Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam,
Chciałbym rozwiać pewną wątpliwość w przypadku następującej sytuacji: sprzedawca jest osobą prywatną, kupuję od niego produkt za pośrednictwem Allegro. Po otrzymaniu przesyłki okazuje się, że produkt jest niezgodny z opisem oferty. Sprzedawca nie ma prawa przyjąć zwrotu 14-dniowego i z tego prawa korzysta.
Z racji tego, że sprzedający nie dołączył do przedmiotu faktury, gwarancji lub paragonu, nie mogę ubiegać się o rekompensatę z "POK" .
Co mam więc w takiej sytuacji robić?
Sprzedający prywatnie nie musi przyjmować zwrotów bez podania przyczyny, ale musi rozpatrywać reklamacje z powodu niezgodności z umowa i jeśli reklamacja jest zasadna, ma obowiązek towar wymienić, naprawić lub oddać wszystkie koszty. Rozpocznij Dyskusję; https://allegro.pl/dyskusje/nowa i tam złóż reklamację. Po 24 godzinach pomoże Ci w niej pracownik Allegro. Możesz też ubiegać się o rekompensatę z POK po 14 dniach od zakupu. Brak faktury nie jest żadną przeszkodą.
Dyskusja na Allegro Lokalnie; https://allegro.pl/pomoc/dla-kupujacych/zwrot-i-reklamacja-na-allegro-lokalnie/jak-rozpoczac-dyskusj...
@xyz96Napisałeś, że brak faktury nie jest przeszkodą, lecz wg tego, co piszą tutaj:
Mamy:
"Przykład: Sprzedający nie dołączył do przedmiotu faktury, gwarancji lub paragonu - czy mogę starać się o rekompensatę z POK?
Odpowiedź: Nie."
W kwestii reklamacji i założenia dyskusji - na jakie konkretnie punkty w regulaminie mogę się powoływać, aby miało to ręce i nogi? Pytam z przekory, bo doświadczenie z pracownikami Allegro w dyskusji mam kiepskie i wątpię w ich jakąkolwiek "moc sprawczą". Mianowicie miałem sytuację, że sprzedający pomniejszył kwotę zwrotu towaru z powodu uszkodzonego opakowania, co było sprzeczne z prawem (opakowaniem był plastikowy blister, więc nie dało się go otworzyć bez uszkodzenia). Obniżenie wartości rzeczy z winy kupującego nie może wynikać z uszkodzonego opakowania, a jedynie z niewłaściwego korzystania produktu. Mimo wyłożenia tego bardzo klarownie (z wszystkimi odnośnikami do ustaw) w dyskusji, pracownik Allegro stwierdził, że nie są w stanie nic tu zrobić.
@Evanderro_PL Brak faktury, gwarancji czy paragonu nie stanowi przeszkody w ubieganiu się o zwrot wpłaty z POK. Ten artykuł wprowadza w błąd. Korzystając z Allegro akceptujemy regulamin, a nie jakieś artykuły. W regulaminie POK nie ma mowy o tym, co napisano w tym artykule; https://allegro.pl/regulamin/zalacznik/9
Witaj @Evanderro_PL ,
przykład, który zacytowałeś dotyczy reklamowania przez klienta braku faktury, gwarancji lub paragonu w przesyłce z towarem, a nie wad samego towaru. Tak jak napisał @xyz96 brak faktury nie jest przeszkodą w ubieganiu się o rekompensatę z POK z tytułu niezgodności towaru z umową.
Pozdrawiam.
Ty też masz dość CZARNEJ LISTY KUPUJĄCYCH? Poprzyj pomysł!
@Evanderro_PL Przy reklamacji u osoby prywatnej powołuj się na Kodeks Cywilny. Nie myl reklamacji z konsumenckim odstąpieniem od umowy, kiedy sprzedawca może pomniejszyć zwracaną kwotę ze względu na uszkodzenie opakowania itp. Pracownik Allegro w Dyskusji będzie wiedział, na czym polega różnica. Przy zasadnej reklamacji, osoba prywatna zwraca Ci wszystkie koszty, także koszt odesłania i niczego nie może pomniejszać.
@xyz96Ok, w kwestii POK sprawa jasna. Dzięki za wyjaśnienie.
Natomiast co do drugiego wątku, przytoczonego nieco drugoplanowo - nie, nie mylę zwrotu 14-dniowego z reklamacją. Podałem przykład, w którym pracownik Allegro nie "zadziałał" jak powinien. Otóż nie zawsze jest tak, że (w przypadku odstąpienia od umowy) sprzedawca może pomniejszyć zwracaną kwotę ze względu na uszkodzenie opakowania. W ustawie mamy co następuje:
"Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy"
Produkt był zapakowany w blister. Aby 'przetestować' dany przedmiot, czyli stwierdzić wspomniany charakter / cechę / funkcjonalność rzeczy, musiałem ów blister przeciąć. Innej możliwości nie było. I za to sprzedawca uwalił mi na kwocie zwrotu. Pracownik Allegro natomiast nic z tym nie zrobił, mimo tłumaczeń jak powyżej.
@Evanderro_PL Sprzedawca może pomniejszyć kwotę zwrotu ze względu na zmniejszenie wartości rzeczy. W wielu przypadkach uszkodzenie opakowania ma zdaniem sprzedawców wpływ na zmniejszenie wartości rzeczy, moim zdaniem również może mieć taki wpływ, choć zgodnie z przepisami opakowanie nie ma na to wpływu. Nie ma nawet obowiązku zwracania produktów w oryginalnym opakowaniu. UOKiK stoi na stanowisku, że towar otrzymany wysyłkowo można testować tak, jak robiłoby się to w sklepie stacjonarnym. Otrzymując produkt wysyłkowo nie masz dostępu do egzemplarza testowego, bez opakowania, a jednocześnie w sklepie stacjonarnym nie pozwolą Ci przecinać każdego blistru w celu sprawdzenia towaru. Ostateczne decyzje podjąć może tylko sąd.
@Evanderro_PL Z tym, że wyżej masz napisane "Przedmiot jest inny od tego, który był opisany w ofercie (na przykład puste opakowanie lub inny, niż zamówiony model telefonu)", więc zapewne chodzi o to, że nie możesz dostać rekompensaty z POK-u tylko z tego powodu, że nie było dołączonej faktury/gwarancji/paragonu, a sam przedmiot był w porządku i zgodny z opisem.
"złote myśli" xyz96: "Sprzedawcy zawsze byli, są i będą moimi wrogami na AG."😄
@Evanderro_PL Zwot bez podania przyczyny ( 14 dniowy) Ci nie przysługuje, bo to osoba prywatna. Ale Reklamacja jak najbardziej tak. I brak faktury czy paragonu nie ma tu nic do rzeczy. Otwórz dyskusję na Allegro. Napisz że reklamujesz przedmiot i chcesz mu wysłać wraz z pismem reklamacyjnym. Mozesz poprosić po 24h o pomoc pracownika Allegro. Potem będziesz mógł wystąpić do POK - czy uwzględni? wie to samo Allegro..