Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam
Planuje sprzedawać regularnie na allegro. Nie wiem jakie formy podatku jeszcze mi się opłacają by to zrozumieć. Może pomożecie bo większość z was ma to jednym palcu.
Handel dotyczy elektroniki używanej. Obroty Planuje na przychód około 3-6 tysięcy miesięcznie.
Teraz mam pytania. Bedę na ryczałcie ale wiem że muszę też ten Vat płacić.
Wariant 1.
1)Jak mam zapłacić 23% vatu to płacę od przychodu ? czyli od kwoty za którą sprzedaje produkt. Np za 1000 zł sprzedaje to płacę 23% z tego ?.
2) Czy mogę od tych 23% odliczyć kwotę nabycia produktu jako koszt tak by pomniejszć zapłacenie vatu. Jak tak czy dowodem zakupu nabcia produktu może być wyciąg z przelewu zakupu z konta bankowego ? bo produkty są używane skupowane od ludzi prywatnych np na **piiip**. Do tego czy mozna odliczyć kwotę prowizji allegro.
Wariant 2.
Zauważyłem że wielu sprzedawców sprzedaje ten rodzaj produkt na fakture vat marże. Czyli płacą 23 procent vatu od marzy czyli róznicy kwoty nabycia i sprzedaży. Czy o tej formy mogę odliczyć koszt prowizji allegro?
Widać, żeś kompletnie zielony. Zadajesz tak podstawowe pytania, że trzeba by tu wykład strzelić. Idź do jakiegoś fachowca niech Cię oświeci.
Po krótce. Mylisz 2 podatki: dochodowy (ryczałt) i VAT.
Ryczałt. Na ryczałcie nie ma kosztów. Po za zusem nic nie odliczysz. Podatek (3%) płacisz od przychodu netto (bez VAT)
VAT. Jeśli towar będzie pochodził ze skupu od ludności, to jedyną rozsądną formą opodatkowania vat jest VAT marża. Płacisz vat od doliczonej kwoty, a dokładniej vat jest W marży. Przykład kupiłeś za 100, sprzedałeś za 150: różnica to 50zł, i w tych 50zł jest vat. W przybliżeniu 18,03% z 50zł. VAT możesz odliczyć tylko z faktury.
Dziękuje ci za pomoc. Dużo mi to mówi by robić to wszystko legalnie. Skupie się za ten na pytania do Vat Marży. Mógłbyś mi napisać czemu około 18 procent z vat marży a nie 23% ? Do tego możesz mi powiedzieć czy z formy vat marży mogę pomniejszyć sobie ten podatek o prowizję allegro jak będę miał od allegro fakturę że zapłaciłem prowizję czy w Vat Marży nic się nie odliczy i muszę zapłacić twardo tą stawkę 23procent czy jak napisałem 18.03%
Bo podatek VAT to naliczony do kwoty netto i powstaje cena brutto.
Np. 100zł. + 23% VAT = 123zł. brutto
a teraz, żeby obliczyć podatek VAT od kwoty brutto to zawsze dzielisz przez 1,23
np. 123 : 1,23 = 100 cena nett o
cena brutto - cena netto = podatek VAT (123-100=23)
Bo plus 23% to nie to samo co minus 23%. Przykład: 100 + 23% = 123, 123 - 23% = 94,71
Aby uzyskać netto trzeba brutto podzielić przez 1,23, a w przybliżeniu odjąć 18,03%.
Sprostuję Ci jeszcze informacje poniższe. 3% ryczałtu płacisz od całej kwoty netto, bez dzielenia na towar i przesyłkę. ZUS przez pierwsze pół roku to 362,34 (wg aktualnych stawek) niezależnie czy masz inne ubezpieczenie czy nie.
VAT polega na tym, że płacisz różnicę między tym co wystawisz (nazywa się należny), a tym co kupisz na fakturę (naliczony), więc vat od prowizji allegro też do odliczenia.
Sprzedając elektronikę online musisz być vatowcem.
Rzeczywiście minus 23 procent a podzielić przez 1.23 to inne kwoty wychodzą.
Na przykładzie tym co napisałeś na początku. Kupuje coś za 100 zł , sprzedaje za 150 zł. Marża wynosi 50 zł. 50zł dziele przez 1.23 = 40.65 zł to marża netto a cała reszta czyli nie całe 10 zł to ten Vat który muszę oddać do urzędu skarbowego. I rzeczywiście wychodzi około 18-19%. To dla mnie dobra wiadomość.
Dalej nie rozumiem czy od tej Vat marży (Vatu w tej formie) czyli tych około 18 procent mogę jeszcze urwać koszta takie jak prowizja allegro. Proszę napisz tylko Tak mogę to odliczyć lub nie mogę tego odliczyć. Bo allegro wystawi mi fakturę prowizji ale nie wiem czy w tej formie Vatu takie odliczenie jest możliwe.
Tak, możesz odliczyć.
Ostatnie pytania związane z Vat marzą w moim wypadku. Po tym będę już wiedział wszystko.
By obliczyć marże trzeba znać cene nabycia(kupna) i zbycia ( sprzedaży) . Problem jest taki że kupuje używane części elektroniczne od osób prywatnych np z innego serwisu ogłoszeniowego. Zakup jest przez internet. Ja wykonuje przelew na konto osoby prywatnej po wcześniejszym dogadaniu ceny. Następnie wykonuje przelew do tej osoby prywatnej.
To wszystko oznacza że nie mam umowy kupna sprzedaży , nie mam paragonu zakupu czy faktury. Mam tylko dowód w postaci przelewu do tej osoby z ewentualnym ogólnym opisem zakupu.
Pytania są 2.
1) Czy taki dowód wystarczy dla US (wyciąg z konta bankowego) jak ewidencja zakupu czyli dowód po jakiej kwocie zakupiłem towar.
2) Czasem kupuje zestaw i potem go rozdzielam i sprzedaje na części. Ale robie przelew jeden jako całość. Analogicznie by wyobrazić sobie o co mi chodzi porównam to do zakupu Auta a potem sprzedaje go na części. Znam cene całości ale nie znam ceny poszczególnym elementów według dowodu przelewu. Czy tutaj jest jakieś rozwiązanie?.
Myślałem tak , skoro wiem ile kosztuje całośc np 100 zł . W tym będzie 5 elementów które sprzedam osobno. By dogadać się ze sprzedającym by wykonać mu 5 przelewów podzielonych po 20 zł i w tytule opisać każdy element. Jednak taka rzecz jest krótko mówiąc męcząca i trudniejsza do wykonania.
Może jest na to gotowy patent. Dziękuje za podpowiedź.
1) Czy taki dowód wystarczy dla US (wyciąg z konta bankowego) jak ewidencja zakupu czyli dowód po jakiej kwocie zakupiłem towar.
Nie, nie wystarczy. Marża wymaga udokumentowania skąd się wzięła. Specyfikacja zakupu (wycena każdej pozycji) oraz przelew może robić za umowę sprzedaży, ale dla celów dowodowych musisz to wydobyć/stworzyć na papierze.
@akcesoria-net-pl dokładnie jak napisałeś
@SirGuardian udaj się do księgowego, niech Cię oświeci. Tak po krótce:
Przy ryczałcie nie masz kosztów, jeśli jesteś zatrudniony w jakiejś firmie która płaci Ci ZUS to płacisz tylko na ZUS ubezpieczenie zdrowotne 362,34 zł miesięcznie (jeśli nie pracujesz i będziesz samodzielnie opłacał ZUS to 1341,31 zł), a sprzedaż masz opodatkowaną przy sprzedaży rzeczy na 3%, natomiast koszty wysyłki są opodatkowane na 9,5%
Przy księdze z normalnym podatkiem z ZUS-em jest jak wyżej, tylko że masz koszty, wrzucasz sobie faktury zakupu, faktury z Allegro, leasing samochodu czy inne dobra w koszty, odliczasz od tego 19% podatku jak koszt, ale tez od sprzedaży płacisz 19% podatku dochodowego.
A Vat to Vat, do 200 000 zł rocznie jak się nie zadeklarujesz, ze chcesz być Vat-owcem, to nie musisz, ale to już jakiś księgowy musi Cię uświadomić, jakie są + i - bycia Vatowcem
handel elektroniką na allegro = obowiązkowy VAT
Skąd stawka 9,5%? - nigdy o takiej nawet nie słyszałem. Zresztą z tego co wiem to koszty wysyłki są również na 3%.
Widać że nie prowadził działalności, dokładnie się tym nie interesowałem ale pół roku ZUSu się nie płaci (ewentualnie tylko zdrowotną), potem 2 lata niski, i dopiero potem pełny ZUS.
@Q-parts a tego nie wiedziałem, ze jak elektronika to obowiązkowy Vat, ale zajmuję się czymś innym.
Co do stawki w ryczałcie masz 3 rodzaje podatku - 3% na to co akurat sprzedaję, 5% czy też 5,5% nie wiem na co, nigdy nie płaciłem i 9,5 % w moim przypadku pod 9,5 % wchodzi wysyłka, studiowałem to z księgowym dość długo, jest to mocno skomplikowane, zadawaliśmy pytania doradcom podatkowym, prawnikom od spraw gospodarczych i nawet oni byli zdziwieni, ale potem każdy odpowiedział, że wysyłka przy ryczałcie jest na 9,5 % a nie na 3%, ale wiem, że większość ryczałtowców podciąga ją pod 3%, nawet moi znajomi.
U nie koszty wysyłki nie są zbyt duże, 99% to listy polecone, więc jest to do przeżycia
A jak zastosuje się klauzule w regulaminie sklepu. Że kupujący oddziela pełnomocnictwa sprzedającemu na z organizowanie wysyłki. Kwota wpłacona na wysyłkę nie jest dochodem sprzedawcy.
To wtedy można obliczyć ryczałt bez opłaty za wysyłkę?. Do tego napisz proszę czy dla urzędu skarbowego wystarczy jakiś wydruk od allegro z historią transakcji jako dowód przychodu?.
Dokładnie, możesz tak zrobić, ale koszty wysyłki musisz mieć identyczne z tymi, które płacisz firmie przewozowej, wtedy nie wliczasz ich do ogólnego obrotu i nie płacisz z tego tytułu podatków.
Niestety nie wiem, jak to rozliczyć dla Urzędu, nie stosuję tego zapisu i nie mam o tym pojęcia.
Pamiętaj też, że jeśli udzielisz takiego pełnomocnitwa kupującemu, to zrzekasz się na jego korzyść wszelkich roszczeń z tytułu zagubienia, utraty, szkody na przesyłce i nie będziesz mógł składać reklamacji jeśli przesyłka zaginie, a nie każdy klient weźmie to pod uwagę i będą się czepiać Ciebie, że towarnie dotarł.
Poza tym teraz, przy parciu Allegro na Smart jest to jeszcze bardziej skomplikowane, chyba,że pominiesz Smarta w ofertach, ale to na start wykluczysz jakieś 60% swoich potencjalnych klientów.
Udzielanie takiego pełnomocnictwa to klauzula niedozwolona.
Numer postanowienia: 5559
Sygnatura akt: XVII AmC 10544/12
Data wyroku: 2014-01-16
Data wpisu: 2014-02-27
Branża: HANDEL ELEKTRONICZNY
Zagadnienie: Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Wszystko łącznie z kosztami wysyłki to przychód i ta sama stawka podatku . Nie da się niestety uniknąć podatku od kosztów wysyłek .
Żeby udokumentować przychód prowadzisz dzienne zestawienie sprzedaży nieudokumentowanej i udokumentowanej i podsumowanie wpisujesz do Ewidencji przychodów. No i do tego ewidencja szczegółowa, każdą sprzedaż musisz dopasować do kupującego i to może być wydruk właśnie bo są tam od jakiegoś czasu adresy i wszystkie potrzebne dane .
"No i do tego ewidencja szczegółowa, każdą sprzedaż musisz dopasować do kupującego i to może być wydruk właśnie bo są tam od jakiegoś czasu adresy i wszystkie potrzebne dane . "
Gdzie są te adresy kupujących. U mnie w historii operacji jest tylko NICK , data , kwota wpłaty wraz z wyysłka i opis co kupił i chyba mój nick. Gdzie to jest z tak szczegółowymi danymi??
https://allegro.pl/moje-allegro/sprzedaz/srodki-i-historia-operacji#!/?filter=income
i wygeneruj zestawienie
dzięki rzeczywiście jest wszystko
@Kaliope_Brzegjest taki zapis przy ryczałcie żeby uniknąć opodatkowania, chyba, że przez ostanie 2 lata coś się zmieniło, bo przerabiałem to w 2017 roku, ale nie skorzystałem.
Warunkiem do tego jest stosowanie stawek identycznych za stawkami przewoźnika, czyli jak ja wysyłam listem poleconym za 5,90 zł to klient za wysyłkę płaci mi dokładnie 5,90 zł a nie 5,91 zł.
To obwiązuje tylko przy ryczałcie, nie przy innych formach opodatkowania.