anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Jak można w sprytny sposób wykorzystać rękojmie

MAMY ROZWIĄZANIE!
Jotenus13
#8 Zapaleniec#

Korzystając już kilka lat z allegro, postanowiłem z ciekawości sprawdzić jedną rzecz w sprawie rękojmi.
Załóżmy sytuacje - Kupujący składa rękojmie . Według prawa sprzedawca musi od kupującego odebrać  paczkę na swój koszt albo zwrócić kupującemu poniesiony koszt dostawy.  Wszystko wydaje się proste, kupujący składa rękojmie ( sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie jej).  Rękojmia jest liczona od momentu zgłoszenia jej przez kupującego ( sprzedawca może tylko wstrzymać się z decyzją jeśli nie otrzymał towaru albo odrzucić rękojmie z powodu braku dostania towaru).
Tylko mały szczegół , co jeśli trafi się ,,interesujący przypadek kupującego'' ? Dokładnie , załóżmy  sytuacje - Kupujący zgłasza rękojmie sprzedawcy , wysyła towar dopiero 12 dnia i 13 dnia dopiero towar przychodzi do sprzedawcy. Co wtedy ? Logicznie , a według allegro? Przecież logiczne rzecz ujmując sprzedawca nie będzie miał przecież 1 dnia na wydanie decyzji reklamacyjnej , prawda? No cóż allegro ma inną opinie w tej sprawie.  Według dzisiejszej rozmowy z  pracownikiem allegro , sprzedawca ma wtedy jeszcze dokładnie 1 dzień na wydanie decyzji w sprawie rękojmi. Czyli sprzedawca ma w sumie 1 dzień na zweryfikowania rękojmi , dokładne obejrzenie towaru/sprawdzenie/przetestowanie go , a także przygotowanie odpowiedniej decyzji.

Dzisiejszy fragment z doradcą allegro ( oczywiście wszystkie dane poufne usunięte , same czyste wypowiedzi zostawiłem).

Moja wypowiedź-  Dzień dobry , potrzebuje opinii allegro w pewnej kwestii. Tak z ciekawości czytam allegro gadane i natrafiłem na taką myśl. Kupujący składa rękojmie ( sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie jej) jest
liczona od momentu zgłoszenia jej ( sprzedawca może tylko wtrzymać się z decyzją jeśli nie otrzymał
towar albo odrzucić rękojmie z powodu braku dostania towaru. A co jeśli kupujący zgłasza rękojmia
sprzedawcy , wysyła towar 12 dnia i 13 dnia dopiero towar przychodzi do sprzedawcy. Co wtedy ?
Sprzedawca ma 1 dzień na wydanie decyzji w sprawie rękojmi?

Wypowiedź doradcy -  Tak, sprzedający musi wydać decyzję w ciągu maksymalnie 14 dni od wybrania roszczenia

Wypowiedź moja -  Czyli w takim przypadku jak opisuje to sprzedawca ma 1 dzień na wydanie decyzji ?

Wypowiedź doradcy -  Tak, musi wydać decyzję w terminie.

Wypowiedź moja -  Czy sprzedawca może jednak próbować argumentować, iż 14-dniowy termin nie zaczął biec od momentu zgłoszenia reklamacji, ale od momentu otrzymania wadliwego towaru do zbadania?

Wypowiedź doradcy -  Nie. Termin jest liczony od momentu wybrania przez kupującego roszczenia (naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy)

Wypowiedź doradcy -   W przypadku wymiana bądź naprawy to sprzedający musi odebrać przedmiot

Wypowiedź doradcy -  W przeciwnym razie to kupujący odsyła towar

Wypowiedź moja -  Rozumiem , czyli w opisywanym przypadku przeze mnie jeśli kupujący wyśle towar dopiero 12 dnia rękojmi i sprzedawca otrzyma go następnego dnia czyli ( 13 dzień rękojmi) to sprzedawca będzie miał
jeszcze 1 dzień na wydania decyzji?

Wypowiedź doradcy - Tak

 

 

oznacz moderatorów
5 ODPOWIEDZI 5
komis-bell
#21 Demiurg#

Jeśli nie masz czasu na odpowiednie zapoznanie się z towarem to wydajesz decyzję negatywną i informujesz kupującego że po zapoznaniu się z towarem decyzja może ulec zmianie w ciągu np. 7 dni. 

oznacz moderatorów
Jotenus13
#8 Zapaleniec#

Właśnie w takim rozwiązaniu pojawia się mały ,,haczyk''. 

Przepisy dotyczące rękojmi jasno określają obowiązki sprzedawcy w zakresie rozpatrywania reklamacji. Zgodnie z polskim prawem, sprzedawca raczej nie może wydać negatywnej decyzji reklamacyjnej tylko z powodu braku czasu na pełne zbadanie towaru.

Obowiązki sprzedawcy:

  • Zgodnie z art. 561^5 Kodeksu cywilnego, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji zgłoszonej przez kupującego w ramach rękojmi.

  • Termin ten liczony jest od momentu, gdy kupujący zgłosi reklamację (określi swoje roszczenie).

  • Sprzedawca musi wydać jednoznaczną decyzję w ciągu 14 dni. Decyzja ta musi być ostateczna – sprzedawca nie może wydać wstępnej decyzji negatywnej z zastrzeżeniem jej zmiany po dokładnym zbadaniu towaru.

  • Sprzedawca może wybrać między przyjęciem reklamacji (i spełnieniem roszczeń kupującego) a jej odrzuceniem. Wydanie decyzji negatywnej z powodu braku czasu na zbadanie towaru nie jest zgodne z przepisami.

  • Jeżeli sprzedawca nie wyda decyzji w terminie 14 dni, reklamacja jest automatycznie uznawana za zasadną na mocy prawa. Jest to tzw. milczące uznanie reklamacji, które oznacza, że roszczenia kupującego muszą zostać spełnione.

  • Decyzja reklamacyjna wydana przez sprzedawcę nie może być później zmieniona. Jeśli sprzedawca zdecyduje się odrzucić reklamację, a po zbadaniu towaru stwierdzi wadę, musi zaproponować nowe rozwiązanie, ale pierwotna decyzja pozostaje wiążąca.

oznacz moderatorów
_Likos_
#21 Demiurg#

@Jotenus13  nie ma żadnego haczyka.

1) wydajesz dycyzje w ciągu 14 dni na podstawie danych które posiadasz w tym czasie

2) potem okoliczności sie zmieniają ( zapoznajesz sie z produktem i wadą) i w związku ze zmianą okoliczności - masz rawo zmienić decyzje reklamacyjną.

P.S. Nawet prawomocne wyroki sądowe można zmienić jeśłi pojawią sie nowe okolicznosci 🙂 wiec decyzje reklamacyjna takze można zmienić.

oznacz moderatorów
LEW433
#21 Demiurg#

A dlaczego odsyła 12dnia, masz prawo i nawet obowiązek odebrać towar na reklamacje, możesz poprosić o szczegółowy opis, możesz poprosić o zdjęcia dodatkowe, ale także jak się coś długo sprzedaje to się także poznaje usterki towaru, ale najważniejsze jest obopólne zrozumienie.

oznacz moderatorów
_Likos_
#21 Demiurg#

@Jotenus13  no i w czym problem?

jełsi usterka wymaga dłuższego czasu na sprawdzenie produku - odrzucasz reklamacjie argumentujac zbyt późnym wysłaniem towaru. Jednoczesnie zaznaczając że po sprawdzeniu twaru decyzja  może sie zmienić.

Warunki prawne spełnione, reklamacje można rozpatrzeć normalnie.

Wielokrotnie w ten sposób robiliśmy. W tym momencie mamy dwie takie reklamacje które odrzuciliśmy bo kupujący nie odesłalli produktów. Jednocześnie nie zamykamy kupującym drogi i zgodnie z prawem piszemy iż procedura zostanie wznowiona i decyzja może być zmieniona po odesłaniu i zapoznaniu sie ze stanem produktu.

jeśłi produkt został odesłany w ostatniej chwiki - robisz to samo. Wydajesz decyzje odmowną ( aby spełnić warunek prawny) jednocześnie normalnie procedując reklamacje wydając potem ( oczywiście w rozsądnym czasie) kolejną decyzje reklamacyjną.

Wielokrotnie tak robilismy i zawsze było to rozumiane przez klientów. 

Wymogi prawne muszą być spełnione jednoczesnie najlepiej sie po prostu dogadać

oznacz moderatorów