Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Korzystając już kilka lat z allegro, postanowiłem z ciekawości sprawdzić jedną rzecz w sprawie rękojmi.
Załóżmy sytuacje - Kupujący składa rękojmie . Według prawa sprzedawca musi od kupującego odebrać paczkę na swój koszt albo zwrócić kupującemu poniesiony koszt dostawy. Wszystko wydaje się proste, kupujący składa rękojmie ( sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie jej). Rękojmia jest liczona od momentu zgłoszenia jej przez kupującego ( sprzedawca może tylko wstrzymać się z decyzją jeśli nie otrzymał towaru albo odrzucić rękojmie z powodu braku dostania towaru).
Tylko mały szczegół , co jeśli trafi się ,,interesujący przypadek kupującego'' ? Dokładnie , załóżmy sytuacje - Kupujący zgłasza rękojmie sprzedawcy , wysyła towar dopiero 12 dnia i 13 dnia dopiero towar przychodzi do sprzedawcy. Co wtedy ? Logicznie , a według allegro? Przecież logiczne rzecz ujmując sprzedawca nie będzie miał przecież 1 dnia na wydanie decyzji reklamacyjnej , prawda? No cóż allegro ma inną opinie w tej sprawie. Według dzisiejszej rozmowy z pracownikiem allegro , sprzedawca ma wtedy jeszcze dokładnie 1 dzień na wydanie decyzji w sprawie rękojmi. Czyli sprzedawca ma w sumie 1 dzień na zweryfikowania rękojmi , dokładne obejrzenie towaru/sprawdzenie/przetestowanie go , a także przygotowanie odpowiedniej decyzji.
Dzisiejszy fragment z doradcą allegro ( oczywiście wszystkie dane poufne usunięte , same czyste wypowiedzi zostawiłem).
Moja wypowiedź- Dzień dobry , potrzebuje opinii allegro w pewnej kwestii. Tak z ciekawości czytam allegro gadane i natrafiłem na taką myśl. Kupujący składa rękojmie ( sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie jej) jest
liczona od momentu zgłoszenia jej ( sprzedawca może tylko wtrzymać się z decyzją jeśli nie otrzymał
towar albo odrzucić rękojmie z powodu braku dostania towaru. A co jeśli kupujący zgłasza rękojmia
sprzedawcy , wysyła towar 12 dnia i 13 dnia dopiero towar przychodzi do sprzedawcy. Co wtedy ?
Sprzedawca ma 1 dzień na wydanie decyzji w sprawie rękojmi?
Wypowiedź doradcy - Tak, sprzedający musi wydać decyzję w ciągu maksymalnie 14 dni od wybrania roszczenia
Wypowiedź moja - Czyli w takim przypadku jak opisuje to sprzedawca ma 1 dzień na wydanie decyzji ?
Wypowiedź doradcy - Tak, musi wydać decyzję w terminie.
Wypowiedź moja - Czy sprzedawca może jednak próbować argumentować, iż 14-dniowy termin nie zaczął biec od momentu zgłoszenia reklamacji, ale od momentu otrzymania wadliwego towaru do zbadania?
Wypowiedź doradcy - Nie. Termin jest liczony od momentu wybrania przez kupującego roszczenia (naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy)
Wypowiedź doradcy - W przypadku wymiana bądź naprawy to sprzedający musi odebrać przedmiot
Wypowiedź doradcy - W przeciwnym razie to kupujący odsyła towar
Wypowiedź moja - Rozumiem , czyli w opisywanym przypadku przeze mnie jeśli kupujący wyśle towar dopiero 12 dnia rękojmi i sprzedawca otrzyma go następnego dnia czyli ( 13 dzień rękojmi) to sprzedawca będzie miał
jeszcze 1 dzień na wydania decyzji?
Wypowiedź doradcy - Tak
Jeśli nie masz czasu na odpowiednie zapoznanie się z towarem to wydajesz decyzję negatywną i informujesz kupującego że po zapoznaniu się z towarem decyzja może ulec zmianie w ciągu np. 7 dni.
Właśnie w takim rozwiązaniu pojawia się mały ,,haczyk''.
Przepisy dotyczące rękojmi jasno określają obowiązki sprzedawcy w zakresie rozpatrywania reklamacji. Zgodnie z polskim prawem, sprzedawca raczej nie może wydać negatywnej decyzji reklamacyjnej tylko z powodu braku czasu na pełne zbadanie towaru.
Obowiązki sprzedawcy:
Zgodnie z art. 561^5 Kodeksu cywilnego, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji zgłoszonej przez kupującego w ramach rękojmi.
Termin ten liczony jest od momentu, gdy kupujący zgłosi reklamację (określi swoje roszczenie).
Sprzedawca musi wydać jednoznaczną decyzję w ciągu 14 dni. Decyzja ta musi być ostateczna – sprzedawca nie może wydać wstępnej decyzji negatywnej z zastrzeżeniem jej zmiany po dokładnym zbadaniu towaru.
Sprzedawca może wybrać między przyjęciem reklamacji (i spełnieniem roszczeń kupującego) a jej odrzuceniem. Wydanie decyzji negatywnej z powodu braku czasu na zbadanie towaru nie jest zgodne z przepisami.
Jeżeli sprzedawca nie wyda decyzji w terminie 14 dni, reklamacja jest automatycznie uznawana za zasadną na mocy prawa. Jest to tzw. milczące uznanie reklamacji, które oznacza, że roszczenia kupującego muszą zostać spełnione.
Decyzja reklamacyjna wydana przez sprzedawcę nie może być później zmieniona. Jeśli sprzedawca zdecyduje się odrzucić reklamację, a po zbadaniu towaru stwierdzi wadę, musi zaproponować nowe rozwiązanie, ale pierwotna decyzja pozostaje wiążąca.
@Jotenus13 nie ma żadnego haczyka.
1) wydajesz dycyzje w ciągu 14 dni na podstawie danych które posiadasz w tym czasie
2) potem okoliczności sie zmieniają ( zapoznajesz sie z produktem i wadą) i w związku ze zmianą okoliczności - masz rawo zmienić decyzje reklamacyjną.
P.S. Nawet prawomocne wyroki sądowe można zmienić jeśłi pojawią sie nowe okolicznosci 🙂 wiec decyzje reklamacyjna takze można zmienić.
A dlaczego odsyła 12dnia, masz prawo i nawet obowiązek odebrać towar na reklamacje, możesz poprosić o szczegółowy opis, możesz poprosić o zdjęcia dodatkowe, ale także jak się coś długo sprzedaje to się także poznaje usterki towaru, ale najważniejsze jest obopólne zrozumienie.
@Jotenus13 no i w czym problem?
jełsi usterka wymaga dłuższego czasu na sprawdzenie produku - odrzucasz reklamacjie argumentujac zbyt późnym wysłaniem towaru. Jednoczesnie zaznaczając że po sprawdzeniu twaru decyzja może sie zmienić.
Warunki prawne spełnione, reklamacje można rozpatrzeć normalnie.
Wielokrotnie w ten sposób robiliśmy. W tym momencie mamy dwie takie reklamacje które odrzuciliśmy bo kupujący nie odesłalli produktów. Jednocześnie nie zamykamy kupującym drogi i zgodnie z prawem piszemy iż procedura zostanie wznowiona i decyzja może być zmieniona po odesłaniu i zapoznaniu sie ze stanem produktu.
jeśłi produkt został odesłany w ostatniej chwiki - robisz to samo. Wydajesz decyzje odmowną ( aby spełnić warunek prawny) jednocześnie normalnie procedując reklamacje wydając potem ( oczywiście w rozsądnym czasie) kolejną decyzje reklamacyjną.
Wielokrotnie tak robilismy i zawsze było to rozumiane przez klientów.
Wymogi prawne muszą być spełnione jednoczesnie najlepiej sie po prostu dogadać