Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Dzień dobry. Kupiłem 11.02.25 nową lampę do pojazdu na allegro od firmy za niecałe 180 zł, przyszła z pękniętym kloszem. Dostawa paczkomat smart. Karton wyglądał na nienaruszony w momencie odbioru paczki. Napisałem wiadomość do sprzedawcy, oczekując zwrotu lub wymiany na drugą. On proponuje mi 50 zl rekompensaty, to odpaliłem kartę pułapkę w postaci otwarcia dyskusji typu "przesyłka uszkodzona paczka cała" i sprzedawca mi odpowiedział:
Czy zgodnie z naszym regulaminem został sporządzony protokół uszkodzenia przesyłki z przewoźnikiem? jest to podstawą do reklamacji.
Czy w przypadku zakupu od firmy na pewno jest to moim obowiązkiem? Z tego co wiem to sprzedawca odpowiada za przesyłkę do momentu dostarczenia.
Pozdrawiam serdecznie
To niech sobie składa ma prawo a Ty oczekuj całej lampy i tak odpisz, sprzedajacy składając taką reklamacje u przewoźnika- przewoźnik ma 30dni na odpowiedź, nie zgadzaj się z tym,
@Kuba3470 tak masz rację sprzedawca odpowiada do momentu dostarczenia, paczkę odebrałeś bez uwag ( nie masz protokołu szkody ) co pozwala zwolnić sprzedawcę z odpowiedzialności gdyż do uszkodzenia doszło już po wydaniu ( może Ci spadła ) a masz prawny obowiązek spisać i ustalić winę sprzedawcy lub przewoźnika, ale naczytasz się postów Lwa i potem jesteś w plecy 😞
Spisz protokół, na stronie https://inpost.pl/protokol dodaj zdjęcia kartonu, wypełnienia, uszkodzeń i wtedy zgłoś się do sprzedawcy, mając protokół sprzedawca zajmuje się resztą 🙂
Przeczytaj se na przyszłość !!!!!
Przywołany powyżej przepis art. 545 § 1 k.c. nawiązuje do - wyrażonej w art. 354 k.c. - konieczności współdziałania wierzyciela i dłużnika w wykonaniu zobowiązania. Ponadto wskazuje on na obowiązki sprzedawcy i kupującego związane z wykonaniem umowy sprzedaży, w szczególności, gdy przedmiot umowy jest dostarczany przez przewoźnika. Z przedmiotowej regulacji wynika, że w tym ostatnim przypadku kupujący jest obowiązany do zbadania przesłanej mu rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju oraz do dokonania wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika, gdyby w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, co może polegać np. na sporządzeniu protokołu reklamacyjnego, opisującego stwierdzone nieprawidłowości. Dodatkowo należy zaznaczyć, że z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy (art. 548 § 1 k.c.). Dochowanie przez kupującego wspomnianych aktów staranności jest niezbędne, aby sprzedawca mógł dochodzić ewentualnych roszczeń od przewoźnika. W myśl art. 74 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. nr 50, poz. 601 t.j.), jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona (ust. 1). Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (ust. 3). Natomiast w świetle art. 76 ustawy, przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:
1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,
2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,
3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,
4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.
W doktrynie podnosi się, że niewykonanie przez kupującego obowiązku zbadania rzeczy zgodnie z § 2 art. 545 k.c. wywołuje dwa negatywne dla niego skutki, mianowicie: po pierwsze – daje sprzedawcy możliwość podniesienia zarzutu, ze uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy nastąpiło po jej wydaniu, a więc już po przejściu ryzyka przypadkowego zniszczenia lub utraty rzeczy na kupującego i po drugie – pozwala sprzedawcy zwolnić się od odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę w takim zakresie, w jakim niezbadanie rzeczy spowodowało utrudnienie lub uniemożliwienie mu dochodzenia roszczeń od przewoźnika bądź ubezpieczyciela.
Ten wyrok pochodzi z 2012 roku i opiera się o stan prawny obowiązujący w 2011 roku. Od tego czasu zmieniło się zarówno prawo pocztowe (w 2013 roku) jak i konsumenckie (w 2024 roku).
Obecnie kwestie protokołu szkody regulują np. orzeczemia SOKiK z dnia 3 czerwca 2016 r., sygn. XVII AmC 141/15 oraz z dnia 9 sierpnia 2016 r., sygn. XVII AmC 738/16.
Sprzedawca nie może uzależniać rozpatrzenie reklamacji od spisania przy odbiorze protokołu szkody. Tak stwierdził Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Do tego mamy rejestr klauzul niedozwolonych i tak przykładowo:
Nr 6671:
Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłki powstałych podczas transportu będą rozpatrywane tylko i wyłącznie po sporządzeniu protokołu szkodowego podpisanego przez odbiorcę i dostawcę przesyłki
Nr 6672:
Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłki powstałych podczas transportu będą rozpatrywane tylko i wyłącznie po sporządzeniu protokołu szkody podpisanego przez odbiorcę i dostawcę przesyłki"
Nr 5444:
W przypadku reklamacji związanych z uszkodzeniem przesyłki, które powstały podczas transportu, rozpatrywane będą wyłącznie reklamacje potwierdzone protokołem szkodowym potwierdzonym przez przewoźnika przesyłki (Pocztę Polską lub kuriera)
Nr 6476
W przypadku otrzymania paczki budzącej wątpliwości należy sporządzić przy kurierze protokół uszkodzenia. Nie przyjmujemy reklamacji po odebraniu paczki od kuriera (wówczas trudno określić winnego uszkodzenia mechanicznego wydruków)
Nr 5596
W przypadku nie sporządzenia protokołu szkody, reklamacje nie będą rozpatrywane. Przyjęcie przesyłki przez kupującego, potwierdzone jego podpisem bez uwag na liście przewozowym, traktowane będzie jako potwierdzenie jej zgodności z zamówieniem
Wszystko powyżej to wpisy w rejestrze klauzul niedozwolonych UOKiK, wpisane na podstawie wyroków Sądu Okręgowego w Warszawie.
Czyli tak jak myślałem sprzedawca w kulki leci z tą jego klauzulą. Teraz nie wiem czy mam dla świętego spokoju zrobić ten protokół, czy lepiej zostawić by sprzedawca sam go sporządził sobie? Mam chyba 7 dni na to. Przecież to, czy inpost uzna reklamację czy nie i tak nie powinno mnie interesować...
@pecela to że nie wolno mu nie przyjąć reklamacji nie znaczy że nie wolno mu odrzucić z powodem odebranie paczki bez wniesienia zastrzeżeń czyli nieuszkodzonej