to 14 dni."

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Eskim83 nie Ty pierwszy, AI zamiast pomagać, szkodzi i blokuje wiadomości 😞 

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Eskim83
#10 Popularyzator#

I jeszcze co ciekawe. Wysłałem ponownie wiadomość i znowu została zablokowana, ale tym razem powód blokady był całkowicie niezgodny ze stanem faktycznym:

"Widzę, że Twoje zamówienie jest nieopłacone. Nie wskazano w nim też adresu dostawy. Zrobisz to podczas finalizacji zakupu."

Zakup rok temu. Sprawdziłem - opłacone przez Allegro Pay. Jestem pewien, że pytanie dotyczy tego konkretnego zakupu - sprawdziłem.

Pytanie zasadnicze - co jeżeli sprzedawca odmówi uznania reklamacji z powodu przedawnienia. Ewidentnie nie jest to moja wina.

--

I powiem jeszcze szczerze - ja się nastawiam na przepychanie tematu przez rzecznika

 

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@Eskim83 Ciekawa sprawa - nie jest to wina ani Twoja ani sprzedającego.
Winnym jest tu Allegro.
@RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @ko_alka @la_nika @ayo80 @nat_not @_HolaOla_  

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Eskim83 Ani Twoja ani sprzedawcy, winne wynalazki allegro, musisz się z nimi szarpać w sumie polecił bym Ci UOKiK ale to zakup B2B 😞

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Eskim83
#10 Popularyzator#

JDG jest traktowana podobnie jak konsument.

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Eskim83 piszesz o roku więc wywnioskowałem że to rękojmia z KC ale skoro to zakup niezwiązany z DG to jako konsument masz 2 lata na reklamację z tytułu niezgodności z umową, więc śmiało składaj ponownie a raczej wyślij reklamację 😄

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Eskim83
#10 Popularyzator#

Pisałem JDG - tak, rok. "(...) osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może być traktowana jak konsument (...)". Niby B2B, ale w przypadku JDG mogą obowiązywać nieco inne zasady.

Założyłem tą dyskusję z kilku powodów:
- aby poznać stanowisko Allegro
- aby zgłosić, że chatbot nie działa prawidłowo - w tej konkretnej sytuacji powinien wysłać wiadomość (mógł odczekać godzinę i jak nie było reakcji powinien wysłać)
- chatbot nie ma prawidłowych informacji o płatnościach i wysyłce (możliwe, że po prostu minął rok od zakupu i dlatego).

Dodatkowo - robiłem tą reklamację w sobotę i nie wszystko pamiętam, ale wiem, że nie było to stricte pytanie o zakup (tak to wygląda teraz w Allegro - w mailu mam w ogóle info o dyskusji), a zgłoszenie w którym zaznaczałem czego oczekuję w ramach reklamacji (zaznaczałem wymianę). Tam też pisałem treść.

Tu się nic nie zgadza..

1) Zgłaszasz reklamację przez formularz, zaznaczasz wymiana, opisujesz problem, dodajesz zdjęcia
2) Chatbot blokuje wiadomość i wysyła instrukcję jak składać reklamację.
3) Dostaję maila z informacją o dyskusji ze sprzedającym
4) Reklamacja jest w wiadomości do sprzedającego.

Aktualnie jeszcze trwa rozmowa ze sprzedającym.

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

🙂

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Eskim83  napisał(a):

Pisałem JDG - tak, rok. "(...) osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może być traktowana jak konsument (...)". Niby B2B, ale w przypadku JDG mogą obowiązywać nieco inne zasady.


Albo jesteś konsumentem albo nie, nie ma czegoś takiego jak mogą 😄

Art. 7aa. Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w rozdziałach 4, 5a i 5b
stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej
działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby
charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej
przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów
o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Więc albo podlegasz pod UK albo pod rękojmię z KC o ile sprzedawca jej nie wyłączył  ! 

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Eskim83
#10 Popularyzator#

To tylko wycinek różnic. Jest i było ich znacznie więcej. Nie dotyczą one akurat tego tematu bezpośrednio. Jest podział na przedsiębiorców, mikroprzedsiębiorców i JDG (które też są zarazem mikroprzedsiębiorcami). Dotyczy to wielu rzeczy - np. mogę mieć konto firmowe i prywatne w jednym. Inny przykład:

"Od 1 stycznia 2021 roku roku w przypadku przedsiębiorców, którzy są osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, gdy z treści zawieranej umowy wynika, że nie posiada ona dla takiej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej:

 

  • sprzedawca ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji z tytułu rękojmi w terminie 14 dni kalendarzowych od jej złożenia. Do końca 2020 roku ten termin był zastrzeżony wyłącznie dla konsumentów;
  • obowiązuje domniemanie, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania towaru kupującemu, jeżeli została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy.

 

Ponadto, konsument, który zawarł umowę na odległość lub umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Jest to tak zwane prawo do namysłu umożliwiające kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu. Od 1 stycznia 2021 roku to prawo przysługuje także osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, które zawrą umowę bezpośrednio związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy będzie wynikało, że nie posiada ona dla nich charakteru zawodowego."

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Kontynuuj dyskusję.

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@Eskim83 Co Ty piszesz, otwórz dyskusje i tam opisz problem, jaki termin, jaka blokada: https://allegro.pl/moje-allegro/zakupy/dyskusje/nowa

oznacz moderatorów