Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Klient kupił dwa przedmioty w ramach programu Smart- jeden za 40 zł drugi za 3,99. Dokonał zwrotu tego pierwszego jako przysługujący mu zwrot za darmo (bez podania powodu). Informacje na maila o zwrocie otrzymałam 30 marca. Towar formalnie został odebrany 1 kwietnia ale z niezależnych ode mnie powodów (kurier nie oddał go do "rąk własnych" , a nie miałam żadnych informacji o przesyłce) dotarł do mnie dzisiaj. W związku z tym mam pytania:
1. W sprawie komentarzy czyli czy w ogóle Kupujący za konkretny przedmiot (jaki?) może wystawić komentarz?
2. W sprawie często tu poruszanej- czy mam zwracać koszty przesyłki? Z tematów tu poruszanych wynikałoby że nie, ale w mailu z Allegro napisane jest że tak.
3. Czy jeśli dzisiaj zwrócę pieniądze, czy z tego powodu nie będę miała jakichkolwiek problemów (chodzi o termin) ?
Pozdrowienia
Elżbieta
@filino3 Cześć. 🙂
1. Po zwrocie towaru kupujący nie traci prawa do wystawienia komentarza.
2. Jeśli zamówienie było w ramach SMART!, to o jakich kosztach przesyłki i zwrotu mówisz? Rozumiem, że Kupujący skorzystał z darmowej dostawy i z darmowego zwrotu.
3. Minęło już 14 dni, dlatego zwróć proszę kupującemu pieniądze w najszybszym możliwym terminie.
@filino3
1. Allegro udostępnia możliwość wystawienia oceny (i komentarza) nawet do transakcji prawnie uznanej za niebyłą (np. gdy konsument korzysta z prawa do odstąpienia od Umowy z Art. 27 UoPK)
2. W przypadku przesyłek nadanych w ramach SMART! - Kupującemu nie należy się zwrot kosztów przesyłki, której nie poniósł.
Jeżeli przesyłka nie została przez Kupującego odebrana - Kupujący może być obciążony kosztami jej powrotu.
3. Zwrot środków kupującemu powinien nastąpić w terminie do 14-dni od daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu przez konsumenta.
Dziękuję za odpowiedzi, w zasadzie to bardziej chciałem się upewnić. Swoją drogą to do dwóch spraw mam poważne wątpliwości natury prawnej. Wystawianie komentarzy-Skoro Kupujący zwraca towar bez powodu, pieniądze są zwracane, to moim zdaniem narusza i to poważnie pewne zasady prawne. Nic takiego nie wynika z praw konsumenckich- jest tylko wymysł Allegro działający bardzo negatywnie przeciwko Sprzedającym.
Poza tym jeśli chodzi o terminy i zasady w wyniku których, adresat może ponieść konsekwencje prawne czy finansowe, to wtedy powinno się wymagać poświadczenia odbioru przez adresata. Nie może tak być i nie ma tego nigdzie w świecie że adresat odpowiada za to że przesyłka skierowana do niego, nie dociera z nie jego winy a często ze świadomego działania nadawcy, a konsekwencje ponosi on. Powszechną w świecie zasadą że tylko bezpośredni bezsporny odbiór przez adresata rodzi odpowiednie konsekwencje dla tegoż adresata.
Pozdrowienia
Elżbieta
Zapomniałam jeszcze dodać, że w przypadku prywatnych Sprzedających prawo stanowi że nie ma obowiązku zwrotu pieniędzy przy "zwrocie bez powodu" ani odbioru zwrotu, ponieważ umowa sprzedaży jest nadal ważna i właścicielem towary jest nadal Kupujący. Rodzi to różne sprzeczności w samym regulaminie Allegro. Temat ten był już wielokrotnie poruszany, ale wiem już dlaczego Allegro zostawia możliwość wystawienia komentarza przez Kupującego, który "teoretycznie" odstąpił od umowy. To taki bat na Sprzedajacych- ważniejszy jest Regulamin niż obowiązujące prawo w Polsce.
Pozdrowienia
Elżbieta
w przypadku prywatnych Sprzedających prawo stanowi że nie ma obowiązku zwrotu pieniędzy przy "zwrocie bez powodu" ani odbioru zwrotu, ponieważ umowa sprzedaży jest nadal ważna i właścicielem towary jest nadal Kupujący
Jeżeli nie jesteś przedsiębiorcą, to zwrot rzeczy przez kupującego (wypełnienie formularza zwrotu i odesłanie) nie rodzi żadnych skutków prawnych. Oświadczenie o odstąpieniu od Umowy z Art 27 Ustawy o Prawach Konsumenta - może (nie musi) mieć zastosowanie wyłącznie w transakcjach zawieranych z przedsiębiorcą.
W takim przypadku nie masz obowiązku zwracać środków za odesłaną rzecz - ponieważ nie doszło do skutecznego odstąpienia, a rzecz pozostaje nadal własnością kupującego.
Możesz wezwać kupującego do odbioru odesłanej rzeczy (na koszt kupującego) wyznaczając (realny) termin np. 2-3 dni , a w przypadku bezskutecznego upływu oddać rzecz na przechowanie na koszt i niebezpieczeństwo kupującego.