@Adler
a) nie jest bo towar nie rozpakowany nie traci na wartości, towar w niezniszczonym opakowaniu o ile jest ono jego integralną częścią nie traci na wartości, towar nie użyty nie traci na wartości etc możesz oglądać i używać jak w sklepie stacjonarnym zademonstrowałby ci to sprzedawca przy ladzie
b) nieważność umowy kupna sprzedaży nie wynika z oszustwa przeczytaj sobie art 286 kk czym jest oszustwo, strony stwierdzając nieważność umowy zwracają sobie wzajemne roszczenia w tym majątkowe nie ważne z czyjej winy nastąpiło unieważnienie umowy. W twoim przypadku cały czas jest mowa o tym że tobie przysługiwało prawo do odstąpienia od umowy mimo zapisów oferty. Skorzystałeś z tego prawa finalnie bo nie dotrzymano obowiązku informacyjnego ze strony sprzedawcy mowa więc o zaniedbaniu a za to jak ci tam uokik wskazywał z paragrafu możesz ten fakt zgłosić i grozi chyba grzywna.
c) możesz sprawdzić towar tylko w takim zakresie w jakim pokazano by ci go w sklepie i to się nazywa konieczne stwierdzenie jego charakteru, cech i funkcjonowania. Więc nie mogłeś umyć szczoteczką zębów bo nigdzie nie możesz tak przetestować towaru w sklepie stacjonarnym. Tak mówi prawo polskie i unijne wraz z art 34 uk oznacza to że wychodząć poza normalny zarząd rzeczą obniżyłeś wartośc tego towaru więc potrącono ci zwrot. Tu masz fragment odpowiedniego artykułu:
Jak stanowi Ustawa w treści ust. 4 art. 34: „Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 12 ust. 1 pkt 9.” Jak wynika z powyższego uregulowania konsument ma prawo do stwierdzenia charakteru, cech oraz funkcjonowania rzeczy w sposób nie wykraczający poza zakres umożliwiający zbadanie nabytego towaru.
Problemem interpretacyjnym staje się wykładnia powyższego uprawnienia konsumenta w zakresie ustalenia jakie czynności uznać należy za niezbędne do stwierdzenia właściwości, cech i funkcjonowania rzeczy. Dokonując wykładni przywołanego przepisu należy mieć na uwadze pkt. 37 Preambuły Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/EU z dnia 25 października 2011 roku, w którym wskazano cel jaki ma spełniać prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość: „ponieważ w przypadku sprzedaży na odległość konsument nie jest w stanie zobaczyć towarów przed zawarciem umowy, powinno mu przysługiwać prawo do odstąpienia od umowy. Z tych samych powodów konsument powinien mieć możliwość przetestowania i sprawdzenia towarów, które nabył, w zakresie niezbędnym do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towarów” Uprawnienie to ma na celu zniwelowanie trudności w zbadaniu rzeczy jakie związane są z zakupami na odległość, a które nie występują w przypadku zakupów w siedzibie przedsiębiorcy.
Wskazać należy, że konsument będzie ponosił odpowiedzialność jedynie za utratę wartości rzeczy wynikającej z korzystania z niej w sposób wykraczający poza czynności wymagane do sprawdzenia rzeczy jak w sklepie stacjonarnym. Tym samym jeśli rzecz ulegnie zniszczeniu w trakcie zwykłego sprawdzania rzeczy, konsument nie będzie odpowiadał wobec przedsiębiorcy za zmniejszenie jej wartości. Wskazać należy, że zgodnie z ogólną regułą dowodzenia wynikającą z art. 6 kodeksu cywilnego to na przedsiębiorcy będzie spoczywał obowiązek udowodnienia tego, że konsument poprzez działanie przekraczające zwykłe sprawdzenie rzeczy przyczynił się do zmniejszenia wartości rzeczy. Dodatkowo przedsiębiorca będzie zobowiązany do wykazania wartości o jaką zmniejszyła się wartość rzeczy.
Zauważyć należy, że zarówno w krajowych jak i europejskich regulacjach prawnych brakuje wytycznych co do ustalenia i udokumentowania szkody powstałej wskutek działania konsumenta w związku z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość.
Pewnym ułatwieniem w rozwiązaniu tej kwestii jest stanowisko zajęte przez Prezesa UOKiK w wydanym przez Urząd poradniku „Przepisy Konsumenckie dla Przedsiębiorców”. Na 29 stronie poradnika stwierdzono, że : „Na konsumencie spoczywa obowiązek sprawowania pieczy nad towarem do czasu jego zwrócenia. Po otrzymaniu produktu może zatem sprawdzić jego charakter, kompletność, cechy czy funkcjonowanie – ale tylko tak, jak robiłby to w sklepie stacjonarnym. Kupujący ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą za zmniejszenie wartości towaru będące następstwem zachowań, które wykraczają poza niezbędne działania pozwalające na zapoznanie się z rzeczą.”
Dodatkowo w poradniku wskazano również przykłady zastosowania powyższego w praktyce:
Przykład 1 Piotr kupił przez internet rower. Po jego otrzymaniu może sprawdzić wyposażenie, stabilność i łatwość prowadzenia w czasie jazdy próbnej, ale to nie oznacza, że może go normalnie używać i jeździć na wycieczki rowerowe, a następnie odstąpić od umowy i zwrócić pojazd. Odstąpienie wprawdzie będzie ważne, ale Piotr poniesie odpowiedzialność za przekroczenie granic prawidłowego zapoznania się z towarem.
Przykład 2 Szymon zamówił w e-sklepie kosiarkę, w związku z czym może ją złożyć czy też włączyć. Jeżeli jednak zacznie kosić trawnik i uszkodzi kosiarkę np. na kamieniu, to przy odstąpieniu od umowy w terminie 14 dni poniesie koszty wymiany części eksploatacyjnych.
Reasumując na twoim przykładzie wolno ci towar rozpakować, obejrzeć, dotknąć, złożyć ale nie możesz odpakować elementów zapakowanych higienicznie w tym przypadku prawdopodobnie głowica szczoteczki była w folii, a rączka nie oraz nie możesz użyć szczoteczki do umycia zębów. Możesz natomiast wrączyć samą rączkę jeśli była osobno i sprawdzić czy działa ładuje się, stwierdzić czy ciężka, czy dobrze leży w dłoni, czy kolor ci odpowiada etc