anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Zwrot czy reklamacja

7-MALY-7
#11 Animator#

Czy zgłaszając na allegro zwrot, podając powód "Produkt niezgodny z opisem", zgłaszam zwrot w terminie 14 dni od zakupu, czy reklamację?

Jeżeli jest to reklamacja i nie podam, co mi nie pasuje (myśląc, że to zwrot bez podania przyczyny), to czy w przypadku odrzucenia takiej reklamacji, mogę zgłosić jeszcze zwrot?

oznacz moderatorów
35 ODPOWIEDZI 35

xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam Dodam tylko, że Twoim zdaniem sprzedawca po otrzymaniu zwracanego towaru wraz z formularzem zwrotu, z podanym powodem "towar uszkodzony", nie musi zwracać pieniędzy w ciągu do 14 dni, tylko czternastego dnia może wysłać kupującemu informację o odrzuceniu reklamacji w sytuacji, gdy kupujący nie wspomniał, że jest to reklamacja z rękojmi, nie określił wad i nie domagał się naprawy, wymiany lub obniżenia ceny. Biorąc pod uwagę możliwość skorzystania z formularza, czyli tylko 14 dni od odebrania towaru, zgodne z prawem do odstąpienia konsumenckiego i samą dostępność formularza tylko wtedy, gdy sprzedawca określi warunki zwrotów w zakładce Zwroty, która służy konsumenckiemu odstąpieniu - według mnie taki sprzedawca nie wybroniłby się w żadnym sądzie, gdyby konsument go pozwał o przekroczenie 14 dni na zwrot wpłaty, nie wspominając już o Allegro, które wypłaciłoby pieniądze z POK i zażądało zwrotu środków od sprzedawcy.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@xyz96 
Formularz Zwroty na Allegro jest bardziej uniwersalny niż Ci się wydaje (niestety wprowadza wiele niepotrzebnego zamieszania).
Jak już wspomniałem - tylko wybór pierwszej opcji (gdzie do formularza Zwrotu - czyli deklaracji zamiaru odesłania rzeczy "doklejana" jest formułka: "rezygnuję bez podania przyczyny") jest przeznaczony (wg oficjalnej informacji na stronach pomocy) dla przypadku chęci rezygnacji z zakupu przez Kupującego i spełnia Ustawowe wymagania dla 14-dniowych odstąpień. Wprawdzie i tu można doszukać się braku logiki (bo odesłanie przedmiotu do Sprzedawcy powinno być konsekwencją oświadczenia o odstąpieniu - a nie na odwrót) ale w ostateczności: te dwie czynności Kupującego (złożenie oświadczenia i zamiar odesłania) nastąpiły równocześnie (chociaż w nieprawidłowym związku przyczynowo - skutkowym). W każdej innej opcji brak jest wymaganego dla odstąpień 14-dniowych oświadczenia. Skutkiem prawnym braku oświadczenia jest m.in. brak zmiany właściciela rzeczy. Dotychczasowy właściciel (czyli Kupujący) ma prawo wysyłać swoją własność gdzie chce i komu chce. 
Jeżeli Kupujący chce skorzystać z prawa odstąpienia w ciągu 14-dni to powinien po prostu wybrać opcję pierwszą (rezygnuję bez podania przyczyny) - zgodnie z poradnikiem Allegro - nawet jeżeli faktyczna przyczyna takiej decyzji Kupującego jest inna, ale zamiarem jest odstąpienie. W każdym innym przypadku naraża się na komplikacje (np. odparcie zarzutu postawionego Kupującemu że "towar jest uszkodzony" w sytuacji gdy nie jest lub "towar jest niezgodny z opisem" w sytuacji gdy tej niezgodności nie wykazał) i końcowy efekt takiego przekombinowania może być odwrotny do zamierzonego.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@A3dam I tu jest to najbardziej prost i oczywista formula, rezygnuje bez podania przyczyny, jeżeli ktoś chce sobie utrudnić sprawę to wybiera inna formułkę, nie piszę od reklamacji-inna sprawa.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@LEW433 
jeżeli ktoś chce sobie utrudnić sprawę to wybiera inna formułkę

Cieszę się, że pomimo wielu zawiłości, ktoś jednak to pojął.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@A3dam Ja albo zwracam(rzadko) bez podania przyczyny albo składam reklamację, po co szukać jakiś zawirowań i niedomówień!

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@LEW433 
Jednak wielu Kupujących zamierzających odstąpić od Umowy nadal gubi się - czego przykładem jest Autor tego wątku i treść jego pytania.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@LEW433 niczego nie pojął, on tylko udaje że rozumie i punktuje Twoje odpowiedzi 🙂 Konsument nie musi podawać powodu rezygnacji, ale może go podać przy odstąpieniu. Potwierdzi Ci to UOKiK. Podanie powodu rezygnacji w formularzu, bez określenia wad i żądań nie jest reklamacją z rękojmi i nie zmienia oświadczenia woli konsumenta o ustawowej rezygnacji w ciągu 14 dni. Konsument może w ustawowym czasie 14 dni zrezygnować z podaniem przyczyny.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@xyz96 

lew433 - trafnie spuentował moją (być może zbyt obszerną dla typowego Kupującego) wypowiedź :
jeżeli ktoś chce sobie utrudnić sprawę to wybiera inna formułkę

i na tym temat można zakończyć.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam W dalszym ciągu snujesz swoje teorie, ale nie odniosłeś się do kwestii przedstawionej wyżej - kupujący rezygnuje przez formularz zwrotu z podaniem przyczyny, a sprzedawca nie zwraca pieniędzy, tylko po 14 dniach odrzuca reklamację, która w zamyśle kupującego nie byłą reklamacją, tylko odstąpieniem, ponieważ nie określił wad i swoich żądań, które są niezbędne w przypadku złożenia reklamacji  z rękojmi. W tym doszukuj się braku logiki i zwróć uwagę na konsekwencje, jakie poniesie sprzedawca. Twoim zdaniem może to zrobić, choć chyba nikt na Allegro jeszcze tego nie próbował, bo wie, czym to grozi w praktyce. Teoretyzować na ten temat można w nieskończoność.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@xyz96 
kupujący rezygnuje przez formularz zwrotu z podaniem przyczyny

Aktualna postać formularzy zwrotu na Allegro nie umożliwia Kupującemu jednostronnej "rezygnacji z podaniem przyczyny". Każda opcja formularza w której podawana jest przyczyna nie dostarcza Sprzedającemu oświadczenia Kupującego o odstąpieniu (rezygnacji z zakupu) z tytułu prawa do odstąpienia w ciągu 14 dni.
Powtórzę raz kolejny: wypełnienie formularza zwrotu na Allegro (w obecnej postaci) jest tylko zgłoszeniem zamiaru odesłania rzeczy (techniczna czynność nie zmieniająca prawa własności). Do formularza w opcji nr 1 jest dodatkowo dołączana formułka "rezygnuję bez podania przyczyny" i to dopiero jest złożenie oświadczenia jako dodatku do zamiaru odesłania rzeczy (chociaż związek przyczynowo - skutkowy powinien być odwrotny).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam 

wypełnienie formularza zwrotu na Allegro (w obecnej postaci) jest tylko zgłoszeniem zamiaru odesłania rzeczy

To Twoje zdanie. Moje jest inne. Wszystko wskazuje na to, że takie wypełnienie formularza w ciągu 14 dni i odesłanie towaru jest odstąpieniem od umowy na podstawie art. 27 Ustawy konsumenckiej i zmienia to prawo własności. Złożeniem oświadczenia może być też rezygnacja z podaniem przyczyny. Dalsza wymiana poglądów na ten temat nie ma sensu. Tylko sąd to może rozstrzygnąć.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@xyz96 
Dalsza wymiana poglądów na ten temat nie ma sensu. Tylko sąd to może rozstrzygnąć.

Dlatego ja zachęcam Kupujących pragnących bezkonfliktowo skorzystać z prawa do odstąpienia (z Art 27) do zaznaczenia opcji nr 1 (rezygnuję bez podania przyczyny) co jest zgodne z zaleceniami Allegro i minimalizuje ryzyko problemów jakich może doświadczyć Kupujący.

Natomiast:
"jeżeli ktoś chce sobie utrudnić sprawę to wybiera inna formułkę" [@lew433]

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam A ja do niczego nie zachęcam. Zwrot przez formularz jest konsumenckim odstąpieniem od umowy, wszystko na to wskazuje. Po wskazaniu powodu utrudnioną sytuację będzie miał tylko sprzedawca, który może nie odzyskać prowizji, czego [edycja] nie rozumie.

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@xyz96 

Pozwoliłem sobie na umieszczenie w swojej wypowiedzi cudzego tekstu (na prawach cytatu, pisownia oryginalna - podając Autora) z którym to tekstem zgadzam się i który (w mojej opinii) trafnie puentuje mój przekaz.
Nie jest to w żadnym wypadku moje poparcie czy dezaprobata dla innych tekstów, publikowanych przez tego Użytkownika. Nie ponoszę również odpowiedzialności za błędy np. ortograficzne czy interpunkcyjne w oryginalnej pisowni publikowanych przeze mnie cytatów.

Po wskazaniu powodu utrudnioną sytuację będzie miał tylko sprzedawca, który może nie odzyskać prowizji, czego [edycja] nie rozumie.
Jeżeli Kupujący składa reklamację - to należy przyjąć (w dobrej wierze) że reklamacja zostanie rzetelnie rozpatrzona i oddalona lub uznana. W przypadku oddalenia - nie dochodzi do rozwiązania umowy. W przypadku uznania i naprawy lub wymiany rzeczy - również nie dochodzi do rozwiązania umowy (nawet jeżeli Kupujący "tupie nogą" i chce odstąpić. Do odstąpienia w takim przypadku może dojść wyłącznie z powodu braku możliwości naprawy lub wymiany rzeczy przez Sprzedającego albo za zgodą Sprzedającego (Sprzedający ma prawo wyrazić zgodę) - w obu przypadkach (co zrozumiałe) zwrotu prowizji nie ma bo przyczyna odstąpienia od Umowy leży po stronie Sprzedającego.
Zwrot z Art 27 (tzw. "zwrot konsumencki") jest zdarzeniem niezależnym od Sprzedającego i w takich przypadkach zwrot opłaty transakcyjnej należy się mu "jak psu zupa" (przepraszam jeżeli kogoś uraziłem). Sprzedawca dysponując np. papierowym formularzem odstąpienia Kupującego od Umowy z Art. 27 przesyła skan do Allegro i zgodnie z zasadami ma prawo do zwrotu prowizji. Natomiast Kupujący próbujący kombinować z formularzami i "powodami zwrotu" może narazić się dodatkowo na zarzut celowego działania w celu wyrządzenia szkody (a na to są paragrafy - także w Regulaminie Allegro).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam Widać wyraźnie, że będziesz polemizował do upadłego i odwadniał swoją rację. Możesz to robić, a ja mogę udowadniać swoją, ale nie do upadłego, bo nikt tego nie rozstrzygnie ostatecznie oprócz sądu, a póki co, nikt tu nie upadł i przed orzeczeniem nie upadnie, a ja nie ma zamiaru prowadzić tu z Tobą polemiki w nieskończoność. Wyraziłeś swoje zdanie, ja swoje. Teoretyzować można dalej, jeśli komuś się nudzi i nie ma innych problemów. Mi się na tym forum nie nudzi.

oznacz moderatorów

mr_oma
Była Moderatorka
Była Moderatorka

@7-MALY-7, w razie wątpliwości Sprzedający powinien skontaktować się z Tobą, aby otrzymać Twoje jednoznaczne stanowisko. Wskazanie przyczyny odstąpienia (wada) może bowiem wskazywać na reklamację z tytułu rękojmi (np. żądanie odstąpienia od umowy w ramach rękojmi). 

Tę sprawę poruszałam już w tym wątku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że formularz zwrotu w obecnej formie zostawia za dużo niedopowiedzeń. Dlatego zaplanowane są zmiany w tym zakresie. Rozdzielimy powody zwrotu na odstąpieniowe i reklamacyjne. O wszystkim będziemy informować w odpowiednim czasie. 

   Maja
   Moderatorka


   _____________
   Daj znać, co myślisz o Allegro Gadane i wypełnij ankietę! 🙂
oznacz moderatorów