Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Czy zgłaszając na allegro zwrot, podając powód "Produkt niezgodny z opisem", zgłaszam zwrot w terminie 14 dni od zakupu, czy reklamację?
Jeżeli jest to reklamacja i nie podam, co mi nie pasuje (myśląc, że to zwrot bez podania przyczyny), to czy w przypadku odrzucenia takiej reklamacji, mogę zgłosić jeszcze zwrot?
@A3dam Dodam tylko, że Twoim zdaniem sprzedawca po otrzymaniu zwracanego towaru wraz z formularzem zwrotu, z podanym powodem "towar uszkodzony", nie musi zwracać pieniędzy w ciągu do 14 dni, tylko czternastego dnia może wysłać kupującemu informację o odrzuceniu reklamacji w sytuacji, gdy kupujący nie wspomniał, że jest to reklamacja z rękojmi, nie określił wad i nie domagał się naprawy, wymiany lub obniżenia ceny. Biorąc pod uwagę możliwość skorzystania z formularza, czyli tylko 14 dni od odebrania towaru, zgodne z prawem do odstąpienia konsumenckiego i samą dostępność formularza tylko wtedy, gdy sprzedawca określi warunki zwrotów w zakładce Zwroty, która służy konsumenckiemu odstąpieniu - według mnie taki sprzedawca nie wybroniłby się w żadnym sądzie, gdyby konsument go pozwał o przekroczenie 14 dni na zwrot wpłaty, nie wspominając już o Allegro, które wypłaciłoby pieniądze z POK i zażądało zwrotu środków od sprzedawcy.
@xyz96
Formularz Zwroty na Allegro jest bardziej uniwersalny niż Ci się wydaje (niestety wprowadza wiele niepotrzebnego zamieszania).
Jak już wspomniałem - tylko wybór pierwszej opcji (gdzie do formularza Zwrotu - czyli deklaracji zamiaru odesłania rzeczy "doklejana" jest formułka: "rezygnuję bez podania przyczyny") jest przeznaczony (wg oficjalnej informacji na stronach pomocy) dla przypadku chęci rezygnacji z zakupu przez Kupującego i spełnia Ustawowe wymagania dla 14-dniowych odstąpień. Wprawdzie i tu można doszukać się braku logiki (bo odesłanie przedmiotu do Sprzedawcy powinno być konsekwencją oświadczenia o odstąpieniu - a nie na odwrót) ale w ostateczności: te dwie czynności Kupującego (złożenie oświadczenia i zamiar odesłania) nastąpiły równocześnie (chociaż w nieprawidłowym związku przyczynowo - skutkowym). W każdej innej opcji brak jest wymaganego dla odstąpień 14-dniowych oświadczenia. Skutkiem prawnym braku oświadczenia jest m.in. brak zmiany właściciela rzeczy. Dotychczasowy właściciel (czyli Kupujący) ma prawo wysyłać swoją własność gdzie chce i komu chce.
Jeżeli Kupujący chce skorzystać z prawa odstąpienia w ciągu 14-dni to powinien po prostu wybrać opcję pierwszą (rezygnuję bez podania przyczyny) - zgodnie z poradnikiem Allegro - nawet jeżeli faktyczna przyczyna takiej decyzji Kupującego jest inna, ale zamiarem jest odstąpienie. W każdym innym przypadku naraża się na komplikacje (np. odparcie zarzutu postawionego Kupującemu że "towar jest uszkodzony" w sytuacji gdy nie jest lub "towar jest niezgodny z opisem" w sytuacji gdy tej niezgodności nie wykazał) i końcowy efekt takiego przekombinowania może być odwrotny do zamierzonego.
@A3dam I tu jest to najbardziej prost i oczywista formula, rezygnuje bez podania przyczyny, jeżeli ktoś chce sobie utrudnić sprawę to wybiera inna formułkę, nie piszę od reklamacji-inna sprawa.
@A3dam Ja albo zwracam(rzadko) bez podania przyczyny albo składam reklamację, po co szukać jakiś zawirowań i niedomówień!
@LEW433 niczego nie pojął, on tylko udaje że rozumie i punktuje Twoje odpowiedzi 🙂 Konsument nie musi podawać powodu rezygnacji, ale może go podać przy odstąpieniu. Potwierdzi Ci to UOKiK. Podanie powodu rezygnacji w formularzu, bez określenia wad i żądań nie jest reklamacją z rękojmi i nie zmienia oświadczenia woli konsumenta o ustawowej rezygnacji w ciągu 14 dni. Konsument może w ustawowym czasie 14 dni zrezygnować z podaniem przyczyny.
@xyz96
lew433 - trafnie spuentował moją (być może zbyt obszerną dla typowego Kupującego) wypowiedź :
jeżeli ktoś chce sobie utrudnić sprawę to wybiera inna formułkę
i na tym temat można zakończyć.
@A3dam W dalszym ciągu snujesz swoje teorie, ale nie odniosłeś się do kwestii przedstawionej wyżej - kupujący rezygnuje przez formularz zwrotu z podaniem przyczyny, a sprzedawca nie zwraca pieniędzy, tylko po 14 dniach odrzuca reklamację, która w zamyśle kupującego nie byłą reklamacją, tylko odstąpieniem, ponieważ nie określił wad i swoich żądań, które są niezbędne w przypadku złożenia reklamacji z rękojmi. W tym doszukuj się braku logiki i zwróć uwagę na konsekwencje, jakie poniesie sprzedawca. Twoim zdaniem może to zrobić, choć chyba nikt na Allegro jeszcze tego nie próbował, bo wie, czym to grozi w praktyce. Teoretyzować na ten temat można w nieskończoność.
@xyz96
kupujący rezygnuje przez formularz zwrotu z podaniem przyczyny
Aktualna postać formularzy zwrotu na Allegro nie umożliwia Kupującemu jednostronnej "rezygnacji z podaniem przyczyny". Każda opcja formularza w której podawana jest przyczyna nie dostarcza Sprzedającemu oświadczenia Kupującego o odstąpieniu (rezygnacji z zakupu) z tytułu prawa do odstąpienia w ciągu 14 dni.
Powtórzę raz kolejny: wypełnienie formularza zwrotu na Allegro (w obecnej postaci) jest tylko zgłoszeniem zamiaru odesłania rzeczy (techniczna czynność nie zmieniająca prawa własności). Do formularza w opcji nr 1 jest dodatkowo dołączana formułka "rezygnuję bez podania przyczyny" i to dopiero jest złożenie oświadczenia jako dodatku do zamiaru odesłania rzeczy (chociaż związek przyczynowo - skutkowy powinien być odwrotny).
wypełnienie formularza zwrotu na Allegro (w obecnej postaci) jest tylko zgłoszeniem zamiaru odesłania rzeczy
To Twoje zdanie. Moje jest inne. Wszystko wskazuje na to, że takie wypełnienie formularza w ciągu 14 dni i odesłanie towaru jest odstąpieniem od umowy na podstawie art. 27 Ustawy konsumenckiej i zmienia to prawo własności. Złożeniem oświadczenia może być też rezygnacja z podaniem przyczyny. Dalsza wymiana poglądów na ten temat nie ma sensu. Tylko sąd to może rozstrzygnąć.
@xyz96
Dalsza wymiana poglądów na ten temat nie ma sensu. Tylko sąd to może rozstrzygnąć.
Dlatego ja zachęcam Kupujących pragnących bezkonfliktowo skorzystać z prawa do odstąpienia (z Art 27) do zaznaczenia opcji nr 1 (rezygnuję bez podania przyczyny) co jest zgodne z zaleceniami Allegro i minimalizuje ryzyko problemów jakich może doświadczyć Kupujący.
Natomiast:
"jeżeli ktoś chce sobie utrudnić sprawę to wybiera inna formułkę" [@lew433]
@A3dam A ja do niczego nie zachęcam. Zwrot przez formularz jest konsumenckim odstąpieniem od umowy, wszystko na to wskazuje. Po wskazaniu powodu utrudnioną sytuację będzie miał tylko sprzedawca, który może nie odzyskać prowizji, czego [edycja] nie rozumie.
@xyz96
Pozwoliłem sobie na umieszczenie w swojej wypowiedzi cudzego tekstu (na prawach cytatu, pisownia oryginalna - podając Autora) z którym to tekstem zgadzam się i który (w mojej opinii) trafnie puentuje mój przekaz.
Nie jest to w żadnym wypadku moje poparcie czy dezaprobata dla innych tekstów, publikowanych przez tego Użytkownika. Nie ponoszę również odpowiedzialności za błędy np. ortograficzne czy interpunkcyjne w oryginalnej pisowni publikowanych przeze mnie cytatów.
Po wskazaniu powodu utrudnioną sytuację będzie miał tylko sprzedawca, który może nie odzyskać prowizji, czego [edycja] nie rozumie.
Jeżeli Kupujący składa reklamację - to należy przyjąć (w dobrej wierze) że reklamacja zostanie rzetelnie rozpatrzona i oddalona lub uznana. W przypadku oddalenia - nie dochodzi do rozwiązania umowy. W przypadku uznania i naprawy lub wymiany rzeczy - również nie dochodzi do rozwiązania umowy (nawet jeżeli Kupujący "tupie nogą" i chce odstąpić. Do odstąpienia w takim przypadku może dojść wyłącznie z powodu braku możliwości naprawy lub wymiany rzeczy przez Sprzedającego albo za zgodą Sprzedającego (Sprzedający ma prawo wyrazić zgodę) - w obu przypadkach (co zrozumiałe) zwrotu prowizji nie ma bo przyczyna odstąpienia od Umowy leży po stronie Sprzedającego.
Zwrot z Art 27 (tzw. "zwrot konsumencki") jest zdarzeniem niezależnym od Sprzedającego i w takich przypadkach zwrot opłaty transakcyjnej należy się mu "jak psu zupa" (przepraszam jeżeli kogoś uraziłem). Sprzedawca dysponując np. papierowym formularzem odstąpienia Kupującego od Umowy z Art. 27 przesyła skan do Allegro i zgodnie z zasadami ma prawo do zwrotu prowizji. Natomiast Kupujący próbujący kombinować z formularzami i "powodami zwrotu" może narazić się dodatkowo na zarzut celowego działania w celu wyrządzenia szkody (a na to są paragrafy - także w Regulaminie Allegro).
@A3dam Widać wyraźnie, że będziesz polemizował do upadłego i odwadniał swoją rację. Możesz to robić, a ja mogę udowadniać swoją, ale nie do upadłego, bo nikt tego nie rozstrzygnie ostatecznie oprócz sądu, a póki co, nikt tu nie upadł i przed orzeczeniem nie upadnie, a ja nie ma zamiaru prowadzić tu z Tobą polemiki w nieskończoność. Wyraziłeś swoje zdanie, ja swoje. Teoretyzować można dalej, jeśli komuś się nudzi i nie ma innych problemów. Mi się na tym forum nie nudzi.
@7-MALY-7, w razie wątpliwości Sprzedający powinien skontaktować się z Tobą, aby otrzymać Twoje jednoznaczne stanowisko. Wskazanie przyczyny odstąpienia (wada) może bowiem wskazywać na reklamację z tytułu rękojmi (np. żądanie odstąpienia od umowy w ramach rękojmi).
Tę sprawę poruszałam już w tym wątku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że formularz zwrotu w obecnej formie zostawia za dużo niedopowiedzeń. Dlatego zaplanowane są zmiany w tym zakresie. Rozdzielimy powody zwrotu na odstąpieniowe i reklamacyjne. O wszystkim będziemy informować w odpowiednim czasie.