Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Kupiłem żarnik do xenonowego reflektora samochodu. Żarnik renomowanej firmy Osram. Po 14 miesiącach użytkowania żarnik się przepalił. Zgłaszam problem do sprzedającego, a w odpowiedzi dostaję informację, że na żarniki owy sprzedawca nie daje gwarancji. Wspomniany zapis widniał w zakładce "Reklamacja" przy aukcji. Oczywiście zmuszony byłem kupić identyczny żarnik tego samego producenta i okazuje się, że inny sprzedawca daje gwarancję 24 miesięcy. Proszę wypowiedzcie się czy sprzedawca działa zgodnie z prawem konsumenta? Jak wygląda prawo rękojmi w tym przypadku?
@bufor3 Gwarancja to dobrowolne świadczenie - może go nie być w ogóle.
Rękojmia natomiast przy zakupie konsumenckim trwa 24 miesiące z tym, że:
- jeśli wada pojawi się w ciągu 12 miesięcy od zakupu uznaje się, że tkwiła w produkcie od początku
- jeśli wada pojawi się w okresie 12-24 miesięcy odpowiedzialność za udowodnienie wady towaru spoczywa na kupującym.
Także w tej sytuacji to Ty musisz udowodnić, że wadliwy był towar a nie, że wada powstała np. na skutek złego użytkowania, wadliwej instalacji elektrycznej itp.
@komis-bell
Wystarczy, że konsument udowodni, że produkt był wadliwy w chwili sprzedaży (w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego).
To byłoby niezwykle trudne zważywszy, że żarnik przez 14 miesięcy działał prawidłowo i faktu iż sprzedawca nie udzielał żadnych dodatkowych gwarancji (co pośrednio oznacza, że nie należało spodziewać się wysokiej trwałości).
Rękojmia obejmuje wyłącznie wady tkwiące w rzeczy w chwili sprzedaży, więc jeżeli usterka wystąpiła po okresie roku i nie była spowodowana wadą tkwiącą w rzeczy w chwili sprzedaży - to nie musiała (choć mogła) wynikać z przyczyn leżących po stronie konsumenta. Konsument nie musi więc udowadniać swojej "niewinności" ponieważ w takiej sytuacji nie ma to najmniejszego znaczenia.