Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Mam pytanie odnośnie rękojmi. Klientka zgłosiła zwrot z adnotacją, że towar niezgodny z opisem. Minął jej termin ważności etykiety i domaga się abyśmy wysłali jej etykietę lub kuriera na nasz koszt. W odpowiedzi poinformowaliśmy, że jeśli reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie to zwrócimy jej poniesiony koszt.
Dodatkowo zaproponowaliśmy aby przesłała zdjęcia wadliwego produktu, z informacją że być może będzie to wystarczające do rozpatrzenia reklamacji.
Klientka zdjęć nie wysłała. Oczywiście klientka straszy nasz UOKiKiem. Moje pytanie brzmi czy mamy obowiązek odebrania produktu na własny koszt przed oceną czy faktycznie produktu jest wadliwy?
Z góry dziękuję za pomoc.
Nie masz obowiązku odebrania na własny koszt ale możesz, możesz także rozpatrzyć reklamację na "odległość", możesz także domagać się odesłania towaru w celu rozpatrzenia reklamacji i możesz także odrzucić reklamację jak kupujący nie odeśle towaru. Rozpatrzyć reklamację musisz .
Dzięki za szybką odpowiedź! Pozdrawiam serdecznie
Domagać się każdy może
@psiop_pl wpadliście w pułapkę z terminami 😞
Klientka zgłosiła zwrot z adnotacją, że towar niezgodny z opisem. Minął jej termin ważności etykiety
Pamiętaj że masz 14 dni na rozpatrzenie, od zgłoszenia reklamacji 😞 brak decyzji = uznanie a wystarczyło prze upływem ważności etykiety ( 14 dni ) odpisać że odrzucacie reklamacje z powodu braku odesłania produktu do zbadania zasadności 🙂
Dokładnie taka była informacja: Powód zwrotu: niezgodny z opisem (Strasznie szybko się niszczy)
Po czym klientka nie odesłała produktu. @kostas11 Czy to faktycznie traktowane jest jako zgłoszenie reklamacji i powinna dostać od nad odpowiedź? Czy w takiej sytuacji pozostaje nam tylko zwrot kasy? Dzisiaj dodatkowo wysłała w rozpoczętej dyskusji informację, że to (dzisiejsza dyskusja) tp jest jej oficjalny wniosek.
@psiop_pl tak jeśli zaznaczy powód z listy dolnej to jest reklamacja 😞 Bo zwrot to czynność odesłania a może z tytułu reklamacji czy odstąpienia 🙂
Ale wybrał odstąpienie wiec możesz się wstrzymać do czasu otrzymania produktu 🙂 Kliknij trzy kropki i zobacz co Ci się wygeneruje w zakładce zwroty 🙂
@kostas11 klientka zaznaczyła odstąpienie, więc myślisz że w tym wypadku odpowiedź w terminie na dyskusję, jeśli nie odeśle produktu powinna załatwić sprawę?
@psiop_pl jeśli było to odstąpienie i masz po wygenerowaniu PDF takie oświadczenie
To zgodnie z ustawą
Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub
przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie,
jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy
odesłanie rzeczy przed jego upływem.
Co śmieszne przy odstąpieniu konsument odsyła na swój koszt, wiec brak podstaw do żądania opłaconej etykiety !!!
W dyskusji musisz coś odpowiedzieć ale wydaje mi się że nie masz obowiązku tu odpowiadać w terminie 14 dni bo tak naprawdę konsument ma 14 dni na odesłanie a może pod koniec 14 dnia podesłać Ci potwierdzenie nadania więc tu chyba nie ma potrzeby w ogóle opisywać bo skoro nie odesłał to znaczy że rezygnuje z prawa do odstąpienia 🙂 Ale poradzimy się @A3dam najwyżej zostanę wyprostowany ale od tego jest forum 😄
@psiop_pl
Przede wszystkim należy ustalić fakty:
Czy zostało złożone przez konsumentkę oświadczenie o odstąpieniu ?
(zgodnie z tym co napisał wyżej @kostas11 - sprawdź czy masz możliwość wygenerowania dokumentu).
Jeżeli pobierzesz takie oświadczenie, a kupująca i transakcja spełniają warunki określone w Ustawie o Prawach Konsumenta (m.in. czy nabywca jest konsumentem w rozumieniu Ustawy, czy przedmiot transakcji nie jest wyłączony z możliwości odstąpienia od Umowy, etc.) - to odstąpienie jest skuteczne i nie ma mowy o reklamacji z tytułu rękojmi (bez względu na to jaki powód lub jego brak poda konsument). Ewentualna reklamacja z rękojmi po odstąpieniu od Umowy mogłaby być uznana w takiej sytuacji za złożona przez podmiot nieuprawniony.
Odstąpienie od Umowy z Art. 27 UoPK wywołuje zobowiązanie konsumenta do zwrotu (odesłania) rzeczy do przedsiębiorcy:
Art. 34. UoPK
1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
@kostas11
skoro nie odesłał to znaczy że rezygnuje z prawa do odstąpienia
Jak już ustaliśmy w innym wątku: konsument nie może zrzec się (zrezygnować ze) swoich praw wynikających z UoPK.
Ale w opisywanej tu sytuacji kupujący skorzystał ze swoich praw natomiast prawdopodobnie uchybił swoim obowiązkom (jeżeli etykieta - zwykle ważna dni 14 - przeterminowała się, to prawdopodobnie upłynął ww. termin na odesłanie).
Chyba, że kupująca nie złożyła oświadczenia o odstąpieniu (ale jeżeli postąpiła wg mogących wprowadzić w błąd tzw. "zasad" Allegro i wskazała jako powód odesłania: "ODSTĄPIENIE - niezgodny z opisem" - to złożyła).