Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Zakupiłem now produkt na Allegro, który został dostarczony kurierem, okazuje się że produkt ma wadę. Wiem, że mogę w ciągu 14 dni odstąpić od umowy bez podania przyczyny, ale wtedy zwrot (w tym wypadku wadliwego) produktu jest na mój koszt (który będzie wysoki ze względu na gabaryty produktu).
Jeśli produkt ma wadę, i też jestem w przedziale do 14 dni, to czy w tym wypadku sprzedawca jest zobowiązany do zaakceptowania zwrotu i zwrócenia kosztów przesyłki zwrotnej z tytułu wadliwości produktu?
@peaskarr albo zwrot albo reklamacja ( jak ma wady wysyłasz na reklamację i sprzedawca zwraca towar z wysyłką + odesłanie o ile uzna reklamację )
Przy zwrocie bez podania przyczyny (14 dni na odstąpienie od umowy), odsyłasz towar na swój koszt, dlatego lepiej odeślij na koszt sprzedawcy z pismem reklamacyjnym. Jeśli reklamacja jest zasadna, sprzedawca musi oddać Ci koszt odesłania towaru.
@xyz96 lepiej odeślij na koszt sprzedawcy vs sprzedawca musi oddać Ci koszt odesłania 🤔
@pinsplash Dokładnie tak, zgodnie z prawem reklamowany towar odsyłamy na koszt sprzedawcy. W praktyce wygląda to tak, że jeśli sprzedawca nie odbierze od nas towaru wysyłamy go, a potem sprzedawca oddaje nam koszt odesłania. I nie pytaj mnie o podstawę prawną, sam sobie poszukaj, znajdziesz. Nie ma też sensu rozwlekać tego tematu, był przerabiany milion razy.
@xyz96 Co w sytuacji gdy reklamacja będzie odrzucona? Zagoniłeś się w róg i nie wiesz jak wyjść 🤣🤣. Odsyłamy na WŁASNY koszt, gdy reklamacja jest uznana - Sprzedawca MUSI nam zwrócić koszt odesłania. Nie ma "odesłania na koszt sprzedawcy" - niby jak? za pobraniem??
Art. 5612 Kc
§ 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
Gdzie tu jest napisane "na własny koszt"? Kto się w co zapędził?
@peaskarr Pamiętaj że reklamacji może , nie musi wiązać się z tym że sprzedawca ja rozpatruje i może ją uznać albo nie (masz problem). Zależy ile kosztuje wysyłka (brak smarta) i zwrot bez podania przyczyny i po problemie.
Jak rozumiem, mam dwie opcje:
a) odstąpić od umowy w przeciągu 14 dni, z wysyłka na koszt własny.
b) reklamacja, sprzedawca może przyjąć towar ale nie musi - może chcieć naprawić produkt lub go wymienić na produkt bez wad (niestety, będę X dni bez produktu, a to czasem może potrwać tygodniami, a drugiego nie będę kupował, po potem musiałbym zwracać).
Przyjąć reklamację musi. Rozpatrzeć - także. Z tym, że nie musi jej uwzględniać. Dodam tu tylko, że w przypadku uznanej reklamacji, sprzedający wcale nie będzie musiał oddawać Ci kasy. Wystarczy, że wymieni towar na taki bez wad. Więc tak, masz takie opcje, jakie opisałeś.
Tak, przy odstąpieniu odsyłasz na własny koszt. Przy odesłaniu w ramach reklamacji, sprzedawca może towar naprawić lub wymienić na swój koszt + zwrócić Ci koszt odesłania lub zwrócić Ci wszystkie koszty łącznie z kosztem odesłania, jeśli nie może towaru naprawić lub wymienić. Nie może to trwać tygodniami, sprzedawca ma obowiązek zrobić to bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Poza tym przy reklamacji jest coś jeszcze, sprzedawca nie ma obowiązku jej uznać jeżeli jego zdaniem jest bezzasadna. Poczytaj o reklamacjach z rękojmi tu;
@peaskarr Jak mały koszt to odesłać w ramach zwrotu bez podania przyczyny i po kłopocie(14 dni od zakupu), a reklamacja to ......
Dziękuję za wszystkie sugestie i odpowiedzi!
Wadę?:
1. „własną”, wynikającą z jego wykonania, tzw towar niepełnowartościowy
2. uszkodzenie, które mogło powstać w transporcie
3. wg Ciebie jest wadliwe, bo nie spełnia Twoich oczekiwań (np. latarka świeci słabiej niż oczekiwałeś)
jeżeli:
1 - reklamacja, piszesz do sprzedawcy, załącz zdjęcie/film (oczywiście link do niego), on powie Ci co zrobić dalej: odesłać (w jaki sposób), czy czekać na nowy towar lub zwrot kasy (często nie chcą uszkodzonego spowrotem)
2. Też piszesz do sprzedawcy + bardzo dokładne zdjęcia uszkodzonego opakowania i towaru, a on składa reklamacje w firmie transportowej, tamta wypłaca mu odszkodowanie i dostajesz nowy towar, jeżeli będzie zwrot uszkodzonego to na ich koszt i wszytko Ci wytłumaczą
3. tylko zwrot 14 dni: tzn zgłaszasz zwrot w ciągu 14 dni ( nic nie wysyłasz), sprzedawca informuje Cię kiedy i w jaki sposób masz mu towar odesłać.