Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam, mam pytanie odnośnie uszkodzonej paczki i procedury zwrotu. Zamówiłem telewizor przez allegro od sklepu internetowego, kurier przywiózł paczkę i nie było na nich żadnych śladów uszkodzeń natomiast po wyjęciu go i uruchomieniu okazało się że ma uszkodzony wyświetlacz. Zgłosiłem reklamację do sklepu przez allegro i otrzymałem odpowiedź ze mam zgłosić się do kuriera lub firmy przewozowej w celu sporządzenia protokołu uszkodzenia. Czy tak wygląda procedura ze to ja jako klient muszę składać reklamację do firmy kurierskiej? Nie mam pewności czy tv został uszkodzony przy transporcie czy przy pakowaniu towaru itp. zwłaszcza ze karton jest nietknięty.
@majst3rr tak reguluje to ustawa i radzę zrobić to jak najszybciej, bo na dziś odebrałeś towar bez uwag a to zwalnia sprzedawcę z odpowiedzialności, zachowaj karton itp. bo będą potrzebne zdjęcia 🙂
Przywołany powyżej przepis art. 545 § 1 k.c. nawiązuje do - wyrażonej w art. 354 k.c. - konieczności współdziałania wierzyciela i dłużnika w wykonaniu zobowiązania. Ponadto wskazuje on na obowiązki sprzedawcy i kupującego związane z wykonaniem umowy sprzedaży, w szczególności, gdy przedmiot umowy jest dostarczany przez przewoźnika. Z przedmiotowej regulacji wynika, że w tym ostatnim przypadku kupujący jest obowiązany do zbadania przesłanej mu rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju oraz do dokonania wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika, gdyby w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, co może polegać np. na sporządzeniu protokołu reklamacyjnego, opisującego stwierdzone nieprawidłowości. Dodatkowo należy zaznaczyć, że z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy (art. 548 § 1 k.c.). Dochowanie przez kupującego wspomnianych aktów staranności jest niezbędne, aby sprzedawca mógł dochodzić ewentualnych roszczeń od przewoźnika. W myśl art. 74 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. nr 50, poz. 601 t.j.), jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona (ust. 1). Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (ust. 3). Natomiast w świetle art. 76 ustawy, przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:
1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,
2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,
3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,
4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.
W doktrynie podnosi się, że niewykonanie przez kupującego obowiązku zbadania rzeczy zgodnie z § 2 art. 545 k.c. wywołuje dwa negatywne dla niego skutki, mianowicie: po pierwsze – daje sprzedawcy możliwość podniesienia zarzutu, ze uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy nastąpiło po jej wydaniu, a więc już po przejściu ryzyka przypadkowego zniszczenia lub utraty rzeczy na kupującego i po drugie – pozwala sprzedawcy zwolnić się od odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę w takim zakresie, w jakim niezbadanie rzeczy spowodowało utrudnienie lub uniemożliwienie mu dochodzenia roszczeń od przewoźnika bądź ubezpieczyciela.
No dobra dzięki wielkie za odpowiedź.
mam jeszcze pytanie czy jak pobiorę taki formularz ze strony internetowej firmy kurierskiej wypiszę go i załączę do paczki po którą sklep z allegro ma przysłać kuriera to wystarczy czy musze taki protokół wysłać w jakiś sposób do firmy kurierskiej?
@majst3rr a co to za firma kurierska, wiele ma internetowe protokoły 🙂
Samo pobranie i wypełnienie nic nie daje, to trzeba zgłosić firmie kurierskiej, nie zwlekaj bo sprzedawca odpisze że odebrałeś bez uwag a do uszkodzenia doszło po wydaniu i zostaniesz z ręką w nocniku 😞
FedEx a na ich stronie jest tylko formularz kontaktowy do zgłoszenia roszczenia w którym zgłosiłem już sam problem ale nie było tam protokołu szkody, natomiast jest jeszcze zakładka "Formularz zgłoszenia reklamacji" i protokołu szkody też tam nie ma natomiast po zaznaczeniu że jestem odbiorcą pojawia się taka informacja: "Stroną uprawnioną do złożenia reklamacji jest Odbiorca, jeżeli Zleceniodawca zrzeknie się roszczeń na rzecz Odbiorcy.
Wymagane jest dołączenie dokumentu "oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń". Jeżeli nie posiadasz oświadczenia Zleceniodawcy, reklamacja nie zostanie przyjęta do rozpatrzenia."
A na stricte protokołu szkody nie ma nigdzie na stronie.