Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Dziś otrzymałem orzeczenie Allegro:
"Prywatny sprzedawca nie odpowiada za ewentualne uszkodzenia w transporcie, chyba że przewoźnik wyda decyzję, że paczka nie była odpowiednio zabezpieczona."
Czy to nie pomyłka? Czy przecinka nie powinna zastąpić kropka, a reszta po przecinku traktować jako oczywistą omyłkę pisarską?
Proszę o podanie podstawy prawnej opierania się wyłącznie na nie popartym dowodami twierdzeniu Inpostu, przy uniemożliwieniu obrony Sprzedawcom.
Dlaczego Allegro nie przyjmie, że wina za uszkodzenie towaru w transporcie leży Zawsze po stronie niesolidnego Przewoźnika, chyba że Przewoźnik przedstawi bezsporne dowody że towar był zapakowany niewłaściwie?
Czy jedynie zgłoszenie do UOKiK zrówna na Allegro prawa Sprzedawcy i przewoźnika?
@t7250 w przypadku uszkodzenia przesyłki w transporcie pierwsze "podejrzenie" pada oczywiście na przewoźnika. Dopiero ewentualna reklamacja u przewoźnika może rozjaśnić stan faktyczny. Jeśli np. nadawca nieodpowiednio zapakuje towar (jaskrawym przypadkiem może być np. zapakowanie szklanego przedmiotu w zwykłą kopertę) to wówczas przewoźnik może reklamację odrzucić argumentując to faktem niewłaściwego zabezpieczenia przesyłki.
Zgodnie z art. 65 prawa przewozowego:
3. Przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności określonej w ust. 1, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstały co najmniej z jednej z następujących przyczyn:
(...)
2) braku, niedostateczności lub wadliwości opakowania rzeczy, narażonych w tych warunkach na szkodę wskutek ich naturalnych właściwości;
Natomiast zgodnie z art. 87 ustawy prawo pocztowe:
3. Operator pocztowy, który zawarł umowę o świadczenie usługi pocztowej z nadawcą, odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło:
1) wskutek siły wyższej;
2) z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub adresata, niewywołanych winą operatora pocztowego;
3) z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo regulaminu świadczenia usług pocztowych lub powszechnych;
4) z powodu właściwości przesyłanej rzeczy.
Operator pocztowy powołując się na jedną z przyczyn wymienionych w pkt 1–4, przedstawia dowód jej wystąpienia.
Do w/w mamy jeszcze regulamin przewoźnika który określa szczegółowe warunki danej usługi.
Oczywiście przewoźnik za każdym razem powinien odpowiednio uargumentować odrzucenie reklamacji.
Jeśli nadawca rzeczywiście niewłaściwie zabezpieczy towar to wówczas mamy do czynienia z nienależytym wykonaniem zobowiązania (art. 471 KC) i obowiązek naprawienia szkody.
Oczywiście. Jednak tylko wtedy gdy Przewoźnik UDOWODNI twierdzenie o niewłaściwym zapakowaniu. Jeśli nie zrobi tego - twierdzenie Przewoźnika jest bezzasadne i nie może służyć jako powód uznania winy nadawcy.
Nadawca zaś może stwierdzić, że Przewoźnik jeździ po paczkach spychaczem.
Słuszność oparcia się przez Allegro na nieuzasadnionych twierdzenia Przewoźnika Nadawcy mogą rozstrzygać w sądach przeciw Allegro.
Nadawcy mogą też kierować skargi do UOKiK, jako Konsumenci niewłaściwie wykonanej usługi przez Allegro.
Oczywiście tylko w przypadkach niepopartego dowodami uznania winy nadawcy zamiar Przewoźnika.
@la_nika po pierwsze, to co robi odwołanie do prawa przewozowego w Twoim poście? Przesyłki Allegro InPost Paczkomaty i Kurier podlegają pod prawo pocztowe. Ten fragment Twoich wywodów jest więc całkowicie pomijalny i nieistotny.
Jeśli przy przesyłkach Allegro Inpost, powołujesz się na prawo pocztowe (słusznie) i uważasz, że należy obciążyć nadawcę to ok. Czyli należy obciążyć... Allegro.
Wszak przy przesyłkach Allegro Inpost, nadawcą (zgodnie z prawem pocztowym) jest Allegro 🙂
Jest to przecież również ujęte w regulaminie Allegro - https://allegro.pl/regulamin/zalacznik/16
Art. 2.9
Usługi, Usługi Zwrotu Towaru i Usługi Dodatkowe realizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką a danym Dostawcą, w ramach której Spółka, w zależności od rodzaju Przesyłki, jest nadawcą w rozumieniu Prawa pocztowego lub zleceniodawcą w rozumieniu art. 734 Kodeksu Cywilnego (Dz.U. 2019 poz. 1145,ze zm.) - z chwilą uzyskania przez Dostawcę od Spółki potwierdzenia, że dana Usługa wykonywana jest w ramach Usługi Dostawy, zgodnie z postanowieniami Regulaminu, Regulaminu Allegro oraz Regulaminów Dostawcy.
Sprzedawca z Allegro jest tylko użytkownikiem usługi Allegro Dostawa. I wobec niego Twoje odwołania do prawa pocztowego również nie mają odniesienia.
@t7250 oczywiście że nie ma i Ty też nie masz, po odmowie masz prawo się odwołać i udać do sądu który rozstrzygnie spór 🙂
Napisz co wysłałeś i jak zapakowałeś, pamiętaj że przewoźnik ma wytyczne co do pakowania Poradnik Pakowania.
@kostas11opis jest tu:
Ten temat założyłem, aby ludzie wiedzieli, że Allegro nie ma prawa obciążać Nadawców zwrotami kosztów dla Kupujących tylko dlatego, że Inpost stwierdzł źle spakowaną przesyłkę. Twierdzi - niech udowodni, inaczej Allegro obciąża Inpost kosztami albo pokrywa samemu.
Przerzucanie kosztów wskutek bezpodstawnych twierdzeń Inpostu będzie się kończyć skargą na Allegro do UOKiK.
Wiele osób myśli, że jak Inpost twierdzi, to mają płacić dla wizerunku Alllegro wśród Kupujących.
Nic bardziej błędnego! 🙂
Inpost ma całą sortownię pod kamerami paczkomaty też chcesz dowodów to poproś o film w sądzie ci puszczą jeszcze zapłacisz koszty
Więc niech Inpost zakłada sprawę w sądzie i okazuje swoje dowody. To jest temat o nieustępowaniu przed bezpodstawnym oskarżeniem Inpostu, którego koszt Allegro usiłuje przerzucić na Nadawcę.
Co robić gdy się wie, że jako Nadawca źle zapakowałem - na to proszę szukać odpowiedzi gdzie indziej.
@t7250 sprawę z powództwa cywilnego zakłada strona co chce się sądzić jak ci nie pasuje odpowiedź reklamacyjna przewoźnika to ty idziesz do sądu i ty udowadniasz że spakowałeś dobrze a nie na odwrót, zwyczajnie kasy ani zwrotu za zniszczenia źle spakowanego towaru nie dostaniesz i tyle nie pasi sądź się sam
Sprawa z powództwa cywilnego to jedno, skarga do uokik to drugie. Dlaczego ja mam iść do sądu a nie inpost? Dlaczego odpowiedź reklamacyjna przewoźnika Allegro ma a priori traktować lepiej niż odpowiedź reklamacyjną nadawcy?
Aleegro zobowiązało się do świadczenia Nadawcy jako użytkownikowi usługi za określoną cenę. Nadawca nie wyrażał zgody na pokrywanie niezasadnionych roszczeń. Zwłaszcza niedokumentowanych. Dlatego przy Bezpodstawnych (!) Odpowiedziach przewoźnika sprzeciw do Allegro, a jak nie pomoże skarga na Adollegro do uokik. W tej skardze wasze dowody na poprawność pakowania, a sądu z orzeczeniem uokik jako dodatkowym dowodem w sprawie cywilnej.
W pozwie można zawrzeć dodatkowo żądanie zapłaty na cele społeczne.
@t7250 napisz sobie do uokiku o interpretację to się zdziwisz bo według uokiku za paczkę zwrotną odpowiada nadawca czyli kupujący więc za spakowanie tej paczki również.
Ustawa konsumencka nie ma zastosowania do sprzedawców prywatnych. Nikt też nie twierdzi, że uokik ma kompetencje sądów. Sprzedawca prywatny kieruje skargę do uokik o złe świadczenie usługi konsumentowi. Nie myl prywatnego z firmą. W sądzie cywilnym przewoźnik nic nie będzie udowadniał bo on tam będzie co najwyżej w charakterze świadka. Pozwanym będzie inny podmiot. Widzę, że chyba nadal nie rozumiesz idei wątku. Przewoźnik może twierdzić co chce (wolno mu). Rzecz w tym kto i jak ocenia jego twierdzenia i jakie to powoduje skutki.
@t7250 uokik odrzuci ci skargę z miejsca ponieważ zakup od osoby prywatnej. Opinia uokik nie będzie brana pod uwagę w sądzie nawet jakby ten ją wydał, ponieważ zatajenie faktu zakupu od osoby prywatnej w skardze na przewoźnika lub allegro spowoduje, że zostanie wydana opierając się na złych przesłankach sąd odrzuci taki dowód. Allegro nie jest stroną sporu między stronami umowy kupna sprzedaży i sąd odrzuci roszczenie względem allegro, natomiast w roszczeniu do przewoźnika także to ty masz udowodnić stornie pozwanej że wina leży po jej stronie i ty dobrze spakowałeś paczkę a nie przewoźnik ma się skutecznie bronić. To ty nie masz dowodu nagrania pakowania paczki że spakowałeś ją pancernie.
@t7250 to ty się nie zgadzasz z odpowiedzią reklamacyjną przewoźnika więc to ty idziesz do sądu albo kasy nie zobaczysz. Allegro do niczego się nie zobowiązało jeśli masz na myślli smarta allegro udostępnia tylko platformę sprzedażową i możliwość dodania przewoźnika przez sprzedawcę a przewoźników udostęnia sprzedawca chyba że masz na myśli oneboxa który jest usługą allegro i allegro samo w swojej sprawie wydaje decyzje reklamacyjne o swoim przewoźniku co jest niezgodne z prawem. Spór to masz ty na lini sprzedawca - kupujący a przewoźnik tylko odrzuceniem reklamacji z powodu twojego złego spakowania wyklucza twoje roszczenia majątkowe do przewoźnika i pozwala sprzedawcy zastosować art 34 o obniżeniu kwoty zwrotu za towar o uszczerbek w tymże towarze zgodnie z prawem ponieważ sprzedawca wykazał że wina za ten uszczerbek leży po twojej stronie i ma na to dowód w postaci pisma odrzucającego reklamację przez przewoźnika.
@t7250 a i zapomniałem zakup od prywatnego sprzedawcy to według prawa ryzyko uszkodzenia i utraty towaru przechodzi na kupującego w momencie wydania tegoż przez sprzedajacego przewoźnikowi. Chcesz ochrony to kupuj od firm wtedy cię chroni ustawa konsumencka.
I mówimy właśnie o tym przypadku. Jestem sprzedawcą prywatnym i jak sam zauważyłeś - jak kupujący chce ochrony za uszkodzenie w transporcie od sprzedawcy to niech kupuję od firmy. To jest wątek dla sprzedawców prywatnych jak nie zwracać kosztów uszkodzonego przez przewoźnika zakupu, gdy Allegro chce bo Inpost twierdzi, że było źle zapakowane. To Inpost twierdzi, więc ma przedstawić dowody. Inaczej Allegro jego twierdzenia odrzuci.
Co do oukik - dla UOKiK sprzedawca prywatny występuje jako konsument usługi Allegro, więc nie odrzuci skargi prywatnego sprzedawcy na świadczenie usługi przez firmę czyli Allegro.
@t7250 jak sprzedałeś jako prywatna osoba to odrzuć reklamację od kupującego bo rozumiem że chodzi ci o to że kupujący złożył reklamację do przewoźnika że towar zakupiony od prywatnego sprzedawcy dotarł uszkodzony? Był taki wątek całkiem niedawno że z interpretacją od przewoźnika że źle spakowane sprzedawca prywatny i tak odrzucił reklamację kupującego i ap poleciało na koszt allegro (poszukaj sobie na forum)
@t7250 tylko sobie znajdź ten wątek kojarzę że coś takiego było max do 2 tyg do tyłu, a ciebie nie skojarzyłem bo zamiast kontynuować poprzedni wątek zacząłeś kolejny i myślałem że kupującym jesteś i się żalisz że odpowiadasz za złe spakowanie i ci pełnego zwrotu nie chcą oddać niestety ale udzielam tylu odpowiedzi że ciężko bym każdego zapamiętał pozdr
Dowody na właściwe zapakowanie paczki radzę okazywać tylko i wyłącznie w sądzie lub UOKiK.
Pamiętajcie: to wam muszą Udowodnić winę, a wy nie musicie udowadniać niewinności, czyli poprawności pakowania.
Na stwierdzenia o źle spakowanej paczce odpowiadacie krótko: bzdura - odrzucam wiarygodność twierdzenia Przewoźnika. Spakowane zgdnie z poradnikiem Inpost.
Jeśli mimo tego Alegro naliczy Wam opłatę za zwrot Nabywcy, wtedy skarga do UOKiK na Allegro.
Oczywiście tylko gdy jesteście pewni dobrego pakowania. Nabywca może zrobić zdjęcia odbieranej paczki zanim zamknie drzwiczki paczkomatu! A co gorsza - może od razu w paczkomacie zareklamować przesyłkę. Wtedy Inpost będzie dysponował dowodami złego pakowania i przekaże je Allegro na ich żądanie.
Niestety ale Inpost jak i allegro uważają w swoich regulaminach że mają uprawnienia sądu, więc albo się zgadzasz na ich regulaminy albo wyp...j według tych pseudo firmy czyli Inpost i allegro! Regulaminy piszą pod siebie i jeśli sprzedający ma problem to zapomnij że ktokolwiek z tych pseudo firm pomoże i wypłaci odszkodowania. Oni uważają się za bezkarnych.